יש טייס על המטוס? כל מה שרציתם לדעת על הוצאת רישיון טיס פרטי ומסחרי
באופן מסורתי, טייסים בישראל הם לרוב יוצאי חיל האוויר. אבל עם השנים, חברות התעופה מגייסות יותר ויותר בוגרים של קורסי טיס אזרחיים. אז האם שווה ללכת ללמוד להטיס מטוסים ואיפה תוכלו לעשות זאת?

המחסור העולמי בטייסים הוא נושא המדאיג את תעשיית התעופה בשנים האחרונות. תחזיות מצביעות על כך שהמחסור עשוי להגיע לכ-50,000 טייסים עד שנת 2029. הגורמים המרכזיים למחסור זה כוללים את ההתאוששות המהירה בביקוש לטיסות לאחר מגפת הקורונה, פרישות מוקדמות של טייסים במהלך המגפה, והכשרה איטית של טייסים חדשים.
בארץ, באופן מסורתי מי שאייש במשך שנים את כסאות הטייסים בחברות התעופה היו בעיקר טייסי חיל האוויר. הם ענו היטב על הצורך. בשנים האחרונות, תעשיית ההיי טק הישראלית המפותחת משכה אליה רבים מבוגרי חיל האוויר והחל להיווצר גם אצלינו מחסור בטייסים.

הציבור הישראלי אוהב לטוס והביקושים לכרטיסי טיסה רק הולכים וגוברים. המלחמה הנוכחית והפסקת הטיסות של החברות הזרות לישראל וממנה, תרמו גם הם לחיזוק הלחץ, שהורגש ממילא עוד לפני כן.
בדומה לנעשה ברחבי העולם, חברות התעופה הישראליות החלו לגייס יותר ויותר טייסים וטייסות בוגרי קורס אזרחי. טייסים אלו עושים מסלול הכשרה מקצועי, הכולל הוצאת רישיון טיס פרטי (שאינו מאפשר לעבוד כטייס), צבירת שעות טיסה, הוצאת רישיון טיס מסחרי והוספת הגדרים מתקדמים כמו הגדר מכשירים והגדר דו מנועי.
מקצוע העתיד?
אם בעבר בקורס הכשרת טייסים בחברות הישראליות היו "טייסים אזרחיים" בודדים אם בכלל, כיום התמונה שונה לגמרי והטייסים שצמחו במסלול האזרחי כבר מהווים נתח נכבד מכל קורסי הכשרה.
צעירים רבים זיהו את הפוטנציאל התעסוקתי היוקרתי הזה והחלו במסלול שתכליתו לעבוד כטייס בחברת תעופה ישראלית מסחרית גדולה כמו: אלעל, ארקיע, ישראייר, קאל ואייר חיפה החדשה.

בדרך לשם הם יצברו ניסיון תעופתי בעבודות בחברות קטנות יותר המפעילות טיסות מנהלים, טיסות אמבולנס, טיסות ריסוס, טיסות צילום וניסוי והדרכה.
אחת החברות הפועלות בשדה התעופה הרצליה היא איה תעופה, שהוקמה כבר בשנת 2008 על ידי אסף יהלום, קברניט בארקיע, והילה דגן, שכיום משמשת כמנכ"לית החברה שאומרת כי "לעבוד כטייס בחברת תעופה הוא חלום של אנשים רבים וכיום המסלול הזה אפשרי יותר מתמיד. איה תעופה גאה בכך שעשרות טייסים שהחלו את דרכם בשורותיה המשיכו לקריירות מצליחות בחברות התעופה הגדולות והמובילות בארץ ובעולם. רק לאחרונה, אחד הטייסים הצעירים שגדל אצלינו בחברה, התקבל והחל לטוס כקצין ראשון בחברת אייר חיפה. זה נותן לנו סיפוק אדיר".
מהרצליה אל השמיים
בישראל, מרבית בתי הספר האזרחיים לטיסה נמצאים בשדה התעופה שבהרצליה. השדה עומד בפני צו סגירה כבר בקיץ הקרוב. אומנם, בג"צ כבר דחה צווי סגירה דומים מספר פעמים, אך אין לדעת כיצד זה יסתיים הפעם. ברור שסגירת השדה בהרצליה תפגע בציבור הישראלי ותחמיר את מצב התעופה בארץ.
השדה בהרצליה יושב על קרקע עם פוטנציאל נדל"ני גבוה, אך סגירתו תחייב מציאת חלופה מתאימה באזור המרכז.
בשונה ממדינות רבות, התעופה הכללית בארץ סובלת כבר שנים ממגמה של צמצום והגבלה. בשנים האחרונות נסגרו בנסיבות שונות שדות תעופה רבים - עטרות בירושלים, שדה דב בתל אביב, השדה המקומי בעיר אילת וכאמור כעת גם שדה התעופה בהרצליה בסכנת סגירה. כל עוד מטוסי הנוסעים זקוקים לטייסים להפעלתם, ראוי שנטפח את התעופה ונאפשר לכולנו להגשים חלומות.