עד 250 קמ"ש: פרויקט הענק של משרד התחבורה יצא לדרך
הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את הקמת המתח"ם התת-קרקעי בתחנת סבידור - צעד חשוב בפיתוח רשת הרכבות המהירות של ישראל

צוואר הבקבוק של הרכבות בישראל עומד להיפתח: פרויקט הענק של הקמת מסילות חדשות ומהירות (עד 250 קמ"ש) מתקרב לביצוע.
הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה את החלופה להקמת מרכז תחבורה משולב (מתח"ם) תת-קרקעי בתחנת סבידור מרכז בתל אביב, אחת התחנות המרכזיות והעמוסות בישראל.
החלטה זו מהווה שלב משמעותי בפרויקט תת"ל 133, שמטרתו לפתח את רשת הרכבות המהירות, להגביר את תדירות הנסיעה ולשפר את זרימת תנועת הרכבות בגוש דן וברחבי הארץ.
כיום, בשדרת איילון פועלות שלוש מסילות בלבד, בעוד המסילה הרביעית נמצאת בשלבי ביצוע. התוספת של המסילה החמישית והשישית צפויה להקל על צוואר הבקבוק התחבורתי המרכזי של ישראל ולסייע במימוש יעד אסטרטגי של הגעה ל-350 מיליון נסיעות רכבת בשנה עד 2040 - פי חמש יותר נסיעות מהמצב הנוכחי.
הרשת החדשה תספק מענה הן לתושבי הערים הגדולות והן לתושבי הפריפריה, שיתחברו אליה באמצעות 25 "האבים" (Hub) תחבורתיים מתקדמים שיאפשרו שילוב נוח עם קווי אוטובוסים, רכבים פרטיים, אופניים וכלי מיקרו-מוביליטי.
ההחלטה הנוכחית משתלבת בתוכנית שאושרה לפני כשנה, ואשר מאפשרת את תכנון המסילות המהירות בין שפיים לנתב"ג, אשר יעברו בשתי מנהרות תת-קרקעיות מתחת לתוואי האיילון. עם פתיחת הפרויקט, המתוכננת לשנת 2040, הוא יאפשר חיבור מהיר בין ירושלים, תל אביב, באר שבע ושאר חלקי הארץ.
התוכנית כוללת הקמת תחנות תת-קרקעיות בסבידור ובגלילות, שם יוכלו הנוסעים לעבור בקלות בין רכבות מהירות שינועו עד 250 קמ"ש, לבין רכבות פרבריות ועירוניות שמהירותן עד 160 קמ"ש.
במתח"ם סבידור מרכז יתחברו המסילות המהירות אל ארבע המסילות הפרבריות הקיימות, קווי המטרו העתידיים M1 ו-M2, והקו האדום של הרכבת הקלה. בנוסף, המתחם יקושר למסוף ארלוזורוב, המשרת עשרות קווי אוטובוסים עירוניים ובינעירוניים.
במתח"ם גלילות יחוברו המסילות המהירות אל התחנה הפרברית של הרכבת, קווי המטרו M1 ו-M3, הנתיבים המהירים באיילון, ומסוף אוטובוסים חדש שיחזק את התחבורה הציבורית בצפון המטרופולין.
תוספת המסילות תאפשר הפרדה בין השירות הרכבתי המהיר לשירות הפרברי, כפי שנהוג במדינות מתקדמות בעולם, ותשפר משמעותית את רמת השירות לנוסעים. בנוסף, הפרויקט ישלש את מספר הרכבות בצוואר הבקבוק העיקרי של רכבת ישראל, מ-13 רכבות לכ-38 רכבות לשעה לכל כיוון. קיבולת הנוסעים בשדרת האיילון תגדל פי ארבעה, מ-15 אלף ל-60 אלף נוסעים בשעה.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב: "משרדנו, באמצעות חברת נתיבי ישראל, מוציא לדרך פרויקט תחבורתי מורכב וחסר תקדים בהיקפו. הוספת המסילה החמישית והשישית באיילון, לצד המסילות המהירות הנוספות בקו חיפה-תל אביב, הן קריטיות להגשמת החזון התחבורתי שלנו, שיבטיח מערכת רכבות מהירה, תדירה ויעילה יותר לכלל אזרחי ישראל".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "חזון רשת המסילות המהירות שמקדמת שרת התחבורה, מירי רגב, במסגרת מגה פרויקט 'מחברים את ישראל', נועד לאפשר תנועה נוחה ומהירה בין ארבעת המטרופולינים הגדולים, באמצעות רכבות מהירות בתדירות גבוהה. הנוסע יוכל להגיע לתחנה ללא צורך לבדוק את לוח הזמנים של הרכבת, בידיעה שתוך כמה דקות תגיע רכבת שתביא אותו למחוז חפצו, עם חיבור מהיר ונוח לרשת הרכבות הפרברית והעירונית. כך נהוג במטרופולינים הגדולים של אירופה, וכך יהיה גם אצלנו עוד בעשור הנוכחי".