שרת התחבורה ורש״ת מבקשות לדחות את עתירת ארקיע: "פגיעה בציבור הישראלי כולו ובתחרות"
ארקיע מבקשת להעביר את פעילותה לטרמינל 1, אך שרת התחבורה ורש״ת טוענות כי מדובר במהלך בעייתי שעלול לפגוע בתחרות ובמוניטין של נתב"ג. רש״ת: ״קבלת דרישת ארקיע, תוביל לפגיעה קשה ביותר בגמישות התפעולית של הרשות, תמנע חזרתן של חברות זרות לישראל ותפגע בתחרות, והכל על חשבונו של הציבור״

״הקרב״ סביב טרמינל 1.
חברת התעופה ארקיע מבקשת בעתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים מרכז לקבוע כי כלל טיסותיה יופעלו אך ורק מטרמינל 1 בנתב"ג.
לטענת החברה, פיצול הפעילות בין טרמינל 1 לטרמינל 3 מטיל עליה עלויות כבדות, מייקר את מחירי הכרטיסים ופוגע בתחרות.
אלא שעתירתה נתקלה בהתנגדות תקיפה מצד רשות שדות התעופה ומצד שרת התחבורה, מירי רגב, אשר הגישו בימים האחרונים את תגובותיהן המקדמיות לבית המשפט.
שרת התחבורה: הסמכות – בידי רשות שדות התעופה
בתגובתה לעתירה טוענת שרת התחבורה רגב כי העתירה נגדה היא מוקדמת וחסרת בסיס משפטי. לדבריה, הסמכות לקבוע קריטריונים להפעלת טיסות בין טרמינלים אינה בידי משרד התחבורה, אלא בידי רשות שדות התעופה (רש"ת), שהיא גוף סטטוטורי עצמאי הממונה על ניהול שדות התעופה בישראל.
השרה מדגישה כי לפי החוק, התערבות ממשלתית ניתנת רק במקרים חריגים של מחדל מצד רש"ת, וכיום אין כל אינדיקציה למחדל כזה. יתרה מכך, רש"ת כבר מצויה במהלך של בחינה מחודשת של הקריטריונים שנקבעו לפני כעשור, תוך שמירה על עקרונות של שוויון, שקיפות והתאמה להוראות המשפט המנהלי.
"אמנם הקריטריונים נקבעו לפני כעשור כהסדר זמני ויש מקום לבחון אותם ולהתאימם לזמן הנוכחי, אולם בהקשר זה חשוב להבהיר כי רש"ת מסרה כי היא בוחנת מחדש את הקריטריונים ואת הצורך בעדכונם, ומצויה בישורת האחרונה של הליך בחינה זה. משכך, לעת הזו ובשלב הנוכחי של תהליך העבודה, הרי שלא עמדה על הפרק קביעת כללים על ידי השרה".
כמו כן, היא מוסיפה: "כל עוד מתקיימת עבודת מטה פעילה, אין הצדקה למעורבות לפי סעיף 30 לחוק רשות שדות התעופה", נכתב בתשובת המדינה בשם שרת התחבורה, על ידי עו"ד דוד גוטמן, ממונה בפרקליטות מחוז מרכז. השרה ביקשה לדחות את העתירה נגדה ולהשית על ארקיע הוצאות משפט.

רשות שדות התעופה: "דרישה להעדפה פסולה – תפגע בכלל הציבור"
בתגובה מקיפה וחריפה לעתירה, דחתה גם רשות שדות התעופה את טענות ארקיע והזהירה מפני השלכות חמורות על שוק התעופה, התחרות החופשית ואפילו התחייבויותיה הבינלאומיות של מדינת ישראל.
לדברי הרשות, טרמינל 1 – המיועד בעיקר לטיסות לואו-קוסט ופנים-ארציות – מוגבל בתשתיותיו ובקיבולת שלו, ויכול להכיל לכל היותר חמש טיסות בשעה בשעות השיא. מתן בלעדיות לארקיע לפעול רק מטרמינל זה, נטען, יוביל לקריסה תפעולית, פגיעה בבטיחות, עומסים כבדים ואי-יכולת להקצות סלוטים לחברות אחרות – כולל חברות זרות הצפויות לחזור לישראל בקיץ 2025.
"כפי שהובהר לעותרת – ההיפך הגמור הוא הנכון, ודווקא קבלת דרישתה להפעלת טיסותיה רק מטרמינל 1 היא-היא שתוביל לפגיעה קשה ביותר בגמישות התפעולית של הרשות, תימנע את חזרתן של חברות זרות לישראל ותפגע בתחרות – והכול על חשבון הציבור הישראלי כולו".
רש"ת מוסיפה כי העדפה כזו תפר את האיזון התחרותי בשוק ותעמוד בניגוד להסכם "השמיים הפתוחים" ולחובות של ישראל לפי אמנות תעופה בינלאומיות. מהלך כזה, לפי הרשות, עלול לגרום גם ל"פגיעה אנושה במוניטין של נתב"ג" ולבריחת חברות זרות מהשוק הישראלי.
הרשות לא חסכה בביקורת על ניסיונה של ארקיע לקדם את עתירתה על רקע משבר התעופה שנוצר בעקבות מלחמת "חרבות ברזל".
היא טוענת כי החברה "מנסה לצבור יתרונות מסחריים תוך ניצול ציני של נסיבות חירום", ומציינת כי עצם העובדה שארקיע המשיכה לפעול בתקופת המלחמה – אינה מקנה לה עדיפות מבנית קבועה.
יתרה מכך, נכתב כי גם כאשר קיבלה החברה הקצאות משמעותיות בטרמינל 1 בעבר – לא עמדה בהתחייבויותיה, במיוחד בכל הנוגע לטיסות הפנים-ארציות לאילת. "אין בסיס לטענה כי הופלתה לרעה", קובעת הרשות.
עוד טוענת הרשות: "אף אחת מחברות התעופה הישראליות או הזרות לא קיבלה יתרון כלשהו בהקצאת טיסות היוצאות מטרמינל 1, ואלו הוקצו בהתאם לקריטריונים שוויוניים ובהתאם לקווים המנחים שקבעה הרשות".
"קבלת העתירה לא תוזיל את מחירי הכרטיסים – אלא תייקר אותם."
אחת הטענות המרכזיות בעתירה של ארקיע היא שהמרת כלל פעילותה לטרמינל 1 תוביל להוזלת מחירי הטיסות.
אלא שלפי רש"ת, ההיפך הוא הנכון: צמצום הקיבולת, עומסים ופגיעה בתחרות יובילו דווקא לעלייה ביוקר המחיה. "ככל שהתחרות קטֵנה וההיצע מצטמצם – המחירים עולים", קובעת הרשות. "קבלת העתירה לא תוזיל את מחירי הכרטיסים – אלא תייקר אותם."
עוד מוסיפה הרשות: "חברות תעופה שהודיעו כי ישובו לפעול בנתב"ג בתחילת חודש יוני עם פתיחתו של טרמינל 1 לפעילות עלולות לחזור בהן מהחלטתן זו, ולחפש שווקים אחרים חלף נתב"ג – דבר שיפגע מיידית גם בהיצע הטיסות הבינלאומיות לצרכן. כפועל יוצא מכך, תעריפי כרטיסי הטיסה יישארו גבוהים ואף יאמירו עוד יותר עם חזרת הביקוש לשיא שלפני מלחמת 'חרבות ברזל'".
הרשות אף מזהירה כי פגיעה בשירות ובדיוק המבצעי תפגע גם בארקיע עצמה, שעלולה להפסיד סלוטים יקרים ביעדים בינלאומיים. בנוסף, נאמר כי תפעול בלתי מאוזן של טרמינל 1 יפגע ביכולת להבטיח בטיחות וביטחון בשדה, לרבות פיזור קהל בעת חירום.
מדיניות תפעולית – לא חקיקה
סוגיה נוספת העומדת בלב העתירה היא דרישת ארקיע לעגן את הקריטריונים להפעלת טיסות בתקנות רשמיות. גם כאן עמדת רש"ת נחרצת: הקריטריונים הם חלק ממדיניות תפעולית גמישה, המשתנה בהתאם לצרכים מבצעיים – ולא מקום להסדרה בחקיקה מחייבת. "חקיקה תדרוס את הגמישות הדרושה לניהול שדה תעופה מודרני", קובעת הרשות.
בתגובה הכוללת למעלה ממאה סעיפים, חוזרת רשות שדות התעופה וטוענת כי מאחורי העתירה עומד אינטרס כלכלי צר בלבד – ולא דאגה אמיתית לציבור. "העתירה מתיימרת לייצג את הציבור, אך בפועל היא מבקשת להעניק הטבה פסולה לחברה אחת – על חשבון הציבור כולו", נכתב.
לסיכום, שתי המשיבות – שרת התחבורה ורשות שדות התעופה – מבקשות לדחות את עתירת ארקיע מכל וכל.
הן מתארות דרישה בלתי סבירה, המנוגדת לעקרונות של תחרות, יעילות תפעולית ושוויון, אשר עלולה לגרור פגיעה ממשית בנוסעים, בשוק התעופה וביחסים הבינלאומיים של ישראל. על פי עמדתן, הסמכות בניהול טרמינלים וסלוטים נמצאת בידי גורמי המקצוע – ולא בידי בית המשפט, וכך יש להשאיר את הדברים.