עם מבט קדימה וציפייה להתאוששות: רש״ת מסכמת את 2024 - כל המספרים
שנה נוספת של מלחמה הובילה לירידה דרמטית בתנועת הנוסעים ולהפסדים תפעוליים כבדים, אך ברשות שדות התעופה מציינים מגמות התאוששות משמעותיות ב-2025

רשות שדות התעופה מפרסמת היום (ב׳) את דוחותיה הכספיים לשנת 2024, המשקפים את עומק המשבר שנגרם בעקבות מלחמת “חרבות ברזל”.
לפי הדו”ח, רש”ת סיימה את 2024 עם הפסד תפעולי של כ-308 מיליון ש”ח, בהשוואה לרווחיות שאפיינה את השנים שקדמו ללחימה.
הכנסות רשות שדות התעופה בשנת 2024 הסתכמו בכ-387 מיליון ש"ח, לעומת כ-631 מיליון ש"ח ב-2023. הכנסות מאגרות ושירותים לנוסעים ירדו ל-1.159 מיליארד ש"ח, בהשוואה ל-1.697 מיליארד ש"ח אשתקד. הוצאות השכר והנלוות נותרו דומות – 1.638 מיליארד ש"ח ב-2024 מול 1.696 מיליארד ש"ח בשנה הקודמת. לצד ההפסד התפעולי, נרשם גם הפסד נקי של 152 מיליון ש"ח, לעומת רווח נקי של 378 מיליון ש"ח ב-2023.
כמו כן, במהלך השנה עברו בנתב”ג רק כ-13.8 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות – ירידה של כ-34% לעומת 2023, וכ-40% פחות מהתחזיות שהיו ערב פרוץ הלחימה.
אחד הסמלים לפגיעה בפעילות היה סגירתו של טרמינל 1, שפגע בפעילות חברות הלואו־קוסט וגרר ירידה משמעותית נוספת בהכנסות. בנוסף, ברבעון האחרון של השנה – רבעון מלא של פעילות מצומצמת – נרשם הפסד תפעולי של כ-203 מיליון ש”ח, צמצום של כ-25% לעומת ההפסד של 270 מיליון ש”ח ברבעון הרביעי של 2023. ההפסד הכולל ברבעון הרביעי עמד על כ-123 מיליון ש”ח, ירידה של כ-34% מהשנה הקודמת – נתון המעיד על סימני התאוששות ראשונים.
משבר כלכלי – אך גם יציבות מבצעית
על אף המשבר, רשות שדות התעופה שמרה על רציפות תפקודית מלאה. נתב”ג לא נסגר אף לא ליום אחד, והטיסות ההומניטריות, טיסות המטען והטיסות החיוניות נמשכו. גם המעברים היבשתיים למצרים ולירדן נשארו פעילים. במקביל, ננקטו צעדי חירום כלכליים, כולל קיצוצים רוחביים, הפסקת תשלומים לשוכרים מסחריים והתנהלות מול ספקים בתנאים מותאמים.
2025: חזרה לפעילות והכנות לעתיד
בדו״ח מצוין כי ברבעון הראשון של 2025 מורגשת כבר מגמה הפוכה: חברות תעופה בינלאומיות חזרו לפעול בישראל, בהן קבוצת לופטהנזה, יונייטד, אייר פראנס, ITA ווויז אייר. חלק מהחברות אף הגדילו את תדירויות הטיסה, וחידשו קווים ליעדים חדשים. בהתאם לכך, טרמינל 1 שב לפעול לטיסות בינלאומיות, בעיקר של חברות לואו־קוסט.
תוכנית השקעות אסטרטגית: 8 מיליארד ש”ח לפיתוח
במקביל להתאוששות, רש”ת לא עוצרת ומקדמת תוכנית פיתוח נרחבת, בהיקף של כ-8 מיליארד ש”ח לשנים 2025–2027 ואילך. מתוכם, כ-3.5 מיליארד ש”ח כבר מתוקצבים לביצוע. עיקרי התוכנית:
• טרמינל 3: הרחבת הזרועות הצפונית והמזרחית – למענה לעומסים עתידיים.
• טרמינל 1: פיתוח סביבתי, שדרוג שטחי מסחר ואולמות המתנה.
• נמל התעופה רמון: התאמות לתמיכה במעבר לוגיסטי ולתיירות נכנסת.
• מסופי גבול: תקצוב לתכנון והקמה של מסופים חדשים במעברי אלנבי ובגין, כולל הוספת נתיבים והנגשה דיגיטלית.
המהלך נועד לחזק את מעמדו של נתב”ג כמרכז תחבורה אזורי, ולהתאים את מערך התשתיות לגידול הצפוי בביקושים בעשור הקרוב.

הנהלה חדשה ומחוייבות להתקדמות
שרון קדמי, שנכנס לתפקיד מנכ”ל רש”ת בנובמבר 2024, מציין כי על אף הקשיים, ישנה אמונה ודרייב ארגוני לצמיחה: “נכנסתי לתפקידי כמנכ"ל רשות שדות התעופה בנובמבר 2024, בתקופה מורכבת במיוחד, למרות זאת, אני מביט קדימה באמונה ובביטחון. העובדים שלנו, ההנהלה, ומערכת התעופה כולה – חזקים ונחושים. זו לא קלישאה – זוהי מציאות יומיומית של עשייה מקצועית, יציבה ואחראית. 2025 כבר מביאה איתה התאוששות, ואנו פועלים בצעדים נחושים לשיפור הפעילות, שדרוג השירות לנוסעים והובלת התעופה הישראלית קדימה".