השער החדש של המזרח? שדה תעופה ענק יוקם במדינת האיים עם קיבולת של עד 100 מיליון נוסעים בשנה
עם השקעות של מיליארדי דולרים ושיתוף פעולה בין מגזר ציבורי לפרטי, הפרויקט צפוי לחולל צמיחה כלכלית מואצת בפיליפינים – יצירת מקומות עבודה, חיזוק אזורי הפריפריה, והפיכת המדינה לצומת אווירי מרכזי בדרום־מזרח אסיה

משרד התחבורה של הפיליפינים (DOTr) הודיע כי הקמת מבנה הטרמינל הראשי של נמל התעופה הבינלאומי החדש של מנילה (NMIA) תצא לדרך בשנת 2026, כחלק מתכנית שאפתנית לשדרוג התשתיות הלאומיות והפחתת העומס בנמל הקיים – Ninoy Aquino International Airport.
ההודעה הרשמית מרשות התעופה של הפיליפינים אישרה רשמית כי עבודות ההקמה של שדה התעופה החדש בצפון מנילה יחלו בתוך פחות משנתיים.
כאמור מדובר בפרויקט תחבורתי עצום בהיקפו, שעתיד לא רק להחליף את נמל התעופה הקיים NAIA – אלא גם להציב את הפיליפינים בעמדת מפתח על מפת התעופה האסייתית. עם קיבולת מתוכננת של עד 100 מיליון נוסעים בשנה, מדובר באחד מהפרויקטים השאפתניים והמסקרנים ביותר בענף התעופה.
נמל התעופה מוקם באזור בולקן, כ-35 ק"מ צפונית לבירת המדינה מנילה, ומהווה חלק ממהלך לאומי נרחב של פיתוח תעופתי וכלכלי.
מדובר בפרויקט עצום בהיקפו, שהחל כבר בשנים האחרונות עם עבודות קרקע והכשרה באזור החוף של מפרץ מנילה.
לפי הודעת הרשויות, כ-80% מעבודות ההכשרה הקרקעית כבר הושלמו, בעיקר בתחום הקמת היסודות (piling) לאורך קו החוף. 33 מיליון מטרים מעוקבים נוספים של חול יידרשו להשלמת שלב ההשבה וההכנה עד לסוף 2025 – אז צפויה להתחיל בניית הטרמינל עצמו.
מרכז תחבורה חדש לאזור
הנמל החדש צפוי לשנות את מפת התעופה של הפיליפינים – ואף להשפיע על האזור כולו. על פי התכנון, הוא יוכל לקלוט עד 100 מיליון נוסעים בשנה, ויצויד בארבעה מסלולי המראה ונחיתה, גשרי חיבור מתקדמים, טרמינלים מודרניים ותשתית ימית ותחבורתית משלימה.
כיום, נמל התעופה Ninoy Aquino נחשב לאחד העמוסים באסיה, עם כמות נוסעים הגבוהה פי כמה מיכולתו המקורית. NMIA נועד להוות אלטרנטיבה נוחה, מהירה ומודרנית, ולהפוך את המדינה לנקודת מעבר מרכזית בין מזרח אסיה לאזור הפסיפי.
אם הכל יתקדם כמתוכנן – הפתיחה: בעוד 3 שנים
במשרד התחבורה הדגישו כי היעד המוצהר הוא פתיחה מלאה לפעילות מסחרית עד שנת 2028, בכפוף להתקדמות הבנייה ולשמירה על לוחות הזמנים. במקביל, מתוכננת הרחבה של תשתיות גישה, כולל כבישים מהירים, מסילות ברזל ומרכזי תחבורה משולבת.
הפרויקט מנוהל על ידי חברת San Miguel Corporation – אחת הקבוצות העסקיות הגדולות במדינה – בשיתוף פעולה עם רשויות התעופה המקומיות.