בדרך לשינוי תחבורתי חסר תקדים בירושלים: הקו הירוק מתחבר – ושירות הרכבת הקלה יתקצר זמנית
לקראת הפעלת הקו הירוק ב-2026, יחל מה-21 במאי מבצע חיבור המסילות שיימשך כ-14 שבועות. הרכבת תפעל במתכונת מקוצרת, לצד מערך תחבורה ציבורית חלופי. בסיומו – רשת הרכבות הקלות הראשונה בישראל. ראש העיר: ״לא רק מהפכה תחבורתית, אלא גם עירונית, סביבתית וחברתית״

העבודות לחיבור הקו הירוק בירושלים יוצאות לדרך.
לקראת הפעלת הקו הירוק של הרכבת הקלה בשנת 2026, יוצא לדרך מהלך הנדסי רחב היקף: חיבור מסילות הקו הירוק למסילות הקו האדום, כהכנה להשקת רשת הרכבות הקלות הראשונה בישראל.
העבודות יחלו ביום רביעי, 21 במאי, ויימשכו כ-14 שבועות. במהלכן תפעל הרכבת הקלה בירושלים במתכונת שירות מקוצרת: בצפון – בין נווה יעקב לגבעת המבתר, ובדרום – בין התחנה המרכזית להדסה עין כרם. תשע תחנות שבין גבעת המבתר לתחנה המרכזית לא יפעלו זמנית.
לצד צמצום השירות, יופעל מערך תחבורה ציבורית חלופי ומקיף: ארבעה קווי שאטל ללא עלות יחברו בין התחנות הסגורות; קווי תחבורה ציבורית יוארכו ויתוגברו; מערך האופניים של 'ירופאן' יורחב ויוזל. הפעילות תלווה במערך הסברה, דיילים, פקחי תנועה וחדר מצב ייעודי.
כאמור העבודות יבוצעו בנקודות ההשקה המרכזיות: גבעת התחמושת וצומת נורדאו (רחובות יפו ושרי ישראל), ויאפשרו לראשונה יצירת רשת רכבות מחוברת שתשרת את הבירה מצפון לדרום, ממערב למזרח.
קווי השירות של הקו הירוק ייפתחו כבר במהלך השנה הבאה ויביאו למהפך תחבורתי בבירה, כשהם צפויים להכפיל את מספר הנוסעים ברכבת הקלה כיום. פתיחת קווי השירות – מגילה, גבעת רם, דרך מרכז העיר להר הצופים וממלחה דרך גבעת רם ועד התחנה המרכזית - יחברו לרשת הרכבות של ירושלים את באי הקמפוסים, מלחה וקריית הספורט, משרדי הממשלה ואת תושבי ובאי גילה, פת, בית צפאפא, גבעת מרדכי והגבעה הצרפתית..
הקו הירוק יימתח לאורך כ-20 ק"מ מגילה בדרום להר הצופים בצפון, יעבור דרך מלחה, מרכז העיר וקריית הממשלה ויכלול 41 תחנות. כבר במהלך 2026 יחל לפעול חלקו הראשון, עם שני קווי שירות חדשים.
מטעם הרכבת הקלה נמסר כי מדובר ״במהלך שבסיומו תיווצר רשת הרכבות הקלות הראשונה בישראל – פרויקט משנה מציאות, בהיקף ובחזון חסרי תקדים.״
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "אנחנו מחברים את ירושלים מצפון לדרום, ממערב למזרח. זהו רגע היסטורי – לא רק מהפכה תחבורתית, אלא מהפכה עירונית, סביבתית וחברתית. הרשת החדשה תחבר בין עשרות שכונות, מוקדי תעסוקה, מוסדות חינוך ובריאות – ותאפשר לכולנו לנוע בעיר בצורה נוחה, מהירה ונקייה. אנחנו ערוכים ומחויבים לצלוח את תקופת קיצור השירות במינימום פגיעה בשגרת החיים של התושבים, ומבטיחים לעדכן כל הזמן, בשקיפות ובשיח פתוח. זוהי לא רק השקעה בתשתית – זו השקעה באיכות החיים של תושבי ירושלים".
אושרת דוד דקר, סגנית החשב הכללי: "לפני כשלושה חודשים הושלמה הפעלת הארכות הקו האדום, לפני שבועיים הושלמה הסגירה הפיננסית של הקו הכחול, וכעת אנו נערכים לאבן דרך משמעותית בפרויקט הjnet - חיבור הקו הירוק לקו האדום, כדי לאפשר בתחילת שנת 2026 את חיבור רשת הjnet, והרחבת הרשת להר הצופים, גילה ומלחה. בשיתוף פעולה פורה בין משרדי הממשלה, משטרה, רשות מקומית, זכיין וציבור, נצליח לקדם במהירות את הפרויקטים המורכבים הללו לטובת הציבור".
תמיר כהן, מנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים: "מדובר בצעד חשוב לקראת פתיחתו של הקו הירוק ואיתו רשת קווי הרק"ל הראשונה בישראל, אשר תביא ערך אדיר לציבור ותוביל לצמיחה ושיפור איכות החיים בעיר ובמטרופולין כולו. אנו משקיעים את כלל המאמצים והמשאבים בכדי להעמיד מערך תחבורה ציבורית מיטבי לתושבי ירושלים ומבקריה בזמן העבודות".
אורן כהן, מנכ"ל כפיר: "אנחנו עומדים בפני אחד המבצעים ההנדסיים המשמעותיים והמאתגרים ביותר בפרויקט – חיבור מסילות הקו האדום והקו הירוק, וזאת על מנת ליצור את רשת הרכבות הקלות הראשונה בישראל. אנו ערוכים למבצע בכל ההיבטים התפעוליים וההנדסיים ונעשה מאמץ לקצר את תקופת השירות המקוצר ככל הניתן. חברת כפיר משקיעה רבות בשירות לנוסעים, ותעשה הכל בשיתוף הגורמים הרלוונטיים על מנת לפעול באחריות ובשקיפות ולהקל על ציבור הנוסעים בתקופה זו".