גאווה ישראלית: הגוררת החכמה (Taxibot) שפותחה במקור ע״י התעשייה האווירית תסיע מטוסים ללא מנועים
הפיתוח של התעשייה האווירית לישראל (IAI), נועד להסיע מטוסים ללא הפעלת מנועים,מלחסוך בדלק סילוני ולהפחית את הזיהום בנמלים. ב־2009 התקשרה IAI עם חברת TLD הצרפתית לייצור הגוררת, ואב־הטיפוס הראשון נבנה בצרפת ב-2011. כעת, הפיתוח צפוי להפוך לנוהל סטנדרטי בתנועות קרקעיות של מטוסים

חדשות. עדכונים. מבצעים ✈️ פספורטניוז ב-WhatsApp >> וב-Telegram >>
איירבוס קיבלה אישור לשינויים בתא הטייס במטוסי משפחת A320 כדי לאפשר שימוש בגוררת ההיברידית-חשמלית, Taxibot, הנשלטת על ידי הטייס.
הערכה הייחודית, שנמצאת בפיתוח בשלוש השנים האחרונות, ומאפשרת הסעת המטוס ללא הפעלת המנועים כדי להפחית את צריכת הדלק, זמינה כעת למטוסי איירבוס בעלי מעבר יחיד, כך מציינת איירבוס.
כדי להשתמש בגוררת נדרשים שינויים קטנים בתא הטייס.
לאחר התקנתה, גלגל האף של המטוס מורם על פלטפורמה מסתובבת, והטייס יכול לכוונן את המטוס.
למרות שנדרש נהג לחבר את ה-Taxibot למטוס, הטייס שולט בהסעה עד שהגוררת מוסרת והמנועים מופעלים זמן קצר לפני ההמראה.
איירבוס מציינת, שבעקבות הניסויים המוצלחים עם ה-Taxibot היא "שוקלת כעת את אימוצו עבור שאר הצי שלה", מיזם הדורש פיתוח גרסת רחבה על ידי יצרנית הגוררת.
הפיתוח והניסויים של ה-Taxibot נערכו כחלק מפרויקט אירופי רחב יותר, הנקרא HERON, שמטרתו לספק יתרונות סביבתיים באמצעות שיפור תפעול המטוסים.
מטרת הפרויקט HERON - Highly Efficient gReen Operations - בהובלת איירבוס, להראות כיצד ניתן להפחית את הזיהום הסביבתי של התעופה באמצעות פעולות קרקעיות יעילות וניהול אופטימלי של תנועה אווירית.
ניסויים נערכו בשדות התעופה פריז שארל דה גול ובריסל, וחברת התעופה איזיג'ט מתכננת לערוך ניסויים תפעוליים עם ה-Taxibot בשדה התעופה סכיפהול אמסטרדם בהמשך השנה.
סכיפהול נתפסת כמועמדת אידיאלית לפעילות גוררות היברידית בהתחשב במרחק הארוך בין חלק מששת מסלולי ההמראה שלה לבין הטרמינלים.
בנוסף לסכיפהול, שמתאים במיוחד בשל המרחקים הארוכים בין שערים למסלולים, מתקיימים ניסויים גם בניו יורק JFK, פריז שארל דה גול, ניו דלהי ובריסל.
מחקר פנימי של סכיפהול מראה כי שימוש מלא בטכנולוגיית Taxibot יכול לחסוך עד 85% מהדלק הדרוש להסעה קרקעית למסלולים מרוחקים, ועד כ-50% בממוצע.
הניסויים כוללים הכשרת טייסים, התאמות לתשתיות שדה התעופה כדי לאפשר חיבור והסרה יעילים של הגוררות ולשלב את השימוש בהן בפעילות הקרקעית של שדה התעופה.
כך זה פועל:
הגוררת נצמדת לגלגל החרטום של המטוס, ומרימה אותו על פלטפורמה מסתובבת. נהג הקרקע מחבר את ה-Taxibot ודוחף את המטוס מהשער, אך את ההסעה בפועל מבצע הטייס, באמצעות ה־tiller והבלמים בתא. המנועים מופעלים רק סמוך להמראה.
תוצרת כחול-לבן
ה-Taxibot פותח במקור על ידי התעשייה האווירית לישראל (IAI), שעדיין מחזיקה בזכויות השם והמותג. ייצורו מתבצע בשיתוף עם החברה הצרפתית TLD מאז 2009, והאב־טיפוס הראשון נבנה ב־2011 בצרפת.
העתיד: חשמלי לגמרי וגרסה למטוסי רחבי-גוף
בהמשך, צפויה גרסה 100% חשמלית של הגוררת לצאת לשוק כבר ב־2026, ובמקביל מפותחת גרסה חדשה עבור מטוסים רחבי-גוף.
בהמשך לאישור השימוש בגוררת איירבוס ושותפיה ב-HERON ידחפו לכך שהשימוש ב-Taxibot יהפוך ל"נוהל סטנדרטי לתנועות קרקעיות של מטוסים במידת הצורך".
"שדות תעופה מחפשים באופן פעיל פתרונות להפחתת פליטות CO2 מפעילות קרקעית, דבר התואם את היוזמות הרחבות יותר של HERON", אומר Benjamin Tessier, רכז HERON ואדריכל מערכות רכב באיירבוס.
השותפים בתאגיד HERON, המונה 24 חברות, בראשות איירבוס, כוללים, בין השאר, את חברות התעופה אייר פראנס, איזי ג'ט, לופטהנזה וטרנסאוויה, מפעילי שדות התעופה של פריז וסכיפהול אמסטרדם, וכן יורוקנטרול, הארגון לבטיחות אווירית של האיחוד האירופי.