מפת הכולסטרול העולמית: היכן ניצבות ישראל, איטליה וארצות הברית במאבק באויב השקט?
מחקר עולמי רחב היקף מציג פערים משמעותיים בין מדינות ברמות הכולסטרול ובנטל התחלואה הקשור אליו, עם ירידה בולטת בישראל ובאיטליה לעומת התמונה המורכבת בארצות הברית
אחת מאפשרויות הטיפול והאיזון הנפוצות ביותר כוללות שינוי תזונתי ממוקד להפחתת שומן רווי. צילום: Shutterstock חדשות. עדכונים. מבצעים ✈️ פספורטניוז ב-WhatsApp >> וב-Telegram >>
מחקר בריאות עולמי מקיף חושף לראשונה את המפה הגיאוגרפית של כולסטרול ה-LDL המכונה הכולסטרול הרע.
הכתבה מסתמכת על נתוני נטל התחלואה העולמי שפורסמו בכתב העת הרפואי היוקרתי JAMA ונכתבו על ידי קבוצת החוקרים הבינלאומית. הנתונים מציגים תמונה דרמטית, לפיה רמות כולסטרול גבוהות גרמו לשלושה מיליון ושלוש מאות אלף מקרי מוות ברחבי העולם בשנה אחת בלבד - נתון המהווה כשישה אחוזים מכלל התמותה הגלובלית.
בעוד שמדינות מזרח אירופה ומרכז אסיה מובילות את המפה בצבעי אדום כהה עם רמות הכולסטרול הממוצעות הגבוהות ביותר בעולם, מעניין לבחון היכן ממוקמות שלוש מדינות מפתח מערביות בעלות תרבויות ומערכות בריאות שונות לגמרי והן ישראל, איטליה וארצות הברית.
ישראל מסתמנת כסיפור הצלחה יוצא דופן במפה העולמית. על פי נתוני המגמות לטווח ארוך, ישראל רשמה את אחת הירידות המשמעותיות ביותר בעולם בנטל התחלואה הלבבית הקשורה לכולסטרול בעשורים האחרונים.
כיום האוכלוסייה בישראל ממוקמת באזורים הבהירים של המפה עם רמות ממוצעות נמוכות במיוחד. ההצלחה הזו נובעת משילוב מנצח של מודעות ציבורית גבוהה לתזונה ים תיכונית עשירה בירקות ודגים, לצד מערכת בריאות קהילתית ודיגיטלית המזהה ומטפלת באופן יזום במטופלים בסיכון גבוה.
איטליה שומרת אף היא על מעמד יציב ובריא יחסית במרכז המפה העולמית. הצבעים הבהירים שלה משקפים רמות כולסטרול ממוצעות נמוכות בהרבה בהשוואה לשכנותיה בצפון אירופה ובמזרחה.
הגורם המרכזי למצב החיובי באיטליה הוא כוחה של הדיאטה הים תיכונית המסורתית, המבוססת על שומנים חד בלתי רוויים ובמיוחד שמן זית כתית מעולה, צריכה גבוהה של קטניות, דגנים מלאים וצריכה מופחתת של בשר אדום ומעובד. הרגלי תזונה אלו שומרים על בריאות כלי הדם ומפחיתים את הצורך בהתערבות תרופתית אגרסיבית בגיל צעיר.
מנגד, ארצות הברית מציגה את הפרדוקס האמריקאי ונמצאת בטווח הבינוני גבוה של המפה. מצבה של ארצות הברית טוב בהרבה ממה שהיה ניתן לצפות בהתחשב באחוזי ההשמנה הגבוהים ובתזונה המערבית המעובדת הנפוצה בה.
הסיבה לכך היא שהרפואה האמריקאית נשענת בכבדות על טיפול תרופתי מניעתי מאסיבי. מיליוני מבוגרים בארצות הברית נוטלים סטטינים בקביעות, ותרופות אלו מצליחות לחתוך את רמות הכולסטרול באופן מלאכותי באוכלוסייה ולהגן על כלי הדם למרות הרגלי התזונה הלקויים.
באופן כללי כולסטרול גבוה נחשב לגורם סיכון מוביל להתקפי לב ושבץ מוחי. לאוכלוסייה הכללית מומלץ לשמור על רמת כולסטרול רע הנמוכה ממאה מיליגרם לדציליטר, כאשר שלוש אפשרויות הטיפול והאיזון הנפוצות ביותר כוללות שינוי תזונתי ממוקד להפחתת שומן רווי, ביצוע פעילות גופנית אירובית קבועה המשפרת את פרופיל השומנים, ובמידת הצורך שילוב טיפול תרופתי מותאם אישית כמו סטטינים המפחיתים את ייצור הכולסטרול בכבד.
הבהרה רפואית: המידע במאמר זה הינו כללי ונועד להעשרה בלבד על בסיס נתונים סטטיסטיים עולמיים. אין לראות בו המלצה רפואית או תחליף לייעוץ, בדיקת דם תקופתית או התאמת טיפול אישי על ידי רופא משפחה או קרדיולוג. רצוי שהקוראים יבדקו את ערכי הבדיקות האישיים שלהם מול המלצות הרופא המטפל.





