אא

החיים הטובים: חופשה מרתקת בקייב המתחדשת

בירת אוקראינה היא עיר יפה ומלאת ניגודים, המשלבת מבנים היסטוריים מפוארים וקתדרלות עתיקות, לצד שדרות גדושות בחנויות מודרניות, מוזיאונים וחיי לילה תוססים. ביקור בעיר הכי מפתיעה במזרח אירופה

||| |||

קייב (Kiev), בירת אוקראינה, היא אחת הערים העתיקות באירופה ובין המרשימות והמפתיעות שבהן. העיר ששרדה את שלטון האימפריה המונגולית, את מלחמת העולם השנייה, את אסון צ'רנוביל ואת השלטון הסובייטי, משקיעה בשנים האחרונות מאמצים אדירים בשיקום ופיתוח סביבתי ותרבותי, והפיכתה לאטרקציה תיירותית המושכת אליה אירופאים ורוסים אופנתיים, לצד תיירים שוחרי היסטוריה ותרבות מכל העולם.

התיירים הישראלים, שעד לא מזמן התייחסו לקייב כאל תחנת מעבר בדרך לאוּמן, עירו של רבי נחמן, גילו לאחרונה את נפלאותיה של בירת אוקראינה, שנחשבת היום לאחת הערים התוססות באירופה. התרבות המודרנית המשגשגת, יחד עם מונומנטים היסטוריים מעניינים ושפע של אפשרויות בילוי, הופכים את העיר שמקבלת את אורחיה בזרועות פתוחות, ליעד תיירותי ייחודי גם לתייר הישראלי ש"ראה כבר הכל". הצטרפנו לטיול בין אתריה היפים של קייב, ועל הדרך פגשנו את ראש העיר הנמרץ, ויטלי קליצ'קו, שהפך אותה לפנינה תיירותית אטרקטיבית במיוחד. 

           

גלובוס, קניון ענק תת-קרקעי

קפה בכיכר העצמאות ופגישה עם ראש העיר

התחנה הראשונה שלנו היא כיכר העצמאות  (Maydan Nezalezhnosti), הכיכר המרכזית והלב הפועם של קייב, שצורתה כשל איצטדיון. הכיכר ההומה, שמהווה מוקד עלייה לרגל ומרכז התכנסות להפגנות ומחאות, שוכנת ברחוב הראשי של העיר, הלא הוא רחוב חרשצ'אטיק (Khreshchatyk). שש המזרקות המפארות את הכיכר ואנדרטת העצמאות החולשת עליה, הן רק חלק מהתפאורה המרשימה המקיפה אותה, המשלבת בין ישן וחדש, עם מבנים צאריים וסטליניסטיים עצומי מימדים, מונומנטים דתיים מרשימים ובנייני זכוכית מודרניים.

כיכר העצמאות היא מקום נהדר לשבת בו לכוס קפה, לספוג את האווירה התוססת של העיר ולצפות בעוברים ושבים, במופעי הרחוב ובדוכני הרוכלים והאמנים הגודשים אותה ואת הרחובות סביב לה. ואם אתם כבר פה, רחוב חרשצ'אטיק המהודר, שנחשב לרחוב הקצר והרחב ביותר באירופה, ושמרבית בנייניו נבנו מחדש לאחר ההפצצות שספג במלחמת העולם השנייה, הוא מקום מצוין לערוך בו קניות, עם שפע של חנויות יוקרה ומותגים מקומיים, דוכנים מסוגים שונים, ומרכז קניות תת-קרקעי השוכן ממש מתחת לכיכר.

בדרך חזרה מהכיכר, עצרנו בבניין העירייה לפגישה אישית עם ויטלי קליצ'קו, ראש העיר של קייב. קליצ'קו שבעברו זכה שלוש פעמים בתואר אלוף העולם באיגרוף במשקל כבד, הוא איש נמרץ, חדור מוטיבציה ושואף למצוינות, כיאה לספורטאי מצטיין. מאז היבחרו לראשות העיר לפני כשנתיים, הוביל מהלכים רבים שנועדו להגדיל את תנועת התיירות אליה. לדבריו, "בקייב מבקרים כ-1.5 מיליון תיירים בשנה, מתוכם כ-70 אלף תיירים מישראל, כאשר המגמה היא להפוך את העיר ליעד תיירותי נבחר גם על מפת התיירות הישראלית. העירייה משקיעה משאבים רבים בקידום התיירות באמצעות שיפור פני העיר, קידום התרבות, האמנות, וכמובן הספורט, אחד ממקורות הגאווה שלנו, עם קבוצת הכדורגל דינמו קייב, המושכת אליה תיירים רבים". לאורך הפגישה, ראש העיר חוזר ומדגיש כי קייב היא עיר בטוחה, ואף הוקמה בה משטרת תיירות מיוחדת שתפקידה לשמור על בטחונם של האזרחים והתיירים כאחד. 

 

 ראש העיר, ויטאלי קליצ'קו

אתרי מורשת ומבני דת מפוארים

קו הרקיע של קייב שזור בכיפות זהב יפהפיות של מבני דת רבים הפזורים ברחבי העיר. הבולטת ביניהן היא קתדרלת סנט סופיה (Sofiysky sobor) המרהיבה ביופיה, ש-13 הכיפות הזהובות והירוקות שלה הפכו לאחד מסמליה הבולטים של העיר. הכנסייה, שהיא העתיקה ביותר בקייב ואף זכתה לתואר אתר מורשת עולמית, נבנתה במאה ה-11 ומאז נפגעה ונהרסה פעמים רבות, אך נבנתה מחדש שוב ושוב. ביקור בקתדרלה לוקח אותנו במנהרת הזמן לתקופת ימי הביניים, עם ציורי הקיר והפסיפסים העוצמתיים, ריח הקטורת ואלומות האור שחודרות מהחלונות הקטנים, הנזירים והכמרים בגלימותיהם השחורות, והתפילות רבות המשתתפים, שמוסיקת א-קפלה דרמטית מלווה אותם.

במרחק הליכה מהקתדרלה שוכנים שני אתרים יפים נוספים שלא כדאי להחמיץ. הראשון הוא מנזר סנט מייקל הגדול (Mykhaylivs'kyi Zolotoverkhyi Monastyr), בעל החזית התכולה והכיפות המוזהבות. האתר השני - כנסיית סנט אנדרו (Andriyvs'ka Tserkva) המלכותית, עם הכיפות הירוקות והמבנים הבארוקיים, השוכנת בראש גרם מדרגות ממנו ניתן לחזות בנוף היפה של העיר ונהר הדנייפר החוצה אותה. לאחר הביקור בכנסייה, כדאי לרדת דרך מדרון אנדרייבסקי (Andriyivsky Uzviz), כביש היורד לכיוון העיר התחתית, לאורכו תמצאו בוטיקים, גלריות לאמנות, מוזיאונים קטנים, בתי קפה, מסעדות וחנויות מזכרות.

אתר מורשת נוסף, שנחשב לאחד האתרים המיוחדים ביותר בקייב, הוא מנזר המערות (Kiev Pechersk Lavra). המנזר שנמצא ברובע פצ'רסק (Pecherrsk), מוקף כנסיות ומערות קבורה של נזירים חנוטים, אוצרות אמנות ומבוך תת קרקעי. בסמוך ישנם כמה מוזיאונים מעניינים שכדאי לעצור בהם, כמו מוזיאון האוצרות הלאומי ומוזיאון המיניאטורות, וכן גם תצפית יפהפייה על העיר.

לא הרחק ממנזר המערות, נמצא פסל הטיטניום אמא מולדת (Rodina Mat), המתנשא לגובה של 91 מטרים. זהו פסל מרשים במיוחד, בדמות אישה שמחזיקה בידה האחת חרב ובידה השנייה מגן - כמו מגינה על העיר קייב. 

 

 מנזר סנט מייקל הגדול

שערי זהב ופארקים ירוקים

שער הזהב (Zolotye Vorota) , שבניגוד לשמו צבוע דווקא בגוונים ורדרדים שקשה לפספס, שימש במאה ה-11 כשער הכניסה לעיר העתיקה והמבוצרת. כיום נחשב השריד ההיסטורי שנהרס ושוחזר על ידי הסובייטים במאה ה-20 לאחת האטרקציות המעניינות, העתיקות והמרשימות בקייב. חובבי השווקים ישמחו לגלות בעיר כמה שווקים ססגוניים והומי אדם, שניתן לקנות בהם מזון, בגדים, כלים ועוד. השוק הבולט מכולם הוא שוק בסרבקה (Bessarabka Rynok). זהו שוק גדול ומקורה שמציע חוויה קולינרית נהדרת עם שפע של פירות וירקות, גבינות, בשרים, מאכלי ים, תבלינים ריחניים ופרחים צבעוניים.

בין ביקור בקתדרלות לסיור רגלי ברחובות העיר, כדאי לבקר באחד הפארקים הגדולים והמטופחים הפזורים בה. אחד הפארקים היפים בקייב הוא פארק מארינסקי (Mariyins'kyi Park) הוותיק, השוכן בסמוך לארמון המלכותי בעל אותו השם. בפארק תמצאו שבילי הליכה, פסלים ומזרקות, אזורים מסודרים לפיקניק ותצפית יפה על הנהר הזורם תחתיו. פארק יפהפה נוסף הוא הידרופארק (Hydropark), השוכן על שני איים בנהר הדנייפר, עם שלל אטרקציות, בהן סירות להשכרה, מתקני שעשועים, מסעדות, קזינו ופארק מיניאטורות, קייב המיניאטורית, שבו מוצגים דגמים מוקטנים של כמה מאתריה החשובים של קייב.  

הנקודה היהודית  

אתרים רבים בקייב קשורים לעם ישראל וליהדות, כיוון שאוקראינה היתה בתחום המושב - שטחים בהם הותר ליהודי האימפריה הסובייטית להתגורר. המתחם העיקרי שבו התגוררו יהודי קייב היה בשכונת פודול, עם בית הכנסת הגדול בעיר שפועל בה גם היום. אולם האתר שמזוהה יותר מכל עם יהדות קייב, הוא באבי יאר (Babi-Yar), אנדרטה מצמררת לזכר עשרות אלפי הנרצחים היהודים בגיא ההריגה, ששימש כאתר להשמדת יהודים מספטמבר 1941. האנדרטה לזכר היהודים הנרצחים הוקמה בשנת 1991 וכיום המקום מאובטח על ידי המשטרה. זהו אתר חובה לכל יהודי המבקר בעיר.

 

האנדרטה בבאבי יאר

Rus Park - אתר מרשים המשחזר את קייב העתיקה, והשוכן במרחק של כשעה נסיעה מהעיר. המקום בנוי כמבצר מעץ ללא מסמרים, כאשר בתוך המבנה מתקיימים מופעים של אבירים על סוסים, מופעי ירי בחץ וקשת ושלל פעילויות שמתאימות גם לילדים, כמו ירי כדורי אש באמצעות בליסטרה ועוד. במקום פועל מטבח אותנטי שמגיש את אחת המנות העשירות והטעימות ביותר שתאכלו בקייב - מרק ירקות בתוך לחם מלא. רצוי לבדוק את שעות הפתיחה לפני שעוזבים את העיר, וכמובן את מזג האוויר.

כתובת הפארק: Kopachov, Obukhov district, Kiev region, Ukraine

 

 RUS PARK - שחזור של קייב העתיקה

הבילויים - מסעדות וחיי לילה 

כאחת הערים התוססות באירופה, קייב מציעה שפע של אפשרויות בילוי, מכל הסוגים ובכל התקציבים, החל ממסעדות מסורתיות ומסעדות שף חדשניות, דרך בתי קפה קטנים בסגנון פריזאי, ועד סצינת חיי לילה שוקקת חיים עם ברים ומועדונים שלא מביישים את חיי הלילה של אמסטרדם וברלין. אל תחמיצו ביקור במתחם הבילויים הגדול בקייב, ארנה (Arena), שפועלים בו כמה מהמועדונים המובילים בעיר, בהם Sky bar ,Famous ואחרים. במהלך היום המתחם משמש מרכז תיירותי עם כמה מסעדות טובות, ביניהן המסעדה האיטלקית המצוינת Vapiano, ומסעדת ההמבורגרים עם האווירה הצעירה The Burger. במרחק הליכה קצרה מהמתחם שוכנת מסעדת Apelsin האותנטית, שמציעה אוכל מסורתי מקומי, יחד עם הופעות של זמרים מקומיים ופינת עישון נרגילות.

מרכז מידע

קייב שוכנת בצפון אוקראינה על גדות נהר דנייפר הזורם לים השחור. אוכלוסיית העיר מונה כ-3 מליון תושבים. רוב תושבי קייב דוברים שתי שפות - רוסית ואוקראינית. המטבע בקייב הוא המטבע האוקראיני, שערכו כמחצית השקל. קייב נחשבת לעיר זולה מאד, כך שאפשר להסתדר בה גם עם תקציב קטן יחסית. נמל התעופה המרכזי, בוריספול (Borispol) מרוחק כחצי שעה עד שעה נסיעה ממרכז העיר, תלוי בעומסי התנועה. העונות הטובות לבקר בקייב הן בסתיו ובאביב. למי שלא נרתע מההקור העז כדאי לבקר בקייב בחודשי החורף, בעיקר בתקופת חג המולד, שאז מכסה את העיר מעטה של שלג לבן, שהופך אותה ליפה וזוהרת יותר.

  

מתחם הבילויים ארנה

 

הכותב היה אורח של חברת כספי תעופה ומשרד התיירות של קייב.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםאוקראינהPassport Reviewחופשה באוקראינה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: