אא

מנכ"ל רשת רימונים: "המטרה שלנו להיות רשת עם 1,500-2,000 חדרים"

ראובן אלקס מדבר על פעילות הרשת ותוכניותיה, ומספר כיצד בתוך שנה וחצי הפך את הרשת המפסידה לרשת שעלתה על פסי רווחיות.

Shutterstock Shutterstock
אין ספק שהמספרים של רשת מלונות רימונים במאזנים בבורסה מלמדים שהרשת בדרך להיות רווחית, אם לא יקרה משהו בלתי צפוי. כך ראינו במאזן השנתי, שאם הוצאות המימון של הרשת לא היו גבוהות, היא הייתה מסיימת כבר את שנת 2008 עם רווח. גם המאזן של הרבעון הראשון של השנה מלמד שההפסד של 2.624 מיליון שקל הוא קטן בחצי לעומת התקופה המקבילה ב- 2008, בה סיימה הרשת עם הפסד של 5.752 מיליון שקל. כך שניתן בהחלט לומר כי רשת מלונות רימונים עלתה על פסי רווחיות.

על המהפך בניהול ובגישה אחראי ראובן אלקס, מנהל הרשת זה שנה וחצי. אלקס, 40, המתגורר בהוד השרון, הביא עימו לרשת גישה ניהולית חדשנית שמביאה תוצאות. לרשת יש כיום 7 מלונות, אותם היא מנהלת, כאשר המטרה היא לגדול כבר בתקופה הקרובה עם עוד מלונות בניהול ולא בבעלות.

ראובן, מה אתה יכול לספר על המהפך, אותו עברה הרשת מאז הגעת אליה?
"הרשת עברה בשנה וחצי האחרונה מהפך די גדול. הבאתי איתי סמנכ"ל שיווק, סמנכ"ל כספים, והחלפתי למעשה את כל צוות ההנהלה. במקביל, אחרי חצי שנה הצלחנו לעשות עסקת ניהול. לקחנו מלון שלא בבעלות החברה, מלון רימונים מרינה קלאב, שיפצנו אותו עבור הבעלים, והתחלנו לנהל אותו. בסך הכל הוא מסתמן כהצלחה גדולה. חברת טבע לקחה אותו בחודש יולי השנה, ואנו עושים שם טבע וילג', פעילויות של הכל כלול וכו'. הרשת שלנו מיוצבת כרשת שמאד מקפידה על רמת השירות והמזון. רשת הטרוגנית, רשת שיש בה מלונות 5 כוכבים מובילים, רימונים אילת, לשעבר נפטון, ששופץ באוקטובר 2006, ורימונים גלי כנרת, שהוא מלון הדגל שלנו. אנחנו קוראים לו 'הקינג דיוויד של הצפון'. שאר המלונות שלנו הם ברמה של 4 כוכבים, למעט מלון נוסף, שהוא מלון בוטיק, מלון מיוחד, רות רימונים צפת, שאותו קצת קשה לקטלג. מי שמגיע אצלנו למלונות 4 כוכבים, זוכה לאותו שירות ורמת מזון, שהתרגל לקבל במלונות היותר מפוארים שלנו".

איפה אתה מייצב כיום את הרשת שלכם?
"מכיוון שיש לרשת מלונות מכל הסוגים, קשה לי לייצב אותו מול פתאל או דן. בכל עיר ובכל מקום התחרות שלנו שונה. בצפון גלי כנרת מתחרה עם מצפה הימים והמלון הסקוטי. באילת, רימונים אילת מתחרה עם מלונות ברמה שלו, כמו מרידיאן, הילטון. שאר המלונות של 4 כוכבים מתחרים עם המלונות ברמה שלהם. אנחנו מגדירים את עצמנו כרשת מלונות בוטיק, רשת מלונות יותר קטנה, מיוחדת, שמאד מקפידה על היחס ללקוח".

מה היתרונות שיש לכם ברשת רימונים?
"הרשת היא רשת קטנה, יותר מוקפדת, עם שם מצוין. אנחנו עומדים להרים אתר אינטרנט חדשני. הרשת מכינה תשתית כדי לגדול הלאה. אני כל הזמן בונה את הרשת, האנשים, התשתית הניהולית, כדי שיהיה אפשר לפתח ולהגדיל את הרשת. אנחנו בוחנים את עצמנו כל הזמן, בודקים את שביעות הרצון של האורחים שלנו כל חודש, ויודעים איפה צריך להשתפר".

איפה אתה רוצה לראות את רשת רימונים בעתיד?
"השאיפה שלי כמנכ"ל הרשת לראות אותנו תוך שנתיים כרשת עם 1,500-2,000 חדרים. כיום יש לנו כמעט 980 חדרים. המטרה שלי בסופו של יום להכפיל את הגודל של הרשת, לפרוס אותה במדינה בצורה יותר טובה. איפה שחסר לנו מלונות, בים המלח וירושלים, כיעדים ראשונים. במקביל לבדוק אפשרויות לייצא את היכולות הניהוליות שלנו גם בחו"ל, אם יתאפשר. להפוך את החברה הזו לחברה מרוויחה גם ברווח הנקי ולא רק ברווח התפעולי בצורה קבועה ומיוצבת".

התחלתם לעבור לשיטה של לנהל בתי מלון ולא רק להיות בעלים?
"מרינה קלאב זה למעשה הסכם הניהול הראשון של החברה. זה היעד שלי כמנכ"ל, שיהיו לנו עוד מלונות שאנחנו ננהל. בשיחות שאני עושה עם הבעלים של מרינה קלאב הוא שבע רצון משיתוף הפעולה איתנו וממה שקרה עם המלון. אני בטוח שנוכל להביא זאת לעוד בעלי מלונות".

בשנה האחרונה, ראיתי שלפי המאזנים שלכם צמצמת את ההפסדים?
"החברה תוך שנה העלתה את מחזור ההכנסות שלה מ- 100 מיליון שקל ל- 133 מיליון שקל. במקביל הרווח התפעולי גדל מ- 19.8 מיליון שקל ל- 31 מיליון שקל. שזה גידול של כמעט 70%. יש הוצאות מימון מאד כבדות על החברה, של 24 מיליון שקל, הוצאות שהיו צמודות מדד. ללא הוצאות המימון האלה, החברה כבר הייתה עם רווח. המטרה שלי לסיים את השנה עם רווח".

מה אתם צריכים לשפר?
"אנחנו צריכים לשפר את הפריסה שלנו בארץ. העובדה שאנחנו לא נמצאים בים המלח וירושלים מהווה בעיה לתיירים שמגיעים מחו"ל. תמיד יש מה לשפר בנושא השירות. אני לא חושב שמלונאי או מנכ"ל רשת יכול לבוא ולהגיד: הכל בסדר אצלי. כל הזמן צריך להפתיע בשירות ולשנות, על מנת לגרום לאורחים שמגיעים אליך שיהיו אורחים חוזרים ולקוחות קבועים. יש לנו בגלי כנרת, ברימונים אילת וברימונים צפת, לקוחות שחוזרים 4 פעמים בשנה".

איך התמהיל אצלכם בין ישראלים לתיירים?
"התמהיל מורכב מ- 40% תיירים, 60% ישראלים. זה תמהיל גבוה של תיירים, בגלל שהמלון בנצרת הוא רק מלון של תיירים".

יש לכם בעיה עם המלון בצפת מבחינת אחוזי התפוסה. בצפון יותר קשה. יש מקום למלון בצפת?
"יש מקום למלון בצפת, אבל אמצע השבוע בצפון הארץ הם אתגר מאד קשה למלונאים. מאד קשה למלא את המלונות. סופי השבוע פחות בעיתיים. בגלל זה המלון בצפת וגלי כנרת תלויים בתנועה, שמגיעה ממערב אירופה וארצות הברית".

איך מתמודדים עם המיתון והמצב הכלכלי?
"נכון להיום, צמצמנו עלויות בצורה גדולה ברבעון הראשון. עובדים בצפון נאלצים לעבוד 4 ימים בשבוע. כמנכ"ל רשת אני מעדיף, שבשנה קשה כזו אנשים יעבדו 4 ימים בשבוע ולא לפטר אנשים".

איך העבודה מול סוכני הנסיעות?
"אנחנו עובדים מול כל הסוכנים. שיתוף פעולה מצוין. הם שותפים טבעיים לדרך. אנחנו בהחלט שומרים על המקום שלהם אצלנו בחברה. יש שיתוף פעולה טוב ואמיתי. היום מבינים בסוכנויות הנסיעות, שעקומת הצמיחה והגדלת הרווח התפעולי הגולמי היא בתיירות פנים. הרווח כמעט כפול מהתיירות היוצאת".

ספר קצת על עצמך?
"אני במקור איש כספים. עבדתי במלונות אפריקה ישראל כשמונה שנים כמעט בכל התפקידים. התחלתי כקב"ט בהולידי אין ת"א, כשהייתי סטודנט לראיית חשבון. הייתי עוזר חשב, חשב של מלון קראון פלאזה ים המלח, חשב של המלונות באילת. לאחר מכן הקמתי חברת תיירות עבור ההסתדרות. משם עברתי להיות מנהל כספים של מלון הנסיכה במשך שנתיים וחצי. בתפקידי האחרון הייתי סמנכ"ל הכספים של צבר ועידן חדש בתיירות, קבוצת המילניום באי.די.בי, גנדן אחזקות. זה תפקידי הראשון כמנכ"ל, ואני מוצא את זה נחמד ומעניין".

האם העובדה שאתה במקור איש כספים נותנת לך יתרון?
"בהחלט. זה מהווה יתרון מהותי לראות איך לנהל חברה, למצב אותה ולהוביל אותה לאן שצריך".

איזה סוג מנהל אתה?
"אני מנהל שמשתף את המנהלים שלו, שמקשיב לעובדים שלו. אני מאמין גדול שהפתרונות לבעיות בחברה וקידום החברה נמצאים אצל העובדים ורק צריך להקשיב להם. אני מנהל שאוהב להקשיב ולשתף, אך לא נרתע מלקחת החלטות שצריך".

איך בכלל אתה רואה את ענף המלונאות בישראל?
"ענף המלונאות בארץ תמיד נתון לשינוי. בסך הכל יש פוטנציאל אדיר. הענף צריך להיות אחד ממנופי הצמיחה העיקריים של מדינת ישראל. אני חושב שמבחינת סדרי עדיפויות המדינה טועה, שהיא לא משקיעה יותר במלונאות. זה ענף קשה, ענף שנתון למשברים ביטחוניים וכלכליים. אבל יחד עם כל הבעיות יש פה מנופי צמיחה אדירים. אם יהיו עוד כמה שנים יציבות, כפי שהייתה 2008, אני בהחלט חושב שהענף הזה יוכל להביא את המשק הישראלי להישגים. זה ענף שתמיד כיף לעבוד בו".

אגב, כמנכ"ל אתה יכול להגיע באמצע הלילה לאחד המלונאות לביקורת פתע?
"אני עושה את זה. אני מגיע לביקורות, מסתובב במלונות. פעם בשבועיים אני ישן באילת, ומשתדל להיות בשטח כמה שיותר. אני אוהב את זה וגם חושב שהפתרונות מתרחשים בשטח".

מה אתה אוהב לעשות בזמנך הפנוי?
"אני משתדל לעשות ספורט באופן קבוע, שחיה וריצה, נוסע לראות כדורגל טוב בחו"ל, ואת שאר הזמן מקדיש למשפחה. יש לי שני ילדים, וזה ממלא את כל הזמן".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: