אא

היכן "מסתתרים" התיירים הצרפתיים בקיץ הזה?

יוסי פישר מחבר בין מחאת מצוקת הדירות לעובדה שאלפי דירות נמכרו לתושבי חוץ.

Shutterstock Shutterstock
היכן מסתתרים התיירים הצרפתיים בקיץ הזה?

זוהי השאלה ששואלים את עצמם המלונאים, חברות השכרת הרכב ועוד עסקים רבים, שנהנו מתיירים אלו בשנים האחרונות.

מספר הטיסות מפריז לתל-אביב באוגוסט לא ירד. להיפך, חברות תעופה חדשות התווספו לקו ומפעילות צ'רטרים. אייר-פראנס הוסיפה טיסה יומית לתגבר את שתי הטיסות היומיות, שהיא מפעילה על הקו.
חלק מהתשובה לשאלה קשור למצוקת הדיור .

תשאלו את עצמכם כיצד האחד קשור בשני? ובכן, בשנים האחרונות רכשו תושבי חוץ, חלקם הגדול צרפתים ואנגלים, דירות שהם מגדירים אותן כדירות נופש, אך משמשות גם להשקעה וגם מעין דירת מקלט עקב האנטישמיות הגוברת בצרפת. תוסיפו לזה את הריבית הנמוכה, שהייתה על משכנתאות ועל הקלות היחסית בהן תושבי חוץ יכלו לקבלן ותקבלו את עיקר התמונה.

המדובר באלפים רבים של דירות באזורי נופש לחופי הים התיכון. נתניה, הרצליה, תל-אביב, בת-ים, אשדוד ואשקלון היו הנהנות העיקריות מגל חסר תקדים של רכישות דירות . גם אילת זכתה במספר רב של רוכשים דוברי צרפתית. ירושלים ורעננה זכו בעיקר באוכלוסיה אנגלו-סכסית .

אז נכון, ישראל היא מדינת היהודים וככזו צריכה לאפשר ליהודים לרכוש דירות, אך עלינו לדעת שרכישות אלו יצרו גם אספקטים שליליים. ראשית, עליית מחירים משמעותית של מחירי הדירות באזורים אלו כתוצאה מההסתערות של תושבי החוץ. שנית, אלו היו הלקוחות החוזרים של בתי המלון שכעת מחזיקים בדירת נופש המשמשת אותם פעם או פעמיים בשנה בעת ביקוריהם בישראל. שלישית, אותם תושבים זרים הבינו שאת עלויות האחזקה של דירות הנופש ניתן להוריד על ידי השכרה קצרת טווח ואלו משכירים כעת דירות אלו לתיירים, בחלקם חבריהם או סתם תיירים החפצים ליהנות מחופשה בישראל. ברור שהמדינה לא נהנית ממס המשולם על התקבולים מהשכירות קצרות הטווח. אלו בעיקר עסקאות מזומן בין תושבי חוץ. רביעית, יש בנייני מגורים רבים, בהם חלק ניכר מהדירות עומדות ריקות תקופות ארוכות של השנה. די בדוגמא של כפר דוד בשכונת ממילא בירושלים, שנראה כמו עיר רפאים בחלק גדול של השנה.
בשורה התחתונה, מכירת הדירות הסיטונאית לתושבי חוץ אולי עזרה לקבלנים ולמתווכי הנדל"ן, אך היא העלתה באופן משמעותי את מחירי הנדל"ן באזורים הללו, הכתיבה את אופי הבנייה ופגעה בתפוסת המלונאות ובתחומי עסקים נוספים הקשורים בתיירות.

 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: טור אישי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: