אא

אפקט אסון התאומים על התעופה בארה"ב – מבט 10 שנים אחרי

יוסי פישר מגלה כי חברות התעופה האמריקאיות הכניסו בשנה האחרונה 3.4 מיליארד דולר רק על מטען. מכל התוספות חברות התעופה המרוויחות, הבעיה שהסוכנים לא מקבלים תגמול על הרווחים הללו.

Shutterstock Shutterstock
לרבים מאתנו קשה לזכור כיצד התנהלה התעופה לפני אסון התאומים. הגעה לבידוק בחו"ל חצי שעה לפני מועד הטיסה אפשרה עדיין לעלות על המטוס. קונקשנים של 20 דקות היו עניין שבשגרה. העלאת בקבוקי משקה ונוזלים למטוס היו עניין של מה בכך.

במאמר שהופיע בעיתון היוקרתי ה: NEW YORK TIMES שכותרתו : SINCE Sept. 11, Years of Change for Airlines מעלה הכתב שורה של נקודות ראויות לציון: חברות התעופה האמריקאיות הפסידו במהלך 10 השנים מאז האסון 55 מיליארדי דולר. אותן חברות תעופה קיצצו כ - 160,000 משרות. למרות הנתונים הנוראיים הללו והירידה בכמות המטוסים כמות הנוסעים בארה"ב עמדה בשנת 2010 על 720.4 מיליוני נוסעים . מעט גבוה יותר מנתוני שנת 2000 בה עמדה כמות הנוסעים על 719.1 מיליוני נוסעים.

לפני שבועיים התקיים בדנוור כנס של התאחדות הנסיעות העסקיות העולמית - THE GLOBAL BUSINESS TRAVEL ASSOCIATION . נשיא ההתאחדות הצביע על התאוששות קלה בתחום הנסיעות העסקיות . אלו אותן נסיעות המשמשות כקטר של תעשיית התעופה הפנים ארצית בארה"ב.

הנקודות אותן הוא ציין בנאומו היו בין השאר: 
- לעומת שנת 2000 המטוסים כיום צפופים הרבה יותר. זאת כתוצאה מצמצום ציים ואיחוד טיסות. 
- מחירי הטיסות עדיין קרובים לשפל היסטורי .
- זמני הבידוק לקראת טיסה ארוכים בהרבה עקב תהליכי הביטחון הנדרשים.

הנקודה המשמעותית ביותר שציין נשיא ההתאחדות בנאומו הייתה החיובים הנוספים שהתווספו למחירי הטיסות והיו בעבר חלק ממחיר כרטיס הטיסה.

הדוגמא המשמעותית והחשובה ביותר, בתוספות אלה היא החיוב בעבור מטען . בשנה שעברה גבו חברות התעופה בטיסות הפנימיות בארה"ב סכום דמיוני של 3.4 מיליארדי דולר עבור מזוודות שהועלו למטוסים. לא מדובר על מטען עודף אלא על המזוודה הראשונה אותה מבקש הנוסע להעלות . לעומת סכום זה, בשנת 2007 שנה לפני שהושתו דמי המזוודות הללו עמד החיוב הכולל של חברות התעופה לדמי מזוודות על 464.2 מיליוני דולר.

יש כאלו הטוענים שכיום, חברות התעופה בארה"ב מרוויחות יותר כסף מחיובים נוספים מאשר ממחיר כרטיס הטיסה עצמו!

נשיא US AIR שאף הוא נשא דברים באותו כנס, הגן בתקיפות על זכותן של חברות התעופה לגבות כסף בעבור שרותים שהן מעניקות לנוסעיהן מעבר למושב בטיסה. לדבריו החיוב עבור שרותים אלו נהפך לחלק אינטגרלי ומקובל ממחיר 'חבילת הטיסה' . הוא טען שלדוגמא הוא חויב במלון בו שהה ב - 6 דולר חיוב בעבור בקבוק מים שהוא לקח מהמיני בר. לעומת זאת, בחברת התעופה שלו הנוסע מקבל זאת בחינם. מדוע מלון יכול לחייב עבור מים ואילו חברת התעופה לא מחייבת?

לדבריו, חברת התעופה ניסתה כבר בשנת 2008 לחייב בעבור בקוקי מים על הטיסה 1 $ אך לאור התנגדות של הציבור הם החליטו לוותר על הדרישה.

להערכתי, ניתן לשער שלא נאמרה המילה האחרונה בנושא ובסופו של תהליך חברות התעופה יחייבו עבור שתיה קלה ומים בטיסות הפנימיות.

למרות שהמטוסים בתוך ארה"ב טסים בתפוסות גבוהות ביותר בשנתיים האחרונות, כמות המטוסים והטיסות קוצצה וזאת על מנת לקצץ בעלויות. תופעה זו של תפוסות גבוהות בטיסות יחד עם חיוב בעבור מזוודות יצרו מצב בו נוסעים רבים מנסים להעלות תיקי יד ומזוודות קטנות לתא הנוסעים. מצב זה ייצר עומס גדול בתוך תאי הנוסעים . לחלק מכבודת היד אין מקום והלחץ והצפיפות בתוך תאי הנוסעים גדלה מאוד. גם הבידוק הביטחוני הקפדני נאלץ כעת להתמודד עם כמות גדולה ביותר של תיקי יד ומזוודות קטנות שהנוסעים לוקחים איתם למטוס. כל זאת על מנת להמנע מתשלום 'דמי המזוודה'. ברור שכמות כזו של מטען שמצריך בידוק מעכב באופן משמעותי את תהליך הבדיקה של הנוסעים.

לאור זאת מתעתדת ככל הנראה רשות הביטחון האמריקאית או בראשי התיבות המוכרים ה - TSA מתכוונת להוציא תקנה חדשה שתגביל את כמות מטען היד שכל נוסע יכול להעביר דרך הבידוק הביטחוני.

לדברי נשיא US AIR הוא צופה בעתיד המשך צמצום ביעדי הטיסה הפנימיים ובכמות הטיסות ליעדים אליהם ימשיכו חברות התעופה לטוס. שתי דוגמאות עדכניות: חברת דלתא תפסיק את טיסותיה ל - 24 יעדים קטנים ובינוניים בתוך ארה"ב. חברת US AIR תצמצם את תדירות טיסותיה מיעדיה השונים על הקו ללאס ווגס בעוד 40%. בד בבד עם צמצום היעדים ומספר הטיסות חברות התעופה נוקטות גם בשינוי ציי המטוסים שלהן ומורידות מצי המטוסים את מטוסי הסילון הקטנים של 50 מושבים ומתרכזות במטוסים גדולים יותר.

לסיכום, ניתן בהחלט לצפות שחברות התעופה האמריקאיות ימשיכו בקו של צמצום עליות והגדלת פדיון מנוסעים תוך גביית תשלומים על שירותים שונים שהן מעניקות לנוסעים. זו רק שאלה של זמן עד שהמציאות הקיימת בטיסות בתוך ארה"ב תגיע לאירופה. בסופו של יום הנוסע אולי יקנה את כרטיס הטיסה בזול אך ישלם את ההפרש בעבור אותם השרותים אותם קיבל עד היום בחינם.

השאלה הגדולה היא מה לגבי סוכן הנסיעות זה שמתפרנס ממכירת כרטיסי טיסה ולא יוכל ליהנות מחיובי האקסטרות של חברות התעופה. זוהי בהחלט בעיה שצריך לתת עליה את הדעת.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: טור אישי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: