אא

אנדורה – חגיגה של סקי ושופינג

300 ק"מ של מסלולים - אתרי סקי מעולים – מדינה פטורה ממס – שפע של אפשרויות בילוי וקניות – חופשת סקי מהנה בנסיכות הקטנה.

Shutterstock Shutterstock
חברת פינגווין שירותי תיירות, אשר הציבה בשנים האחרונות את אתר הסקי בנסקו בבולגריה על מפת התיירות של גולשי הסקי הישראליים, מבקשת להציב אף את אתרי הסקי בנסיכות אנדורה, כיעד אטרקטיבי ומועדף עבור חובבי הסקי מישראל, שמספרם הולך וגדל בהתמדה מדי שנה. החברה בניהולם של המנכ"ל ירון אוחנה והסמנכ"ל אורן אור, אשר נחשבת לסיטונאית גדולה של חבילות סקי מישראל, יצרה לאחרונה קשרים הדוקים וחשובים עם גורמי התיירות הרשמיים באנדורה, על-מנת לעודד את הגעת הגולשים מישראל, ולספק את דרישותיהם וצרכיהם המיוחדים. ראשי התיירות של אנדורה, מצדם, נענים ברצון לשיתוף-פעולה פורה עם פינגווין, ומגלים עניין רב בהגעתם של הישראליים לאתרי הסקי במדינתם. "אנדורה החדשה" - כך מכנים כיום ב"פינגווין" את מרחבי הגלישה בנסיכות, בעקבות השינויים הרבים והשיפורים המשמעותיים שבוצעו במהלך השנים האחרונות באתרי הסקי, ואשר מעמידים את אנדורה, החל משנת 2009 ואילך, כחלק בלתי-נפרד של אתרי הסקי במערב אירופה. לא בכדי נבחרה אנדורה, לראשונה בתולדותיה, לארח השנה את אליפות העולם בסקי לנשים, אשר התקיימה בין התאריכים 9-12 לפברואר, ובכך קיבלה למעשה הכרה רשמית במעמדה החדש והמשודרג בין אתרי הסקי המוכרים והמובילים, ובהיותה מוקד משיכה לגולשים מכל רחבי אירופה.

אנדורה היא נסיכות קטנה ואוטונומית, הנמצאת בהרי הפירנאים, בדרום-מערב אירופה, בין ספרד לצרפת. שטחה של המדינה הוא כ-500 קמ"ר, ומתגוררים בה כיום כ-77,000 תושבים בלבד, כאשר רק כשליש מהם הינם בעלי אזרחות של אנדורה. השפה הרשמית באנדורה היא השפה הקטאלנית, אולם מרבית התושבים דוברים אף ספרדית וצרפתית, שהן שתי שפות הנלמדות אף בבתי הספר שבנסיכות. אנדורה אינה חברה באיחוד האירופאי, ושומרת בקנאותה על עצמאותה ועל מעמדה המיוחד. המדובר הוא במדינה מודרנית, מערבית ומשגשגת, מדינה אירופאית לכל דבר, אם כי במימדים קטנים במיוחד. שטחה ההררי של אנדורה אינו מאפשר הקמת שדה תעופה בינלאומי, והדרך היחידה להגיע אליה הינה באמצעות רכב, דרך ברצלונה שבספרד, או דרך טולוז שבצרפת. הדרך הנוחה ביותר עבור המגיעים מישראל לאנדורה היא דרך ברצלונה, בהיותה קרובה יחסית, בנסיעה האורכת כשלוש שעות. השליש האחרון של הדרך, בואכה אנדורה, יפה במיוחד, והנוף הנשקף מהדרך המתפתלת בין ההרים הנישאים והירוקים, לצד הנחלים הזורמים, הינו מקסים ושובה עין.

הייחוד של אנדורה, לעומת אתרי סקי אחרים, הוא בכך שבעצם מגיעים למדינה קטנה, על כל הנובע והמשתמע מכך. לא אתר סקי בלבד, אלא מדינה אירופאית קטנטונת ומפותחת, פטורה ממס , המציעה שפע של אפשרויות קניות ובילוי, לצד אתרי סקי ברמה גבוהה. 13 מיליון תיירים פוקדים מדי שנה את אנדורה, הן בחורף והן בקיץ, ומהווים מקור משמעותי ועיקרי בהכנסותיה של המדינה. תושבי אנדורה הינם מסבירי פנים, אדיבים וחביבים במיוחד, ובכלל האווירה בה היא רגועה ונינוחה. עיר הבירה, אנדורה לה וולה, הינה גן עדן של ממש לחובבי השופינג. מגוון עצום של חנויות יפות ומרכזי קניות גדולים, מציעים מבחר ענק של ביגוד, הנעלה, קוסמטיקה, תיקים, תכשיטים, ספורט, אופטיקה, אלקטרוניקה, משקאות ועוד, במחירים נוחים וזולים יחסית. לצד כל אלה מצויות כמובן חנויות היוקרה בהן נמכרים כל המותגים הידועים והנבחרים. משקאות האלכוהול למיניהם, וכן סיגריות, נמכרים באנדורה במחירים אטרקטיביים ונמוכים ביותר, אך יחד עם זאת קיימת הגבלה בכמות הסחורות אותה ניתן להוציא מן המדינה, כאשר בנקודת הגבול נערכת דרך קבע בקורת של המכס.

לצד החנויות ומרכזי הקניות יש בבירה אנדורה לה וולה בארים ומסעדות טובות, כמו מסעדת DON DENIS הידועה, או מסעדת Meli dels fanals המצויינת, אשר מצויה בעיירה קטנה בהרים, ומרוחקת כ-10 דקות נסיעה ממרכז העיר. בעיר הבירה ישנם כמובן בתי מלון רבים, בדרגות שונות, כשאחד הטובים והמומלצים ביותר הינו מלון ANDORA PARK HOTEL, בית מלון בדרגת 5 כוכבים המצוי במרכז העיר, בסמוך למרכזי הקניות הגדולים. רובם של בתי המלון מציעים שירותי הסעה לאתרי הסקי המצויים במרחק של כ-15 דקות נסיעה ממרכז העיר, וכן קיימות נקודות איסוף ברחבי העיר באוטובוסים מיוחדים.

מרכז הספא "קלדאה" , המצוי בתוך מבנה זכוכית עתידני, דמוי פירמידה, נחשב לאחד מאתרי הספא הגדולים באירופה, והינו מכלול של בריכות, סאונות ומרחצאות, מסוגים שונים, חלקן פנימיות וחלקן חיצוניות, עם מי מעיינות טבעיים בטמפרטורה אחידה של 32 מעלות. בריכות הג'קוזי הרבות במרכז הספא מחולקות לפי אזורי הגוף השונים אותם מבקשים לשחרר ולהרפות, וזאת בנוסף למגוון של טיפולים שונים הניתנים במקום. מקום אידיאלי לשחרור השרירים, להרפייה ולמרגוע לאחר הגלישה המאומצת באתרי הסקי, או סתם לפינוק וכיף של מספר שעות.

עונת הסקי באנדורה מתחילה בחודש דצמבר ומסתיימת באמצע חודש אפריל. אתרי הסקי באנדורה נחלקים למעשה לשני מרחבי גלישה עיקריים, מרחב ה- VALLNORD ומרחב ה- GRAND VALIRA. שני מרחבים אלה מספקים יחד 300 ק"מ של מסלולי גלישה בתנאים מצוינים, לכל רמות הגלישה, - הן למתחילים, הן למתקדמים והן למקצוענים – ולכל אורך העונה. גובה האתרים, מזג האוויר הנוח, אפשרויות הגלישה עד עיירות הסקי, רשת מעליות מהמתקדמות בעולם, מסלולי גלישה רחבים, ציוד סקי וסנובורד איכותיים, בתי ספר לסקי מעולים עם מגוון מדריכים בכל השפות, כל אלה ועד מעמידים את אתרי הסקי של אנדורה בשורה אחת עם אתרי הסקי באוסטריה, צרפת ואיטליה. מרבית הגולשים המגיעים לאנדורה הם מבריטניה, מרוסיה וכמובן מספרד.

ה-VALLNORD
מרחב הגלישה VALLNORD , מורכב משלוש תחנות גלישה, - פאל , ארינסל וארקליס , - ואורכם הכולל של מסלוליו הוא 100 ק"מ. אתרי הסקי ארינסל ופאל שבמרחב זה נחשבים כאתרים קלאסיים למשפחות, ולגולשים מתחילים עד בינוניים. ארינסל ופאל מחוברים ביניהם במעלית, וניתן לגלוש ביניהם ברצף , בעוד שארקליס מצוי במרחק נסיעה קצר, ואינו מחובר לשתי תחנות הגלישה האחרות. ייחודו של אתר הסקי פאל הוא בכך שחלק גדול ממסלוליו עובר בין יערות, ושילוב זה של שלג ויער הוא שילוב מנצח; מחזה מרנין ועוצר נשימה בהחלט. חוויה מיוחדת במינה באתר פאל היא נסיעה בשלג בטרקטורונים, במסלולים צרים העוברים בין העצים. בנוסף, ישנן באתר פאל פעילויות אתגריות אחרות, וכן בית ספר לסקי. אתר זה הינו אתר מתאים ביותר למשפחות ולמתחילים. האתר השני, ארינסל, הוא אתר נוח וידידותי במיוחד, הנמצא בגובה של 1,950 מ', ובו נמצא סנופארק פעיל. בבית הספר לסקי שבארינסל ישנו מדריך דובר עברית בשם יוני גולדין, שנולד וגדל בישראל , ומומלץ מאד להיעזר בשירותיו ללימוד ולהדרכה של סקי. אחד היתרונות של ארינסל הוא האפשרות לגלוש ממרומי האתר אל העיירה ארינסל הנמצאת למרגלותיו, ולבתי המלון שבה. ארינסל היא עיירה תוססת, שרבים מאלה הפוקדים אותה הינה בריטים, הממלאים כצפוי את הפאבים הרבים עד אפס מקום. ה"אפרה סקי" של כל מרחב הגלישה VALLNORD מתנקז לעיירה ארינסל, שבה מגוון של בילויי לילה, פאבים, מועדונים ובתי קפה, המצויים בסמיכות זה לזה. הפאבים-מועדונים הבולטים בארינסל הם ה-SURF, ה- EL CAU, ה-OU VADIS ו- MONTANE. האתר השלישי, ארקליס, מתאים יותר למתקדמים ולגולשים מיומנים. באתר זה מסלול שאורכו 30 ק"מ בלבד, ושלג משובח לאורך כל החורף הודות לגובהו ולהיותו פונה צפונה. ארקליס מושך אליו בעיקר גולשים המחפשים מסלולי אופ פיסט, ולמחפשים סקי אתגרי וגלישה בתנאי שטח ללא מסלולים.

ה-GRAND VALIRA
מרחב הגלישה GRAND VALIRA, הקרוי ע"ש הנהר הזורם למרגלות העמק, הוא גולת הכותרת של אנדורה. זהו אתר הסקי הגדול ביותר באנדורה, ובין אתרי הסקי הגדולים באירופה כולה. עשרות מיליוני יורו הושקעו בשנים האחרונות בגרנד ולירה, מתוך כוונה ברורה ומוצהרת להעמידו בשורה אחת עם האתרים הגדולים במערב אירופה, ולאפשר קיומן של תחרויות סקי ואליפויות רשמיות במקום. בעקבות ההשקעות והפיתוח אוחדו 6 תחנות גלישה שחוברו וקושרו במערכת רכבלים מודרנית, ונוצר מרחב גלישה הכולל 204 ק"מ של מסלולים לכל רמות הגלישה. המרחב בנוי מתחנות הגלישה אנקמפ קנילו , אל טרטר , סולדאו , גראו רוצ' ופס דה לה קאסה . כל התחנות האתרים מקושרות ומחוברות זו לזו, כשניתן לעלות ולגלוש מכל תחנה, וליהנות מגלישה רציפה בכל המרחב. גובה השונים שבמרחב נע בין 1,710 מ' ל-2,640 מ', והוא כולל 67 מעליות, ו-110 מסלולי גלישה .

בכל אחת מן העיירות המרכיבות את מרחב הגרנד ולירה בתי מלון בדרגות שונות, ולכל עיירה יש את האופי שלה, כולל אווירת אפרה סקי שונה וייחודית. העיירה סולדאו היא העיירה התוססת, הפופולרית והמרתקת ביותר מבין העיירות, ועיקר פעילות ה"אפרה סקי" מתרחש בעיירה זו. חלק מן המלונות בעיירות הינן מלונות "סקי-אין סקי-אאוט", קרי יציאה מחדר האחסון והציוד של המלון היישר אל השלג ואל תחנת הגלישה הקרובה, וחזרה בגלישה לאותה נקודת יציאה.

אתרי הסקי של גרנד ולירה מספקים מבחר גדול של אטרקציות ייחודיות ומאתגרות. בתחנה של סולדאו הקימה חברת אאודי משטח מיוחד לנהיגה בשלג, בו ניתן לנהוג במשך כ-3 שעות בדגמי אאודי החדישים, לאחר קורס הכנה של יומיים שעלותו כ-500 יורו. בתחנות של גראו רוצ' ואל טרטר ניתן לשכור אופנועי שלג מהירים, כשהרכיבה עליהם במרחבי השלג היא חוויה אדירה. ניתן גם לשכור באגים באזור הגלישה שבין סולדאו לגראו רוצ'. חוויה אחרת היא נהיגה במזחלות הרתומות לכלבים, אשר רצים ושועטים במרחבים המושלגים והלבנים, במסלולים באורך שונה. אטרקציה נוספת במרחב הגלישה של גרנד ולירה היא "היכל הקרח" , הנמצא בעיירה קנילו. זהו קומפלקס ספורט סגור, ובו משטח החלקה על הקרח, ואשר כולל בנוסף בריכת שחיה, סאונות, ג'קוזי, מסעדה ופארק לילדים. במשטח ההחלקה על הקרח ניתן אף לנהוג בקרטינג ממונע, כאשר הנסיעה על הקרח מעניקה חוויה מלאת אדרנלין. מצנחי רחיפה, גלישה על אבובים, טרקטורונים, הלי סקי ועוד אטרקציות רבות הקיימות באתרי סקי הינן זמינות וברות-השגה כמובן גם בגרנד ולירה.

לאורך המסלולים במרחב המודרני והמפותח של גרנד ולירה ישנו מגוון של מסעדות, פאבים, נקודות התרעננות, וסנופארקים מפותחים. חברת "איגלו" האירופאית, אשר בונה באתרי סקי נבחרים באירופה בתי מלון ופאבים דמויי איגלו, בנתה גם במרחב הגלישה של גרנד ולירה מלון איגלו ופאב איגלו, המצויים במסלול הסקי ליד פאס דה לה קאסה, וחובה לגולשים היא לבקר ולעצור לשתיה בפאב איגלו. היתרון של לינה בלילה במלון האיגלו, לאמיצים שבין הגולשים, הוא האפשרות להיות הגולשים הראשונים באתר בבוקר שלמחרת.

אין ספק כי הנסיכות הקסומה של אנדורה מספקת הרבה מעבר לסקי. השילוב של מדינה קטנטונת, אירופאית ומודרנית, יחד עם אתרי סקי מעולים, מאפשר ליהנות הן מחוויית הסקי משעות הבוקר עד שעות הצהריים המאוחרות, והן מאפשרויות הבילוי והקניות שיש לאנדורה להציע בשעות אחה"צ והערב. שילוב זה מהווה גם פתרון נוח לאלה אשר מתלווים לחופשת סקי אולם אינם גולשים, ומאפשר להם לטייל בעיר, לפקוד את בתי הקפה, לערוך שופינג בחנויות ובמרכזי הקניות, בזמן שחבריהם או בני-זוגם עוסקים בגלישה באתרי הסקי הסמוכים. אלה מבין חובבי הסקי אשר אינם נמשכים לאווירה של עיר ושופינג, ומעדיפים סקי נטו, יעדיפו מן הסתם להתגורר בבתי המלון שבעיירות הסקי בהרים, בקרבה לתחנות הגלישה, שמטבע הדברים יקרים יותר, ויסתפקו בבילויים של ה"אפרה סקי" שיש באותן עיירות ובסביבתן. מכל מקום, בין אם הבחירה תהא בשילוב של האורבני ושל הטבע, ובין אם תהא בעיירות הסקי גרידא, ההנאה בחופשה באנדורה מובטחת. היחס החם והלבבי מצד תושביה הסימפטיים של אנדורה, לצד השלווה והרוגע האופפים העיר, הנוף המושלג מהרי הפירנאים, האווירה הקסומה ברחובותיה של עיר הבירה, מרחבי הגלישה העצומים, אתרי הסקי המעולים, שפע החנויות המודרניות ומרכזי הקניות אשר מציעים במחירים נוחים וזולים את מיטב האופנה, ההלבשה, ההנעלה ועוד, מעניקים חופשה מהנה בנסיכות הקטנה.

יצויין, כי גם בימי הקיץ חופשה באנדורה היא אטרקטיבית. לאחר הפשרת השלגים ישנה זרימה אדירה של מים בנחלים ובמפלים, המתנקזים ל-70 אגמים בנסיכות הזעירה, אשר נצבעת כולה בירוק. אתרי הסקי הופכים למוקדי אטרקציות, וניתן לעלות אליהן במעליות עם אופני הרים, ולרדת ברכיבה במדרונות התלולים לאורך המסלולים, או לחלופין לרדת במתקני אומגה הבנויים לאורך צלעות ההרים. אנדורה משמשת אף יעד פופולרי לטיולי ג'יפים מרהיבים בהרי הפירנאים, כאשר קיימים מסלולים המחברים בין צרפת לספרד דרך אנדורה. אטרקציות אחרות שיש לאנדורה להציע בקיץ הן ראפטינג, שיט קיאקים, טיולי טרקטורונים, רכיבה על סוסים וכיוצא באלה פעילויות האופייניות לאזורים הרריים, בהם מספר רב של נחלים, מפלים ואגמים.

חופשה באתרי הסקי של אנדורה משתלמת מבחינה כלכלית. במבחן של עלות מול תמורה, התוצאה היא ברורה וחד-משמעית. חופשת סקי באנדורה זולה בכ-20%-30% לעומת אתרי סקי דומים באוסטריה, בצרפת או באיטליה. מחירה הממוצע של חבילת גלישה באנדורה, המשווקת ע"י "פינגווין", נע בין 1,000 יורו ל-1,150 יורו בלבד לאדם, כשחבילה זו כוללת מלון ל-6 לילות, חצי פנסיון, סקי פס לשבוע ימים, ציוד סקי, ביטוח רפואי מלא, העברות לבתי המלון והסעות לאתרי הסקי. בחופשות חנוכה ופורים, בהן נוהגות לצאת משפחות רבות עם ילדים, ישנם באתרי הסקי באנדורה מדריכים דוברי עברית, אשר צמודים לילדים ומלווים אותם לאורך כל שעות הפעילות, בתוספת תשלום. בנוסף, שוהה דרך קבע נציג של פינגווין באנדורה, ועונה על כל דרישותיהם וצרכיהם של הנופשים במהלך החופשה.

-הכותב היה אורח של חברת פינגווין שירותי תיירות בע"מ .


אתר הסקי, אנדורה. צילום: ירון אלישע


הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםאנדורה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: