אא

ההתאחדות ללופטהנזה וסוויס: "התנהגותכם בריחה וסטייה מכל נורמה בסיסית במו"מ וקיום הסכמים"

על רקע הודעת חברות התעופה על החלטתן לביטול ההתחייבות לדמי טיפול שלח מנכ"ל ההתאחדות, יוסי פתאל, מכתב חריף לעופר קיש ואבנר גורדון בדרישה לדחות את מועד הפחתת העמלות ובו האשמה: "ניתנה על ידיכם הודעה כוזבת לבית המשפט".

Shutterstock Shutterstock
מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, שלח היום מכתב חריף עם האשמות חמורות כלפי עופר קיש, מנכ"ל חברת לופטהנזה בישראל ואבנר גורדון, מנכ"ל חברת סוויס, על רקע הודעת החברות כי הם חוזרים בהם מההתחייבות לגבות דמי טיפול מהלקוחות במשך שלוש שנים, לאור עמדת הממונה על ההגבליים העסקיים, רונית קן.

פתאל כותב במכתב: "אני פונה אליכם בדחיפות בשם סוכני הנסיעות החברים בהתאחדות בעקבות הודעתכם לממונה על ההגבלים העסקיים בה ביטלתם את התחייבותכם לסוכני הנסיעות:

ביום 23.7.2007 שיגרתם הודעה לבית המשפט בה הודעתם כי בכפוף לסילוק התביעה נגד חברותיכם הינכם מתחייבים לנהוג באופן המכבד את עקרון התמורה ההוגנת המגיעה לסוכן הנסיעות בעד שירותיו לחברות התעופה וכי תעשו כן לפחות לתקופה של 36 חודש .

על יסוד הודעתכם זו ובכפוף להצעה שהייתה גלומה בה – הודיעו ההתאחדות והסוכנים על הסכמתם למחיקת התביעה.

דרישת נתונים של רשות ההגבלים העסקיים מיום 19 בספטמבר 2008 לא מולאה על ידכם. בפועל סירבתם להעביר לרשות כל מסמך שהוא. זאת, למרות שביקשנו מכם לשתף פעולה, ולו באופן מינימלי כדי שנוכל לקבל מן הרשות החלטה המבהירה כי אין כל פגם בסילוק התביעה בהיבט דיני ההגבלים העסקיים, עמדה אשר הייתם ועודכם שותפים מלאים לה ואף הצגתם אותה בפירוט באמצעות בא כוחכם בפני הרשות.

יתר על כן, נוכח עמדתכם כי לא תעבירו לרשות כל מסמך, ביקשנו מכם כי תואילו להעביר לרשות תצהיר של מי מכם המאמת את העובדות הבסיסיות הרלבנטיות להבהרה – היינו, כי לא קויים כל משא ומתן ולא הושגה כל הסכמה או אפילו הבנה ביננו לגבי שיעור דמי הטיפול שתגבו וכי אלה נקבעו כולם רק על ידכם, חודשים לפני כן, בהחלטה חד צדדית שלכם ולפי שיקול דעתכם הבלעדי.

לבסוף ביקשנו מכם, נוכח מחדלכם לספק אימות מינימלי זה לעובדות שאמיתותן נהירה לכם היטב – כי תאפשרו לנו, באמצעות בקשה שנגיש לבדנו, להשיג אישור הערכאה המוסמכת לפי חוק ההגבלים העסקיים, להלימות צעדנו בראי חוק זה, ולכך שאין כל מניעה להתקשר בהסדר פשרה עקרוני המבטא את עקרון התמורה ההוגנת.

בפועל, חרף הצהרות והבעת נכונות עקרונית לסייע בחלק מן המהלכים האמורים - לא שעיתם לאף אחת מבקשותינו אלה ולא ביצעתם דבר מן הדברים האמורים. תחת זאת, הודעתם ביום ו' האחרון, במכתבכם שבנדון, לרשות ההגבלים העסקיים על "ביטול" התחייבויותיכם להקפדה על תמורה הוגנת לסוכני הנסיעות עבור שירותיהם לחברות התעופה. הודעתכם זו ניתנה ללא הסכמתנו, בניגוד גמור לעמדתנו, ובניגוד מוחלט לסיכום שהיה ביננו.

התנהלות זו שלכם באופן אישי ושל חברות התעופה מהווה הפרה קשה, חמורה ויסודית של החובה לסייע במימוש הסכם שהושג בין הצדדים ובהצגת הבהרה נאותה בפני רשויות המדינה על הלימותו. חובות אלה עומדות בבסיס ההסכם ביננו לסילוק התביעה והן לדעתנו בסיס מינימלי של הגינות ותום לב שמחוייבים במצב העניינים בו היינו נתונים – בסיס בו בחרתם שלא לעמוד.

התנהגותכם בהתנערות מהסכם שהושג לפשרה בבית המשפט רק משום שרשות מדינה ביקשה לאמת כי לא נעשה הסדר כובל – מהווה לא רק הפרה של דיני החוזים וחובת תום הלב, אלא בריחה וסטייה מכל נורמה בסיסית של התנהגות הגונה במשא ומתן וקיום הסכמים.

התנהגותכם מהווה גם זלזול בוטה בבית המשפט. אין זה חזון נפוץ, שצד נותן הודעה כוזבת לבית משפט, על בסיסה מוחק בית המשפט תביעה, רק על מנת שיתברר בהמשך, כי מדובר בהודעת סרק. למותר לציין, כי באמצעות אמתלת סרק זו, שיבשתם גם קיומו של הליך משפטי תקין, שהרי אלמלא הודעת הסרק שניתנה, ניתן היה לברר לגופה את תביעת סוכני הנסיעות, אשר נמחקה בעקבות הודעתכם. אין זה סביר, כי צד אשר חוטא באופן זה, יצא נשכר ממעלליו.

מאחר ואנו נדהמים מהתנהגות זו, ובטרם נגיש תביעה משפטית לאכיפת הסדר הפשרה ועימה בקשה לצווים זמניים המונעים ביטול מוחלט של העמלות המגיעות לסוכנים על פי הסכם יאט"א המחייב את חברותיכם כחברות יאט"א – אנו דורשים לקבל בדחיפות, עד סוף שבוע זה, הבהרותיכם כדלקמן:

כי בדעתכם לגבות החל מיום 1.1.2009 דמי טיפול בגובה עליו הודעתם חד צדדית במכתבכם מיום 29 באפריל 2008.

כי בדעתכם, באופן חד צדדי וללא קשר להסדר הפשרה, להתמיד בשמירה הולמת של דמי טיפול בגובה המשקף עלות סבירה של טיפול סוכן הנסיעות למשך תקופה של 36 חודש".

פתאל דורש מהחברות: "כי אם לא תנהגו באופן האמור, לכל הפחות ידחה מועד הפחתת העמלות על ידיכם, עד 30 ביוני 2009, באופן שיאפשר לבית המשפט הנכבד, לדון בתביעה אשר תוגש כנגדכם, בלא שינוי המצב הקיים .

ככל שלא נקבל תשובה חיובית לשאלות אלה בתוך התקופה האמורה ניאלץ להגיש נגדכם תביעות משפטיות כראוי להתנהגותכם בפרשה זו.

למען הסר ספק בלבד, אין באמור במכתבנו זה משום ויתור כלשהו על זכות או סעד של סוכני הנסיעות או הסכמה כלשהי להתנהגותכם בפרשה עגומה ומצערת זו".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: