אא

קפיצה אל העקב של המגף האיטלקי

עם חניכת טיסות ארקיע לפוליה, שרון דורי חזרה מהופנטת מהיעד האיטלקי

|| ||

איטליה היא יעד מוכר מאוד ואהוב על התיירים הישראלים, שנמצא במקום השלישי בסיכום נתוני רשות שדות התעופה לשנת 2012. עם זאת לא רבים הישראלים שמגיעים למחוז פוליה (Puglia או Apulia), שנמצא בדרום מזרח איטליה, אחד מהאיזורים היותר אותנטיים ופחות מתויירים של איטליה. המחוז, שנמצא בעקב של המגף האיטלקי, גובל בים האדריאטי ובים היווני ובמחוזות בזיליקטה, קמפניה ומוליס.

פוליה ממוקמת בעקב של המגף האיטלקי ומשתרעת על פני שטח של כ-19,348 קמ"ר. בעלת מבנה צר באורך של כ-400 ק"מ, הכולל ערים ועיירות ציוריות, כ-800 ק"מ של חופים ושטחי חקלאות. בפוליה יש אדמה פוריה מאוד וגדלים באיזור 60 מיליון עצי זית. פוליה מיצרת 40% מכמות שמן הזית שאיטליה מיצאת.

החל מה-17 ביולי ועד ל-25 בספטמבר ארקיע תפעיל טיסה שבועית ישירה לפוליה, שתצא מידי יום רביעי אחר הצהריים ותנחת בשדה התעופה של ברינדיסי. הטיסה אורכת כשעתיים וחצי ותתבצע במטוס האמברייר של החברה. הטיסה הישירה היא הזדמנות מעולה לבקר ביעד, שבדרך כלל ההגעה אליו מסובכת יותר וארוכה באופן משמעותי.

ארקיע משווקת ליעד חבילות, הכוללות טיסה ומלון (על בסיס חצי פנסיון) המחיר המתחיל מ-856 דולר, חבילות הכוללות גם רכב במחיר המתחיל מ-888 דולר, טיסה + רכב במחיר המתחיל מ-688 דולר או טיסה בלבד ב-499 דולר.

בתי המלון של Yardinia Nova, מרכז כנסים ואתר נופש ספא על חוף הים היווני, כלולים בחבילה. מתחם המלונות נמצא ב-Castelanta Marina, בקרבת העיר טרנטו. המיקום אמנם אינו קרוב לאטרקציות תיירותיות ומחייב כלי רכב כדי לצאת מהאיזור, אך יש במקום שפע פעילויות לכל המשפחה ואווירה של נופש בחיק הטבע.

המתחם כולל ארבעה בתי מלון בדרגות של חמישה וארבעה כוכבים עם רצועת חוף ים פרטית ויער אורנים רחב ידיים. המלונות מציעים, בין השאר, פעילויות לילדים, ספורט ימי, מסעדות ובארים, ובריכות ענק, חלקן עם מי ים וחלקן עם מים מתוקים.

מלון Kalidria בדרגת חמישה כוכבים הוא אתר נופש ספא, הכולל 110 חדרים, אשר צופים אל יער אורנים. יש במלון מרכז ספא משוכלל, המבוסס על מי ים ומספק מגוון רחב של טיפולי ספא. מלון Alborea הוא מלון של סוויטות לודג'ים אקולוגיות, בדרגה של חמישה כוכבים. 124 לודג'ים, שכל אחד מהם בשטח של 70 מ"ר, בתוך שמורת אורנים ענקית, נותנים לאורחים תחושה של מגורים בחיק הטבע עם כל הנוחות של מלון חמישה כוכבים. המלונות Calane ו-Il Valentino הם למעשה כפרי נופש למשפחות בדרגת ארבעה כוכבים ומתאימים גם לאירוח כנסים. המלונות כוללים בריכות, מסעדות ובארים. כמו כן נערכות בהם פעילויות לילדים צוותי בידור ועוד. בתי מלון אלה מציעים גם חדרים למשפחות בהרכבים שונים ובין היתר דירות, המיועדות ל-6 אורחים.

פוליה היוותה במשך שנים רבות תחנת מעבר מאירופה לארץ הקודש ולמזרח וכן לאנשים שהגיעו לאירופה. כל אלו השאירו את חותמם באיזור בכנסיות, מנזרים, קתדרלות, טירות ושאר אטרקציות, שמפארות את האיזור וניתן לראות שילוב של הסגנון הרומי עם אלמנטים מהמזרח. שילוב של כל אלו עם התרבות והאוכל המקומי המעולה, החופים המדהימים והקניות הופכים את הביקור ביעד לחוויה מומלצת.

פוליה מורכבת מחמש פרובינציות: פוגיה, הפרובינציה הצפונית ביותר, בארי, ברינדיסי, טרנטו ולצ'ה, הפרובינציה שנמצאת בקצה הדרומי ביותר של המגף.

לצ'ה כאמור, הפרובינציה הדרומית ביותר, נמצאת בחצי האי פנינסולה ומוקפת על ידי הים האדריאטי והים היווני. נסיעה של כשעתיים וחצי ממתחם המלונות Nova Yardinia. במרכזה של העיר לצ'ה נמצאת העיר העתיקה, עם רחובות ציוריים ושפע של מבנים, הבנויים בסגנון בארוק מיוחד לאיזור.

לצ'ה – האמפיתאטרון, שנתגלה בחפירות בכיכר הקדוש ארונזו, אירח בימיו הגדולים 25 אלף איש

בין האטרקציות החשובות: כנסיית הצלב הקדוש – מבנה יפהפה בסגנון הבארוק. בנייתו החלה בשנת 1353 והושלמה בשנת 1695. הכנסייה בנויה מאבן לצ'ה, אבן גיר מקומית רכה, המתאימה לפיסול, ומעוטרת בפסלים דמויי בעלי חיים, ירקות ודמויות גסות, שמשייכים אותם לדמויות מוסלמיות, כנקמה על כך שהמוסלמים נלחמו במקומיים. החלונות מעוטרים בפסלי ורדים גדולים. מתחם מרשים בעיר העתיקה כולל את ארמון הבישופ, הקתדרלה ומגדל הפעמון. הקתדרלה נבנתה לראשונה בשנת 1144. יש לקתדרלה שתי כניסות, אחת לתוך הכיכר והאחרת בצד הצפוני של המבנה. חזית אחת בנויה בסגנון אלגנטי והכניסה השניה בסגנון הבארוק מעוטרת בפסלים. האמפיתאטרון הרומי נבנה במאה השניה לספירה והכיל מקום ל-25 אלף איש. האמפיתאטרון נמצא בכיכר הקדוש ארונזו (הפטרון של לצ'ה).


כנסיית הצלב הקדוש בלצ'ה, הבנויה מאבן גיר מקומית ומעוטרת בפסלים של ירקות, דמויות אנושיות ובעלי חיים

האמפיתאטרון היה קבור תחת מבנים ובחפירות שנעשו במקום נחשף כמחצית ממנו. שאר המתחם לא נחשף משום שהוא נמצא מתחת לכנסייה. האמפיתאטרון משמש כיום לטקסים דתיים ולארועי תרבות. בכיכר ניצב עמוד ולראשו פסל של הקדוש ארונזו. העמוד ניתן ללצ'ה כמתנה מהעיר ברינדיסי והוא אחד משני עמודים, אשר סימנו את סוף הדרך האפית, הדרך הראשית בין רומא ודרום איטליה. מומלץ מאוד לטייל ברחובות העיר העתיקה בין המבנים המרשימים ולבקר בחנויות הקטנות שמוכרות בגדים, איטריות וגם פסלים מעיסת נייר. פיסול בעיסת נייר נחשב אומנות מקומית חשובה וניתן לראות ברחבי העיר העתיקה פסלים עשויים עיסת נייר בגדלים שונים. אמנות זו החלה עם פיסול של קדושים ובהמשך התפתחה גם לפיסול של אנשים "רגילים". בפרובינציית לצ'ה מומלץ לבקר גם ב- Otranto, Santa Maria di Leuca וב-Gallipoli.

ממשיכים לנסוע לאורך הים האדריאטי לפרובינציית ברינדיסי, שאליה מגיעות הטיסות של ארקיע. בברינדיסי מומלץ לבקר באוסטוני.

אוסטוני (Ostuni) היא עיר לבנה בעלת ארכיטקטורה ים תיכונית. העיר, שהוקמה בתקופת האבן, ממוקמת כ-8 ק"מ מהחוף והפעילות הכלכלית העיקרית במקום היא תיירות, בגלל החופים הסמוכים, הארכיטקטורה המקומית והסביבה, אשר שופעת עצי זית וגפנים. העיר העתיקה של אוסטוני בנויה על ראש גבעה ומבוצרת בין קירות המצודה. העיר מוגדרת כעיר לבנה בשל הקירות הלבנים והארכיטקטורה, שלרוב צבועה בלבן. המבנים הבולטים הם הקתדרלה וארמון הבישוף וכן מספר ארמונות של משפחות אצולה. מסביב לעיר ישנן "מסריות" טיפוסיות לפוליה, שהן חוות גדולות מבוצרות, השייכות למשפחות אצולה.

כשממשיכים בנסיעה לאורך החוף האדריאטי נכנסים מעט לתוך היבשת לביקור באלברובלו.

הטרולי של אלברובלו אלברובלו (Alberobello) היא עיר ציורית קטנה בפרובינציית בארי, המתפרשת על הגבעות Aja Piccola ו-Monti. העיר, שנבחרה כאתר מורשת עולמי של ארגון אונסקו, מפורסמת במבני הטרולי המיוחדים שלה. המקור של הטרולי בתקופה פרהיסטורית, כשבמקום היה יער. הפאודל שלח את עובדיו לעבוד באיזור אך כדי להמנע מתשלום מסים על מבני קבע איפשר להם להקים בתים, שניתן יהיה לפרקם במהרה כשגובי המסים מגיעים למקום.


בתי הטרולי בארבלובלו נוצרו בשיטה שמאפשרת לפרק אותם במהירות כשגובי המכס מגיעים לאיזור


מבט לתוך הטרולי

הטרולי, שעדיין בשימוש באיזור, הם מבנים מיוחדים בצבע לבן, הבנויים מאבן גיר מקומית.מבנה הטרולי כולל שני קירות, קיר פנימי וקיר חיצוני, שביניהם אוויר ובוץ. מעל לקירות יש גג פירמידה, הבנוי מלוחות אבן גיר קטנות המונחות זו על גבי זו, ומעליו כיפה או חרוט, אבן כבדה שלוחצת על הכל. באמצעות הוצאת שתי אבנים מסויימות מהגג הוא מתפרק. בגלל שיטת הבניה והפרוק המהיר הנדרש המבנים היו קטנים. בשנת 1797 נקבע כי אלברובלו היא עיר השייכת למלך ומאז נבנו מבנים גדולים יותר באמצעות חיבור מספר טרולים. מומלץ מאוד לסייר ברחובות היפים של העיר העתיקה, בין הטרולים ולבקר לחנויות הטרולי, שמוכרות מכל טוב.

חנות קטנה ומטריפה בטרולי באלברובלו, שניתן לקנות בה מכל טוב: גבינות, פסטות, רטבים ויינות ושאר מטעמים

ביציאה מאלברובלו ממשיכים בדרך צפונה לאורך הים האדריאטי אל בארי, עיר הבירה של פרובינציית בארי.

בארי (Bari), עיר נמל גדולה, בירת מחוז פוליה, השוכנת לחוף הים האדריאטי. בסיור בין סמטאות העיר העתיקה ניתן לראות את הנשים המקומיות יושבות מחוץ לבתים ומכינות פסטה. הבזיליקה המפורסמת ביותר בבארי היא Basilica di San Nicola המוקדשת לניקולס הקדוש, הידוע גם כסנטה קלאוס. הבזיליקה נבנתה במיוחד כדי לארח את שרידיו של הקדוש, שעדיין נמצאים בקרפטה.


בארי - Basilica di San Nicola הוקמה כדי לארח את שרידי הקדוש, הידוע גם כ"סנטה קלאוס"

הקתדרלה נחשבת יעד חשוב לנוצרים, קתולים ואורטודוקסים, וניתן לראותם מתפללים במקום זה לצד זה. כשיוצאים מהבזיליקה וממשיכים ללכת רואים את הים מעבר לכביש. ניתן להמשיך לסייר בין הסמטאות והחנויות שבעיר העתיקה ובהמשך מגיעים אל בניין האופרה המפורסם של בארי.


אישה מקומית מכינה פסטה בפתח ביתה באחד מרחובות בארי העתיקה

מולפטה (Molfetta) נמצאת כ-25 ק"מ צפונית לבארי. עיר ים נעימה, שהתפתחה מכפר דייגים קטן מהתקופה הנאוליטית. במאה ה-12 הפכה העיר למקום מושבו של הבישוף ומרכז ימי ומסחרי חשוב.

ממשיכים בנסיעה צפונה במקביל לים כ-25 דקות ומגיעים לטראני

טראני (Trani) עיר נמל, נקודת מסחר חשובה ליינות, פירות ותבואה. ליד המזח של טראני יש שוק דייגים, וניתן למצוא במקום שלל דייגים ופירות ים טריים. כיום העיר מייצאת בעיקר יין מוסקט, וכן ענבים, שמן זית ושקדים.


הקתדרלה לניקולס הצליין הקדוש לחוף הים בטראני

עד למאה ה-12 היתה במקום קהילה יהודית גדולה אולם הם סבלו מרדיפות החל מהמאה ה-14. ניתן לסייר בין סמטאות העיר העתיקה ובין בתי הכנסת, שהפכו בשלבים מאוחרים יותר לכנסיות ושבו לשמש כיום כבתי כנסת או כמוזיאונים.

האטרקציה העיקרית בטראני היא הקתדרלה לניקולס הצליין הקדוש, שהיה רואה צאן במהלך העלייה לרגל לרומא ונפטר במקום. הקתדרלה שוכנת ליד הים והיא נחנכה לראשונה בשנת 1143. לקתדרלה יו ארבעה גלגולים שונים וניתן ללראות את השרידים של כל אחד מהם כיום.

בביקור בחבל פוליה מומלץ מאוד לבקר גם במטרה.

The Sassi and the Park of the Rupestrian Churches of Matera בחבל בזיליקטה, הסמוך לפוליה, כשעה נסיעה מהמלון, נמצאת מטרה. עיר מערות, השוכנת לרוחב קניון קטן, שנשחק במרוצת השנים על ידי נהר, שכיום הצטמצם למימדים של נחל קטן. The Sassi and the Park of the Rupestrian Churches of Matera נבחרו כאתר מורשת עולמית של ארגון אונסקו היות והם משמשים דוגמא לישוב שוכן מערות באזור הים התיכון, המותאם באופן מושלם לתנאי השטח.

רחוב ב-Sassi, העיר העתיקה של Matera, שחלקים מרחובותיה בנויים על הגגות של בתים אחרים

מקורה של העיר העתיקה (The Sassi, שמכונה Sassi di Matera, כלומר "האבנים של מטרה") הוא ישוב פרהיסטורי שוכן מערות. הבתים נחפרו בסלע הגיר. הרחובות בחלקים מה-Sassi נמצאים על הגגות של בתים אחרים. העיר העתיקה התרחבה על אחד המדרונות של הנקיק. אנשים עדיין חיים בבתי ה-Sassi ויש בהם מלונות ובזיליקה וקולנוע, כמו שהיה פעם.

בנוסף, אם נותר עוד זמן ניתן להשתמש במעבורת מברינדיסי כדי להגיע לקורפו או לאיים אחרים של יוון (כ-5 שעות הפלגה).

לסיכום, יעד מומלץ מאד לביקור.

הכותבת היתה אורחת של חברת ארקיע ולשכת התיירות של פוליה.

ריקוד עממי איטליקי, שמקורו בחבל פוליה ונקרא pizzica, בביצוע להקת רקדנים מקומית

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםאיטליה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: