אא

שנה לחוק טיבי: "שינוי גדול בהתנהלות חברות התעופה"

ח"כ אחמד טיבי שיזם לפני כשנה את חוק שירותי התעופה המגדיר כיצד יפוצו נוסעים שטיסתם עוכבה או בוטלה, מספר ל-"פספורטניוז" על התרשמותו מהשנה שחלפה. "רוב החברות עומדות בזמנים, אך יש גם את אלו המנסות להתחכם". וגם מהם היעדים התיירותים המועדפים עליו

|ח"כ טיבי בסיור בנתב"ג. צילום רש'ת |ח"כ טיבי בסיור בנתב"ג. צילום רש'ת

כאשר שואלים את ח"כ אחמד טיבי, שנה לאחר שזכה להעביר את חוק שירותי התעופה המגדיר את אופי מתן הסיוע והפיצויים לנוסעים שטיסתם עוכבה או בוטלה, כיצד הוא מרגיש, מתמצת האחרון את תשובתו למילה אחת. "גאווה, ידידי, גאווה".

"פספורטניוז" ניצל השבוע את ההזדמנות ובמלואת שנה בדיוק למאורע המכונן בתחום התעופה, ותפס את ח"כ טיבי לראיון בלעדי וללא מעצורים. "אין ספק שחל שינוי גדול ביחס ובהתנהלות חברות התעופה אל מול הנוסעים", הבהיר השבוע בפתח דבריו. "אפשר לומר שהחברות כיום נרתעות הרבה יותר ומבינות שלא יוכלו להתייחס אל הצרכנים כפי שהתנהגו עד היום. התוצאה היא שמרבית החברות מתחילות לדייק בזמנים ואלו אשר לא עומדות בכך - משלמות". 

החוק יכול לתת לדעתך מענה כולל לתופעת האיחורים והעיכובים בנתב"ג?

"בשום דבר בחיים אין 100 אחוז. אני יכול להעיד כי חברות התעופה לוקחות מאוד ברצינות את החוק. בכל זאת אף אחד לא מעוניין להפסיד כסף, אבל מצד שני אין אפשרות למגר את התופעה הזו באופן הרמטי אלא רק להקטינה. למרות זאת, ישנו שינוי גדול בהתנהלות חברות התעופה במהלך השנה האחרונה ואותי זה בהחלט מעודד".

מבקרי החוק טענו שיש בו הרבה מאוד פרצות. התייחסותך

"זה משהו שאני מקדיש לו הרבה תשומת לב בשנה האחרונה. ישנן כמה וכמה חברות צ'רטרים שמנסות להתחכם ולעקוף את החוק על ידי כרטוס 48 שעות בלבד לפני ההמראה ובכך שומרות לעצמן מרווח זמן אל מול הנוסעים. בנוסף חלק מהחברות משתמשות בהסבר של "כוח עליון" (תנאי מזג אוויר קיצוניים) כתירוץ לעיכובים שנבעו מתקלות במטוסים. זה משהו שבהחלט לא מקובל עליי ואפעל לתקנו".

אני יכול לספר שבימים אלו אני לומד אפשרויות לתיקון החוק כך שנוכל למנוע את אותן התחכמויות מרגיזות. בנוסף חשוב לי לנסות ולסייע גם לנוסעי הרכבת שסובלים מעיכובים ממושכים אף הם".

מה דעתך על הסכם "השמיים הפתוחים" שנחתם לאחרונה?

"יש כאן אלמנט מובהק של הגברת התחרותיות. אני לא רואה בכך שום חיסרון, אלא להפך. אם זה יוכל לסייע להוזלת המחירים עבור הנוסעים, אזי השמיים הפתוחים השיגו את מטרתם".

מה דעתך לגבי הפוטנציאל התיירותי בישראל. האם הוא ממומש?

"אין ספק שמדינת ישראל היא יפהפייה, אבל כל עוד לא יימצא פיתרון לסכסוך ולא ייחתם הסכם שלום אמיתי, התיירות הישראלית לא תוכל לעשות את קפיצת המדרגה קדימה. אחד הדיבידנדים המרכזיים של הסכם שלום הוא שגשוג כלכלי לרבות ענף התיירות. אמנם אני לא צופה איזושהי פריצת דרך אדירה, אבל הלוואי שאתבדה. במידה ואכן דבר שכזה ייקרה, התיירות הישראלית תפרח ותעלה בעשרות מונים לעומת המצב הנתון כיום".

השבוע נקבע סופית כי שדה דב ייסגר. טוב או רע לתעופה הישראלית?

"רצוי שיפעל במדינת ישראל יותר משדה תעופה אחד, זה כבר ברור לכולנו ממזמן, אבל מצד שני שדות תעופה צריכים לקום באיזורים שאינם מאוכלסים או מיושבים אלא בפריפריה ובכך למנוע פגיעה באיכות הסביבה ובאיכות חיי התושבים. אם שואלים אותי, כמובן שמחובתה של המדינה לדאוג לרווחת העובדים ולמנוע מצב שאלו יאבדו את מקור פרנסתם, אך ככלל מדובר בצעד נכון".

שלא יעבדו עליכם

ב-16 לאוגוסט 2012 נכנס לתוקף חוק שירותי התעופה המגדיר את אופי מתן הסיוע והפיצויים לנוסעים שטיסתם עוכבה או בוטלה.

על פי החוק, טיסה אשר עוכבה בין חמש לשמונה שעות תיחשב כטיסה מבוטלת ותחייב את חברות התעופה לפצות את הנוסעים בכרטיס חלופי ליעד המבוקש בתנאים דומים לטיסה שבוטלה ובמועד אשר תואם מראש עם הנוסעים.

במידה ולא התממשו תנאים אלו, נדרשות חברות התעופה להחזיר לנוסעים את מלוא סכום הכרטיס כולל מיסים והיטלים בתוך 21 יום ממועד הגשת הדרישה בכתב על ידי הלקוח. 

בנוסף, נקבע כי במקרה של עיכוב בטיסה האורך פחות מחמש שעות, על חברות התעופה לספק לנוסעים מוצרי מזון ומשקאות ללא תשלום בהתאם לזמן ההמתנה ואף לינה בבית מלון במידה והעיכוב נופל על שעות הלילה. הטבות נוספות להם זכאים הנוסעים במקרים של עיכובים דומים: הסעות בין שדה התעופה למלון, מימון שתי שיחות טלפון, הודעת פקס או משלוח דואר אלקטרוני לכתובת מבוקשת. 

"יש בי אהבה לדובאי וקהיר"

טיבי (55) מכהן כחבר כנסת זוהי המליאה החמישית ברציפות, אך בניגוד לעמיתיו המבלים רבות בין אירועים, כנסים וקוקטיילים בחו"ל, בורר האחרון את טיסותיו בעיקר לטובת בילוי משפחתי עם אשתו ושתי בנותיו.

"אני מקווה שבשבוע הבא אמצא את הזמן ואסע קצת לנקות את הראש", סיפר בקול תשוש. "בשנה אני טס בין 2-3, לא יותר מזה, אבל כאשר אני כבר טס אני משתדל ליהנות כמה שיותר".

מהם היעדים המועדפים עליך בחו"ל?

"אני מאוד אוהב את דובאי שבמפרץ הפרסי. זוהי עיר תוססת, מודרנית ויוצאת דופן שמציעה הרבה לתיירים. יש בי גם אהבה גדולה לקהיר, על אף המצב שם בימים אלו. להגיע שם לפירמידות ולאתרים ההיסטוריים זוהי חוייה שאין כדוגמתה. באירופה אני אוהב לטייל בלונדון, למרות שמזג האוויר שם מתאפיין לרוב באפרוריות ומעורר דכדוך".

ובארץ?

"האמת היא שבארץ לא יוצא לי כל כך לנפוש. אני אוהב מאוד את עכו, חיפה ויפו. השילוב שם בין חוף ים, הנופים המרהיבים והמסעדות הטעימות קונים אותי בכל פעם מחדש".

לסיום, איזו מילה לקוראים

"לרגל שנה לאישרור החוק אני מרגיש גאווה גדולה על כך שהעברתי את החוק הצרכני ביותר שנחקק בשנים האחרונות בכנסת ישראל, הדואג כי כל אזרח ישראלי באשר הוא יוכל לקבל את אשר מגיע לו ומאפשר לו במקביל להתגונן ולעמוד על זכויותיו אל מול התעמרות חברות התעופה החזקות. עצם המעבר של החוק הזה ויישומו בשטח, זהו הניצחון הגדול שלי".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: