אא

קרקוב: היעד החם הבא של הישראלים?

אם אתם רוצים לבשר על טרנדים ולא להיגרר אחריהם, יש לנו מילה אחת בשבילכם: קרקוב. כעת, עם חידוש הטיסות הישירות של סאן דור, זה בהחלט מסתמן כדבר החם הבא. רגע לפני שתצאו לקרקוב, מדריך מקוצר: היכן אוכלים, איפה קונים ומה עושים בעיר המרתקת. בילוי נעים

קראקוב. צילום Shutterstock קראקוב. צילום Shutterstock

נפתח בחידה: מה משותף לבמאי רומן פולנסקי, לאפיפיור יוחנן פאולוס השני ולאשת הקוסמטיקה הלנה רובינשטיין? על פניו נשמע שהתשובה היא כלום. אבל אם מפשפשים בין דפי ההיסטוריה מגלים ששלושתם, ועוד כמה רבים וטובים, נולדו בעיר השנייה בגודלה בפולין, קרקוב, שיש הטוענים כי יש בה קסם רב, לעיתים רב יותר מזה של הבירה החדשנית ורשה. ולא בכדי. בניגוד לוורשה, שנפגעה במהלך המלחמה, קראקוב נשתמרה כליל. מה שאומר שאפשר למצוא בה ארמונות מהמאה ה-16, כנסיות מהמאה ה-14 ועוד  ועוד.

קרקוב שוכנת לגדות נהר הוויסלה ומרוחקת כשש שעות נסיעה מוורשה הבירה, שהפכה ליעד רותח בשנה האחרונה, או כשעתיים וחצי ברכבת מהירה. אופציה נוספת שמדגדגת באצבעות: טיסה ישירה בקו החדש של סאן דור עד לשדה התעופה יוחנן פאולוס השני (כמה מפתיע), מה שמאפשר ליהנות בנחת מהעיר כמו שצריך, לבלות, לראות מבנים היסטוריים, ואיך לא? לעשות אחלה שופינג.

הנקודה היהודית

אי אפשר לכתוב על קרקוב בלי להתחיל בנקודה הרגישה ביותר: הקשר היהודי. עשרות אלפי יהודים גרו בעיר עד מלחמת העולם השנייה ובמהלך הפוגרומים גורשו למחנות ההשמדה. הרובע בו התגוררו, קאז'מאייז', הפך ברבות השנים לשכונת פשע ורק בעשרים השנים האחרונות התנקה והשתקם. במהלך סיור ברובע תוכלו לפגוש קבוצות מטיילים מרחבי העולם, שהגיעו כדי לשמוע על ההיסטוריה ולבקר באתרי החובה שבו: בית הכנסת אייזק (ברחוב קופה 18), שנבנה בסגנון הבארוק ועבר שיפוץ מקיף לאחר המלחמה, ומתפקד כיום כמוזיאון הנצחה ליהודים שחיו במקום, ובית הכנסת של הרמ"א, כולל בית הקברות שמאחוריו (SZEROKA 40), שהוחרם בזמן המלחמה והפך למחסן נשק של הנאצים, אבל שופץ ושוקם, וכיום הוא פעיל ומשגשג. אגב, רחוב SZROKA הוא אחד מהעורקים הראשיים של הרובע ותוכלו למצוא בו לא מעט בתי קפה ומסעדות שווים במיוחד. אזור מרכזי נוסף ברובע נמצא ליד הכיכר החדשה (NOWY), שם מתרכזים הצעירים שגודשים את המקום. גלריות, בתי קפה, ברים ושוק פשפשים גדול בימי ראשון.

שווה ביקור

•  כיכר השוק המרכזית (CENTRAL MARKET SQUARE) - יש שיטענו שמדובר באחת המרשימות באירופה ולא בכדי. היא ענקית, מעוצבת בסגנון רנסאנסי ודומה יותר לריבוע מאשר לעיגול. מסביב לכיכר אפשר למצוא כמובן בתי קפה, חנויות למזכרות, חנויות בגדים ועוד וגם את כנסיית מריה הקדושה. (Center of Old Town)

• גבעת ואבל - נחשבת לאחת הפנינים של קראקוב ושל פולין בכלל, כיוון  שבמשך מאות שנים שכנו בו מלכי המדינה. למרגלות הגבעה, רגע לפני הטיפוס, תוכלו להתרשם ממערת הדרקון ומפסל של החיה המדוברת, שהפחידה את תושבי העיר בעבר הרחוק. טיפוס קצר במעלה הגבעה ותוכלו ליהנות גם מהנוף המרשים של העיר וגם משתי נקודות ציון חשובות: קתדראלת ואבל, בה התחילו וסיימו מלכים את דרכם. המבנה מרשים ביותר וכולל גם מגדל פעמון ומוזיאון (ממול), בו מוצגים פריטים היסטוריים הקשורים בקתדראלה. במרחק הליכה קצר משם שוכנת טירת ואבל, שעברה גלגולים רבים (המעניין מכולם: בית חולים), וכיום משמשת כמוזיאון ובו ריהוט, שטיחי קיר ואביזרים שונים, שהיו שייכים למלכי פולין. (Wawel, 30-001 Kraków)

• בית החרושת הישן של שינדלר - קראקוב ושינדלר הם כמו סיר ומכסה, תרתי משמע. מאז שצולם בעיר הסרט "רשימת שינדלר" (ואף זכה באוסקר לאחר מכן) הפך בית החרושת לייצור כלי אמייל לאתר עליה לרגל. כיום, המקום משמש גם כמוזיאון להנצחת יהודי קראקוב וגם כמוזיאון המספר את סיפור חייו של אוסקר שינדלר, על החיים במפעל ועל החלטתו מעוררת ההערצה להציל כ-1,200 יהודים בזמן המלחמה. (LIPOWA 4)

• מכרה המלח של וייליצ'קה - רבע שעה נסיעה מהעיר לעבר WIELICZKA וירידה לעומק של 100 מטר לתוך האדמה תגלה לכם עולם מופלא וקסום, מעין עיר תחתית בתוך מכרה מלח. ומה זה אומר? תשעה מפלסים ובהם פסלים, כנסיות, גשרים, העתקי ציורים, כלי עבודה והכל חצוב במלח. מרשים זו מילה קטנה מדי. הכניסה למקום נעשית בקבוצות קטנות ומודרכות, ולא משנה מה הטמפרטורה בחוץ, שם קר הרבה יותר. אז קחו את זה בחשבון. 

צילום: Shutterstockצילום: Shutterstock

 BONARKA CITY CENTER, קרקוב

איפה קונים?

•  BONARKA CITY CENTER - מתחם עם יותר מ-190 חנויות, אולמות קולנוע וכ-20 מסעדות.

ולמה שווה להגיע לשם? בגלל הרשתות הבינלאומיות (זארה, H&M וחברותיהן הטובות), שמחיריהן נמוכים בצורה משמעותית, בגלל רשת TK MAXX המציעה עודפי מותגים (בגדים, הנעלה, קוסמטיקה וכדומה) במחירים מוזלים, בגלל חנות הנעליים המהממת OFFICE (מרגישים בלונדון במקרה?) וחנויות הספורט האופנתיות של ניו באלאנס ופומה. או בקיצור, יש מצב לבילוי של יום שלם.

Kamieńskiego 11 FORUM DESIGNU - במבנה, שהיה פעם מפעל משגשג לטבק, שוכן כיום מתחם עיצוב מרהיב, בו מוצגים הפריטים הכי מעוצבים ועדכניים בעיר לחדרי ילדים, סלונים, משרדים וכדומה. אפשר למצוא שם כמה חברות אירופאיות, אבל בעיקר מותגים פולניים מהממים, שאינם מוכרים לתייר הממוצע. 

ul. Dolnych Młynów 10 LILOU - חנות תכשיטים פולנית בעלת שם בינלאומי. העיצובים המרעננים בתוספת ההקדשות האישיות, שאפשר להוסיף כמעט לכל פריט (בכסף ואפילו זהב), עושים חשק להתקשט בצמידים, שרשראות וטבעות.  ul. Św. Tomasza 27

איפה אוכלים?

תשכחו מהקלישאה והבדיחות על אוכל פולני. בקרקוב אוכלים טוב. אבל ממש. 
למשל, תוכלו לסעוד ב-MILKBAR TOMASZA – הגרסה הפולנית לבית הקפה השכונתי. ארוחות בוקר מפנקות (למשל, ביצים מקושקשות עם תרד או פנקייק עם בננות), אוכל מבושל שעושה נעים בבטן (למשל כיסונים ממולאים בבשר, תפוחי אדמה וסלטים מקומיים, מרקים ועוד) וקינוחים ברמה. היא ממוקמת ב-ulica Tomasza 24.

אם אתם אוהבים את חוויית ה-Fine Dining, תוכלו להגיע למסעדת השף Amarylis, שמשלבת בין מנות פולניות מקומיות וקולינריה בינלאומית. היא מציעה מסלול טעימות בן 6 מנות, עם יינות שמותאמים לכל מנה. המסעדה אידיאלית לאירועים מיוחדים, דייטים רומנטיים ופגישות עסקיות. היא ממוקמת ב-ul. Jozefa Dietla 60, Krakow 31-039 Poland, כ-500 מטרים מהרובע היהודי העתיק Kazmierz. 

לחווייה קולינרית אותנטית, מומלץ לבקר במסעדת Pierwszy Stopien, שמגישה מנות פולניות מסורתיות. המסעדה כוללת הרבה אופציות בריאות, ללא גלוטן, ומנות שמתאימות לצמחונים ולטבעונים. תוכלו להכיע אליה בכתובת Swietej Katarzyny 2, Krakow 31-063 Poland, כעשרים דקות הליכה מטירת Wawel.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: פוליןקרקוב

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: