אא

מדד המעוף

רגע לפני 2018, בכירים בענף התיירות והתעופה מסכמים את 2017. איזו שנה זו הייתה? מהן הציפיות והחששות שלהם מ-2018? ואיזה מסר הם מבקשים לשלוח לסוכני הנסיעות?

צילום: 123rf||||||||||אפרים קרמר. צילום: יחצ| צילום: 123rf||||||||||אפרים קרמר. צילום: יחצ|
"2018 לא נראית מזהירה בגלל שער הדולר" אחישי גל, מנכ"ל ומבעלי איסתא 2017: ״שנה קשה, בעיקר בגלל שער הדולר״. 2018: ״לא נראית מזהירה, בעיקר בגלל שער הדולר״. חששות: ״החששות שיש לי הם בעיקר מהגופים הבינלאומיים, שחדשות לבקרים מתקיפים אותנו״.
"חשש מתמיד מכל מה שלא תלוי בנו" יורם מוטעי, מנכ"ל ומבעלי קשרי תעופה 2017: ״ב-2017 הענף עבר מהפכה חשיבתית במעבר לביצוע הזמנות מוקדמות ובטווחי זמן ארוכים. הקרדיט להיפוך המגמה שייך לחברות הלואו קוסט, שמצד שני החריפו את התחרות באופן מהותי״. 2018: ״המשך המגמה של שנת 2017 והתמקדות בפיתוח יתרונות יחסיים״. חששות: ״חשש מתמיד מכל מה שלא תלוי בנו״. מסר לסוכנים: ״ראשית, הזדמנות להודות על המשך האמון רב השנים בקבוצת קשרי תעופה. אנו נמשיך בחיזוק הקשר האמיץ בינינו לבין סוכני הנסיעות המהווים את השותף האסטרטגי לקבוצה ונמשיך לשקוד על הבאת מוצרים ויעדים חדשים, שיאפשרו את מגמת גידול המכירות של סוכני הנסיעות בקבוצה״.
"החשש שלי שהרבה עבודה תגלוש למנועי החיפוש" דני שמעוני, מנכ"ל הרץ 2017: ״אתייחס לתיירות נכנסת ותיירות יוצאת. בשני הכיוונים אנחנו מרגישים עלייה משמעותית. בתיירות היוצאת, עקב ירידה בנופשונים בטורקיה והלואו קוסט, יותר אנשים יצאו לחו"ל ולקחו רכב. הרכב המבוקש ביותר הוא רכב משפחתי. אורך ההשכרה ירד בגלל חופשות קצרות, ולכן ההכנסה להשכרה ירדה. הכנסת המוצרים טריפטי ודולר עזרה לנו מאוד בהגדלת נתח השוק שלנו, בעיקר אצל משפחות, שחיפשו חופשות לואו קוסט. ההשכרות בכלל עלו אצל הברוקרים והסוכנים הגדולים המפעילים אתרי אינטרנט ומנועי חיפוש. הם מציעים את כל החברות במחירים נוחים והזמנת רכש בקלות״. 2018: ״אני מעריך שבשנת 2018 ימשיך הגידול בתנועת התיירים. תנועת התיירים לחו"ל תתגבר מאוד ביעדי הלואו קוסט ויש לנו פתרונות גם בהרץ וגם בטריפטי ודולר ביעדים אלה. הסוכנים צריכים להתארגן בפתרונות ביעדים אלו. להציע ללקוח מספר פתרונות על פי צרכיו ולבנות חבילות תפורות, אחרת הלקוח יזמין את מה שהוא צריך בעצמו באתרי האינטרנט. אנחנו באים כאן לעזרת הלקוח ונותנים פתרונות ללקוחות, שרוצים מוצר פרמיום ופתרונות לואו קוסט. גם בכניסת תיירים, אני מעריך גידול, ואצלנו במיוחד. עם קבלת המותגים נתח השוק אצלנו כבר גדל ועוד יגדל. לכן רצינו בכל מחיר להיות ראשונים בין חברות ההשכרה וניתן שירות ופתרונות טובים יותר ללקוחותינו״. חששות ומסר לסוכנים: ״החששות שלי זהים לחששות של הסוכנים, שהרבה עבודה תגלוש למנועי החיפוש על חשבון השירות שנותנים הסוכנים. לכן הסוכנים צריכים לשפר מאוד את הקשר שלהם עם הלקוח, להיות יותר יצירתיים ולהעניק ללקוח פתרונות מתאימים, ביטחון, ולעיתים אף במחיר נוח יותר״.
"2018 תהיה הקשה ביותר בתולדות התעופה הישראלית" גיורא ענבר , יו"ר אי.די.בי תיירות 2017: "זו שנה ראשונה בהיסטוריה שישראייר מדורגת שנייה, אחרי אל על בדו"ח נתב"ג. מחזורי הפעילות של החברה צמחו בשיעור ניכר של כ-30%, נתח השוק של החברה זינק בחדות והיא דורגה בין חמשת השחקנים המובילים את פעילות בנתב"ג בתשעת החודשים הראשונים של 2017. גם בפרמטרים התפעולים וגם בפרמטרים הפיננסים, מדווחת החברה על שיפור ניכר בכל המדדים. החוב הכספי של החברה ירד לכ-80 מיליון שקל והיחס EBITDA לחוב כבר נמצא בערכים קטנים מ-1, שיפור של פי חמישה בהשוואה למצב לפני 5 שנים. הכישלון הוא יתום ולהצלחה שותפים רבים. שותפים לה סוכני הנסיעות שהצביעו והגדילו באופן מובהק את נתחי השוק שלהם בישראייר ובחרו בקפריסין, מונטנגרו, סלוניקי ובוקרשט כיעדים נבחרים ומובילים. שותפים לה גם עובדי החברה וההנהלה המקצועית שלה שתכננו וביצעו מהלכים טקטיים ואסטרטגים מרשימים". 2018: "במבט קדימה לעבר שנת 2018 אנחנו בהחלט מאותגרים. כבר במחצית 2016, הוצגה לפנינו תכנית פעולה המכונה 'ישראייר 2018'. הנהלת ישראייר צפתה כי שנת 2018 תהיה הקשה ביותר בתולדות התעופה הישראלית מסיבות רבות ומגוונות בהן, שיפור לרעה בכל המשתנים ההקסוגנים ועלייה חדה ברף התחרות עם הסרת החסמים האחרונים במדיניות השמים הפתוחים. התפעול בנתב"ג יהיה מאתגר נוכח קצב הצמיחה שלא עוצר וכמות החברות הזרות המבקשות להגדיל את פעילותן. ישראייר מתאימה את עצמה לצונאמי הזה כבר שנתיים וחצי. אקורד הסיום בהתאמה זאת, מבוצע על ידי הנהלת החברה ברבעון הנוכחי בו מצמצת החברה 3% מכ"א, נערכת להצטיידות במטוסים חדשים, מחזירה שטחי נדל"ן בהיקפים משמעותיים, מניידת את מוקדי המכירות שלה במטרה להקטין את שיעור התחלופה של העובדים ולהפחית בהוצאות התפעול ועוד. מרשים בעיני כיצד חברה המדווחת על רבעון שיא, מביטה קדימה באחריות ומבצעת פעולות אמיצות והכרחיות". מסר לסוכנים: "לסוכני הנסיעות אני חייב להודות ולהגיד כי תכנית הנאמנות שבנינו באמצעות הפחתת עמלות גורפת ובניית יעדים אישיים, הייתה אמיצה אך הוכיחה את עצמה. נתחי השוק של סוכני הנסיעות מסך מחזור המכירות של קבוצת ישראייר גדלו וסך העמלות הכולל המשולם להם, גדל. זו לטעמי שותפות אמת שהביאה את ישראייר למקום מדהים בו היא נצבת כיום. ישראייר תתמוך בסוכנים גם ב-2018 באמצעות מוצרי מדף נמכרים ואטרקטיביים ותאפשר לכולנו יחד, שלובי ידיים, לעמוד בבטחה מול שנה מאתגרת המצפה לנו"
"הדולר הנמוך פגע ברווחיות" אופיר דנאי, בעלים אופרן הולידי אוטו 2017: "הייתה שנה עם הרבה עבודה, גידול בהיקפים אבל עם דולר נמוך שפגע ברווחיות". 2018: "להערכתי תהיה דומה. בהנחה שלא יהיה ארוע חיצוני משמעותי. הביקושים ימשיכו להיות גבוהים, אבל השחיקה ברווחיות תמשך". חששות: "יש בענף חוסר משמעותי בכח אדם, חייבים למצוא דרכים להתייעל ולפשט תהליכים". מסר לסוכנים: "אנו משקיעים המון בפיתוח כלים שיהפכו את ההתקשרות איתנו קלה עוד יותר. אני מקווה שהסוכנים יאמצו אותם וישתמשו בהם".
"סוכנים, הם החברים האמיתיים" אפרים פורטיס, בעלים אופן סקיי 2017: "הייתה אצלנו שנה מעולה בכל הפרמטרים. איירופלוט שמרה על מעמדה כאחת משלושת חברות התעופה המובילות בישראל, ואנחנו חוגגים לה 7 שנות פעילות. לוט עלתה ל-20 טיסות שבועיות וטסה ליעדים חדשים בפולין ומעבר. איגיאן עלתה ל-32 טיסות בשבוע ליוון וקפריסין. טאפ חתמה על הסכם קוד שייר עם אל על. אייר סרביה ואייר בולגריה, עברו את כל יעדי המכר שלהם עם הפנים להגדלת קיבולת הטיסות. גם בחברה אחות שלנו, אופן סקיי מטענים, חגגנו 13 שנה מוצלחות ושנת 2017 מוצלחת במיוחד". 2018: "אני צופה ששנת 2018 תמשיך באותה מגמה של הגדלת קבולת המושבים בחברות התעופה הסדירות הנותנות תשובה נאותה גם לחברות הלואו קוסט (הן בתנאים והן במחירי הכרטיסים). כל זה באם לא נחווה חלילה מלחמה או מתח בגבולות המדינה, אני צופה שנה טוה ומוצלחת". מסר לסוכנים: "המשך שיתוף הפעולה עם חברות התעופה הסדירות בכלל והשת"פ עם חברות התעופה המיוצגות ע"י אופן סקיי בפרט, צריך שיימשך לטובת כל העוסקים במלאכה. בשבילנו הסוכנים הם החברים האמיתיים עמם נמשיך לשתף פעולה בצמוד, כפי שעשינו עד כה במשך 35 שנות קיומה של אופן סקיי".
"2018 - צופה לשנה לא פחות טובה מ-2017" שחר בן מנחם, מנכ"ל רימון טיולים 2017: ״הייתה שנה טובה מבחינת מספרי נוסעים, קבוצות ועמידה ביעדים, למרות שער הדולר הנמוך״. 2018: ״צופה לשנה לא פחות טובה משנת 2017״. חששות: ״חשש מאירוע אקסוגני, שאין לאף אחד שליטה עליו״. מסר לסוכנים: ״רימון כתמיד תמשיך לשמור נאמנות לסוכני הנסיעות״.
הסוכנים המקובעים לא ישרדו בענף הנסיעות" איציק פנסו, מנכ"ל פלאנטו 2017: ״הייתה טובה מאוד לאלה שהשכילו לנצל את הגידול במספר הנוסעים ולמכור להם מוצרים נוספים מעבר לכרטיסי טיסה״. 2018: ״שנת 2018 והשנים שאחריה תהיינה מאתגרות, בעיקר בשל כניסת טכנולוגיות חדשות ומתקדמות לחיפוש מוצרים. סוכנים, שיטמיעו אותן, יוכלו לתת ערך מוסף ללקוחותיהם וע"י כך לשמר אותם. אנחנו נראה מגמה של חזרה לסוכני הנסיעות, בתנאי שהם יהיו פתוחים ויאמצו את השינויים בענף״. חששות: ״החששות שיש לי מתייחסים לאותם סוכנים המקובעים לשיטות המכירה הישנות. אלה לא ישרדו בענף הנסיעות המשתנה״. מסר לסוכנים: ״המסר שלי לסוכנים ומנהלים: לימדו ברצינות את המגמות והשינויים בענף, הטמיעו ואמצו אותם בתהליכי העבודה שלכם״.
"ב-2018 חברות לואו קוסט נוספות ייכנסו לישראל" בני אשר, מנכ"ל מונה טורס 2017: ״גידול נוסף בתיירות היוצאת הנובע מירידת מחירי הטיסות, מהדולר והיורו הנמוכים ומזמינות ההזמנות דרך אתרי האינטרנט השונים; המשך המגמה שמתחזקת עם הגידול בטיסות ה-low cost שהציבור מתכנן ומזמין את חופשותיו מוקדם יותר; ציבור גדול יותר בודק וחלקם אף מזמין את מחירי מוצרי התיירות באתרים בינלאומיים דבר, המוביל לשחיקה מתמשכת ברווחי הסוכנים; ביקוש גדול למוצרי שייט; התנועה העסקית יציבה וקבועה; נמשך הגידול בתנועת התיירות הנכנסת; פשיטות הרגל של חברות התעופה והפרסום התקשורתי בגינן מחזיר חלק מהלקוחות לסוכני הנסיעות; גידול משמעותי בתנועה לרוסיה ולמזרח אירופה כתוצאה מיעדים חדשים שהציבור נחשף אליהם, דוגמת סוצ'י, אליה חברת אורל מפעילה טיסות ישירות במרחק שעתיים טיסה״. 2018: ״כניסת חברות low cost נוספות לישראל; המשך התייעלות בענף כתוצאה משערי המט"ח הנמוכים וירידת שולי הרווח; פתיחת יעדים נוספים על ידי החברות הסדירות כתוצאה מהגדלת התנועה של קווי low cost , חוסר בחדרים בארץ בתיירות הנכנסת בתאריכי השיא; המשך המגמה של המטייל העצמאי וכפרי הנופש״. מסר לסוכנים: ״הציבור עדיין מעריך שירות ומקצועיות ומוכן לשלם על כך. מקורות המידע מתרבים ומאפשרים מגוון גדול יותר ללקוח וכן מכירת חבילה מותאמת אישית״.
"2017 הייתה אחת השנים הטובות בתיירות היוצאת" אפרים קרמר, בעלים אשת טורס 2017: "שנה חזקה בתיירות היוצאת. הישראלים ממשיכים לצאת לחו"ל בשיעורי צמיחה דו-ספרתיים. הישראלים מחפשים צירוף של מלונות מצוינים וטיסות טובות ביעדים קרובים, וטיולים מאורגנים ביעדים רחוקים. 2017 התאפיינה גם בצמיחה של קפריסין הטורקית, בשל המוצרים המצוינים שלה ודעיכת היעד על רקע הקשיים הפוליטיים שם. שנת 2017 הייתה אחת השנים הטובות בתיירות היוצאת". 2018: "צפויה להמשיך עם המגמות של 2017. אשת טורס תצא עם שורה של יעדים חדשים ומוצרים חדשים: מפרץ קטריני, ריביירת האולימפוס למרגלות הר האולימפוס, נופש בסלוניקי, טיולים מאורגנים לאלבניה וטיולים מאורגנים לסקוטלנד בטיסות ישירות. בתי מלון חדשים בחצי האי איסטריה בקרואטיה, קלאבים בסיציליה, כפרי נופש למשפחות במפגש הגבולות הולנד-בלגיה וגרמניה. המשך הרחבת סל המוצרים למזרח: ווייטנאם, פיליפינים, הודו, מגוון מסלולים בסין וטיולים לטאיוואן. אשת תרחיב את גם פעילותה לאפריקה, הכוללת טיולים ונופשונים בזנזיבר, ספארי בטנזניה, טיולים אתיופיה ומדגסקר. כמו כן, אשת טורס תרחיב את פעילותה בתחום הספורט. תספק מגוון של מוצרים למונדיאל שימכרו באמצעות כל סוכני הנסיעות". חששות: "אירועים ביטחוניים בישראל". מסר לסוכנים: "אשת טורס הפכה לסיטונאית מועדפת בקרב סוכני הנסיעות. היא מספקת סל נרחב של מוצרים: נופשונים ומאורגנים. נותנת עמלות גבוהות, יחס מצוין לסוכנים ושומרת עליהם".
"החששות שלי מהשפעת אתרים בינלאומיים על השוק הישראלי״ יואב קרני, סמנכ״ל קבוצת סיגנל טורס 2017: ״הייתה מאתגרת מאוד עבור הענף. ירידה משמעותית של שער הדולר השנתי (כ-7%), שינוי במבנה שוק התעופה עם כניסה מוגברת של חברות הלואו קוסט לישראל, תחרות גדלה עוד יותר מצד האגריגטורים ואתרי התיירות הבינלאומיים, שצמחו השנה בצורה דרמטית בשוק הישראלי. זה הביא לצורך בהטמעת פתרונות טכנולוגים על מנת ליישר קו עם ההתפתחות בעולם התיירות״. 2018: ״אני צופה שבשנת 2018 תגדל פעילות חברות הלואו קוסט. אתרים בינלאומיים ייכנסו בצורה יותר אגרסיבית לשוק הישראלי באמצעות רכישת דומיינים מקומיים, כגון: skyscannrer והקמת מרכזי פיתוח, כגון: booking. חברות התעופה ימשיכו לקדם את מחיריהן ושירותים נוספים באופן ישיר לצרכן באמצעות אתריהן ו/או לסוכן הנסיעות באמצעות מערכות נוספות, כגון: ה-NDC, גידול בהזמנות באתרי אינטרנט של סוכנים (OTA) . הסוכנים ייאלצו לאמץ מספר מערכות מידע ומחירים גלובאליים על מנת להבטיח את היכולת שלהם לתת מחיר אטרקטיבי ללקוחות העסקיים״. חששות: ״החששות שיש לי נוגעים לתחרות ולהשפעה של אתרים בינלאומיים על השוק הישראלי, השפעה שלילית הנובעת מאי החלת החוקים הישראלים על חברות בינלאומיות, כגון: חוק הגנת הצרכן, וכן החששות ממצב ביטחוני, שיעמיד את הענף שלנו בפני משבר, תמיד מרחפות באוויר במציאות כה מורכבת בה אנו חיים. במציאות כל דינאמית ומשתנה חשוב מאוד כל הזמן להשקיע בפיתוח ולחשוב מספר צעדים קדימה. זה הבסיס לאופק עבור כל חברה. כדאי להשקיע בנישות ולפתח מוצרים ושירותים, בהם ניתן להגדיל את הרווחיות של הסוכנים״. מסר לסוכנים: ״בהצלחה. בריאות ושגשוג בעסקים״.
 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעותכללי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: