אא

"חבל על הזמן מה שיהיה בנתב"ג ביולי-אוגוסט. מה שקורה היום, זה רק פרומו"

כך מזהיר פנחס עידן, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, לקראת חופשת הקיץ הקרובה. מי אשם במחסור כ"א החמור בנתב"ג? עידן: "הקורונה, חד וחלק. לא יודע מה קרה. אנשים לא רוצים לעבוד. בעבר היה צריך להפעיל קשרים אדירים, אפילו פוליטיקאים, כדי לעבוד בסבלות ובניקיון בשדה, היום אני מתקשר"

 צילום: shutterstock צילום: shutterstock
ליום הזה פילל כל מי שמטה לחמו שאוב מבאר התיירות והתעופה. אחרי שנתיים כאובות עד דמעות של משבר קורונה מתמשך, ששינה סדרי עולם והביא רבים בענף לחדלות פירעון ולסף חדלות, אפשר להתחיל לנשום לרווחה. השמיים נפתחו, המסכות הוסרו וגם בדיקות הקורונה שהכבידו מאוד על ציבור הנוסעים (פרוצדורלית וכספית) בהלוך ובחזור מחופשה בחו"ל, הופכות תיכף לזיכרון רחוק. הצצה בדו"חות האחרונים של רשות שדות התעופה על הפעילות התעופתית בנמל, מצביעה על מגמה ברורה וחד משמעית: הישראלים חזרו לטוס, ובגדול. בחודש ינואר השנה טסו 420,438 נוסעים, בפברואר המספר זינק ל-700,950 נוסעים, במארס המספר כבר קפץ ל-1,214,734 נוסעים ובחודש אפריל האחרון, מספר העוברים ושבים בנתב"ג כבר עמד על לא פחות מ-1,557,914 נוסעים ונוסעות, כמעט פי 6 ממספרם באפריל 2021. רק היום (ג') צפויים לעבור בבית הנתיבות, כ-49,300 נוסעים בכ-318 טיסות בינלאומיות, מתוכן 162 בטיסות יוצאות והיתר בטיסות נכנסות. על פי הערכות, בחופשת הקיץ בחודשים יולי-אוגוסט צפויים לעבור בטרמינל למעלה מ-1.7 מיליון נוסעים בכל חודש. וכל זה, עם מצבת כוח האדם העומדת כיום על שיעור נמוך דרמטית מזה ב-2019, טרום מגפת הקורונה. נכון להיום, מועסקים בנתב"ג 2,052 עובדים קבועים ו-800 ארעיים לעומת 6,000 עובדים קבועים וארעיים ב-2019, טרום קורונה. התמונה העגומה של המחסור החמור בכוח אדם בבן גוריון הפכה, למרבה הצער, למציאות יומיומית: תורי ענק בצ'ק אין, מזוודות שלא מגיעות ליעדן, נוסעים שישנים על הרצפה בהמתנה ממושכת למזוודות, תורים ארוכים בקופות בדיוטי פרי, מטוסים שממריאים לא נקיים ונוסעים שמפספסים טיסות המשך בגלל טיסות שממריאות באיחור. ואם לא די בזה, גורם בחברת תעופה, מהמובילות בנתח הפעילות בנתב"ג, אומר לפספורטניוז כי "עקב מחסור גם במתדלקי מטוסים בנתב"ג, כל יום יש לנו טיסות שיוצאות באיחור כי המטוסים לא מתודלקים בזמן. לפעמים אנחנו ממתינים שעתיים עד שמטוס מקבל דלק", אומר הגורם שמדגיש כי אסור לתדלק מטוס עם נוסעים ישובים בתוכו. עוד אומר הגורם התעופתי, "אין לנו יום בלי איחורים משלל סיבות. אין לנו מספיק דיילות בעמדות צ'ק אין. כ-60% מהטיסות שלנו ממריאות באיחור ונוסעים רבים שלנו מפספסים טיסות המשך ואנחנו, חברת התעופה, מאבדים סלוטים שוב ושוב. בין 60%-80% מהמטוסים שלנו ממריאים לא נקיים והדיילות נאלצות לנקות את המטוס בעצמן. בגלל שאין מספיק סבלים, מטוסים יוצאים בלי מזוודות. מזוודות נשארות בשדה. נוסעים שחוזרים לארץ ממתינים שעתיים ויותר לקבלת המזוודה וגם אין אף אחד בעמדת 'אבדות ומציאות' בנמל. המצב קטסטרופלי והכי עצוב, שנוסעים לא מבינים שאנחנו לא האשמים בסיפור אלא מחסור מתמשך בכ"א אצל נותני השירות בנתב"ג".
מסוע מזוודות בנתב"גמסוע מזוודות בנתב"ג
חתולים במקום מזוודות. מסוע מזוודות ריק בנתב"ג. צילום: ספיר פרץ

אז מי אשם במחדל כוח האדם בנתב"ג? תלוי את מי שואלים. אנחנו שאלנו את פנחס עידן, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה. "ברוך השם, חזרנו לעבוד אבל אין עובדים. אנחנו לא אשמים שאין עובדים. אם בעבר היה צריך להפעיל קשרים, אפילו פוליטיקאים, כדי לעבוד בסבלות ובניקיון בנתב"ג, היום אני מתקשר לעובדים".

מי אשם לדעתך? פנחס עידן: "הקורונה, חד וחלק. לא יודע מה קרה לאנשים. בעבר היו מפעילים עלינו לחצים אדירים מבחוץ כדי לעבוד כאן כסבלים. אני יודע שקשה לכם להאמין, אבל אני לא מוכר לכם סיפורים. אותי לא יכולים להאשים במחסור שנוצר בכ"א כי צעקתי בשיא המשבר שלא לפטר עובדים מיומנים כי אנחנו נצטרך אותם כשתחזור העבודה. אמרתי לשמור אותם במסגרת. להאריך להם את החל"ת, אבל לא הקשיבו לי ופיטרו מאות. אם הייתי נגרר אחרי ההנהלה ומועצת המנהלים של הרשות, היו מפוטרים עוד יותר עובדים. בסוף פיטרו את כל העובדים הארעיים - 2,500 עובדים. לא להאמין". כמה עובדים דרושים לכם כיום? "בין 400 ל-450 עובדים, רובם עובדי תפעול: ניקיון, סבלנות וביטחון". יכול להיות שקשה לגייס עובדים כי השכר שאתם מציעים לא אטרקטיבי? "מציעים כאן שכר יחסית מעולה. עובד ניקיון מטוסים במשרה מלאה מגיע לשכר של מעל 10 אלף שקל נטו. מדובר בעבודה במשמרות כולל שבתות וחגים. אז נכון שעובדי ניקיון עובדים לפי 'שיטת שכר עידוד', כלומר ככל שהם מנקים יותר מהר הם מקבלים פרמיית עידוד ונכון שהשכר הפנסיוני שלהם נמוך יחסית, אבל עדיין התנאים טובים. יש הבראה, מתנות לחג וסל רווחה". "בעבר היה צריך להפעיל קשרים כדי לעבוד בסבלות ובניקיון בנתב"ג, היום אני מתקשר לעובדים". פנחס עידן, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה. צילום: יח"צ מה השכר המוצע לעובדי ביטחון? "בין 11-12 אלף שקל לא כולל רווחה. הדור הצעיר אחרי הקורונה, מעדיף לעבוד חצי יום בשליחויות ולקבל כסף במזומן ולא לעבוד כאן במשמרות וחבל כי אצלנו אחרי שנתיים, כל יוצא ביטחון יכול להתמודד על כל משרה קבועה. בעבר על כל משרה היו 50 מועמדים, היום כלום". מה בנוגע לסבלים? "בעבר כדי להיות סבל בשדה תעופה זה היה כאילו רכשת מניה. סבל במשרה מלאה הכוללת משמרות, שבתות, חגים ושעות נוספות מגיע ל-13 אלף שקל". מה צפוי לקרות בנתב"ג ביולי-אוגוסט? "אם לקראת יולי אוגוסט לא נצליח לגייס עובדים, חבל על הזמן מה שיהיה בנתב"ג. מה שקורה היום, זה רק פרומו".

"איך ליברמן אמר? תחליפו מקצוע, ואנשים באמת החליפו"

לא רק ועד עובדי רשות שדות התעופה. כל הגורמים הרלבנטיים: הנהלת רשות שדות התעופה, חברות התעופה וחברות שירותי הקרקע – גם הן מפנות אצבע מאשימה כלפי שוק התעסוקה הנוכחי בישראל. "הישראלים לא רוצים לבוא לעבוד", אמרו באחרונה לפספורטניוז בכירים ברשות שדות התעופה (רש"ת). "אין עובדים. אנשים לא רוצים לבוא לעבוד כאן, ולא בגלל השכר. אין כאן בעיית שכר. משלמים פה טוב. למשל, 120 שקל לשעה למלגזן וגם זה לא מספיק". עוד אמרו ברש"ת ש"אם בעבר על כל משרה פנויה ברש"ת התמודדו 8 עובדים, היום אפס. אנחנו מציעים מענק למי שיחזיק את כל העונה, וגם זה לא עוזר. הגענו למצב שמועמדים לעבודה מראיינים אותנו ולא אנחנו אותם. חל שינוי דרמטי בשוק העבודה בכלל וגם בעולם התעופה. יכול להיות שיש השפעה לרעה גם לאמירות החוזרות ונשנות של 'מחדל נתב"ג', מחדל נתב"ג'".

עוד אומרים גורמים ברש"ת, "זה שזורקים את כל הרפש על הרשות כי זה סקסי, זה לא מחזיק מים. המדיניות של הממשלה של לפתוח-לסגור, לפתוח-לסגור את השמיים, גרמה לענף לשלוח הביתה עובדים שלא מתגייסים היום חזרה כי שוק העבודה השתנה מקצה לקצה. הצעירים, שהם אלה שלרוב מועסקים בתפקידים החסרים, לא רוצים לעבוד יותר במשמרות. מעדיפים לעבוד מהבית על המחשב או בוולט. עבודה בשדה תעופה הפכה להיות פחות אטרקטיבית. ואיך ליברמן אמר, תחליפו מקצוע והם באמת החליפו. החוסר הזה ניכר לאורך כל השרשרת בנתב"ג. הרשות מגייסת ומכשירה עובדים אך עדיין חסרים רבים".

גל ההתייקרות נמשךגל ההתייקרות נמשך
תורי ענק לצ'ק אין בנתב"ג. צילום: פספורטניוז

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםנתב"גיו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: