אא

היד המקישה על הסמארטפון עוד נטויה

לא בכדי ישראל נחשבת למעצמת טכנולוגיה. שלוחות מקומיות של חברות ה-GDS המציאו ושכללו פיתוחים שונים, שחברות האם אימצו אותם לשימוש בינלאומי, והן אף מספקות תשתית טכנולוגיה ותוכנה לסוכנויות המקוונות. כיצד הפכה הטכנולוגיה את התיירות לענף מסחרי חדשני ומתקדם?

כ| צילום 123rf|צילום 123rf כ| צילום 123rf|צילום 123rf
המבוגרים בינינו ודאי זוכרים את הימים, בהם כל נסיעה לחו"ל הייתה כרוכה בלוגיסטיקה ארוכה ומייגעת. ללכת אל משרד נסיעות, לקיים מו"מ ממושך עם הסוכן על היצע היעדים, שלא היה נרחב ומגוון, להמתין להתקשרות שלו בטלפון עם חברת התעופה, למילוי הדוקט, לפקסים בינו לחברת התעופה, לשוב למשרד לקבל את כרטיסי הנייר, שהגיעו ע"י שליח, לבחור בתי מלון עפ"י הצעת הסוכן ולצפות ימים עד לקבלת האישור מסיטונאיות התיירות הגלובאליות. שלא לדבר על הקצבת המט"ח בבנק, ועל חלפני השוק השחור בלילינבלום, ועל מס הנסיעות, ועוד כהנה וכהנה. בקיצור, כל נסיעה לחו"ל הייתה פרויקט אדיר, ממושך וגם יקר מאד. מאז ועד היום עברה תעשיית התיירות כברת דרך עצומה בזכות ההתפתחויות הטכנולוגיות,  והיד שעל קלידי המחשב, הטאבלט, ובעיקר הסמאטרפון, עוד נטויה. הראשונות לפרוץ דרך היו חברות ההפצה הגלובאליות (ה-GDS), שהחלו לחשוב על דרכים לפשט ולייעל את קשרי העבודה בין סוכני הנסיעות לחברות התעופה. כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת החלה סייבר לנהל מערכת הזמנות אוטומטית עבור אמריקן איירליינס וב-1976 החלה לספק מערכות הפצה לסוכני נסיעות. בשנת 1987 אמדאוס נכנסה למשחק, ואחריה וורלדספאן ב-1990 וגליליאו ב-1993. ארבע מערכות ההפצה הגלובאליות, ובעקבותיהן מערכות נוספות, נישתיות וקטנות יותר, הסדירו לאורך השנים, וכנראה, ימשיכו גם בעתיד, את קשרי המסחר בין סוכני הנסיעות וסיטונאי התיירות, בעיקר, חברות התעופה, ופעילותן אף צברה תאוצה בתחילת שנות ה-2,000 עם ביטול כרטיסי הנייר והמעבר לכרטיסי טיסה אלקטרוניים. עולם של טכנולוגיה. צילום 123rf האינטרנט משנה את פני הענף הפריצה הטכנולוגית הגדולה בענף התיירות באה לעולם עם הכניסה המאסיבית של האינטרנט והדואר האלקטרוני לחיינו לקראת סוף המילניום הקודם. חברות ההפצה הגלובאליות וסיטונאי התיירות הגדולים הבינו את עוצמתו של ערוץ השיווק החדש המאפשר קשר ישיר עם הצרכנים תוך דילוג על ערוצי השיווק המסורתיים, והחלו לקום בזו אחר זו סוכנויות נסיעות בינלאומיות מקוונות, שהצטיידו במנועי חיפוש רבי עוצמה, כמו: אקספדיה, אורביטז וטרוולוסיטי. בדרך הטבע, חברות ה-GDS היו המייסדות או השותפות המרכזיות במגמה המתפתחת, כיוון שסוכנויות הענק נזקקו לבסיס הנתונים (Data Base) של חברות ההפצה. בהמשך הדרך הסוכנויות המקוונות הרחיבו את פעילותן, השתכללו והחלו לשווק מגוון מוצרי תיירות, ואף הקימו אתרים רב לשוניים לשירות לקוחות במדינות שונות. במקביל קמו גם סוכנויות גדולות, שעיקר התמחותן בהשוואת מחירים, כמו: פרייסליין, ומאוחר יותר קייאק, ולצידן סוכנויות מקוונות ייעודיות, שהבולטות ביניהן בתחום האכסון, כמו: בוקינג, הוטלס ועוד. סוכנויות הענק עשו דרך עצומה, במיוחד בעשור האחרון, התחברו והתפצלו, הקימו חברות בת ואתרי הזמנות רבים, והפכו לתאגידי תיירות רבי עוצמה. למשל, תאגיד אקספדיה מפעיל היום יותר מ-200 אתרי תיירות שונים, וביניהם: אקספדיה, הוטלס, טריוואגו, טרוולוסיטי, אורביטז ועוד, או תאגיד פרייסליין המחזיק במגוון סוכנויות מקוונות, וביניהן: פרייסליין, בוקינג, אגודה, קייאק, מומונדו, רנטלקארס ועוד. גם סוכני נסיעות, גדולים כקטנים בכל רחבי העולם, בעלי משרד פיסי או בלא משרד, ראו כי טוב, והחלו להקים סוכנויות מקוונות (OTA), במקרים רבים בסיוע ובשיתוף חברות ה-GDS, שלא יכולות היו להתעלם מהתפשטות המגמה. אם עד לפני שנים אחדות חברות ההפצה התמקדו במערכות ה-Off-Line, הן הגלובאליות והן המקומיות, LDS, אותן סיפקו למשרדי הנסיעות, בשנים האחרונות הולכת וגוברת דרישת הסוכנים לכלי עבודה Online, וחברות ההפצה, בישראל כמו בכל העולם, שוקדות על פיתוח כלים אינטרנטיים לשירות משרדי הנסיעות. גם סיטונאי תיירות וחברות תעופה קפצו על עגלת האונליין, הקימו אתרי מידע משולבים במערכת הזמנות מתוך מחשבה לחסוך את עלות דמי התיווך לחברות ההפצה. אגב, לא מעטים גילו במהלך הדרך כי זול יותר ויעיל יותר להותיר את ההזמנות בידי חברות ההפצה מאשר לנהל מערך שיווק והזמנות עצמאי. הסמארטפון בשירות הנוסע והנה לפני שנים אחדות פרץ לחיינו בסערה כלי טכנולוגי חדש, הסמארטפון, שהחל לשנות את כללי המשחק, ותעשיית התיירות אימצה אותו בחיבה רבה. סוכנויות הנסיעות המקוונות הקימו בתחילה אתרים מותאמים לסמארטפון, ובשלב הבא אפליקציות ייעודיות לביצוע הזמנות. גם חברות ה-GDS הצטרפו בהקדם לכלי החדש והקימו שני סוגים של אפליקציות: לשימוש סוכני הנסיעות (כ: Sabre Red, (Travelport Mobile Agent ,Amadeus ETravel ולשירות הלקוחות הסופיים (כ: TripCase, Check My Trip, My Trip and More). המהפך הטכנולוגי המשמעותי ביותר עם הופעת הסמארטפון נבע מעצם טיבו של המכשיר הקטן והנייד, אותו נושא הנוסע גם במהלך נסיעתו. עד מהרה הפך הסמארטפון, מלבד כלי להזמנת כל מוצרי התיור הרלוונטיים, גם כלי שימושי לתכנון הנסיעה, לניהול, לניווט ולמידע מקיף לרשותו של הנוסע. אין עוד צורך במפות או ב-GPS, כשיש ווייז או גוגל מפות או ויה-מישלן ומגוון אפליקציות מיפוי וניווט נוספות. אין עוד צורך בשוברי נייר, כשהבורדינג פס מוצג במובייל, וכמוהו השובר למכונית השכורה, לבית המלון ואף להזמנות נוספות. וכשאתה ביעד, אינך זקוק עוד לספר הדרכה, כי בין המגוון העצום של האפליקציות תמצא כאלה שיובילו אותך לסיורים, למסעדות, למוזיאונים, לאירועים ולבילויים עפ"י טעמך ואפשרויותיך. המגמה העולמית באה לידי ביטוי בולט גם בארץ, ולא בכדי ישראל נחשבת למעצמת טכנולוגיה והיי-טק. שלוחות מקומיות של חברות ה-GDS המציאו ושכללו פיתוחים שונים, שחברות האם אימצו אותם לשימוש בינלאומי, והן אף מספקות תשתית טכנולוגיה ותוכנה לסוכנויות התיירות המקוונות. ככלל, שוק התיירות בארץ מתאפיין לאחרונה בחדשנות טכנולוגית, מאמץ ומפתח מגוון כלים למשרדי הנסיעות ולנוסעים, וחברות תיירות ישראליות אף שוקדות על הקמת אתרים ואפליקציות ייחודיות לחיפוש והזמנות, כמו: טרווליסט, סמרטאייר, בוא נעוף, אליס, חוליו ואחרות. "היד המקשיה על הסמארטפון עו נטויה". צילום123rf היצע מותאם אישית בעולם האינסטנט של היום תעשיית התיירות מודעת לצורך להיענות לצורכי הנוסעים ולספק להם מוצרי נסיעות זמינים, מהירים וזולים. האתרים והאפליקציות המצליחים והפופולאריים הם אלה היודעים למיין ולסנן במהירות מרבית את תוצאות החיפוש ולקלוע לטעמו של הנוסע. הטכנולוגיה העתידית תתמקד בפרסונליזציה של המידע, שיסופק לנוסע הפוטנציאלי ע"י הסוכנויות המקוונות. עפ"י ניתוח מאפייני הגלישה המצטברים של הנוסע, הסוכנויות יבנו פרופיל אישי, והרי לסוכנויות הגדולות אמצעים למעקב אחר פעילותו האינטרנטית של הגולש, וכפועל יוצא, אתרי המידע וההזמנות ימיינו ויסננו את מכלול המידע, ויציעו לגולש מוצרי תיירות רלוונטיים, ממוקדים ומותאמים אישית. יתר על כן, אם לפני 20 שנה איש לא היה מסוגל לצפות את פניה של תעשיית התיירות הנוכחית, מי יודע מה צופנת לנו הטכנולוגיה המתפתחת ב-20 השנים הבאות? הוא שאמרנו: היד המקישה על קלידי הסמארטפון עוד נטויה. מתוך גיליון 650 (3/4/2017) – סטארט אפ ניישן כתבות נוספות מהגיליון: הכשרת מטבח בבית מלון – סרט מלחמה נון-סטופ מונטריאול-תל אביב "Air Transat תהפוך למותג חזק בישראל" "הטמעת חברות ה- Low Cost היא חלק בלתי נפרד מרצף העבודה השוטף שלנו" סייבר ניישן מלון מהסרטים "סוכן הנסיעות הוא עדיין הכי זול, וכך גם ימשיך להיות"

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקים

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: