אא

יו"ר אל על: "יש לנו תכנית חזקה, יציבה ואמיתית. כל מה שמתבקש הוא שהמדינה תתעורר עכשיו"

אלי דפס בריאיון ל'פספורטניוז': "מי שאומר שאל על יכולה לפעול עם כ-3,000 עובדים, חי בחלומות באספמיה. אין מקום ל-3 חברות תעופה בישראל. בכל העולם נותנים מענקים לחברות התעופה, רק בישראל המדינה מגמגמת"

צילום: עידו וכטל צילום: עידו וכטל
בחברת אל על מצפיים למשרד האוצר. בחברה הכינו תכנית מתוקנת, עליה עברו שני משרדי רו"ח גדולים שאישרו אותה, ובאל על בטוחים, שהיא תוציא אותם לדרך חדשה לאחר משבר ה'קורונה', אך בחברה לא מבינים את הסחבת של משרד האוצר. אלי דפס, יו"ר הדירקטוריון של החברה, מדבר בפתיחות בריאיון ל'פספורטניוז': על מצב החברה, על המו"מ מול העובדים, על עתיד החברה, על כך שאין מקום בישראל לשלוש לחברות תעופה, על הסיוע בכול העולם, על הסחבת מול משרד האוצר, ומגלה גם אופטימיות . מה אתה יכול לספר על המו"מ מול האוצר בנושא ההלוואה? "אנחנו במו"מ עם האוצר, ובסופו הגשנו תכנית עסקית, שבתוכה יש ביטוי לכך, כי אם נקבל מהמדינה הלוואה לפרק זמן מסוים ונעבור את התקופה, נוכל להגיע לרווחיות. יש לנו הסכמות עם העובדים לגבי התכנית. משרד האוצר ביקש שמשרד רו"ח יאשר את התכנית. לקחנו שני משרדים מהמובילים בארץ, שניהם אישרו את התכנית. כעת זה נמצא באוצר, ועל אף לחצים לא קיבנלו עוד תשובות. אני מבין שהם עסוקים קודם בתכנית הכלכלית לכלל המשק ולא עוסקים בכך". למרות ההסכמות שאתה מציין, העובדים יצאו נגד החברה? "יש הסכמות עם העובדים, אבל יש שתי סוגיות לא פתורות. מוכנים להפחית משכרם, טייסים וגם אחרים, וגם מבחינת ירידה משמעותית בהיקף עובדים. סוגיה לא סגורה היא שהם לא מוכנים לשנות חלק מסדרי העבודה. ביום שהחברה שתחזור לטוס, היא תצטרך עובדים, וחייבים לשנות סדרי עבודה. התפקיד של הוועד, נציג העובדים, להגן על העובדים, אבל מנגד, כאשר יש על הכף אלפי עובדים, שצריכים להתפרנס, התעקשות של סדרי עבודה היא מהלך לא נבון ולא רואה פני עובד". בתחילת המשבר דיברתם על הלוואה מהמדינה בסדר גודל של 600-700 מיליון דולר, כעת באגרת של המנכ"ל אוסישקין הוא כבר דיבר על 200-250 מיליון דולר בלבד. ממה נובעים ההבדלים? "לא יודע, מי דיבר, מי ציטט. אנחנו מסתכלים על הנחת עבודה, שבאוצר אמרו לנו להגיש תכנית, שעל פיה ביולי מתחילים לטוס חלקית. לטווח זמן כזה אנחנו צריכים 250 מיליון דולר. אם זה יקרה רק בספטמבר, נצטרך יותר כסף. ומדובר בהלוואה שצריך להחזיר". במדינות אחרות מעניקים לחברות התעופה גם מענקים כספיים. מה אתה מצפה בישראל? "דרשנו מהמדינה לקבל חצי מענק, חצי הלוואה. נגרם לנו נזק, כשאנחנו לא יכולים לטוס. אני לא מזלזל באף עסק אחר שנפגע, אבל אני חושב שמה שקרה עם חברות התעופה זה משהו אחר. עובדה שהעולם הולך לתמוך ומדינות רבות נותנות מענקים לחברות התעופה ולא רק הלוואה. רק בישראל המדינה מגמגמת. המצב בעייתי, לא סביר, חייב להגיע להחלטת ראש הממשלה ולפסוק בעניין". גורמים באוצר דורשים שתהפכו לחברה של כ-3,000 עובדים. מה דעתך על כך? צילום: אל על יח"צ "אני מדבר עם האוצר וההנהלה, ומספר כזה לא נאמר". המספר הזה אכן נאמר... "מי שאמר, לא מבין בתעופה, לא אחראי, הנחה מוטעית, חלומות באספמיה. חברת אל על, בנושא הטייסים, פועלת עפ"י מפתחות, ברמות הכי נמוכות, לטיסות בינוניות וארוכות, כמו שנהוג ביאט"א ורת"א. אותו דבר לגבי דיילים. פועלים עפ"י תקן בטיחות ושירות. רק זה מצריך 3,000 עובדים, ומה עם אנשי תחזוקה, שיווק, הנהלה, שירות, ועוד 40 תחנות ברחבי העולם? מישהו סתם זורק מספר לצייר מצג שווא. אנחנו שומרים על תקנים בטיחותיים, ואי אפשר לזלזל בפרמטרים באחזקת כוח אדם. עובדה שיש לנו כוונה להיפרד מ-1,000-1,500 עובדים. אין הרבה ארגונים במשק שיעשו זאת". הסחבת מצד האוצר, אולי בגלל שיש גורמים שרוצים לראות את אל על נופלת? "אני לא מייחס לאיש כוונה כזו. כאשר כי מדבר עם האוצר, יש שם מגוון דעות. כאלה עם תואר שני בכלכלה, שיש להם תיאוריות ואידיאולוגיה ולא מציאות של החיים. מנגד, יש שם אנשים עם ניסיון והיגיון של החיים. האנשים שם צריכים להסתכל בהיגיון כלכלי אסטרטגי, והאוצר תפקידו להסתכל מעבר לאופק. אי קיומה של חברת תעופה פירושו שלמדינה לא יהיו הכנסות קבועות במאות מיליוני דולרים. חברה המפרישה מסים, שלכל התעשייה יש עבודה בזכותה. אם לא תהיה אל על, אולי יהיו חברות זרות, שלא יכניסו כסף למדינה. מדובר גם בנושא ביטחוני וצורך לשמור על שמים וקווים פתוחים. כאשר היו משברים, מלחמות, מבצעים, אף חברה זרה לא טסה לפה, ומי טסה? האם רוצים שתקרה פה טעות חמורה?" האם יש מקום ל-3 חברות תעופה: אל על, ישראייר וארקיע? לא נתנו לכם בזמנו להתאחד עם ישראייר. האם אתה רואה כיום את אל על מתאחדת עם חברה אחרת? "עובדה שבכל העולם בשני עשורים אחרונים חברות תעופה שנבלעו, שקרסו, תמיד התאחדו. שתי חברות הפכו לחברה אחת. אתה מפעיל שתי חברות באותה תקורה. בישראל יש 3 חברות. בכל ארה"ב עם 400 מיליון תושבים יש 6 חברות מקומיות בקושי. לא הגיוני שיהיו פה 3 חברות. בזמנו רצינו מיזוג - אל על עם מטוסים ארוכי טווח, ישראייר עם תיירות וחבילות, שיביאו ערך מוסף של תיירות וטיסות. יחד עם אל על היינו יוצרים חברה אחת עם הנהלה יותר זולה, יותר יעילה, כאשר הלקוח היה נהנה מכך. זו עת לכל צורת איחוד. ארקיע או ישראייר יחד, או אחת מהן עם אל על. 3 חברות תעופה זה קצת הרבה מדי. לא צריך גם לשכוח שישראייר וארקיע היו על המדף לפני המשבר הזה, חיפשו להתאחד".   רצינו מיזוג - אל על עם מטוסים ארוכי טווח, ישראייר עם תיירות וחבילות   אל על תצליח להתגבר על המשבר הזה או עלולה למצוא את עצמה בהליך פירוק? "אל על אמורה לצלוח את המשבר. אנחנו מאמינים בתכנית שהגשנו, ונדע לצאת מהמצב הזה". לסיום, איזו אל על תהיה לאחר המשבר הזה? "יש לנו תכנית חזקה ,יציבה ואמיתית. כל מה שמתבקש הוא שהמדינה תתעורר עכשיו ולא בעוד חודש, תזרים סך הכול הלוואה בערבות מדינה כדי לעבור את האירוע".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםאל עלאלי דפס

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: