אא

"לקוחות בתחושה שהם מהמרים על הזמנת חופשה. אנחנו בעד מודל אחיד לחוזרים מחו"ל"

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר לפספורטניוז: "הדרישה הלגיטימית שלנו מהממשלה היא לתכלל את האירוע ולעבוד בצוות כנדרש באירוע קיצון. נוצר מצב אבסורדי שאנחנו סופגים ביטולים ומנגד צריכים להמשיך להפעיל טיסות. אני מאמין שהתבונה תנצח ונתב"ג יישאר פתוח"

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: רונן מחלב אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: רונן מחלב
ענף התיירות והתעופה עוקב מקרוב בדאגה רבה אחרי ההגבלות שממשלת ישראל מתכוונת להטיל בעקבות גל הקורונה הנוסף. אחד המודאגים מהעננה וחוסר הוודאות המקשים מאוד על התנהלות הענף הוא אורי סירקיס, מנכ"ל חברת ישראייר.
אנחנו בראשיתו של גל תחלואה נוסף, רביעי במספר, שישפיע ככל הנראה על היקפי התנועה בנתב"ג ועל ביצועי ענף התעופה והתיירות. במילים אחרות, חזרנו שנה וחצי לאחור?
סירקיס: "חס וחלילה. בשונה מגלי התחלואה הקודמים, הגל הנוכחי הוא מתון יותר בהשפעתו ובעוצמתו. אך יותר מכל, הגל הנוכחי תופס אותנו מחוסנים עם ניסיון מערכתי רב ועם כלים טובים יותר להתמודדות".
כשאתה אומר כלים, אתה מתכוון לענף או לממשלה?
"הדרישה הלגיטימית שלנו מהממשלה היא לתכלל את האירוע ולעבוד בצוות, כנדרש באירוע קיצון. אם ראש הממשלה מצפיר באזרחים לא להזמין כרטיסים ולא לטוס לחו"ל, במקביל נדרשים השרים שעובדים עמו בצוות, לבצע שורה של פעולות משלימות שנועדו לשמור את הענף. שר המשפטים, גדעון סער, מתבקש לבצע התאמה של חוק פיצוי שירותי תעופה - חוק טיבי, שיאפשר ביטול טיסות הדדי. גם מצד הלקוחות אך גם מצד המארגנים. כרגע נוצר מצב אבסורדי לפיו אנו סופגים ביטולים מצד לקוחות, אך נדרשים להמשיך ולהפעיל את הטיסות בכדי להימנע מפיצוי כספי ניכר ללקוחות שלא ביטלו. שר האוצר, אביגדור ליברמן, מתבקש להתאים מיידית פתרון ענפי ייעודי לנושא התעסוקה. במצב הנוכחי, כולנו בהלם נוכח העובדה שראש הממשלה מבקש לא לטוס ושר האוצר מסיים את פתרון החל"ת. כל הענף השיב כמות בלתי מובטלת של עובדים מחל"ת. גם בשל סיום זכאותם וגם בשל הצפייה לגידול בתנועה ולכן, במצב הנוכחי נדרש לאמץ את המודל הגרמני לפיו העובדים יוותרו במקום עבודתם וחלק משמעותי מעלויות השכר שלהם ישולמו ע"י האוצר. שרת התחבורה, מרב מיכאלי, מתבקשת לתת פתרון שיחזיר את הוודאות התכנונית לענף. מודל סיווג המדינות, פוגע אנושות בענף, שכן הלקוחות בתחושה שהם מהמרים על הזמנת החופשה. אנחנו בעד מודל אחיד ליוצאים לחו"ל במסגרתו כל מי ששב מחו"ל יידרש ל-4 ימי בידוד בכפוף להזמנת 2 בדיקות קורונה מראש: אחת שתתבצע בנחיתה בנתב"ג והשנייה שתתבצע בתום תקופת הבידוד. כך ניתן יהיה לנטר ולהפחית באופן משמעותי את התחלואה המגיעה מחו"ל. משרד הבריאות מתנגד לקיצור הבידוד ל-4 ימים". שר התיירות, יואל רזבוזוב, מתבקש להעניק סיוע משמעותי לשימור ופיצוי ענפי התיירות הנכנסת ששבו להתארגן בעקבות החלטת הממשלה לאפשר לתיירים מחוסנים להיכנס באופן מוגבל לישראל. על ראש הממשלה להתוות תכנית מענקים ענפית. לא הלוואות, לא מקדמות, רק מענקים. אלו יאפשרו לענף לשרוד ולהגיע לאביב 2022".
בשורה התחתונה, חזרתם לנהל את המשבר כמו 2020?
"המשבר לא נפתר. המשבר מנוהל. יש בו עליות וירידות. חווינו מספר חודשי עלייה וכעת נחווה מספר חודשי ירידה. ההבדל הוא שאנו נכנסים לאירוע הזה, עם קופת מזומנים גדולה יותר, אחרי פעולות התייעלות, עם כמות עובדים נמוכה יותר ובעיקר עם ניסיון רב יותר". אולם בדיקות קורונה בנתב״ג. צילום: פספורטניוז
לדעתך, ייסגרו את נתב"ג?
"בימים האחרונים כל המדיה המסקרת את הענף, עוסקת במשוואה של הגידול בתנועה בנתב"ג אל מול הקריאות של הממשלה שלא לטוס. האמת היא, שהסיטואציה הנוכחית לא משקפת את המציאות. אנחנו בעיצומו של חג במגזר הערבי ואחרי שלושת השבועות במגזר היהודי, אלו יחדיו, בכל שנה תורמים לגידול של 30% בתנועה. כך היה בשנים עברו וכך קורה גם השנה. לכן, נשמעות קריאות היסטריות לסגור את נתב"ג. לא יסגרו את נתב"ג כי כבר היה בג"ץ בעניין שהכריע בנושא. אני מאמין שהתבונה תשמע, נתב"ג יוותר פתוח וכל השבים מחו"ל יידרשו להיכנס לבידוד מוגבל. ההחלטה על קיצור ימי הבידוד וחיוב גורף של השבים מחו"ל להיכנס לבידוד תאפשר להציל את התנועה בחגי תשרי".
ישראייר הגדילה משמעותית את צי המטוסים שלה לקראת הקיץ. כיצד תתמודדו עם הגל הנוכחי?
"ישראייר הצטיידה ב-3 מטוסים צרי גוף נוספים. ההצטיידות הזאת הביאה לכך שדורגנו בחודשים האחרונים כחברה השנייה בנתב"ג, עם נתח שוק של כ-7%. יותר מכך, פעולה זו שיפרה את הביצועים התפעוליים שלנו וכנגזר מכך את תזרים המזומנים. נכנסנו לגל הנוכחי עם 30 מיליון דולר בקופה כשבראשית המשבר היו לנו פחות ממחצית הסכום הזה בקופה. שניים מהמטוסים הם בחכירה רטובה ואנו יכולים לצמצם את פעילותם באופן מיידי. המטוס השלישי אותו אנו נפעיל בעצמנו, הוא במחוזה חכירה מאוד נוח, במודל שלא טסת לא שילמת".
אתה נשמע רגוע יחסית למה שקורה עכשיו
"אני ממש לא רגוע. הצוות שלנו, כמו הענף כולו, שחוק משנה וחצי של התמודדות עם המשבר ולקוחות בתחושה שהם מהמרים על הזמנת חופשה. אנחנו צריכים לקחת אוויר, הרבה אוויר ולפעול בצורה מדויקת. יש מספר נקודות שמשרתות אותנו כיום - חם כאן, פקקי התנועה בלתי נסבלים ומחירי החופשה בישראל מטורפים. לילה בצימר כבר הגיע לכ-2,000 שקל. מנגד, הרוב המוחלט של השבים מחו"ל מאושר ושבע רצון מההחלטה לצאת לחו"ל. לכן, במוקדם או במאוחר כל המדינה תטוס לחו"ל".
מנכ"ל ישראייר זועם על הכוונה להפוך את איחוד האמירויות לאדומהמנכ"ל ישראייר זועם על הכוונה להפוך את איחוד האמירויות לאדומה
"צריכים לקחת אוויר". אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: רונן מחלב

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםאורי סירקיסישראייר

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: