אא

מנכ"ל ישראייר: "בתכנון התקציב ל-2021, תרומת קבוצת רמי לוי לתוצאות הכספיות תגיע לכ-20%"

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, בראיון מיוחד לפספורט: "נתב"ג הפך לזירת ניגוח פוליטית בין המפלגות השונות, על רקע מערכת הבחירות". וגם, מה גרם לו להתעקש להפעיל את החברה בזמן שאל על וארקיע דוממו מנועים? ואיך הוא רואה את הסינרגיה עם רמי לוי, הבעלים החדשים של החברה?

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: רונן מחלב אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: רונן מחלב
אחרי קילומטרז' של למעלה מעשור בכס המנכ"לות, מגפת הקורונה, ששינתה בשנה האחרונה את חיי כולנו לבלי הכל, הייתה ללא ספק גם השנה הקשה, המטלטלת והמאתגרת ביותר ברזומה של אורי סירקיס כמנכ"ל ישראייר. זה החל בלעכל את רוע הגזירה ולהגיב מהר. ישראייר הייתה חברת התעופה הישראלית היחידה שפעלה כאן במשך חודשים ארוכים וטסה ליעדים לא שגרתיים, בזמן שאל על וארקיע דוממו מנועים והמשיך במכירת החברה במחיר שיא של 162 מיליון שקל לאיש העסקים והמרכולים, רמי לוי, בהליך מכירה רווי יצרים. בראיון מיוחד לגיליון פסח של פספורט, סירקיס מגולל את קורותיו בשנת האחרונה.

אורי, איך אתה מסכם את שנת הקורונה?

סירקיס: "פתיחת המגזרים השונים, אחרי הסגר, ובהם גני אירועים, מסעדות, אירועי ספורט, הופעות ועוד, נותנים תחושה של סוף אירוע. ברם, אנחנו בענף התיירות והתעופה, עדיין בשיאו של המשבר. בעוד 3 חודשים, המדינה עלולה להפסיק את מערך החל"ת, כללי הריחוק החברתי בנתב"ג מכתיבים קצב נוסעים שנתי המשיב אותנו 20 שנה לאחור. מוקדם לסכם את האירוע. עוד נכונו לנו אתגרים רבים לצערי".

בניגוד לאל על וארקיע שלמעשה השביתו את הפעילות, בחרת ללכת על אסטרטגיה אחרת - של פעילות בכל מקרה, תוך הפעלת פעילות חדשה שהחברה לא הכירה. מה הביא אותך לכך?

"החשיבה האסטרטגית שלנו בשנה האחרונה נשענה על 4 נקודות. הראשונה, אנחנו חברה קטנה וזריזה, עם יכולת התאמה מהירה יחסית ושווה לנו לנהוג אחרת מחברות ענק שבסיס ההוצאות שלהן רחב ומאתגר. הנקודה השנייה, לישראייר אסור לפספס את המשבר הזה ביצירת עובדות שישפרו את כושר התחרות העתידי של החברה. העובדה שהחברה ממשיכה לפעול, מאפשרת לה לשדרג את יכולות הטיסה, יכולות המחשוב, המעבר לאינטרנט, יכולת התחזוקה העצמית ועוד. הנקודה השלישית, קשורה בבסיס ההוצאות של החברה. הגענו למסקנה שהשבתה תעלה כסף ותייצר התחייבויות עתידיות, שעלולות לסכן את החברה ולכן, בחרנו לשמור ולשמר את ישראייר כעסק חי במינימום כ"א. הנקודה הרביעית, קשורה לתפיסת עולם חברתית האומרת, שמור על העובדים שלך בשיניים, הם ישמרו על החברה בשיניים".

איך ישראייר יוצאת ממשבר הקורונה?

"ישראייר מסיימת את השנה עם יתרת סגירה כספית, זהה ליתרת הפתיחה בשנת 2020. לאורך השנה המשיכה ישראייר לפרוע ולשלם חלויות למערכת הבנקאית, ללקוחות, לספקים ולבעלי המטוסים. החוב הכספי של החברה גדל בכ-30 מיליון דולר, שהגיעו באמצעות הלוואה בערבות מדינה. במהלך השנה האחרונה ביצעה החברה שורה ארוכה של תהליכי פיתוח והתייעלות, שאמורים לתת את אותותיהם ותרומתם כבר בשנת 2021. במידה ובקיץ הנוכחי נוכל לייצר מחצית מהשעות שביצענו בשנת 2019 אזי נשוב לצמוח בקצב חזק כבר בשנת 2022".

אומנם עברת לילות ארוכים ללא שינה אבל על מה אתה הכי חולם?

"על קיץ נורמלי בעוד 3 חודשים, שיאפשר לנו לטעון את המצברים, ברמה הנפשית, התעופתית והכספית".

האם היו רגעים שאמרת, מה אני צריך את זה, וכמעט הרמת ידיים?

"למה אתה מדבר בלשון עבר. זה מתרחש כמעט כל שבוע".

ישראייר נמכרה לרמי לוי. איך תיראה ישראייר בעידן רמי לוי? מתי להערכתך נתחיל לראות את הסינרגיה? וכיצד החברה תתמודד עם התחרות הגוברת?

"בתכנון התקציב לשנת 2021, תרומת קבוצת רמי לוי לתוצאות הכספיות תגיע לכ-20 אחוזים. התרומה ניכרת בהפחתת הוצאות רכש, מימון ופחת, בראשיתה של הסינרגיה עם כרטיס האשראי של רמי לוי ובהשקעה ראשונית בנדל"ן מלונאי. אני מאמין שבשנת 2022, התרומה הזאת יכולה להגיע כבר לכ-40 אחוזים מסך הרווח הנקי של קבוצת ישראייר".

מתי יש כוונה לצאת להנפקה?

"השאיפה שלנו היא לגייס כסף לישראייר, במטרה לסייע במימון התכניות והשאיפות שלנו בתחומי התעופה והתיירות. העיתוי ייבחר בהתאם למודל החזרה לשגרה בנתב"ג. אין טעם לבצע הנפקה כש-4,000 איש עוברים בנתב"ג מדי יום". אורי סירקיס. צילום: רונן מחלב

איפה אתה רואה את ישראייר, נניח, בעוד כ-3 שנים?

"חברה רווחית, יציבה, עם הון עצמי משמעותי, שהתגברה על הבור שנפער במאזני החברה בשנת הקורונה".

טייסי ישראייר טסו בשנת הקורונה ליעדים שלא חלמו לטוס אליהם. איך להערכתך יראה עידן התעופה ביום שאחרי הקורונה? מה יהיו השינויים הבולטים?

"במרוצת השנה האחרונה טסה ישראייר לכ-96 יעדים שונים. היקף השעות אותן ביצעו טייסי החברה הגיע לכ-70 אחוזים בהשוואה לשנת 2019. הסיבה לירידה המינורית בשעות נעוצה בעובדה שחלק ניכר מהטיסות היו ליעדי תעופה, ארוכי טווח, כמו סין, הודו, אפריקה וכו', ולא ליעדי נופש כמו רודוס ודובאי. בחזרה לשגרה, נמשיך, אני מקווה, את מודל התעופה במודל הנופש המאפיין אותנו. בתקציב שנת 2021, הנחנו כי כמות השעות שנבצע תהיה דומה לכמות השעות שביצענו בשנת הקורונה בשל העובדה שבשנה החולפת טיסה אחת לסין הייתה בכמות השעות כמו 3 טיסות לדובאי".

בזמנו, אמרו שאין מקום ל-3 חברות תעופה ישראליות. בסופו של דבר, אל על נמכרה לאלי רוזנברג, ישראייר נמכרה לקבוצת משקיעים בראשות רמי לוי, וארקיע מתכננת לצאת להנפקה. מה אתה חושב שיקרה בסוף?

"אין מקום ל-3 חברות תעופה. אמרתי זאת לפני הקורונה, והקביעה הזאת התחזקה שבעתיים בשנה האחרונה. יש ביטוי שאומר שאסור לפספס משבר לצורך ביצוע שינויים, לצערי כולנו פספסנו את המשבר הזה. לשלוש החברות יהיה קשה יותר. הן חלשות יותר בהשוואה לקבוצות התעופה הגדולות והן נחלשו יותר בשנה האחרונה. חבל. ממש חבל".

מה אתה חושב על העזרה של המדינה לתעופה ?

"בראייה לאחור, אני אסיר תודה על הסיוע הממשלתי. ישראייר קיבלה סיוע מהמדינה במספר רבדים. החברה קיבלה הלוואה בערבות מדינה, החברה קיבלה סיוע כספי באמצעות מכרזים לטיסות חילוץ, שמירת הקשר עם העיר אילת וטיסות מיוחדות ממשלתיות. מעבר לסיוע הכספי, זכתה ישראייר לשיתוף פעולה מצד רשות התעופה האזרחית, שסייעה לחברה לממש את צרכיה בתחומי הטסת המטענים, חומרים מסוכנים, הרחבות של הגדרי פעילות ועוד. כל אלו תרמו להגדלת כושר התחרות של החברה, לפיתוח יכולות עתידיות ולהקטנה ניכרת של הוצאות עתידיות".

איזה מחיר שילמה לדעתך התעופה האזרחית בשנת הקורונה בגלל אינטרסים פוליטיים ולאו דווקא בריאותיים?

"לצערי, נתב"ג הפך לזירת ניגוח פוליטית בין המפלגות השונות על רקע מערכת הבחירות, שיצרה שיתוק במרחב העשייה. במקום לפעול להקמת מערך בדיקות מהיר ולייצר מערכי אכיפת בידוד, העדיפו פשוט לסגור את השדה בכדי להימנע מביקורת. כולנו שילמנו על כך מחיר כבד, שנאלץ לפרוע את החשבון בגינו עוד שנים רבות. את המחיר הכבד ביותר משלם השדה עצמו, שהפעלתו גרעונית והוא נדרש לגייס חוב גדול. אבל, בוא נסיים בנימה אופטימית. היינו אופטימיים כל המשבר, נמשיך להיות אופטימיים". אורי סירקיס. צילום: רונן מחלב

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםאורי סירקיסישראייר

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: