אא

עושים לכם סדר: כיצד משפיע נגיף הקורונה על ביטוח הנסיעות לחו"ל?

האם ניתן לרכוש כעת ביטוח "ביטול טיסה מכל סיבה"? האם יש הוראות מיוחדות בנוגע לחבילות נופש לחו"ל? ומה בנוגע לאפשרות של אזרחים ותיקים לבטל נסיעה גם אחרי זמן רב? אשרת בן משה, מנכ"לית ומייסדת הסטארט-אפ GINGER ואהוד פאי, עו"ד לענייני תעופה, עושים סדר בבלגן הביטוחי בעידן הקורונה

צילום: 123rf צילום: 123rf
עכשיו כשאווירת "סוף מסלול קורונה" מורגשת באוויר, אחת השאלות שמעסיקות רבים המתכננים לשוב ולטוס עם פתיחת השמיים, היא שאלת ביטוח הנסיעות לחו"ל. כיצד משפיע נגיף הקורונה על ביטוח הנסיעות לחו"ל? אשרת בן משה, מנכ"לית ומייסדת הסטארט-אפ GINGER, פלטפורמה דיגיטלית לניהול וביטוח נסיעות עסקיות לחו"ל, ואהוד פאי, עו"ד לענייני תעופה, עונים על שאלות נפוצות בנושא:

הטיסה שלי בוטלה עקב נגיף הקורונה וחברת התעופה מציעה רק כרטיס חלופי, מה לעשות?

עפ"י חוק שירותי התעופה (הידוע גם בשם "חוק טיבי"), חברת התעופה מחויבת במקרה של ביטול טיסה להציע לנוסעים החזר כספי או כרטיס לטיסה חלופית באותם תנאים של הטיסה המקורית. חשוב לציין שזכות הבחירה בנושא זה נתונה לנוסעים (ולא על פי בחירת חברת התעופה). למרות זאת, למיטב ידיעתנו ישנן חברות תעופה המציעות לנוסעים כרטיס לטיסה חלופי בלבד ומבלי ליידע אותם שיש להם זכות לקבל החזר כספי, וזאת על מנת להימנע מלהשיב להם את כספם. שימו לב, עפ"י החוק המקורי, את ההחזר יש להעביר תוך 21 ימים מהמועד שהנוסע פנה לחברת התעופה בכתב, אך עקב המשבר בו מצויות חברות התעופה, החליטה הממשלה להאריך זמנית את פרק הזמן ל-90 ימים. השינוי תקף רטרואקטיבית לכל הטיסות החל מ-1 למרץ ליעדים שהטיסה אליהם מחייבת כניסה לבידוד ביתי. מדובר בשינוי זמני שנכון לכתיבת שורות אלה תקף עד ל-31/5, אך ייתכן ותקופה זו תוארך.
הטיסות בוטלו, רוצים את הכסף בחזרההטיסות בוטלו, רוצים את הכסף בחזרה
הטיסה בוטלה, רוצים את הכסף בחזרה. צילום: 123rf

הטיסה בוטלה והובטח לי החזר כספי על הטיסה, מה עם שאר ההוצאות ששילמתי: מלון, השכרת רכב וכו'?

במקרה זה יש לבדוק האם פוליסת הנסיעות כוללת סעיף "ביטול/קיצור נסיעה". במידה וכן, יש לפנות לחברת הביטוח בנוגע להחזר על שאר ההוצאות שלא שולמו (לא ניתן לתבוע על הוצאה שקיבלתם עבורה החזר). במידה והטיסה בוטלה בזמן שהייתכם בחו"ל וכתוצאה מכך נדרשתם לשלם על חשבונכם עבור מלון וארוחות וכרטיסי לטיסה חלופית, ניתן לדרוש מחברת התעופה להשיב לכם עלויות אלה כנגד קבלות. מי יחזיר לי כסף על השכרת רכב בחו"ל? צילום: 123fr

רכשתי ביטוח לביטול טיסה מכל סיבה, האם אני יכול לבטל את הנסיעה ולקבל החזר בגלל הקורונה?

ביטוח ביטול טיסה מכל סיבה הינו ביטוח נפרד מביטוח הנסיעות לחו"ל. במידה והחלטתם כי אינכם רוצים לטוס ליעד וביטלתם את הנסיעה מיוזמתכם, הרי שתהיו זכאים להחזר של עד 80% מהסכום שביטחתם בפוליסה. חשוב לציין כי במידה וחברת התעופה ביטלה את הטיסה או הודיעה על הפסקת הטיסות ליעד, לא תהיו זכאים להחזר על ביטול הנסיעה מאחר ומדובר בביטול שנעשה שלא ביוזמת המבוטח. למען הסר ספק, הפעלת ביטוח ביטול מכל סיבה יינתן רק במידה והביטול הוא ביוזמת המבוטח ולא מכורח נסיבות כאלה או אחרות לדוגמה - מלחמה/ מגיפה במדינת היעד/ פשיטת רגל של חברת התעופה ועוד.

ביטלתי את הנסיעה, האם אני זכאי להחזר עבור הביטוח נסיעות שרכשתי?

כן. ניתן לבטל את ביטוח הנסיעות לחו"ל ולקבל החזר מלא בגין התשלום. אנו ממליצים לבדוק האם אתם זכאים להחזר כלשהו בטרם ביטול הפוליסה כדי שתוכלו לממש את זכויותיכם.

לאיזה יעדים ניתן לרכוש ביטוחי נסיעות היום?

תלוי במדיניות חברת הביטוח, זה משתנה בין החברות. נכון לכרגע, כל חברת ביטוח קובעת לעצמה לאיזה יעדים היא מבטחת.

האם ניתן לרכוש כעת ביטוח "ביטול טיסה מכל סיבה"?

נכון לשלב זה, ניתן לרכוש את הביטוח רק לטיסות היוצאות החל מ-1.9 לא כולל היעדים הבאים: אוסטרליה, איטליה ואסיה. מחוץ לתחום הביטוחי בשלב זה. הר הסלע האדום, אוסטרליה. צילום: 123rf

האם ניתן לבצע שינוי בפוליסה קיימת במקום לבטל את הפוליסה?

כן, ניתן לבצע שינויים, דוגמה: שינוי תאריך הנסיעה (כל עוד לא החלה תקופת הביטוח), הורדת/ הוספת כיסויים (כל עוד אלה מוצעים ע"י חברת הביטוח) ועוד. למען הסק ספק, לא ניתן להוסיף מבוטחים לפוליסה קיימת, ויהיה צורך להפיק פוליסה נפרדת עבור נוסעים נוספים.

מה בנוגע לאפשרות של אזרחים ותיקים לבטל עסקה גם אחרי זמן רב?

בחוק להגנת הצרכן יש התייחסות מיוחדת לעסקאות שנעשו ע"י עולים חדשים, בעלי מוגבלות ואזרחים ותיקים (מעל גיל 65). אזרחים אלו יכולים לבטל עסקה עד ארבעה חודשים מיום ביצועה (בניגוד ל-14 ימי עסקים לשאר האזרחים). הביטול תקף כל עוד נשארו למעלה מ-7 ימי עסקים עד למועד הנסיעה והתקיימה שיחה (טלפון או צ'אט) בין הקונה ומוכר השירות בטרם ביצוע העסקה. דמי הביטול: 5% מסכום העסקה או 100 שקל (הנמוך מביניהם). שימו לב, זכות ביטול עסקה עבור אזרח ותיק רלוונטית עבור עסקאות מכר שבוצעו מרחוק - עסקאות שנעשו בעקבות שיווק של החברה וללא נוכחות פיזית של הצדדים, ובלבד שההתקשרות כללה שיחה בין הצדדים (לרבות התכתבויות באי-מיילים), ועבור עסקאות ברוכלות - עסקאות שנציג החברה הגיע פיזית אליכם (כגון נציג חברה שהגיע לקבוצה מרוכזת כדי להציע טיול מאורגן). חשוב לציין שחוק זה לא תקף במקרה בו רכשתם את הנסיעה דרך סוכנות נסיעות זרה.

האם יש הוראות מיוחדות בנוגע לחבילות נופש לחו"ל?

במסגרת חוק הגנת הצרכן ישנן הוראות מיוחדות עבור ביטול עסקה למתן שירותי תיירות מחוץ לישראל, שמאפשרות לסוכנויות ולחברות התיירות להחיל על עסקה מסוימת מדיניות ביטול של ספקים מחו"ל, ובלבד שכל השירותים הכלולים בחבילה מסופקים מחוץ לישראל ובאמצעות ספקים מחו"ל. יחד עם זאת, הוראות אלה יכולות להיות תקפות רק אם החברה דרכה רכשתם את החבילה, פנתה אליכם לפני שביצעתם את ההזמנה ואפשרה לכם לבחור בין זכות הביטול הקיימת בחוק הגנת הצרכן לבין מדיניות הביטול של הספק בחו"ל.

קיבלתי הודעה מחברת התעופה שהטיסה בוטלה ומאז אני לא מקבל מהם מענה, מה עושים?

לאור המצב , ישנן חברות התעופה רבות אשר עובדות במתכונת מצומצמת מאוד, ולא מספקות מענה כלל. יש לזכור שנגיף הקורונה הוא אירוע קיצוני שלא חווינו כמותו. אם הטיסה בוטלה ואתם מעוניינים בקבלת החזר כספי, יש לפנות בכתב לחברת התעופה ולהתאזר בסבלנות. במידה ורכשתם כרטיס טיסה דרך סוכנות נסיעות, יש לפנות אליהם בכדי שיסייעו בקבלת ההחזר, שכן ככל וחברת התעופה תשיב את כספכם, זה יהיה דרך הסוכנות שדרכה רכשתם.

חברת התעופה הודיעה על דחיית הטיסה, ואני לא יכול לנסוע בתאריך החדש, מה לעשות?

באפשרותך לסרב ולבקש החזר כספי. לפי חוק שירותי התעופה, במקרה של דחייה במועד ההמראה של יותר מ-5 שעות, הנוסע יכול לקבל החזר כספי עבור כרטיס הטיסה או כרטיס לטיסה חלופית (על פי בחירת הנוסע), לרבות מקרה של דחיית הטיסה למועד עתידי. יש לציין שבמסגרת הצעת החוק שטרם אושרה, הוצע כי במקרה של דחיית או הקדמת טיסה שבין 5 לעד 12 שעות, לא יהיו הנוסעים זכאים לקבל החזר כספי אלא זיכוי לטיסה חלופית במידה, ובמידה והנוסעים לא יממשו את הכרטיס תוך כשנה, רק אז הם יהיו זכאים לקבל החזר כספי.

קניתי את כרטיס הטיסה דרך סוכנות נסיעות, מי אחראי להעביר לי את ההחזר?

במקרה של ביטול טיסה על חברת התעופה להשיב לנוסעים את מלוא התמורה ששולמה על ידם עבור הכרטיסים (ככל והנוסעים בחרו לקבל החזר ולא כרטיס לטיסה חלופית). יחד עם זאת, אם הכרטיס נקנה על ידי הנוסעים באמצעות סוכנות נסיעות, חברת התעופה תשיב להם את כספם דרך הסוכנות שדרכה הם רכשו את הכרטיסים. בהקשר זה יצוין, כי ישנם נוסעים רבים שרכשו כרטיסי טיסה דרך סוכנויות זרות, דבר העלול ליצור עבורם בעיה, שכן ככל וחברת התעופה תוכיח שהיא העבירה את ההחזר הכספי עבור כרטיסי הטיסה לסוכנות הנסיעות, אולם אותה סוכנות לא העבירה אותו לנוסעים בפועל, לא ניתן יהיה לתבוע את הסוכנות במידה ואין לה נציגות בישראל.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםביטוח נסיעות לחו"לקורונה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: