אא

שוויון? לא בשמיים: 5.18% שיעור הנשים הטייסות בחברות תעופה

הטובות לטייס? לרגל יום האישה הבינלאומי שחל מחר (ה') ריכזנו נתונים על שיעור הנשים הטייסות בחברות תעופה מסחריות. איזו חברת תעופה מעסיקה את הכי הרבה נשים טייסות? וכמה בחברות התעופה הישראליות? כאן הקברניטה מדברת

צילום: שאטרסטוק צילום: שאטרסטוק
  אז, כן. בשנת 2019 עדיין אין שוויון בין נשים וגברים. נשים משתכרות 31.4% פחות בממוצע בחודש מגברים והן עדיין מהוות מיעוט באליטה האקדמית, הצבאית, הפוליטית והעסקית - שם מתוך כל שלושה מנהלים - רק אחת היא מנהלת. תמונת המצב עגומה גם כשבוחנים את עולם התעופה, שעדיין נשלט באופן גורף על ידי גברים. שיעורן של הנשים בתעופה האזרחית-מסחרית אינו מגיע לשיעורן באוכלוסייה. על פי נתוני איגוד הטייסים הבינלאומי, שיעור הטייסות בחברות מסחריות עומד כיום על כ-5.6% בלבד בממוצע - 8,674 טייסות. השיעור צונח עוד יותר כשמדובר בטייטל קפטנית: על פי הנתונים, שיעור הנשים בתפקיד זה עומד על 1.55% בלבד. על פי נתוני (International Society of Women Airline Pilots (ISWAP, המדינה בה שיעור הנשים הטייסות בחברות התעופה המסחריות הוא הגבוה ביותר היא - הודו. בחברת אייר אינדיה, שטסה גם לישראל ומיוצגת בארץ על ידי חברת אופן סקיי, עומד שיעור הטייסות בה על 12.7% טייסות, ובחברת IndiGo שיעור הטייסות עומד על כ-13.9%.
הודו מציגה: שיעור הנשים הטייסות בחברות תעופה מסחריות הגבוה ביותר. צילום: שאטרסטוקהודו מציגה: שיעור הנשים הטייסות בחברות תעופה מסחריות הגבוה ביותר. צילום: שאטרסטוק
הודו מציגה: שיעור הנשים הטייסות בחברות תעופה מסחריות הגבוה ביותר. צילום: שאטרסטוק לעומת זאת, בחברת התעופה האמריקנית, יונייטד איירליינס, שיעור הנשים הטייסות עומד על 7.6%, בחברת התעופה הגרמנית לופטהנזה על 6.9%, בחברת בריטיש איירווייס 5.8% נשים כטייסות, בחברת איזי ג'ט, חלוצת הלואו קוסט בישראל, שיעור הטייסות עומד על 5%, בחברת KLM  השיעור עומד על 4.8%, בחברת אמריקן איירליינס שיעור הנשים הטייסות עומד על 4.2% ואילו בחברת התעופה האוקראינית, אוקראין אינטרנשיונל איירליינס מועסקות 3 טייסות.
טייסות ודיילות של חברת אתיופיאן איירליינס. צילום: יח"צ אתיופיאן איירליינסטייסות ודיילות של חברת אתיופיאן איירליינס. צילום: יח"צ אתיופיאן איירליינס
כוח נשי: אתיופיאן איירליינס הודיעה כי לרגל יום האישה תפעיל טיסה מאדיס אבבה לסטוקהולם-אוסלו ע"י צוות אוויר וקרקע המורכב מנשים בלבד. צילום: יח"צ אתיופיאן איירליינס    

ומה אצלנו?

בדומה לחברות תעופה רבות אחרות בעולם, גם בשלוש חברות התעופה הישראליות: אל על-ישראייר-ארקיע, מספרן של הנשים טייסות זניח ביותר. ארקיע:  3 נשים טייסות לעומת 90 גברים טייסים. תמונת מצב הפוכה בנוגע לדיילות אוויר, הנחשב למקצוע נשי מסורתי: 103 דיילות נשים לעומת 34 דיילים גברים בלבד מתוך כ-700 עובדים המועסקים בסך הכל בארקיע. ישראייר: 2 נשים טייסות לעומת 63 גברים טייסים. גם כאן תמונת המצב הפוכה בנוגע לדיילים: 42 דיילות לעומת 29 דיילים. אל על: 5 טייסות נשים (הקברניטה סמדר שכטר ו-4 קצינות ראשונות: דנה גרינברג, נחמה שפיגל-נובק, יסמין ניסן ומירב שוורץ) לעומת כ-573 טייסים גברים, רובם יוצאי חיל האוויר. וגם באל על, תמונת המצב הפוכה בכל הנוגע לדיילות אוויר המהוות כ-76% מכלל הדיילים והמש"בים (מנהלי שירות בטיסה) המועסקים באל על, שמספרם עומד בסך הכל על כ-1,323 דיילים/ות. באל על מועסקים בסך הכל כ-6,219 עובדים.

אור בקצה המנהרה?

בדצמבר 2018 אל על הודיעה על פתיחתו של המחזור הראשון של האקדמיה לטיס להכשרת טייסים מסחריים בארה"ב. מתוך מאות מועמדים, נבחרו 23 חניכים שהחלו ב-16 בדצמבר אשתקד את המסע לעבר רישיון הטיס המסחרי הנכסף. מתוך 23 המועמדים, התקבלה רק אישה אחת. בת 24, ממרכז הארץ, ששירתה כמש"קית נשר קורס טיס ומודחי צוות אוויר. בזמנה החופשי עוסקת בצילום סטילס ועריכת וידאו, גלישת סנובורד וצניחה חופשית. כך או כך, מי מבוגרי האקדמיה לטיס אשר ירצו להתקבל לעבוד כטייסים באל על יצטרכו להגיש את מועמדותם ויידרשו לעבור תהליך מיון. אל אל, מצידה, הודיעה כי אין התחייבות מצידה לקלוט לשורותיה מי מבוגרי האקדמיה לטיס. וכך אמרה דנה גרינברג, טייסת אל על, בראיון שנתנה לקראת פתיחתו של מחזור קורס הטיס הראשון של אל על: "שמי דנה, אני טייסת באל על - וגם את יכולה. לפני 15 שנה יצאתי למסע לעבר הלא נודע עם מטרה אחת לנגד עיני – להפוך לטייסת. אני הגשמתי את החלום, נשים אחרות פשוט לא מודעות לכך שהדלת פתוחה גם בפניהן". סיפורה המלא ב: www.elal.com/magazine/portfolio-items/flight-academy/dana-pilot
הטובים והטובות לטיס. חניכי מחזור ראשון בקורס טיס של אל על. צילום: סיון פרג'הטובים והטובות לטיס. חניכי מחזור ראשון בקורס טיס של אל על. צילום: סיון פרג'
הטובים והטובות לטיס. חניכי מחזור ראשון בקורס טיס של אל על. צילום: סיון פרג'
אנקדוטה היסטורית נוספת בנושא בו אנו עסקינן, ארעה בינואר 2016. בטיסה של מותג up זיכרונו לברכה של אל על, שהמריאה מישראל ללרנקה, ישבו בקוקפיט נשים בלבד: הקברניטה סמדר שכטר ולצידה קצינה ראשונה, מירב שוורץ. על הטיסה הנשית הראשונה בתולדות אל על אמר הטייס הראשי של אל על, קברניט עידו שרון, לידיעות אחרונות כי שתי הטייסות שובצו לטיסה זו ממש במקרה וכי באל על מתייחסים לכל הטייסים והטייסות עפ"י מקצועיותם בלי קשר למינם. פריצת דרך נשית נוספת ארעה ביוני 2017 כאשר הטייסת החרדית הראשונה של אל על, קצינה ראשונה, נחמה שפיגל נובק, שובצה להטיס את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ליוון לצידו של הקברניט, ינון הדר. שפיגל נובק, היא אם לארבעה וחובשת פאה, שלמדה לטוס בארה"ב ולא ויתרה עד שהתקבלה לקורס טיס של אל על. סיבה לאופטימיות? באחרונה הודיע ארגון חברות התעופה הבינלאומי IATA על כוונתו להעניק פרסים לארגונים שיצטיינו בתחום הגיוון וההכללה, וזאת מתוך מטרה לחזק את התעשייה כולה. בכוונת הארגון להעניק פרסים לנשים בתעשייה המשמשות כמודל לחיקוי, ולחברות תעופה שיישמו מדיניות גיוון והכללה.

ולנו נותר רק לקוות ולחכות ליום שבו "קוקפיט נשי" או "הטייסת שעשתה היסטוריה", לא יעשו כותרות כפי שהיום "קוקפיט גברי" לא מעניין לכותרת.

 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםאופן סקיייאט"אאייר אינדיהיום האישה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: