אא

תלמה נגד בעלי המניות באליס: "מושכים מהחברה סכומי עתק בניגוד לדין"

בתביעה שהגישה לביהמ"ש, תלמה נסיעות טענה נגד יזמי "אליס", יניב שולדנפרי וגלעד ארדיטי: "היחסים בין הצדדים הסלימו עד כדי העלאת ניסיון בלתי חוקי לגזול את קניינה של תלמה בדרך של חילוט מניותיה בחברה ללא כל תמורה". אליס בתגובה: "עוד ניסיון של תלמה להטיח האשמות באחרים במקום לשאת באחריות למחדלים שלה"

צילום: 123rf צילום: 123rf
הזוגיות העסקית בין מנוע חיפוש הטיסות "אליס" לבין חברת תלמה נסיעות, המחזיקה 44.7% ב"אליס", על סף פיצוץ מוחלט. תלמה נסיעות, שנכנסה כמשקיעה אסטרטגית באליס 8 חודשים בלבד אחרי שעלה לאוויר בשנת 2016, הגישה בשבוע החולף תביעה לבית המשפט המחוזי בת"א נגד שני יזמי אליס, יניב שולדנפרי וגלעד ארדיטי, המחזיקים ביתר מניות החברה המשותפת, תביעה למתן סעדים להסרת קיפוח בעלי מניות. בתביעה שהוגשה ע"י עוה"ד שירלי קציר, נטען בין השאר, "תמיכתה האסטרטגית של תלמה בחברה באמצעות קשריה המסחריים החזקים בתחום התיירות נשאו פרי והחברה הפכה תוך זמן קצר ממיזם מתחיל וראשוני בתחום התיירות, שבשנת פעילותו הראשונה ללא תלמה היה בעל מחזור עסקים זניח וקטן, לחברה משגשגת בעלת מחזור עסקים העומד נכון לשנת 2019 על כ-110 מיליון דולר. במהלך שנות שגשוגה של החברה, נהגו יניב, גלעד ובני משפחתם וקרוביהם, למשוך מהחברה משכורות והטבות, המוערכים במיליוני שקלים בשנה. כל זאת, בשעה שלמעט סכום זעום, תלמה לא משכה מהחברה דיווידנדים כלשהם או שכר למי מטעמה. אלא שהתפרצותו של נגיף הקורונה במהלך שנת 2020 הובילה למשבר החמור ביותר שידע ענף התעופה והתיירות בארץ ובעולם. על רקע משבר זה והירידה הדרמטית שהתרחשה בעקבותיו בפעילות החברה ובפעילות תלמה, התגלעו מספר מחלוקות במערכת היחסים העסקיות והמסחריות בין תלמה לבין החברה". עוד נטען בתביעה, "המחלוקת העיקרית בין הצדדים, כבעלי מניות, נוגעת למעשים שבוצעו על ידי בעלי השליטה, ובפרט, סכומי העתק שהם מושכים מהחברה בניגוד לדין ובניגוד לטובת החברה (בוודאי בנסיבות הנוכחיות). שכן, בעלי השליטה בחברה ובני משפחותיהם, המשיכו לשאוב מהחברה משכורות והטבות כספיות בסכומי עתק, לרבות בדרך של התקשרויות עם תאגידים בשליטתם בדרך של תשלומי 'דמי שכירות' בסכומים גבוהים. והתנהלותם הפסולה של בעלי השליטה נמשכת גם אל תוך שנת 2021 שבה החברה צופה כי תפסיד כספים רבים, כתוצאה מהתמשכותו של משבר הקורונה".
עסקת רכישת 50% מתלמה תיירות ע"י קבוצת שלמה על סף סגירהעסקת רכישת 50% מתלמה תיירות ע"י קבוצת שלמה על סף סגירה
"משכורות במיליוני שקלים". ארז שמול, מנכ"ל ומבעלים תלמה נסיעות. צילום: פספורטניוז זאת ועוד טוענת תלמה בתביעתה, "דירקטוריון החברה בו שולט באופן בלעדי יניב שולדנפרי, החליט ביום 21.12.2020, לדרוש מבעלי המניות בה להזרים מיליוני שקל לחברה, כדי להוסיף ולממן את אותן משכורות מנופחות של בעלי השליטה ובני משפחותיהם ואת ההתקשרויות הפסולות עם תאגידים בשליטתם בסכומי עתק למרות שאין לדירקטוריון החרה כל סמכות לעשות כן". עוד טוענים תלמה וארז שמול, מבעלי תלמה, "בהמשך לכך, היחסים בין הצדדים הסלימו, עד כדי העלאת ניסיון בלתי חוקי של בעלי מניות הרוב לגזול את קניינה של תלמה, בדרך של חילוט מניותיה בחברה ללא כל תמורה, כפי שנודע לח"מ ממכתב ב"כ הנתבעים מיום 20.1.2021, וזאת בדרך של הוספת הנושא לסדר יומו של דירקטוריון החברה שעתיד להתכנס ביום 1.2.2020 (היום). בשל כך, תלמה הגישה, בד בבד עם תביעה זו, בקשה דחופה למתן צו מניעה זמני, אשר ימנע מהחברה לדון בחילוט מניותיה בישיבת הדירקטוריון האמורה". עוד נאמר בכתב התביעה, "נמצא כי הוצאות החברה עבור משכורתם של יניב, גלעד וקרובי משפחותיהם, עומדות על פי הערכות ראשונית במספר מיליוני שקלים בשנת 2002 (שכאמור הייתה שנת משבר קשה ביותר שבה פעילותה של החברה ירדה כמעט לאפס והחברה הפסידה כסף) . כן, התגלו הוצאות ותשלומים נוספים ששולמו לחברות בשליטת בעלי העניין בחברה, כפועל יוצאת מעסקאות בעלי עניין בחברה, ובכלל זאת, תשלום שכר דירה המשולם לחברת הניהול בבעלות יניב וגלעד, אר הוכפל במהלך שנת 2002 חרף הצמצום הדרסטי שחל בפעילות החברה (החברה יכלה להשתכן בחינם במשרדי תלמה)". עוד נטען בתביעה, "רמיסת זכויותיו של הדירקטור מטעמה של תלמה לעיון במסמכי החברה, עובר לישיבת דירקטוריון הרת גורל, שבה מבוקש לחלט את מניותיה (בניגוד לדין), ככל שהיא תסרב להזרים לחברה מיליוני שקלים, היא בבחינת אות ומופת להתנהלות חמורה המקפחת את תלמה כבעלת מניות מיעוט בחברה בצורה חמורה ביותר". יניב שולדנפרי מסר בתגובה: "עוד ניסיון של תלמה להטיח האשמות באחרים במקום לשאת באחריות למחדלים שלה. גם את איסתא, תלמה תבעו וכולנו יודעים איך זה הסתיים. נגיע לבית המשפט והאמת תתברר לכולם".

"זה לגמרי הגיוני לחבור לשותף שנותן לך ערכים. לא חיפשנו קבלן עפר"

הרבה לפני שהקורונה הבליחה אל חיינו ושינתה סדרי עולם, הדהדה שוב ושוב מעל גלי העטר הפרסומת: "אליס, אליס, אליס, אליס…".  ליזמי מנוע חיפוש הטיסות, יניב שולדנפרי וגלעד ארדיטי, היו שאיפות גדולות. היום כשאומרים חיפוש בתי מלון ישר קופץ לישראלים בוקינג. אנחנו רוצים שככה יהיה איתנו כשאומרים לישראלים חיפוש טיסות", כך אמרו בראיון לפספורטניוז בפברואר 2019. 

ומה הם אמרו באותו ראיון בהקשר של תלמה? הנה:

כ-8 חודשים אחרי שעליתם לאוויר, חברת תלמה נסיעות שבבעלות ארז שמול נכנסה כמשקיעה אסטרטגית באליס

“חיפשנו השקעה אסטרטגית. לא חיפשנו רק כסף. רצינו להתחבר לגוף גדול שיבין שאנחנו סטארט-אפ-און-ליין וצריך לתת לנו עצמאות ולא להתערב או לחפש את הדיבידנד של העוד שקל. מצאנו שותף ראוי, את תלמה בבעלות ארז שמול שנכנס יחד עם בית התוכנה Amazing web  (אמייזינג ווב) תמורת מיליון דולר. זה לגמרי הגיוני לחבור לשותף שנותן לך ערכים. לא חיפשנו קבלן עפר שיזרוק עלינו כסף אבל במהות הוא לא יהיה שם בשבילנו ולא ירצה להטיס ביחד איתנו את הדבר הזה”.

עד כמה הרתיע אתכם להכניס משקיע לחברה שבניתם במו ידיכם?

“הקמנו את החברה עם הון עצמי. הבאנו כסף מהבית. ברגע שזה קרה וראינו שהעסק גדל וגדל, הבנו שנכון לנו להכניס שותף שהגודל שהוא יביא איתו יגרום לכך שהחלק שלנו יהיה גדול יותר. כי בסופו של יום, להחזיק משהו של 100% ששווה שקל – זה לא שווה. עדיף אחרת. עדיף למצוא את הווין ווין של כולם”.

עברה בכם המחשבה על אקזיט קטן ולהמשיך הלאה?

“הדרך, התנועה, החברה – זה מה שמעניין אותנו ומרגש אותנו. אנחנו לא מחפשים אקזיט”.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםתלמה נסיעותאליס

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: