אא

החוקר הראשי: פיקוח לקוי של אל על על היתרי הנהיגה של נהגי החברה

בתחילת חודש ינואר השנה חדר רכב של אל על למסלול 26 בנתב"ג ללא אישור. דו"ח של החוקר הראשי של משרד התחבורה, גד רגב: "הגורם הישיר לאירוע החדירה למסלול מאופיין כרצף החלטות שגויות וטעויות בניווט שביצע הנהג". כעת מה דורש החוקר ממנכ"ל החברה, גונן אוסישקין?

אל על. צילום: shutterstock אל על. צילום: shutterstock
ביקורת על התנהלות חברת אל על בכל הנוגע להיתרי הנהיגה של נהגי החברה בדו"ח שהגיש החוקר הראשי של משרד התחבורה, גד רגב, בעקבות תקרית שהתרחשה בתחילת חודש ינואר האחרון, כאשר כלי רכב של אל על חדר למסלול 26 בנתב"ג ללא אישור. כלי הרכב חצה את צומת המסלולים 26-30 בנסיעה על מסלול 26 בכיוון מערב. לפי הדו"ח, 2 דקות לאחר שחדר לרצועת המסלול, כשהרכב הגיע סמוך לצומת מלולים 26 ו-30 פקחי המגדל זיהו את חדירת כלי הרכב והזניקו את הגורמים הרלוונטיים לטיפול באירוע. רכב מבצעים בנתב"ג שהוזנק ע"י המגדל עצר את הרכב שחדר למסלול. לא היו נפעים ולא נגרם נזק. ממסקנות דוח החקירה עולה כי הגורם הישיר לאירוע החדירה למסלול מאופיין כרצף החלטות שגויות וטעויות בניווט ליעד נבחר, שביצע הנהג, עקב היכרות לא מספקת של השטח האווירי בנתב"ג. עוד עולה כי הנהג טעה כאשר לא סיפר למנהלו כי אינו בעל היתר לנסיעה ואינו שולט בנתיבי הנסיעה, לה נדרש. שגה שנית כאשר הבין שטעה בדרכו חזרה למתחם אל על ולא נקט בפעולה מונעת כל שהיא. מעד בשלישית, כאשר חדר למסלול 26, למרות השילוט, המזהיר מפני עליה על מסלול הטיסה. עוד החוקר מבקר את המנהלות חברת אל על, "לאירוע תרם פיקוח לקוי של חברת אל על על היתרי הנהיגה של נהגי החברה, אשר הוביל לכך נהג שאינו בעל רישיון נהיגה בשטח התנועה, נהג בפועל בשטח זה". עוד מציין החקר רגב, "על אף שחברת אל על מיישמת ומנהלת מערכת ניהול בטיחות, כשלה החברה ביישום מערכת ניהול בטיחות בנוגע לזיהוי המפגע, כפי שהתממש לכדי סיכון נשוא דוח זה. החברה לא עקבה באופן הדוק אחרי כשירות נהגיה ומדריכי הנהיגה שלה, בכל הקשור למתן היתרי נהיגה בשטח האווירי של נתב"ג". עוד מבקר את החוקר הראשי את התנהלות רש"ת וטוען כי , "רש"ת אינה מדווחת לחוקר הראשי על סטטוס יישום המלצותיו מדוחות חקירה קודמים". עוד מוסיף החוקר, "מנגון הפיקוח והמעקב אחר ההרשאות להדרכת נהגים וההיתרים לנהיגה בשטח המבצעי בנתב"ג החל בפעילות אפקטיבית במהלך שנת 2019. המנגנון מבוסס על נהלי עבודה מפורטים ויעלים. יחד עם זאת, קיימים פערים בהפעלת המנגנון למפרע, כלפי מאגר של אלפי נהגים המחזיקים או שהחזיקו בהיתר לנהיגה בשטח המבצעי". החוקר ממליץ בין השאר לבחון דרכים לפיקוח ובקרה על רכבי אל על ונהגי החברה העוברים בשטח מתחם אל על לשטח המבצעי בשדה, על מנת למזער סיכוני עליית רכבים על מסלולי השדה, ללא אישור. לאכוף מנגנון לפיקוח ומעקב תוקף היתרי הנהיגה של עובדי אל על הנכנסים לשטח האווירי של נתב"ג מתוך מתחם החברה. לעדכן את מערכת ניהול הבטיחות של חברת אל על, כך שיכלול ניתוח סיכונים לגבי נהיגת עובדי החברה בשטחי נתב"ג. האחריות לכך, היא על מנכ"ל החברה, גונן אוסישקין, כאשר מועד ביצוע הוא 1.9.2020. החוקר גם דורש לבחון דרכים לפיקוח ובקרה על רכבים ונהגים העוברים בשטח מתחם אל על לשטח המבצעי של השדה, על מנת למזער סיכוני עליית רכבים על מסלולי השדה, ללא אישור. לאכוף את המנגנון הקיים ברש"ת לפיקוח ומערב אחר תוקף היתרי הנהיגה בשטח האווירי על כול נהגי ורכבי החברה הנכנסים למתחם אל על. למסד מנגנון העברת סטטוס המלצות בין רש"ת לבין החוקר הראשי, לגבי אופן מימוש ההמלצות שאושרו על ידם מתוך ההמלצות שהחוקר הראשי פרסם בדוחות הנוגעים לרש"ת. האחריות על כך , ע"י, יעקב גנות, מנכ"ל רש"ת, כאשר מועד הביצוע הוא 1.9.2002.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםאל עלגונן אוסישקיןהחוקר הראשי של משרד התחבורה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: