אא

קרואטיה עוברת למטבע האירו החל ממחר, ה-1 בינואר, 2023

10 שנים לאחר שהצטרפה לאיחוד, קרואטיה הופכת לחברה מלאה עם אימוץ מטבע האירו והצטרפות לאזור שנגן. 340 מיליון האנשים החיים בגוש האירו, שירצו לבקר בקרואטיה, לא יצטרכו להחליף מטבע וייכנסו למדינה מבלי לעצור בביקורת הגבולות

צילום: shutterstock צילום: shutterstock

לאחר שהצטרפה לאיחוד האירופי בשנת 2013, קרואטיה מאמצת את המטבע המשותף של האיחוד האירופי, האירו, ומצטרפת לאזור שנגן, אזור הנסיעות הפתוח של אירופה, ב-1 בינואר, 2023.

אימוץ מטבע האירו מציע יתרונות כלכליים וקשרים פיננסיים נרחבים יותר עם 19 המדינות האחרות המשתמשות באירו ועם הבנק המרכזי של האיחוד האירופי.

כמו כן, המשמעות היא ש-340 מיליון האנשים החיים בגוש האירו, שירצו לנסוע לביקור בקרואטיה, לא יצטרכו להחליף את האירו שלהם למטבע הקונה הקרואטית ויוכלו להיכנס למדינת החוף האדריאטי מבלי לעצור בביקורת הגבולות.

הסוף למטבע ״הקונה״ הקראוטי. צילום: Shutterstockהסוף למטבע ״הקונה״ הקראוטי. צילום: Shutterstock

"לאחר 10 שנים של חברות באיחוד האירופי, הגענו לשלב שבו נהפוך למדינה היחידה בהיסטוריה שתצטרף לשנגן ולגוש האירו באותו יום", אמר ראש ממשלת קרואטיה, אנדריי פלנקוביץ'. "חלק מהמדינות השיגו את שני היעדים בזה אחר זה בפרק זמן קצר יחסית, אך אף אחת לא השיגה את שניהם באותו יום", הוא אמר, והוסיף כי "לשינויים תהיה השפעה מהפכנית על הכלכלה שלנו".

כדי לאמץ את מטבע האירו, קרואטיה הייתה צריכה לעמוד בסדרה של תנאים כלכליים קפדניים, כולל שער חליפין יציב, אינפלציה מבוקרת והוצאה ציבורית תקינה.

לאחר ששרי האוצר של האיחוד האירופי נתנו בחודש יולי לקרואטיה אור ירוק להצטרף לגוש האירו, הבנק המרכזי של המדינה החל לבצע הכנות מקיפות.

קמפיין אגרסיבי למודעות ציבורית ליווה את המעבר לאירו בחודשים האחרונים. כל משקי הבית בקרואטיה קיבלו מדריך הוראות לגבי החלפת המטבע. כבר במהלך השבוע הראשון של ספטמבר העלות המקבילה באירו נוספה למחירי המוצרים הנמכרים בקרואטיה.

הקונה הקרואטית והאירו יהיו בשימוש כפול לתשלומים במזומן למשך 14 יום בלבד, והעודף שיקבלו הקונים יהיה רק באירו, והחל מאמצע ינואר לא ניתן יהיה עוד לשלם במטבע הקונה הקרואטית.

אמנת שנגן, המכונה "אירופה ללא גבולות", היא הסכם בין מדינות אירופה על מדיניות הגירה ובקרת גבולות מתואמת, כשהעיקרון המרכזי הוא מעבר חופשי בין המדינות השותפות להסכם ללא ביקורת גבולות.

26 מדינות כלולות באמנת שנגן - כל מדינות האיחוד האירופי, מלבד רומניה, בולגריה וקרואטיה (עד עתה), וגם אירלנד, וכן 4 מדינות אירופיות, שאינן חברות באיחוד האירופי: איסלנד, ליכטנשטיין, נורבגיה ושווייץ. בכינוס של שרי הפנים של האיחוד האירופי הצביעו כולם בעד קבלת קרואטיה להסכם שנגן, אך הוחלט לדחות את רומניה ובולגריה.

זאגרב. צילום: Shutterstockזאגרב. צילום: Shutterstock

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: האיחוד האירופיקרואטיה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: