אא

"הפחתת רגולציה והתאמתה לעולם – תנאי הכרחי לתחרות בענף התיירות"

עו"ד ניר קפלן, סמנכ"ל הרגולציה בהתאחדות המלונות בישראל, במאמר דעה לקראת יום עיון בנושא רישוי עסקים ורגולציה שיתקיים מחר (ד') בהתאחדות המלונות

רגולציה. צילום: shutterstock רגולציה. צילום: shutterstock

רגולציה, כפי שכולנו חווים, היא עניין הנתון לפעמים לפרשנות של פקידים ברשות המבצעת. לא תמיד זה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק והמפרטים האחידים ואף לא עם ההיגיון. לעיתים, מדובר בגזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה. דרישות תמוהות צצות כל הזמן, בעיקר ברמה המקומית ולעיתים אף במסגרת המפרט הארצי. הרצון להמציא את הגלגל בכל פעם מחדש, או לתת פרשנות מקומית מחמירה שאין לה בסיס במפרט האחיד, משיתים נטל כבד על העסקים בישראל ופוגעים ביכולתם להתחרות, במיוחד מול שחקנים מקבילים בעולם.

דוגמאות לא חסר לצערנו:

משרד הבריאות סרב, לא מזמן, למלון קטן בת"א להגיש ארוחות בוקר על גג המלון (רופטופ) בטענה כי אין בגג המלון שטח מספק למטבח, לפי דרישות המשרד, אף שבמלון קיים מטבח עם אישורים בקומת הקרקע. במקרה אחר, דרש המשרד ממלון לבנות מעלית ייעודית נפרדת כדי להעלות מזון מהמטבח לטרקלין.

במקרה נוסף, מלון נדרש "לשפץ" את מטבחו, בעלות של כ-6 מיליון שקל, לאחר שנדרש בסך הכול "לשנות את תרשים הזרימה של המזון במטבח" – מילת קסם שמשמעה הריסת כל קירות המטבח והפיכתו למפעל ייצור מזון בסטנדרט מהמחמירים בעולם. בתי מלון רבים פונים לאגף הרגולציה בהתאחדות המלונות בישראל בסוגיות הללו ומבקשים סיוע. בדיקה השוואתית שערכנו בין הדרישות בישראל לעומת מדינות כמו פלורידה, ספרד, העלו כי לדרישות המחמירות בישראל אין אח ורע בעולם (ההשוואה הייתה מול מדינות מערביות חמות הדומות לישראל).

הופתענו לגלות כי בפלורידה למשל,

ניר קפלן, התאחדות המלונות. צילום: סמדר כפריניר קפלן, התאחדות המלונות. צילום: סמדר כפרי
מאפשרים לבית העסק לבצע שימוש רב תכליתי במדור הבשרים, קרי, ניתן להכין את כל סוגי הבשרים באותו המדור, לאחר שטיפה וחיטוי בין סוג בשר אחד למשנהו, כאשר בישראל ישנה דרישה למדורים נפרדים לכל סוג בשר: בקר, עוף, דגים וכו'. מהסיבות הללו, משרד הבריאות בודק כעת, לבקשת ההתאחדות את תקנות רישוי עסקים הנוגעות לבתי אוכל משנת 1983, כך שהתקנות הארכאיות יותאמו לציוד וליכולות שקיימות כיום במלונות.

גם תחום שירותי הכבאות מאתגר: כזכור, אף שהצלחנו להאריך את תוקף רישיונות העסק של המלונות ל-15 שנים (ולפני כן, ל-10 שנים במקום 3), שירותי הכבאות מוסמכים להגיע כל שנה לבדיקת אישורי תחזוקה במלונות (כך שלמעשה, תוקף רישיון העסק מבחינת הכבאות הוא שנה אחת). עם זאת, על הפקחים נאסר לדרוש דרישות חדשות מהמלונות, כמו הוספת ציוד כיבוי או ביצוע שינויים כלשהם, אלא כדבר חריג ובאישור רמ"ח הגנה מאש ארצי בנציבות הכבאות.

אלא שתקנות לחוד ומציאות לחוד. לאחרונה, פנו לאגף הרגולציה בהתאחדות, בתי מלון מכמה אזורים שונים בארץ, בתלונות על התנהלות פקחי הרישוי מטעם הכבאות, אשר חרף האמור לעיל, דרשו מהמלונות דרישות שונות בכל ביקור שערכו – כולן דרישות חדשות ואף השיתו על רישיונות העסק של בתי המלון, סירוב, שמשמעותו המעשית היא התליית רישיון העסק.

פגישה שלנו עם נציב שירותי הכבאות וההצלה לישראל וצוותו, הסדירה את העניין, הוסכם כי נציבות הכבאות תחדד את הנהלים לפקחיה, ותבהיר שאין לדרוש דרישות חדשות מעסקים קיימים אלא אם בוצע בעסק שינוי מהותי, ובכל מקרה, לא יושת סירוב על רישיונות העסק של בתי המלון, אלא כחריג ובאישור רמ"ח הגנה מאש ארצי. במקרים אחרים, עודדנו את המלונות לעמוד על זכויותיהם ולהגיש השגות לנציבות הכבאות, אשר קיבלה את מרבית ההשגות וביטלה את הדרישות החדשות שהושתו על המלונות.

אנו קוראים לכל העסקים בישראל לעמוד על זכויותיהם ובתי המלון שמרגישים כי התנהלות בקרי הרישוי חורגת מהנורמות שנקבעו בחוק, מוזמנים לפנות לאגף הרגולציה בהתאחדות המלונות לקבלת ייעוץ וסיוע בנושא.

יום עיון בנושא רישוי עסקים ורגולציה יתקיים בהתאחדות המלונות ב-28/12/22 בשעה 9:30.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: התאחדות המלונות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: