אא

"ענף המלונאות יכול להגיע לגבהים שעוד לא נגע בהם"

שר המשפטים לשעבר, אבי ניסנקורן, שנכנס לתפקיד נשיא התאחדות המלונות, בראיון לסיכום שנת 2022: "לכל ממשלה ולכל שר תיירות יש אינטרס גדול לקדם את הענף שמכניס כסף למשק". הראיון המלא במגזין פספורט המודפס

אבי ניסנקורן. צילום: חן גלילי אבי ניסנקורן. צילום: חן גלילי

קצת יותר משנה חלפה מאז נכנס יו"ר ההסתדרות ושר המשפטים לשעבר, אבי ניסנקורן, לתפקיד נשיא התאחדות המלונות. ניסנקורן, שהחליף בתפקיד זה את אמיר חייק שהתמנה לשגריר ישראל באיחוד האמירויות, נכנס לענף המלונאות באחת התקופות היותר מאתגרות שזימנה לו מגפת הקורונה.

איך אתה מסכם שנה וקצת בתפקיד?
"נכנסתי בשיא המשבר וגם הענף הרגיש כבן חורג שמתעלמים ממנו. גם האמירה לכו תמצאו עבודה אחרת שנאמרה ע"י חלקים מהממשלה הקודמת, הייתה נקודת שפל. בסופו של דבר אנחנו מסיימים שנה בהחלט סבירה. ההתעוררות המדהימה בחודשים האחרונים בענף נתנו אופטימיות לשנה הבאה. אני מאוד מקווה ששנה הבאה תהיה שנת שיא במלונאות".

כיצד אתה מסכם את השנה מבחינת כניסה למידת מערכת חדשה מבחינתך?
"אני מכיר את הענף עשרות שנים. הענף לא חדש לי אבל כיום אני בהחלט מודע לפוטנציאל הצמיחה הגדול בענף, הרבה יותר מאשר הייתי מודע לפני כן. הענף יכול להגיע לגבהים שהוא לא נגע בהם".

איזו התאחדות מצאת עם כניסתך לתפקיד?
"ההתאחדות עובדת טוב מאוד עם מערכת טובה. הענף מצד אחד תחרותי מאוד, מצד שני ענף שיש בו שותפות לדרך לקידום ענף המלונאות ע"י הרבה אנשים במשך עשרות שנים. הענף ידע שנתיים קשות מאוד, הוא צלח אותן ומראה התאוששות גדולה ב-2022".

דו"חות כספיים מראים שיש רשתות בתי מלון שהרוויחו יפה מאוד בשנה החולפת
"הענף ב-2022 כבר רואה שנה טובה ו-2023 תהיה עוד יותר טובה מבחינת הפוטנציאל, כי התיירות הנכנסת עוד לא נכנסה. דבר נוסף שמאוד בולט במלונאות, מנסיעה של פעם בשנה לבית מלון הופך להיות חלק מאורחות החיים של הישראלים וזה חלק מפוטנציאל הצמיחה של הענף. 2022 מסתיימת עם כ-16 מיליון לינות של ישראלים, כ-20% מעל 2019. אנחנו עדיין לא מממשים את הפוטנציאל בלי הקלות הנדרשות לבניית חדרים חדשים".

מספר הלינות במלונות ת"א רבתי נמוך רק ב-10% בהשוואה ל-2019
"נכון אבל הפער בתיירות הנכנסת ב-2022 לעומת 2019 עדיין גדול מאוד. אבל אנחנו רואים התאוששות ועם עשייה נכונה נגיע לשנת שיא בלינות ב-2023".

היית בצד השני – בממשלה. מה לדעתך ניתן לעשות כדי להפחית את עול הרגולציה?
"אנחנו מדינה עמוסת רגולציה כמו ברד שיורד כל הזמן בצורת רגולציה על העסקים בישראל, בין השאר במידה רבה על בתי המלון. כל משרד ממשלתי מוריד את גשם הרגולציה שלו בלי להסתכל מה שקורה במשרדים האחרים. יש כל הזמן דיבורים על הפחתת רגולציה, לצערי היא מאוד בעצלתיים מתממשת".

אפשר בכלל להתמודד עם זה?
"אני חושב שאפשר להתמודד עם זה בשתי צורות, אחת לתת שיניים לממונה על הרגולציה במשרד ראש הממשלה. לקחת כל רגולציה עודפת במשרד ממשלתי ולהפחית אותה, רגולציה אחרי רגולציה. אתן לך דוגמא לרגולציה אבסורדית שביטלנו השנה. הייתה רגולציה שהקרמיקה באמבטיות חייבת להיות בהירה. היא כל כך לא רלוונטית היום. הייתה תקנה כזו, היה אסור לעשות בצבע אחר. אנחנו בעודף רגולציה וצריך לקחת אחת, אחת, לטפל בה. זה חלק מהפערים הגדולים בין ישראל לאירופה, הפער ברגולציה שמכביד על בתי המלון".

איך תפצח את זה עם הממשלה החדשה?
"לא לתת שיעבירו רגולציה שאין לה הכרח. נצטרך לשבת עם משרד, משרד כדי להפחית את הרגולציה. דבר נוסף הוא בניית חדרים חדשים. צריך לעלות משמעותית במספר, גם כדי לעלות את התחרות ולאפשר הגדלת התיירות לישראל ותיירות הפנים. אפרופו רגולציה, יש רגולציה מאוד מכבידה על בניית מלונות חדשים או הרחבת מלונות, זה מייצר עלויות כספיות גדולות שצריך בסוף להחזיר אותן. אז זה מייצר עלויות לחדרים. עוד דבר, חוק עידוד השקעות הון, הסכומים שמקוצבים לבניית מלונות חדשים הם נמוכים מדי. זה יותר מצב של צוואר בקבוק שלא מאפשר את הבנייה הזאת, זה מעכב את בניית החדרים. צריך לעדכן את התקציב לריאלי. אנחנו בתקופה של בניית הרבה חדרים, רואים את ההתעוררות. צריך בנוסף, לטפח את כל עניין כנסים הבינלאומיים.
אנחנו חייבים לפתח תיירות ספורט בינלאומית, יעד שצריך לקדם אותו בצנרת. אנחנו מדינה קלאסית, חמה לאורך כל השנה יחסית לשאר המקומות, צריך לחפש את הדברים המתאימים, להביא כנסים בינלאומיים וגם תיירות ספורט".

''אנחנו מדינה עמוסת רגולציה כמו ברד שיורד כל הזמן בצורת רגולציה על העסקים בישראל''. צילום: חן גלילי''אנחנו מדינה עמוסת רגולציה כמו ברד שיורד כל הזמן בצורת רגולציה על העסקים בישראל''. צילום: חן גלילי

נראה שהממשלה החדשה תנתב תקציבים לנושאים אחרים שאינם תיירות. האם אתה מודאג ומהי עמדתך כמי שהיה בצד השני של המתרס?
"מאחר והענף מכניס כסף למשק הישראלי ונותן פרנסה למאות אלפי אנשים, זה אינטרס גדול של הממשלה לקדם את נושא התיירות. גם כניסת תיירים, גם הפחתת רגולציה וגם הוספת חדרים בכל הארץ, אני לא רואה פה שום בעיה".

עד כמה אתה מודאג מהממשלה שבדרך?
"בוא נשאיר את הריאיון הזה בכיוון הכלכלי".

כאזרח מדינת ישראל האם אתה ישן טוב בלילה או מודאג?
"חייבים לשמר את העוגנים של הדמוקרטיה, פה זה לא ימין ולא שמאל".

מה באשר, למשל, לביטול סמכויות בית המשפט העליון, פסקת ההתגברות וכיו"ב?
"כפי שאני אומר, העוגנים של הדמוקרטיה חייבים להישמר".

בממשלה החדשה יש כוונה לבטל את ההקלות שניתנו בנושאי כשרות - הקלות שבזכותן בתי מלון הפחיתו בעלויות הקשורות בכשרות. האם אתה מתכוון להילחם בזה?
"בסופו של דבר פתחו את הכשרות לתחרות. לא באו וביטלו את הכשרות או שינו את הכללים. אני לא רואה למה צריך לשנות את הדבר הזה. עשו פשוט תחרות ואני לא חושב שצריך לשנות את זה".

אתה מוכן למאבקים מול הממשלה החדשה?
"צריך לדבר על שיתוף פעולה לצורך חיזוק המלונאות וחיזוק המדינה, אין פה ניגוד עניינים או אינטרסים. אני בן אדם שעבר הרבה מקרים ומחלוקות או דברים שצריך להיאבק על דרך מסוימת, אני לא רואה פה מחלוקות אלא שיתוף פעולה לטובת המדינה, האזרחים". 

נשיא ההתאחדות הקודם, אמיר חייק, שעזב לאחר שהתמנה לשגריר ישראל באיחוד האמירויות, בחר בטקטיקה של מתקיף. נכנס לעימותים. אתה בוחר בדרך מתונה ופשרנית יותר
"אמיר חייק גם חבר וגם אדם שאני מעריך. אני מדבר על עצמי, אני מאמין שצריך לכבד את המשותף, בשילוב ידיים להגיע להישגיים. אני חושב שזו דרך שמוכיחה את עצמה".

איך אתה מסכם את הקדנציה של שר התיירות היוצא, יואל רזבוזוב?
"טובה. הוא נכנס בתקופה גם של שפל. הוא עזר לנו להביא מענקים של 150 מיליון שקל ולאושש את הענף. הוא צלח בסדר את השנה הזו. אנחנו גם הצלחנו להביא עובדים זרים לעבודות שהישראלים לא רוצים לעבוד בהן".

ח"כ חיים כץ הוא שר התיירות הבא
״אנחנו נעבוד איתו בשיתוף פעולה מלא לטובת הענף".

מה דעתך על דירוג בתי המלון שדי התאדה והאם אתה מצפה שיבוטל רשמית?
"זה כבר לא משנה, יש דברים שהם לא רלוונטיים וצריך להתאימם לרוח התקופה".

מה הכי מדאיג אותך בענף?
"הכי חשוב להפנים שמדובר בענף בצמיחה, מאוד כלכלי עם פוטנציאל גדול לעלות את התוצר. אם זה יופנם אצל כל מקבלי ההחלטות, אז נהיה בסיטואציה של לקדם את הענף. אם זה ייתפס כענף לא חשוב, זה יפגע בכל".

מה הכי מעצבן אותך בענף?
"עודף רגולציה ועיכובים גדולים בבניית חדרים מונעים מהענף להתקדם. צריך להוריד את הדברים האלה מסדר היום".

ומה באשר למחירים הגבוהים כאן ביחס לעולם?
"המחירים משתנים על פני עונות השנה, תלוי כמה אתה מזמין מראש. הפתרון זה הורדת רגולציה ובניית חדרים ואז נראה הורדת מחירים. צריך לקחת בחשבון שחומרי הגלם, הקרקע, הבנייה וכוח האדם יקרים. עם כל זה, עדיין אפשר למצוא מגוון של מחירים".

היית בהסתדרות. מה דעתך על פערי הענק בשכר במלונות?
"פערי השכר בענף המלונאות לא כל כך גדולים. אני חושב שדווקא צריך לחבק את האדם העובד. במגבלות הענף זה מתנהל בצורה נאותה".

כמה עובדים חסרים כיום בענף?
"חסרים כ-11,000 עובדים. יש מקצועות ספציפיים שחסרים עובדים. אנחנו עובדים על כך יד ביד עם משרדי הממשלה האוצר והתיירות וההסתדרות, לראות איך מתמרצים עובדים להגיע לענף ולהיות בו לאורך שנים. אנחנו מכירים לא מעט סיפורי הצלחה שאנשים החלו בתפקידים זוטרים והגיעו לתפקידים של בעלים, מנכ"לים וסמנכ"לים של רשת. זה ענף שהאפשרות להתקדם בו יחסית מהירה. ענף שיש בו פיזור גיאוגרפי בכל הארץ. צריך להנגיש את הענף לעובדים".

"כרגע לא רלוונטי לי לחזור לפוליטיקה"

העובדה שהגעת לתפקיד מחוץ לענף מקנה לך יתרון או חיסרון?
"אני חושב שהעובדה שאני מכיר מאוד את כלכלת המקרו נותנת לי יתרון. יש לי ראיה רוחבית של הרבה שנים. אני כל הזמן בעשייה עם הנשיאות, עם גורמים בענף ועם אנשי ההתאחדות".

כמה שעות ביום אתה מקדיש לתפקיד?
"הרבה, הרבה. בוודאי כל יום".

תפקיד נשיא התאחדות המלונות היה בעבר תפקיד בהתנדבות ואז הוחלט על החזר הוצאות. האם לדעתך תפקיד זה צריך להיות עם משכורת קבועה?
"אני המשכתי באותה מתכונת אליה נכנסתי, אבל לדעתי זה החלק השולי. אני מקדיש הרבה שעות לענף, יש כמובן מנכ״לי וצוות ניהולי ומקצועי במשרה מלאה. אני לא חושב שצריך לשנות את המבנה. צריך כל הזמן להבין איפה הפוטנציאל ולכוון לשם".

אתה נוהג לנפוש בישראל?
"כן".

היכן אתה הכי אוהב לנפוש?
"בכל הארץ. אילת, ים המלח, ת"א, ירושלים,  נתניה, חיפה, נצרת, טבריה וסובב כנרת. ישראל היא מדינה נהדרת, לכל אזור יש את היופי שלו".

נראה אותך חוזר לפוליטיקה?
"כרגע זה לא רלוונטי".  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: התאחדות המלונותאבי ניסנקורן

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: