אא

שקיפות? מדוע מסתירים מחקר המבסס את כוונת האוצר לבטל פטור ממע"מ לתיירים?

משרד האוצר לבקשת פספורטניוז לקבל את המחקר עליו מבסס את כוונתו לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים: "קיים מחקר חדש אך ייקח זמן עוד לערוך אותו לפרסום חיצוני". בנק ישראל: "אין מחקר חדש. האחרון פורסם בנושא ב-2011"

משרד האוצר בירושלים. צילום: ספיר פרץ משרד האוצר בירושלים. צילום: ספיר פרץ

סערת כוונת משרד האוצר לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים במסגרת חוק ההסדרים.

במשרד האוצר מנמקים שהכוונה לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים מתבססת על ניתוח נתונים מושכלים: "מניתוחים שונים שבוצעו על ידי בנק ישראל ועל ידי אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר עולה, שהתמיכה בתיירים זרים באמצעות מע"מ בשיעור 0, שעלותה לקופת המדינה נאמדת ביותר ממיליארד שקל, תורמת לגידול של כ-1.6% בלבד בכמות התיירים הזרים", אומרים באוצר. 

נוכח נימוק זה, ביקשנו לבדוק על איזה מחקר של בנק ישראל, מסתמכים במשרד האוצר, והמשימה, כך התברר לנו, לא הייתה פשוטה כלל וכלל. החיפוש אחר המחקר המיוחל הרגיש בערך כמו חיפוש אחר סודות האטום של מדינת ישראל.

מאחר וביטול הפטור ממע"מ לתיירים צפוי לחולל רעידת אדמה בענף התיירות עם השלכות מרחיקות לכת, ביקשנו לראות את המחקר עליו האוצר, לטענתו, מבסס את כוונת הביטול. במדינה דמוקרטית, שקיפות אמורה להיות שם המשחק, אך לא במקרה הזה.

חיפוש העלה כי בשנת 2011, חטיבת המחקר של בנק ישראל פרסמה מחקר שבוצע ע"י רן שהרבני ויגאל מנשה, שבדקו את שוק בתי המלון בישראל בין השנים 1997-2009, ובחן את ההשלכה לגבי שנת 2008. המחקר בדק, בין השאר, את השלכות ביטול המע"מ, וטען לעלייה של 2.4% במחיר שיגרום לירידה של 1.5% במספר התיירים משום שמתייחס לגמישות מחיר מאוד נמוכה לתייר (0.6-), אבל גם לוקח בחשבון שהמלונות יספגו חצי מהעלייה במחיר.

אין ספק שמאז, חלפו לא מעט שנים ותמונת המצב איננה רלבנטית. מה שהיה נכון אז, לא נכון להיום, על אחת כמה וכמה אחרי מגפת הקורונה שחוללה שינוי עצום בשוק.

פנינו לבנק ישראל בשאלה, האם בוצע מחקר חדש בנוסף לזה שפורסם בשנת 2011? דוברת מחלקת תקשורת והסברה בבנק ישראל, נורית פלתר, מסרה: "אין מחקר חדש מאז 2011". פנינו לדוברות משרד האוצר על מנת להבין ממתי המחקר של בנק ישראל עליו הם מתבססים, וביקשנו גם לראות את הניתוח של כלכלנית האוצר עליו מתבססים הנתונים בדרישה לביטול הפטור ממע"מ. מדוברות האוצר נמסר: "אכן קיים מחקר, אך ייקח זמן עוד לערוך אותו לפרסום חיצוני. ברגע שנוכל נשלח לך".

פספורטניוז: איזה מחקר זה שאי אפשר להראות אותו? קשה להאמין שקורה דבר כזה

דוברות האוצר: "מה שאתה מאמין או לא מאמין זו בעיה שלך".

מה עם מחקר בנק ישראל?

"יש עבודה כלכלית של בנק ישראל משנת 2019".

למה אתם לא מראים אותו?

"יש הבדל בין מסמכים פנימיים לחיצוניים. ברגע שאתה מוציא משהו אתה צריך לבדוק עם כל הגורמים הרלוונטיים ולקבל את אישורם. מתוקף הדברים, במחקרים כאלה מעורבים הרבה גורמים ואלו תהליכים שלוקחים זמן".

בבנק ישראל טוענים שאין מחקר חדש מאז 2011?

"התשובה של בנק ישראל נוגעת למסמך פנימי שלהם. אכן המחקר האחרון שלהם פורסם מזמן ועל זה הם הגיבו לך. הם רק שכחו לציין שקיים מחקר נוסף פנימי שלא פורסם".

בתוך כך, לשכת  התיאום של תעשיית התיירות צפויה להיפגש ביום (ה') הקרוב ולדון בנושא עם שר התיירות, חיים כץ.

בפגישה אמורים לקחת חלק בין השאר, מיקי פדרמן, בעלי רשת מלונות דן ויו"ר לשכת התיאום של תעשיית התיירות; יעל דניאל, מנכ"לית התאחדות המלונות; יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת; ומוני בר, יו"ר ארגון חברות השכרת רכב וליסינג ובעלי באדג'ט בישראל.

בתעשיית התיירות יעבירו בפגישה קריטית זו את הנתונים מה יקרה מבחינתם לתעשייה אם וכאשר הפטור יבוטל. מאז נודע דבר כוונת האוצר לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים, נוצר זעם רב. מאידך, שר התיירות כץ עדיין לא השמיע את דעתו בנושא אך מן הסתם יידרש לכך בסופו של דבר. 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: משרד האוצר

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: