אא

כ-1.1 מיליון דרכונים ממתינים לאחר הסרת מגבלות הקורונה

מרכז המחקר והמידע של הכנסת ערך סקירה מקיפה על זמני ההמתנה להנפקת הדרכונים. במחקר מציינים: "באשר לזמן ההמתנה עד לקבלת תור בלשכות עולה כי ישנם הבדלים במשך ההמתנה בין אזורים שונים בארץ"

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

מרכז המחקר של הכנסת ערך בדיקה וסקירת סוגיות שונות הקשורות להנפקת דרכונים בישראל, ובפרט משכי ההמתנה לקבלת הדרכון.

עפ"י המסמך, בשנת 2019 הוגשו 1.078,891 מיליון בקשות להנפקת דרכונים ואילו בשנת 2020, עם התפרצות משבר הקורונה, המספר צנח ל-434,290. בשנת 2021, עם הסרת חלק מהמגבלות על יציאה מהארץ, חל גידול בביקוש לדרכונים והמספר עלה ל-708,576. מכאן, שבשנים 2020-2021 ביחד נופקו בסך הכול כ-1.1 מיליון דרכונים – מספר דומה למספר הדרכונים שמונפקים בדך כלל בשנה אחת. מתוך כך נוצר פער של שנה שלמה העומד על כ-1.1 מיליון דרכונים.

בשנת 2022, עם הסרת כל המגבלות, מספר הבקשות הגיע לכדי 1.349,328 מיליון דרכונים, כ-30% יותר מאשר בשנת 2019, טרם פרוץ המגפה. עקב כך נוצרו עיכובים משמעותיים בהנפקת דרכונים על ידי רשות האוכלוסין וההגירה.

זמני ההמתנה לקבלת דרכון מורכבים משני חלקים, זמן ההמתנה לקבלת תור בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה, ופרק הזמן ממועד התור ועד קבלת הדרכון בפועל.

עוד מציינים במרכז המחקר: "באשר לזמן ההמתנה עד לקבלת תור בלשכות מהתשובות שקיבלנו מרשות האוכלוסין וההגירה עולה כי ישנם הבדלים במשך ההמתנה בין אזורים שונים בארץ: במרחבים צפון וחיפה זמני המתנה הם הנמוכים ביותר מבין המרחבים, אם כי גם בהם הם עדיין ממושכים מאוד (132 ו-142 ימים, בהתאמה). במרחב מרכז זמן ההמתנה  הוא הארוך ביותר ועומד על 179 ימים, שהם כחצי שנה."

מדוח נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה עולה כי סוגיית זמני ההמתנה הייתה מוכרת כבר בשנת 2021, כאשר מתוך 443 תלונות על רשות האוכלוסין וההגירה אשר הוגשו בשנה זו, כ-20% היו בנושאי קביעת תורים להנפקת דרכונים בלשכות הרשות. לאור המודעות לקיומה של הבעיה עוד בשנה זו, נשאלת השאלה באלו צעדים נקטה רשות האוכלוסין וההגירה כדי להתמודד עם העלייה בעומסים שכבר החלה ולתרחישי החרפה שלה.

באשר לזמן ההמתנה ממועד התור ועד לקבלת הדרכון בפועל- במסמך עולה כי בתחילת שנת 2022 הזמן שלקח מרגע ההרכשה של הדרכון ועד היציאה לדואר עמד על 7-11 ימים. במהלך השנה משך הזמן הזה התארך ליותר מ-30 ימים ובחודשיים האחרונה של השנה ירד מעט, ל-24-25 ימים.

לפי רשות האוכלוסין וההגירה, הסיבה להתמשכות זמן הייצור קשורה בשינויים שחלו במצבת כוח האדם במפעל הממשלתי במהלך תקופת הקורונה, עקב הירידה בביקושים.

נכון למועד כתיבת המסמך, תוספת כוח אדם אשר תגברה את המפעל בין יוני-נובמבר 2022 ירדה, כך שהיום, קצב הייצור אינו תואם הביקוש.

בשל הביקוש הרב לדרכונים ביומטריים וזמני ההמתנה הממושכים לקבלת תורים, רשות האוכלוסין וההגירה נקטה בפעולות שונות על מנת לנסות להקל על המצב. הכלי המרכזי אותו נקטה הרשות היה הרחבת המסלול של הוצאת דרכונים זמנים. זאת באמצעות פתיחת 28 לשכות של רשות האוכלוסין וההגירה להנפקת דרכונים מסוג זה, הארכת תוקף הדרכון הזמני משנה לשנתיים ומתן אפשרות לקבל דרכון זמני יותר מפעם אחת.

למסלול זה יתרונות וחסרונות, הן עבור הלקוח והן עבור הרשות. מחד, בעבור הלקוח, השירות להנפקת דרכון זמני ניתן ללא תור מראש והדרכון מונפק עד שבוע מרגע ההגעה ללשכה ומסירת הטפסים הנדרשים לשם כך. מאידך, הוא כרוך במחירים עלות הדרכון הזמני יקרה מזו של דרכון ביומטרי מאחר וזה אינו יכול להוות תחליף לדרכון הביומטרי הקבוע, מדובר ב"עלות על עלות" במונחי זמן וכסף.

בעבור רשות האוכלוסין וההגירה- תגבור החלופה של דרכונים זמניים כרוכה בהסטה של כוח אדם העובד ביחידות אחרות של הרשות לטובת הנפקת דרכונים זמניים וכן ביציאה מסוימת נגד המדיניות ארוכת הטווח של הרשות, אשר פועלת לצמצם הנפקת מסמכי נסיעה שאינם ביומטריים לאור חוזקו של המסמך הביומטרי אשר כמעט ולא ניתן לזייפו.

נוסף על כך, הרשות יצאה למהלך של גיוס 100 משרות זמניות. נכון למועד כתיבת המסמך , מתוך מכסה זו נקלטו 46 עובדים חדשים אולם כעשרים עובדים מתוכם נועדו ללשכות שהסיטו עובדים לטיפול בעולים החדשים אשר הגיעו מאוקראינה במהלך השנה האחרונה ונקלטו במרכזי הקליטה.

מכאן שאין מדובר בתוספת נטו, אלא חלקה משלים כוח אדם שנגרע ממצבת העובדים לטובת הטיפול בעלייה. כמו כן, הוחל בניסיונות לקדם פתרונות טכנולוגיים, ובפרט עמדות להרכשה עצמית בלשכות הרשות.

כזכור, אתמול פורסם כי עובדים על תכנית לפתרון משבר הדרכונים.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: דרכונים

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: