אא

אל על: "הצעת חוק הסמכויות לאיסוף ואבחון נתוני נוסעים דורשת עלויות ומשמעויות לא מבוטלות"

אל על בנייר עמדה לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת: "ישנו חשש כי  הדרישה תופעל באופן לא שוויוני ביחס לחברות התעופה המפעילות טיסות אל ישראל או ממנה. טומנת סכנה להעמקת הפגיעה בתעופה הישראלית"

אל על. צילום: עידו וכטל אל על. צילום: עידו וכטל

בחברת אל על מביעים הבוקר (ה') חשש מהצעת החוק בנושא סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה.

נזכיר כי הכנסת אישרה ב-14 בפברואר ברוב של 12 בעד 1 נגד, להחיל דין רציפות להצעת חוק לאיסוף נתונים על נוסעים היוצאים ונכנסים לישראל מחברות התעופה כצעד הכרחי בדרך לפטור מהצורך לוויזה לישראלים המבקרים בארה"ב ולכניסת מדינת ישראל לתכנית הפטור מוויזות.

הנתונים שיאספו הם נתוני API וכוללים: נתוני טיסה וכן פרטי דרכון, שם הנוסע, תאריך לידה, מין, לאום, תעודת הזיהוי והמדינה שהנפיקה אותו. אך תאסוף גם נתונים נוספים:
אמצעי תשלום, דוא"ל, מס טלפון נייד, תאריכי נסיעה, פרטי כבודה ומשקלם, היסטורית הנסיעות של הנוסע ועוד. הצעת החוק מקודמת כחלק מביטחון הגבולות והתמודדות עם תופעת כניסת פעילי טרור זרים, והיא המשך להחלטת האו"ם, הקובעת כי מדינות החברות באו"ם צריכות להקים מערכות לנתוני API ולדרוש מחברות תעופה הפועלות בשטחן לספק נתונים אלו.

בנייר עמדה ראשוני לחברי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, אל על מעלה מספר חששות והסתייגויות. החברה מציינת כי, "הצעת החוק חלה לכאורה על כל חברות התעופה הטסות אל ישראל או ממנה. עם זאת, הסעיף המסמיך לדרוש מסירת מידע ממוביל נוסעים, מעניק לראש המרכז שיקול דעת רחב, ולמעשה בלתי מוגבל, בשאלה איך, כיצד וכלפי מי להפעיל את דרישת נתוני הנוסעים. ישנו חשש כי סמכות זו תופעל באופן לא שוויוני ביחס לחברות התעופה המפעילות טיסות לישראל או ממנה".

"במילים אחרות" אומרים באל על, ישנו חשש כי הסמכות תופעל בראש ובראשונה כלפי חברות התעופה הישראליות, ובראשן אל על. לעמדת אל על, יש לעגן בחוק חובה המורה לראש המרכז לפעול באופן שוויוני ביחס לכלל חברות התעופה ומנגנון שיבטיח שמירת עקרון בסיסי זה".

עוד מבקשת אל על, "לחייב בחוק את כל חברות התעופה המפעילות טיסות אל ישראל או ממנה, כחובה בסיסית הקבועה בחוק, להקים את הממשק האלקטרוני הנזכר להצעת החוק, ולא רק חברת תעופה שתקבל דרישה ספציפית למסירת נתוני נוסעים מאת ראש המרכז".

עוד טוענת אל על כי ביחס לעלויות תפעוליות ומשמעויות כספיות, "בשלב ראשוני זה טרם עלה בידי אל על להבין ולגבש באופן סופי את העלויות התפעוליות והמשמעויות הכספיות הנובעות מיישום החובות הקבועות על חברת התעופה בהצעת החוק. עם זאת, על פני הדברים נראה כי מדובר בעלויות ובמשמעויות שעשויות להיות לא מבוטלות".

עוד טוענת אל על כי, "הטלת עלויות על חברות התעופה באופן לא שוויוני, טומנת בחובה סכנה להגברת האפליה ולהעמקת הפגיעה בתעופה הישראלית, ותפגע בסופו של דבר בתחרות ההוגנת בין חברות התעופה".

אל על חוששת שיישום הוראות החוק עלול לחשוף את החברה לתביעות מצד נוסעים ו/או צדדים שלישיים נוספים בפני טריבונלים משפטיים זרים ו/או קנסות מצד רשויות רגולטוריות זרות, וזאת בין היתר בשים לב לדיני הגנת הפרטיות באיחוד האירופי.

החברה דורשת כי, "הצעת החוק צריכה לכלול התחייבות לכך שאיסוף המידע והשימושים במידע יעשו באופן מידתי בלבד, תוך הקפדה על עקרונות מינימיזציה על השימוש במידע ושמירתו בהתבסס על קריטריונים של צורך ממשי בלבד, על מנת לצמצם את יצירת של חשיפות משפטיות כאמור לחברות התעופה הישראליות. בנוסף, עמדת אל על היא כי יש לכלול בחוק מנגנון באמצעותו תוכל החברה להתנגד באופן נקודתי להעברת נתונים מסוימים ככל שהיא סבורה כי הדבר עשוי ליצור עבורה חשיפות משפטיות ו/או לפגוע באינטרסים לגיטימיים של החברה ובזכויותיהם של נוסעיה. מנגנון זה נדרש בפרט לאור הסמכות המוענקת בהצעת החוק לגורם הממונה, להרחיב את דרישות הנתונים, כמפורט לעיל".       

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אל על

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: