תל אביב 24°c
ניו יורק 19°c
לונדון 9°c
פריז 12°c
ברלין 14°c
אתונה 19°c
לרנקה 21°c
אא

כך מביאים לישראל מאטלנטה מטוס פרטי עם טווח טיסה של 3 שעות בלבד

ערן דובדבני, טייס ומנכ"ל "דרך הסילון", ביצע טיסה של 3 ימים עם 7 עצירות כדי להביא לארץ מטוס בשווי של כ-2 מיליון דולר עבור לקוח פרטי. דובדבני לפספורטניוז: "משימה מורכבת שדורשת יכולת פתרון בעיות בזמן אמת". וגם, כמה יעלה לכם לחכור את המטוס לכיוון טיסה 1?

מטוס מנהלים. צילום: אדי ברם מטוס מנהלים. צילום: אדי ברם

3 ימים ו-7 עצירות: יציאה לדרך משדה התעופה DeKalb–Peachtree שבאטלנטה ג'ורג'יה אל בנגור שבמדינת מיין בפינה הצפון מזרחית של ארה"ב. מבנגור לשדה התעופה הקנדי המזרחי ביותר בגוס ביי. למחרת, טיסה ישירה לקפלוויק שבאיסלנד, הודות לתנאי רוח ומזג אוויר טובים. מקפלוויק שבאיסלנד לוויק שבסקטולנד ומשם ישירות לפראג בירת צ'כיה, עצירת תדלוק באתונה שביוון ומשם ישירות לחיפה, ישראל. זו תמצית מסע הדילוגים של ערן דובדני, טייס, אל"מ במילואים ומנכ"ל חברת "דרך הסילון", שהטיס לארץ מטוס מנהלים פרטי עבור לקוח פרטי. ("דרך הסילון" מתמחה בפתרונות תעופה פרטית במטוסי מנהלים).

מהמטוס מסוג ביצ'ג'ט 400A שיוצר על ידי חברת ביצ'קרפט האמריקאית יוצרו 608 מטוסים, המטוס הספציפי שהובא לישראל הוא מטוס משנת ייצור 1996. מטוסים מהדגם הזה נמכרים במחירים שנעים בין מיליון ל-2 מיליון דולר, בהתאם למצבם הטכני. המטוס בבעלות פרטית ישמש את בעליו לטיסות עסקיות ולנופש, ובהמשך, יפעל בהפעלה מסחרית להטסת נוסעים בתשלום, לאחר קבלת כל האישורים מרשות התעופה האזרחית.

המטוס מצטרף לצי המטוסים הפרטיים בישראל שהינו צי קטן יחסית. בישראל כ-55 מטוסי מנהלים, רובם המוחלט בבעלות פרטית וברישום זר. מתוכם, רק 7 מטוסים בעלי רישיון להפעלה מסחרית במקביל.

"האתגר בהבאת מטוס בעל טווח טיסה של כ-3 שעות (מכסה טווח טיסה עד דרום איטליה - ברינדיזי, פחות או יותר), היא העובדה שצריך לחצות את האוקיינוס האטלנטי, והאפשרויות לכך מוגבלות מאד, כי שדות תעופה נמצאים רק בגרינלד, באיסלנד או איי פארו", מספר דובדבני לפספורטניוז.

מטוס מנהלים פרטי. צילום אדי ברםמטוס מנהלים פרטי. צילום אדי ברם
עוד לדבריו, מבצע הבאת המטוס לארץ בחורף היה מבצע מסובך יותר יחסית בשל מספר שדות תעופה בדרך שאינם נגישים למטוס מסוג זה עקב תנאי מזג אוויר, חלק משדות התעופה מרוחקים כ-480 ק"מ האחד מהשני ולא ניתן לנחות בכל אחד מהם בכל רגע נתון בשל תנאי מזג האוויר. "בתכנון הנתיב לקחנו בחשבון טיסה לפינה הצפון-מזרחית של קנדה, לגוס ביי (Goose Bay) שב-ניופאונדלנד, משם לגרינלנד, איסלנד ולסקוטלנד. מסקוטלנד, הטיסה היא כבר מעל אירופה שמשופעת בשדות תעופה. בנוסף לכך, בטיסה כזו אין מאחוריי חברה תעופה גדולה, אין מחלקת מבצעים, משגרים מוסמכים ומחלקת לוגיסטיקה ותחזוקה המטפלים בכל הבטי הטיסה ומותירים לטייס רק לטוס. במהלך המסע יש להיות ערוכים לאירועים בלתי צפויים. אחד מהם, שאירע במסע הנוכחי, הוא הגילוי המפתיע שמכון הבדק האמריקאי לא הזין למחשבי המטוס בסיס נתונים מחוץ לצפון אמריקה. ללא עדכון שהזנתי למחשב המטוס לפני היציאה מצפון אירופה, לא יכולתי בכלל לצאת לדרך".

מה הדבר הכי מפחיד בטיסה כזאת?

"הדבר הכי מפחיד שדורש ערנות ודריכות לכל אורך הטיסה, היא התמודדות עם תקלה טכנית מעל האוקיינוס שמחייבת לנחות כמה שיותר מהר, האופציה היחידה היתה גרינלנד, שמזג האוויר בה וסוגי הגישה לא היו ״'דידותיים' בלשון המעטה - נחיתת אונס היתה צריכה להתבצע באוקיינוס קפוא. לשמחתי זה לא קרה. כך או כך, מדובר במשימה מאד מורכבת, שדורשת ניסיון ויכולת לפתור בעיות בזמן אמת. מצד שני, איני חושב שאני יוצא דופן, כל טייס בעל ניסיון בטיסות בינלאומיות ובטיסות חוצות אוקיינוס, יתמודד עם זה. זו הפעם הראשונה שחציתי את האוקיינוס בצורה הזו, עם עצירות הביניים, אך אין ספק שההכנה והניסיון תרמו לביצוע".

ערן דובדבני מנכל דרך הסילון. צילום אדי ברםערן דובדבני מנכל דרך הסילון. צילום אדי ברם
אני מבינה שהמטוס אומנם נמכר לאדם פרטי אך ישנה אפשרות גם לחכור אותו לטיסות פרטיות. כמה זה עולה?

"החכרת המטוס הכולל 7 מקומות ישיבה, תחל במחיר של כ-10,000 דולר לכיוון טיסה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: טיסה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: