אא

תוכניות תלמה שלמה נחשפות: הכנסת שותף נוסף חזק והנפקה בנסדא"ק

יו"ר חברת התיירות תלמה-שלמה, ארז שמול, בראיון מיוחד לפספורטניוז: "המטרה להכפיל את מחזור הפעילות של החברה כל שנה"; "היום, אחרי חציית גיל 50, אני יותר פתוח ומדבר עם האנשים סביבי"

ארז שמול. צילום: רונן מחלב ארז שמול. צילום: רונן מחלב

מגפת הקורונה, שהבליחה אל חיינו ושינתה סדרי עולם, טלטלה גם את עולמה של חברת תלמה-שלמה. חברת התיירות, שהייתה בבעלות ארז שמול, נאבקה על חייה וכל התוכניות הגדולות של שמול, התפוגגו להן ביום אחד.

המשבר אליו נקלעה בעקבות המגפה, הובילה את החברה בסופו של דבר לצרף לשורותיה משקיעים חזקים: משפחת שמלצר, מור בית השקעות וחברת אדתום שבשליטת איש העסקים רוני נפתלי. באחרונה, תלמה-שלמה נכנסה גם כשותפה בחברת Brickell Travel ונראה שעלתה על המסלול הנכון.

כעת, בתקופת השיקום, שמול, המכהן כיו"ר החברה, מדבר על הכל בראיון מיוחד לפספורטניוז.

נראה שהקורונה עשתה טוב לשמול, כמו גם חציית גיל 50. הוא כבר לא הילד הרע של ענף התיירות שרוצה להראות שהוא הכי גדול, שקונה כל מה שזז וחולם על כניסה לבעלות באל על. שמול במהדורת 2023, נראה הרבה יותר שקול, מתון ומבין כשיש לך שותפים בכירים, אתה צריך לעבור לעבוד בצורה אחרת.

גם החיבור בינו לבין מנכ"לית תלמה-שלמה, אייה מגן, נראה כדואט שעושה טוב לחברה. אם בהתחלה הייתה מעין מתיחות בין מי שעבד לפעמים לפי שליפות למי שהביאה איזון, כעת, העבודה המשותפת עושה, כאמור, טוב.

איפה עומדת תלמה מבחינת השוק?

"תלמה מסתכלת לא בהפרדה על העולם הלוקלי והגלובלי - אנחנו מסתכלים על הכל ביחד. כל הכלים וההתאמות שאנחנו עושים זה כדי להמשיך לצמוח בתעשייה הזו. אנחנו מסתכלים במגרש הגלובלי בצורה מאוד מסיבית, בטח ובטח שגם השוק הלוקלי  נכנס לתוך הזירה הזו".

נכנסתם כשותפים בבריקל טרוול מנג'מנט האמריקאית. לאן הכיוון של תלמה? למה דווקא החברה הזו ומה אתם מצפים מהחיבור הזה?

"המהלך הזה הוא מהלך אחד מתוך שלל מהלכים שקורים בעת ובעונה אחת. בתוך ה-Time Line. הוא יצא לאחד המהלכים הראשונים, אבל אם מסתכלים אחורה, אז רואים לא מעט מהלכים שעשינו, גם מהלכים מקומיים כמו רכישת איי קרוז, או כמו עסקת רכישה שעשינו עם ארביטריפ (1%) של  טדי שגיא, חברת טכנולוגיה שגם קנינו במהלך 2022. הרכישה הזו היא עוד חרוז מתוך שרשרת ארוכה של הרבה חרוזים ורכישות שמתבצעות בעת ובעונה אחת. העסקה הזו  הייתה מהראשונות שהייתה לה בשלות. בתוך 2022 הייתה תקופה כזו שהתחילה בחודשים הראשונים תקופה פורייה ועוד מהלכים פוטנציאליים שאפשר לעשות כי השוק היה חלש. בגלל ששנת 2022 הייתה שנה של "התפוצצות" בטרוול מהרגע להירגע אז כל עולם הרכישות והמיזוגים די היה לא נגיש כי החברות עצמן היו עסוקות להתעסק בהתפוצצות עם חזרת הטרוול במכה אחת".

לתלמה היו הרבה תוכניות שהקורונה שינתה.  נאלצתם לשנות את התוכניות, כמו כל העולם, ואז הכנסתם שותפים. איפה אתה עומד מבחינת כל התוכניות? ומה עבר עליך בשנים האחרונות?

"אחד האתגרים של הקורונה, מעבר לאתגרים השוטפים, זה היה כמו לקחת קופסא גדולה להכניס לתוכה את כל התוכניות שלך, לתחזק אותם ולשמר אותן ביום שיהיה אפשר להמשיך בדרך. כן נעשו לא מעט התאמות מתוך הקורונה. אחד המהלכים של הכנסת שותפים כמו משפחת נפתלי, מור בית השקעות וקבוצת שמלצר, בעצם עשיתי התאמות כדי להמשיך ולהגשים את התוכניות שתכננתי. היום בעצם אם מסתכלים סיבננו, רואים שכל מה שתוכנן בעצם קורה. המשכנו ברכישות ומיזוגים. להיפך, בזכות היכולות הפיננסיות של השותפים אנחנו יכולים לממש את כל התוכניות ולחשוב אפילו יותר בגדול, דברים יותר בומבסטיים מבחינת סדר הגדול והמהירות.

לגבי איפה שאני עומד עם החברה, בתוך עסקת החבילה החדשה להפוך מ-100% בעלות לחברת שותפים, אז הצד היפה של הפיגורציה החדשה הזאת, א' – רמת החיים משתפרת מבחינת ההתנהלות בעסק. יש היום תשתיות ניהוליות מסיביות, החברה הרבה יותר מסודרת ומאורגנת. החברה גם הרבה יותר מזוקקת מבחינת האסטרטגיה לאן היא רוצה ללכת. מצד שני, הידיים שלי הרבה יותר חופשיות כיום לעשות את מה שאני אוהב. זו אותה הסתכלות גלובלית על התעשייה הזו, ניתוח עסקי, אותה הבנה לדעת איך להמשיך להשקיע ב-TMSI ולהמשיך להגדיל את העסק, מצד שני לדעת למצוא את נקודת האיזון כדי להמשיך להשקיע לא מעט בטכנולוגיה ולהביא אותה לתוך החברה שלנו, גם להביא כגוף שמספק פתרונות טכנולוגיים להרבה חברות כיום בעולם".

בעבר אהבת להיות ציפור דרור. לעשות מה שבראש שלך. כיום, יש לך שותפים עם הרבה כסף ואתה כבר לא יכול לעשות מה שאתה רוצה בלי לשאול

"אפשר להסתכל על זה גם בצורה קצת מאתגרת ומצד שני בצורה מאוד חיובית. כיום, שאני מביא עסקאות לחברה, אני מביא אותן בצורה יותר שקולה כי אני לא לבד, וצריך להתמודד עם לא מעט שאלות כדי להעביר אותם במועצת המנהלים שיש לנו, ויש לנו בורד מפואר. מצד אחד, הוא מורכב מאנשי עסקים מאוד בכירים ומצד שני, אנשי כספים וקבוצות שמחזיקות לא מעט חברות. שאנחנו ניגשים למהלכים, זה נכון שהחופש פחות נמצא שם מבחינת יכולת קבלת ההחלטות. מצד שני, מכיוון שמבנה השותפים בחברה מורכב מהרבה ניסיון וידע, אז אנחנו יודעים לנתח את העסקאות בצורה הרבה יותר טובה, לנהל את המו"מ בצורה יותר טובה ומצד שלישי, לבוא ולהגיע עם בעלי מניות חזקים לעסקאות. אז העסקאות נעשות בצורה הרבה יותר קלה. כאשר אתה מגיע לעסקאות עם רשימת בעלי מניות כזו מפוארת, איכות החיים משתפרת מבחינת רמת היכולת של הצד שני ללכת עם מה שאתה רוצה".

״אנחנו עדיין חווים את החרדה מקורונה״. צילום :Shutterstock״אנחנו עדיין חווים את החרדה מקורונה״. צילום :Shutterstock

מה מבחינת היעדים של תלמה בעולם הגדול. דווקא בעקבות הקורונה, אתם לא פועלים להיכנס לתחומים אחרים כדי לא להיות תלויים בתחום אחד? כמו איסתא שאילולא הזרוע הנד"לנית שלה, אולי לא הייתה קיימת

"בפרקים הבאים בסדרה הזו שנקראת תלמה, אז תהיה גם כניסה לעולם בתי המלון ברמת להחזיק את הנכסים, להפיץ אותם בעצמנו בתוך הנכסים של עצמנו. גם יש חשיבה לא קטנה להיכנס לעולם התעופה. יש לנו כבר מודל שעובדים עליו עם עוד שני שותפים כדי להיכנס לעולם הזה".

היה לך חלום פעם להיות בעל מניות באל על

"אנחנו מפזרים עכשיו המון המון חלקים שאוספים אותם ובסוף הכל יתחבר לדבר אחד. המודל של תלמה יהיה גוש אחד גדול שיתמקם בין עשרת הגופים הגדולים בעולם שמורכב בעיקר מטרוול עסקי והרבה זירות אינטרנטיות שיפיצו את התוכן שלנו גם לעולם הפנאי, עולם הקרוזים, גם עולם בתי המלון. גם כיום, אנחנו שחקן גדול בכל העולם הזה עם B travel שהפכה להיות שחקן משמעותי, ארביטריפ ויש עוד שתי חברות טכנולוגיות בעולם בתי המלון שאנחנו בשלבי הרכישה שלהם. בזה שבי טרוול וארביטריפ שייכות לתלמה, זה הופך את תלמה להיות שחקן גדול ברמה העולמית בתחום הלנד. בעצם התפקיד שלי הוא באופן כללי לייצר ולהביא את העסקאות שאמורות לקחת את תלמה לאותם יעדים. יחד עם אייה מגן עושים תחלוץ של אותן עסקאות. חלק מהתפקיד שלה לייצר את החיבורים". 

צילום: 123rfצילום: 123rf

פעם היה לך בראש להיות הכי גדול בארץ. ב-BSP יש לכם נתח שוק הכי גדול של כ-14%, מה הרצון כיום?

"כמו שאמרתי, אנחנו לא מסתכלים על השוק הלוקלי כזירה, אנחנו מבחינים שיש את הרומנטיקה של התעשייה המקומית ויש לא מעט שחקנים שחיים את הטלנובלה המקומית, אנחנו כיום מסתכלים גלובלית. על הדרך מטבע הדברים, אנחנו השחקן הכי גדול פה וכנראה נשאר כאלה לעוד הרבה זמן ואולי נעשה עוד מהלך שניים בארץ כדי לבסס את המהלך הלוקלי שלנו. אבל תלמה כתלמה היא חברה שרצה בטבלאות הגלובליות. שאנחנו מדברים עם יאט"א בעולם של הקופרייט טרוול, אנחנו בין 25 החזקים בתחום. המספרים מדברים בעד עצמם. כמו שאומרים בספורט, הטבלה לא משקרת. לבוא להסתכל על השוק הלקולי כשוק לוקלי סגור, זו טעות מרה".

לאן השוק הולך כפי שאתה מתרשם?

"העולם בגדול מכוון להמשיך לייצר תעשייה שהיא רובה מורכבת מחברות קטנות. שאתה מסתכל החוצה יש הרבה חברות בסדר גודל של 200-400 מיליון דולר, וזה יכול להגיע למיליארד וחצי דולר, ומיד יש חלל גדול. המדרגה הבאה, כל החברות הגדולות, TMSD , אמריקן אקספרס,  ,Carlson Wagonlit travel וכל אלה חברות של עשרות מיליארדי דולר. מה שתלמה מכוונת זה להתמקם בתוך החלל שנע בין החברות הקטנות לחברות הענקיות. התוכניות שלנו להכפיל את החברה כל שנה, ואנחנו כבר נמצאים שם. שאני מדבר להכפיל, זה מחזור פעילות כללית של החברה. זו התוכנית שלנו ל-5 השנים הקרובות".

לפני הקורונה הייתה לך תכנית להנפיק את תלמה בבורסה. אולי זה הציל אותך שלא הייתם מוכנים למהלך. מנגד, זה היה חלום שלך

"יש את  האמירה 'הדרך חכמה מהצועד בה'. גם לפני הקורונה כיוונו לאן שכיוונו. זה נכון שהקורונה באה וטרפה את כל התוכניות והיינו עסוקים בקיום של החברה. אבל אני חושב שדווקא לייצר מהלך שהצלחתי לייצר בתוך הקורונה, זה היה אחד הדברים הגדולים שקרו בהיסטוריה של החברה. כי לבוא ולגרום למשקיעים כל כך חזקים להאמין בתעשייה שלנו באופן כללי ולהאמין בתלמה באופן ספציפי זו תוצאה שהיא מדהימה מבחינתי".

היו ימים שחששת שזהו אני מאבד את החברה. את מפעל חיי?

"אם אגיד לך שלא, אז אשקר. במבט לאחור מאוד קל להסתכל בצורה שטוחה על מה שקרה. צריך לזכור שזה קרה לא מזמן. מצד שני, שהיינו בתוך האירוע לא ידענו עד איזה מקום הדבר הזה יתגלגל. שאתה חיי בתוך מצב שהוא דינמי שהוא משתנה משבוע לשבוע, מיום ליום, אז כמובן היו רגעים שגם חששנו שהתעשייה הזו לעולם לא תחזור ומי שיגיד לך אחרת, לא יגיד לך את האמת. מצד שני, אני אדם אופטימי. לא מעט רגעים שדיברתי עם גורמים חיצוניים כדי לנסות להבין לאן אנחנו מתקדמים קדימה, אז הם כל פעם מחדש היו די בשוק איך אני מצליח לשמור על כזו אופטימיות, על מצב רוח טוב ושקט מחשבתי".

אפשר לומר שתחביב הגלישה שאתה אוהב לעשות בכל העולם, שמרה על האופטימיות שלך?

"נגעת באותו אזור במוח שעובד גם בגלישה וגם בצליחת המשבר. אחד הדברים החשובים בגלישה זה לדעת להשתמש בצעד המנטלי שלך בצורה יעילה. לא להיכנס ללחץ, לא לפחד, לנשום עמוק, לחשוב טוב ולצאת מהמצב. מזכיר לי מצב שהיה לי בהוואי לפני כמה שנים, יש שם שנקרא מצב 'קלין אף'. זה אומר פעם ב-45 דקות מגיע סט ענק 'משמיד' את רוב הגולשים. בפעמים הראשונות הייתי נלחץ, מעלה דופק ולאט לאט למדתי להשתמש בצד המנטלי, לנשום ולהירגע ולצאת מזה. זה בדיוק אותו מנגנון שהשתמשתי בזמן המשבר".

הרגשת שיש אנשים בזמן הקורונה שמחכים שתתרסק?

"תמיד העדפתי להיות בצד שמפחדים ממנו. בצד שמרגישים מאיומים ממנו, למרות שאני בחור חיובי, איש של אנשים ואוהב אדם. כל מי שנמצא בצד שמחכה שמישהו אחר מתרסק, או מאחל לאותו אחד שזה יקרה לו - או שהוא פרימיטיבי או שלא שייך לתעשייה הזו. בזכות התכונה ההפוכה שיש לי, שאני כן אוהב לראות הצלחות וכן רוצה להרגיש חלק ממהלכים גדולים, בגלל זה אני חושב שהגענו לאן שהגענו".

ומה עם תוכניות הבורסה?  צריך יהיה להיעשות בנאסד״ק״

"היום החברה מתנהלת כמו חברה ציבורית, גם ברמה הפרקטית וגם ברמה העקרונית. חלק מבעלי המניות הם חבר'ה שמדווחים וצריכים דו"חות רבעוניים. ברגע שמחליטים, אנחנו יכולים לגשת לכך תוך חודשיים-שלושה. לגבי אם נעשה את זה, אני חושב שהתשובה היא כן. רוב הסיכויים שלא נעשה את זה בבורסה המקומית, כי לפי היעדים שהחברה הציבה לעצמה בסדר גודל, זה צריך יהיה להיעשות בבורסה בחו"ל, כנראה בנאסד"ק. מבחינת תזמון הכל זה עניין של אווירה. נחכה שהשוק יהיה יותר נגיש מבחינת האווירה שלו. שנרגיש שזה הזמן, מה שכן, נעשה מהלך של עוד מדרגה בצורה של עוד גיוס של שחקן חזק לתוך הנבחרת שלנו".

כל גיוס כזה של שחקן חזק, אתה מדלל את עצמך

"בגדול, איזה גיוס שלא תעשה, מבחינה טכנית אתה מדלל את עצמך אבל השווי עולה. אתה הופך את השלם להיות גדול מסך חלקיו. בלי להיכנס למספרים, זו חברה שתהיה שווה הרבה מאות מיליוני דולרים".

לא מפחיד אותך שתהיה שוב סיטואציה של קורונה?

"אני חושב שאנחנו עדיין חווים את החרדה מקורונה. בדיוק שאלתי את המנכ"לית אייה, אם יכול להיות שאנחנו חווים פוסט טראומה של הקורונה. היא אמרה לי, יכול להיות שאנחנו לא מבינים את מה שעברנו, אנחנו לא מבינים את כל המשוכות שקפצנו מעליהם בתוך הקורונה. החשש הוא שם, מצד שני כולנו ראינו איך זה נגמר. אנחנו לא במקום שמפחדים מזה כרגע".

. צילום: יח״צ״אני חושב שאייה מגן היא האישה הכי חכמה שפגשתי אי פעם״. צילום: יח״צ״אני חושב שאייה מגן היא האישה הכי חכמה שפגשתי אי פעם״

מה עושה את החיבור שלך עם אייה לכל כך טוב, שכל אחד למד לעבוד עם השני?

"אני חושב שבסיס מערכת היחסים הטובה שלנו יושבת על אהבה הדדית. יש בנינו גם מערכת יחסים שמורכבת מחברות מאוד טובה והערכה דו כיוונית. אייה, אני חושב שהיא אחד מבני האדם היותר חכמים שפגשתי בחיים. אני חושב שהיא האישה הכי חכמה שפגשתי אי פעם. הרבה פעמים אני מבין שהיא 'אובר קווליפייד' למנגנונים בתוך התעשייה הזו. אני רואה איך מעריכים אותה בזירות הכי מפוארות בחו"ל של עולם הטרוול וגם בעולמות הפיננסים כשאנחנו מסתובבים בכל מיני גופים וקרנות פיננסים גדולים. הערכה אליה היא מיוחדת. אני לא יודע אם יש עוד גורם בעולם הטרוול, בטח בישראל, שיודע לתת את היכולות שהיא מציגה שם. כמו בכל מערכת יחסים, יש עליות וירידות. אבל ברגע שחציתי את גיל 50, לקחתי את מה שנקרא פאסיב-אגרסיב וזרקתי אותו מתוך תיבה לים".

אנחנו עדים לארז שמול החדש?

"אני חושב שכן. זה בכל תחומי החיים שלי. גם בבית, היום אני יותר פתוח, מדבר עם האנשים שסביבי - חברים או חברים לעבודה וגם עם אייה. כשצריך ללבן דברים, אנחנו יושבים ומלבנים ומדברים שיחות פתוחות שזה משהו שמבחינתי תכונה שנפתחה עכשיו בגיל 50. בסוף הילד מתבגר כמה שאנחנו רוח צעירה. כשאני מסתכל במראה, אני רואה עדיין ייצור צעיר".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ארז שמולתלמה שלמה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: