אא

מבקר המדינה: מצב מתמשך של תחזוקה וניקיון לא נאותים באתרי התיירות בישראל

דו"ח מבקר המדינה מציף שוב בעיה מתמשכת של הזנחה, תחזוקה ירודה, חוסר אכיפה וונדליזם באתרי טבע ותיירות בישראל. איזה ציון קיבלו תאי השירותים הציבוריים בישראל? ומהי תגובת משרד התיירות?

צילום: שאטרסטוק צילום: שאטרסטוק

דו"ח מבקר המדינה מעורר תמונת מצב מדאיגה לבעיה מוכרת על אופן תחזוקת וניקיון אתרי התיירות בישראל. 

בחודשים ינואר עד אוגוסט 2022 בדק משרד מבקר המדינה את נושא התחזוקה והניקיון של אתרי התיירות בישראל, ובשורה התחתונה - קיים מצב מתמשך של תחזוקה וניקיון לא נאותים באתרי התיירות בארץ. 

מהביקורת עולה כי רק ב-18% מאתרי התיירות, שבפיתוחם השקיע משרד התיירות בשנים 2011-2020 כ-1.2 מיליארד שקל בפיתוח אתרי תיירות בישראל, נעשית ביקורת תחזוקה על ידי יחידת הביקורת במנהל חווית התייר של משרד התיירות. 

הסקרים שערך משרד מבקר המדינה בקרב כ-1,600 מורי דרך וכ-600 מטיילים פעילים העלו כי מצבם הפיזי של חלקים מאתרי התיירות בישראל איננו מיטבי, וכי הם מתוחזקים ברמה בינונית עד נמוכה (טווח ציונים ממוצע של 53 עד 75).

עוד עולה, כי שביעות הרצון הנמוכה ביותר של המטיילים ומורי הדרך היא ממצב התחזוקה והניקיון באתרי התיירות העירוניים. בסקר המטיילים הציון הממוצע שהתקבל בגין שביעות הרצון ממצב התחזוקה והניקיון באתרי תיירות עירוניים היה נמוך (66), ובסקר מורי הדרך התקבל ציון ממוצע נמוך אף יותר (53).

באשר לאתרי ארכיאולוגיה והיסטוריה, צליינות ודת, שמורות טבע וגנים לאומיים, שביעות הרצון הממוצעת מהמצב הפיזי באתרים אלה בסקר המטיילים היא בינונית (73-76), ובסקר מורי הדרך שביעות הרצון הממוצעת היא נמוכה (56-58).

שביעות הרצון מהבטיחות והשלמות של תשתיות באתרי תיירות: מורי הדרך הביעו שביעות רצון נמוכה מכל רכיבי התחזוקה באתרי התיירות: רכיב הבטיחות והשלמות של תשתיות האתרים והתחזוקה הכללית בהם קיבל ציון ממוצע 52. רכיב הנראות והניקיון של האתרים קיבל ציון ממוצע 48. רכיב שילוט הכוונה ותאורה באתרים קיבל ציון ממוצע 48 ורכיב מצב תאי השירותים באתרי התיירות קיבל ציון ממוצע 33.

באשר לפעולות משרד התיירות, הביקורת העלתה כי קיים פער בין ההבנה האסטרטגית שמציג משרד התיירות במסמכיו לגבי המצב הבעייתי של תחזוקת אתרי התיירות, שאותו העריך בסקר הסיכונים שביצע כ"קריטי", וכן בהכרה של המשרד בעובדה כי רמת תחזוקה ירודה זו גורמת לפגיעה בתיירות.

בהתייחסו לוונדליזם באתרי קק"ל, מציין הדו"ח כי בשנים 2020 עד 2021 התגלו 578 מקרי ונדליזם באתרי קק"ל. נכון למאי 2022 התגלו בשנה זו עוד 151 אירועים כאלה. בעקבות תופעה רחבה זו יש צורך בהחלפת אלפי פריטים שהושחתו. למשל, באזורים מנשה והשרון לבדם הוחלפו בשנים 2106-2021, כ-1,200 פריטים.

עוד עולה כי פרמטר בחינת השפעות כלכליות על העדר תחזוקה, עלה  כי משרד התיירות לא בחן את ההשפעות הכלכליות הנגזרות מלכלוך המצטבר באתרי תיירות וכן את ההשפעות הכלכליות הנגזרות מתחזוקה לקויה או מהיעדר תחזוקה.

תגובת משרד התיירות לדו"ח מבקר המדינה: "מדובר בדו"ח שהוכן בשנת 2022. משרד התיירות רואה חשיבות רבה בתחזוקת אתרים ופועל מול הרשויות והגופים האחראים בשטח, ליצירת חווית תייר מיטבית. בנוהל התמיכות להקמת תשתיות תיירותיות, הוסיף המשרד השנה סעיף מיוחד המתעדף בקשות של רשויות המתחזקות את אתרי התיירות בתחומן. זאת, בנוסף על ביצוע בקרה ע"י המשרד".    

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: משרד התיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: