אא

לאולימפוס ובחזרה: חופשה בחצי האי היווני בו נולדו המשחקים האולימפיים

לאתונה יש את האקרופוליס ולפלופונס יש את אולימפיה - המקום ממנו יצאו האולימפיאדה והמילה ג'ים (מכון כושר). עכשיו שיש טיסות ישירות לפלופונס, מה דעתכם על חופשה שתיקח אתכם 2,000 שנה אחורה בזמן ותלין אתכם במלונות הכל כלול מטורפים?

מלון Aldemar Olympian Village ביוון. צילום: יחצ מלון Aldemar Olympian Village ביוון. צילום: יחצ

זאת פעם שנייה שמבצע צבאי בעזה "תופס" אותי בארץ זרה. בפעם הקודמת, היה זה מבצע "עלות השחר" ש"תפס" אותי בחופשה בירדן. נסעתי להתנתק משגרת החיים הלחוצה (עם ובלי קשר למבצעים צבאיים) ומהמרוץ הקפיטליסטי החזירי של החיים המודרניים. לרוקן את הראש בספארי צלילות. לא לחשוב על כלום, רק על מה שאראה מתחת לפני המים בצד הירדני של הים האדום, אבל אוטופיה לחוד ומידל איסט לחוד. "עלות השחר" הבליח בפתאומיות ושילח אותנו לארוז ולחזור הביתה. הרגיש לנו לא בטוח להישאר בירדן.

והנה, שוב פורץ מבצע צבאי כשאני בחו"ל. הפעם, "מגן וחץ" תופס אותי ביוון. מאחר ויוון היא לא ירדן, איכשהוא היה "קל" יותר לקחת את הסיטואציה המבעסת הזאת באוזו. הגעתי ליוון במסגרת משלחת עיתונאים לפלופונס - אזור שהישראלים פחות נוהרים אליו יחסית כמובן לאיים הפופולאריים: רודוס, כריתים ושות'. הפלופונס, חצי אי ענק בחלקה הדרומי של יוון – עולה הקיץ על מפת התיירות הודות לקו טיסות ישיר שחברת התיירות אשת טורס החלה להפעיל החודש (מאי) באמצעות סאן דור מקבוצת אל על. שעתיים וחצי טיסה ואתם ביעד.

חצי האי פלופונס מחובר ליבשה של יוון בשני אופנים: גשרים מעל תעלת קורינטוס - שנחפרה לעומק מטורף ונמתחת לאורך כ-6.3 קילומטר, המחברים את מרכז יוון עם הפלופונס; ו-Rio Antirio - גשר מיתרים תלוי מרהיב שנבנה בשנת 2004 והנסיעה בו כרוכה בתשלום של 13.5 אירו.

הנופים בחצי האי, שהמקומיים אגב לא קוראים לו אי מפאת גודלו האדיר, מזכירים מאוד את תבנית נוף מולדתנו. משהו בסגנון של הרי ירושלים בואכה גליל מערבי, ויש שיפליגו עם התיאור "טוסקנה של יוון". חצי האי בעונה זו של השנה, ירוק ופורח כולו. עצים (הרבה עצי זית), פרחי בר ותועפות של שטחים חקלאיים ירוקים עם נגיעות אדמדמות של גידולי תותים. חקלאות היא פרנסתם העיקרית של המקומיים.

הגשר שמחבר את האי ליבשה. צילום: ספיר פרץהגשר שמחבר את האי ליבשה. צילום: ספיר פרץ

תעלת קורינטוס. צילום: ספיר פרץתעלת קורינטוס. צילום: ספיר פרץ

מה לראות ולעשות בפלופונס? הנה כמה המלצות:

אולימפיה – היסטוריה מפוארת

לאתונה יש את האקרופוליס ולפלופונס יש את אולימפיה - המקום ממנו הבליחו לראשונה המשחקים האולימפיים הידועים כאולימפיאדה. מדובר באתר היסטורי חשוב מעין כמוהו שטיול בפלופונס לא שלם בלי ביקור בו, ולא רק לארכיאולוגים בדימוס כמוני. האתר, הנמצא במחוז Eleia אחד משבעה מחוזות בפלופונס, הוקם במאה העשירית לפנה"ס כמקום פולחן למלך האלים – זאוס. המשחקים שהחלו במקום בשנת 776 לפנה"ס ומאז כל 4 שנים, בסך הכל התלוו לפולחן ולא היו העיקר כאן. רק לגברים היה מותר להשתתף. נשים היו מחוץ לתחום. נאסר עליהן להשתתף ואפילו לצפות במשחקים, הלכו עם ההדרה עד הסוף. כך או כך, גם המילה ג'ים (מכון כושר) יצאה מכאן (לקוחה מהמילה Gymnasium).

באתר המרשים הזה, שפתוח כל יום מ-08:00 ועד 20:00 וכרוך בדמי כניסה של 12 אירו לאדם, עדיין ניצבים על תילם עמודים מרשימים כעדות למקדשים שנבנו לאלים שונים במיתולוגיה היוונית. במקום פועל גם מוזיאון המספר ומנגיש את ההיסטוריה של המקום דרך ממצאים וואו. בין הממצאים, קסדות לוחמים שהשתמרו מדהים ופסליהם של האלים זאוס, אפולו, הרמס אוחז באחיו דיוניסוס התינוק ואחרים.

מוזיאון אולימפיה המרשים. צילום: ספיר פרץמוזיאון אולימפיה המרשים. צילום: ספיר פרץ

פטרס - קניות וחיי לילה

ביום זו עוד עיר כעורה, מוזנחת ומרוססת בהגזמה בכתובות גרפיטי מהזן הפחות אומנותי. לרוב גיבוב של אותיות על חזיתות בתים, חנויות, ספסלים, עמודי תאורה ואפילו על מכוניות מסחריות. לאן שתסיטו את מבטכם, תיתקלו בגרפיטי. ונדליזם לשמו. אם כי פה ושם יש כמה גרפיטי ממש יפים. מצד שני, העיר פטרס, השלישית בגודלה ביוון ובירת מחוז מערב יין בצפון מערב הפלופונס, היא סיפור אחר לגמרי בשעת ליל, כמשל לאמרה הידועה 'אל תסתכל בקנקן אלא מה שבתוכו'.

עיר הנמל הכעורה כאמור, ביתם של כ-170 אלף תושבים מתוכם כ-30 אלף סטודנטים, הופכת בלילה לעיר עם וייב מדליק. צעירים רבים פושטים על בתי הקפה, הטברנות והברים. הרחובות המרכזיים מוארים בתאורה ססגונית וגם הכיכר המרכזית של העיר, זו עם פסלי פרחי הענק, נראית שונה לגמרי בחשיכה. אבל עוד לפני היציאה לבילוי, כדאי לחרוש את המדרחוב הארוך המאכלס את כל המותגים המוכרים והאהובים, דוגמת זארה המציעה את מיטב הקולקציות של המותג הספרדי במחירים הנמוכים, איך לא, מאלה בישראל. בדקתי (וכמובן רכשתי), זולים בכ-30% בהשוואה לארץ. המדרחוב גם נשפך אל הטיילת של העיר לחוף הים היוני.

מכוסה גרפיטי. צילום: ספיר פרץמכוסה גרפיטי. צילום: ספיר פרץ

יפה יותר ממעוף הציפור. צילום: ספיר פרץיפה יותר ממעוף הציפור. צילום: ספיר פרץ

ואם כבר הגעתם לעיר, בין אם במסגרת טיול כוכב מאזור אחר בפלופונס ובין אם ללון בה לילה אחד או שניים, העיר מאכלסת גם את הקתדרלה הגדולה ביותר ביוון שבנייתה החלה בשנת 1908 והסתיימה ב-1974: קתדרלת סנט אנדרו על שמו של פטרון העיר, אנדרו הקדוש שהיה אחד מ-12 שליחיו של ישו. אגב, ראשו נמצא בקתדרלה. ספון בקופסת מתכת עם פתח הצצה.

הקתדרלה הגדולה ביוון נמצאת כאן. צילום: ספיר פרץהקתדרלה הגדולה ביוון נמצאת כאן. צילום: ספיר פרץ

יקבים והרבה אוכל טוב

הפלופונס נהנה מאקלים ומאיכות אדמה המאפשרים לו לגדל זני ענבים לייצור יינות מצוינים. ברחבי האי פזורים כרמים ולא מעט יקבים שחלקם פתוחים לסיורים וטעימות תמורת עלויות סמליות. אחד היקבים הוא יקב Mercouri המייצר 120 אלף בקבוקים בשנה, מחצית מהתוצרת מיוצאת לחו"ל (לישראל לא). 5 אירו לאדם לסיור כולל טעימות יין אדום ולבן. ואם תרצו לרכוש, יין אדום עולה 12 אירו ולבן 7 אירו. היקב נמצא בחווה חקלאית רחבת ידיים הכוללת גם מיני מוזיאון המאכלס מכשירים עתיקים לייצור יין. יותר מכל צד את עיניי, מבנה יפיפה, נטוש ומעט מבעית שנראה כאילו לקוח מהסרט משפחת אדמס.

כרמים וטווסים. צילום: ספיר פרץכרמים וטווסים. צילום: ספיר פרץ

אחד מבעלי היקב. צילום: ספיר פרץאחד מבעלי היקב. צילום: ספיר פרץ

ולא רק חקלאות ויינות. תיירות היא משלח ידן העיקרי של משפחות רבות בפלופונס המפעילות טברנות משפחתיות מצוינות כמעט בכל כפר אליו תגיעו. חלקן מפעילות חנויות לממכר תוצרת מקומית ושאר מזכרות. נכון שזה תיירותי, אבל הנוף בדרך אל הכפרים האלה, המנקדים רכסי הרים מרשימים ומוריקים בעונה זו של השנה, שווה הכל, אפילו את הנסיעה בדרך המפותלת.

שווה להגיע לכאן רק בגלל הנוף. מנזר spilaio. צילום: ספיר פרץשווה להגיע לכאן רק בגלל הנוף. מנזר spilaio. צילום: ספיר פרץ

איזה נוף. צילום: ספיר פרץאיזה נוף. צילום: ספיר פרץ

הכל כלול - גרסת הפלופונס

לא פחות מ-49 בריכות פרטיות וציבוריות פזורות ברחבי ריזורט Aldemar Olympian Village המשתרע על שטח עצום במרחק נגיעה מחוף הים היוני. רגע, עוד לא סיימנו לספור. בריזורט המטורף הזה, המדורג 5 כוכבים, יש לא פחות מ-689 חדרים. מספר עצום שאיכשהוא ממש לא מורגש מפאת השטח האדיר של הריזורט. יש גם 9 מסעדות המציעות מגוון רחב של מטבחים, החל מאיטלקי ועד, איך לא, יווני.

במלון אין פארק מים אבל יש מגה-מגלשה הנמתחת לאורך של 93 מטרים ונשפכת לבריכת שחייה. לטובת הילדים, פועל במקום קידס-קלאב עם שפע של פעילויות לילדים לטווח גילאים שונה. יש גם מתחם ספא ומגוון ספורט ימי. חוף הים אומנם ציבורי, אך לגמרי מרגיש פרטי של המלון.

כמה תעלה לכם חופשה בריזורט הזה, המרוחק כשעה נסיעה משדה התעופה בו נוחתות הטיסות מישראל? נכון לכתיבת שורות אלה, אשת טורס מציעה חבילה של 3 לילות הכוללת: טיסות, העברות ולינה על בסיס הכל כלול במחיר של החל מ-594 דולר לאדם בהרכב של זוג+2 לתאריכים 18-21 במאי. ביולי, מן הסתם, המחיר יקר יותר: מטפס להחל מ-699 דולר לאדם בהרכב של זוג+2. באוגוסט המחיר יקר אף יותר, החל מ-789 דולר לאדם לאותה חבילה באותו הרכב.

עשרות בריכות פרטיות וחוף ים במרחק נגיעה.צילום: ספיר פרץעשרות בריכות פרטיות וחוף ים במרחק נגיעה.צילום: ספיר פרץ

סוויטה עם בריכה פרטית. צילום: יחצ מלוןסוויטה עם בריכה פרטית. צילום: יחצ מלון

מגלשת מים באורך 93 מ'. צילום: יחצ מלוןמגלשת מים באורך 93 מ'. צילום: יחצ מלון

מבט מלמעלה. צילום: יחצ מלוןמבט מלמעלה. צילום: יחצ מלון

חוף ים ציבורי שמרגיש פרטי. צילום: ספיר פרץחוף ים ציבורי שמרגיש פרטי. צילום: ספיר פרץ

שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס מוסיפה ואומרת, "הטיסות לפלופונס הן בשורה אמיתית לקהל הישראלי שאוהב את יוון אבל שבע מרודוס וכרתים, וצמא לגלות אזורים חדשים. במרחק טיסה של כשעתיים, צפון מערב הפלופונס מתאים לכולם – אוהבי הריזורטים והקניות, חובבי הטבע וההיסטוריה, משפחות, צעירים ומטיילים עצמאיים. זהו יעד בתולי שהולך והופך למבוקש בקרב תיירים מאירופה, ואין לנו ספק שהוא יהפוך לאחד מהמובילים ביעדי הקיץ של הישראלים השנה".

הכותבת הייתה אורחת אשת טורס בפלופונס.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: יווןאשת טורסאיי יוון

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: