אא

יוון האחרת: המדריך השלם למטיילים ביואנינה שביוון

הכירו את יוון המתויירת פחות: מחוז אפירוס, שבמרכזו העיר השלווה יואנינה. איפה מטיילים, אוכלים, ישנים ומבלים בעיר? הכל במדריך היעדים שלפניכם

בתוך חומות יואנינה. צילום: אירה מקיינקו בתוך חומות יואנינה. צילום: אירה מקיינקו

יואנינה (Ioannina), או יאנינה בלשון המקומיים, היא עיר מקסימה ובירת מחוז אפירוס (Epirus) שביוון. יש בה כ-130 אלף תושבים ומבחר של מקומות בילוי. כיעד תיירותי היא צמחה הרבה מאוד בשנים האחרונות, עם נתח מכובד מאוד של ישראלים שמגיעים למקום - גם עבור חופשה ביואנינה עצמה, ובעיקר כדי לטייל בכפרים המרהיבים של אזורי זגורי וצומרקה. 

מרכז העיר יואנינה. צילום: אירה מקיינקומרכז העיר יואנינה. צילום: אירה מקיינקו

 

הטיסה ליואנינה

ליואנינה הגענו לאחר טיסה של שעתיים וחצי בלבד במטוס מרווח של Aegean Airlines. הטיסה ממריאה פעמיים בשבוע, בימי רביעי ושבת, בשעה 19:40 מנתב"ג, והיא נוחתת ביואנינה ב-22:10. החזרה היא באותם ימים, כאשר ההמראה מנמל התעופה של יואנינה היא בשעה 22:55, והנחיתה ב-01:20. 

תהליך ההגעה למטוס נוח ומהיר, ולא היו שום תורים ארוכים. בגלל שהטיסה קצרה, על המטוס מקבלים פינוקים קלילים וטעימים - כריך (ממרח חומוס וירקות קלויים, או עם טונה), שתייה מכל סוג (כולל יין יווני), ועוגיות יווניות, שיכניסו אתכם לאווירה. לפני ששמתי לב, כבר הגעתי ליעד. ההגעה מנמל התעופה של יואנינה למרכז העיר קצרה מאוד, ואורכת כרבע שעה בלבד. 

הטיסה. צילום: אירה מקיינקוהטיסה. צילום: אירה מקיינקו

 

לינה ואירוח בעיר

אבל לפני שנעבור לכפרים סביבה, נתמקד מעט ביואנינה עצמה - כי גם לה יש הרבה מאוד מה להציע. במהלך הימים הראשונים של הטיול התארחתי במלון Grand Serai היוקרתי בלב ליבה של העיר יואנינה. השירות היה מצוין, כולל ארוחת ערב מותאמת אישית בליל ההגעה למלון. המלון מציע חדרים מרווחים עם מרפסות שמשקיפות על העיר ועל אגם יואנינה, בריכה, בופה מגוון לארוחת בוקר, שירותי ספא ועוד.

מלון גרנד סראיי. צילום: אירה מקיינקומלון גרנד סראיי. צילום: אירה מקיינקו

בריכת המלון. צילום: אירה מקיינקובריכת המלון. צילום: אירה מקיינקו

במהלך הסיור בעיר ביקרתי גם במספר מלונות בוטיק יפהפיים שממוקמים בתוך העיר העתיקה של יואנינה, בעלות של 80 יורו לחדר דלוקס ללילה. בעיני, כדאי לשקול גם את אפשרות הלינה האינטימית בעיר העתיקה, אך זה מאוד תלוי באופי הטיול שתבחרו. העיר שופעת אופציות לינה לתיירים, ובין אם תבחרו במלון גדול או בחדר בוטיק, תקבלו תמורה טובה למחיר - ובכל מקרה תהיו קרובים מאוד לכל האטרקציות של העיר. 

סמטאות העיר העתיקה. צילום: אירה מקיינקוסמטאות העיר העתיקה. צילום: אירה מקיינקו

יואנינה לצעירים

ובאילו אטרקציות מדובר? קודם כל, נפנה לליבם של המטיילים הצעירים. העיר יואנינה שופעת ברים מקומיים, מסעדות טעימות, חנויות ביגוד מקומיות ורשתות בינלאומיות, שוק איכרים, פארקים ומוזיאונים. ניתן לטייל ביואנינה כזוג או כמשפחה גם בלי לחוות את כל הטבע שסביבה. אם אתם בוחרים להתמקד בחיי הלילה של העיר, אל תפספסו את הברים המקומיים שנקראים "ציפוריסיקו" ומציעים טעימות של ציפורו (הגראפה, או הערק, היווני) לצד מנות טאפאס מגוונות. ניתן לטייל בשדרות הברים והמסעדות של יואנינה כמה לילות, ולמצוא כל פעם מקומות בילוי חדשים. 

רחובות ססגוניים. צילום: אירה מקיינקורחובות ססגוניים. צילום: אירה מקיינקו

אחת משדרות הברים ביואנינה. צילום: אירה מקיינקואחת משדרות הברים ביואנינה. צילום: אירה מקיינקו

אחת מהמסעדות ביואנינה. צילום: אירה מקיינקואחת מהמסעדות ביואנינה. צילום: אירה מקיינקו

 

יואנינה למשפחות

יואנינה היא עיירה עתיקה ומוקפת בחומה. יש בה שתי מצודות, שפע של מלונות בוטיק, נקודות תצפית ומוזיאונים. משפחות עם ילדים יוכלו לבקר בשני המוזיאונים החשובים ביותר בעיר, המוזיאון לאמנות מהתקופה הביזנטית ומוזיאון שמוקדש למלאכת הריקוע בכסף, שממוקמים בין חומות העיר העתיקה, ובאי הקטן שבמרכז אגם יואנינה. ההגעה לכל המקומות היא מהירה ופשוטה, ונדבר תחילה על המוזיאונים. 

גן השעון. צילום: אירה מקיינקוגן השעון. צילום: אירה מקיינקו

בדרך למוזיאונים והעיר העתיקה תוכלו לעבור בגן השעון, שנמצא ממש ליד הרחוב הראשי. בפארק פזורים פסלים של מובילי ומובילות המהפכה - בעיקר נשים, שלקחו חלק פעיל גם באספקת הנשקים וגם בלחימה עצמה. סמוך אליו נמצא פארק ליטריציה (Litharitsia), עם תצפית מרשימה על אגם יואנינה. 

תצפית ליטריציה. צילום: אירה מקיינקותצפית ליטריציה. צילום: אירה מקיינקו

תצפית ליטריציה. צילום: אירה מקיינקותצפית ליטריציה. צילום: אירה מקיינקו

 

המוזיאון לאמנות הביזנטית

המוזיאון הראשון אליו ניתן להגיע עם הילדים הוא המוזיאון לאמנות מהתקופה הביזנטית. מדובר במוזיאון קטן ואינטימי עם אמנות נוצרית מהתקופה הביזנטית, שכולל בעיקר ציורים וכלי חרס. כל המוצגים בתערוכה נגנבו מיואנינה במקור, והושבו לעיר רק לפני 6 שנים. עלות הכניסה למקום היא 6 יורו, אך כנראה שתוכלו לקבל הנחה. כשתגיעו למקום, כדאי להוריד אפליקציה עם מדריך אודיו חינמי עבור הסיור. לצד המוזיאון ממוקם הקבר של עלי פאסא, וניתן לבקר בו בחינם ולהתרשם מהאדריכלות והאמנות. אם אתם קצרים בזמן ניתן לדלג על המוזיאון הזה, או רק לבקר בפארק היפהפה שהוא שוכן בו, ולעבור ישירות למוזיאון הסמוך הבא. 

פארק יפהפה ברחבת המוזיאונים. צילום: אירה מקיינקופארק יפהפה ברחבת המוזיאונים. צילום: אירה מקיינקו

קבר עלי פאסא. צילום: אירה מקיינקוקבר עלי פאסא. צילום: אירה מקיינקו

 

מוזיאון הריקוע בכסף

מוזיאון ריקוע הכסף, או צורפות הכסף, הוא אחד המוזיאונים החדשים ביואנינה וביוון כולה. השליט אלי פאסא, ששלט באזור בתקופה העותמאנית, איפשר לבני העיירה להמשיך לעסוק באמנות הצורפות בכסף, והדבר עזר לעיר לפרוח. במוזיאון מוסברים (באנגלית וביוונית) תהליכי הריקוע, מי רוכש את האמנות, ויש גם אפשרות לגעת בכלים ובחומרים עצמם. הקומה העליונה של המוזיאון מוקדשת להצגת התכשיטים המהממים, שכוללים גם הרבה תכשיטים מצופים בזהב, שכולם נוצרו בעיירה. הכניסה למוזיאון עולה 4 יורו. בעיני, גם אם אין לכם ילדים, שווה לבקר במוזיאון רק בשביל לצפות בתצוגה הזאת. 

מגילת אסתר במוזיאון הריקוע בכסף. צילום: אירה מקיינקומגילת אסתר במוזיאון הריקוע בכסף. צילום: אירה מקיינקו

מוזיאון הריקוע בכסף. צילום: אירה מקיינקומוזיאון הריקוע בכסף. צילום: אירה מקיינקו

תכשיטים במוזיאון הריקוע בכסף. צילום: אירה מקיינקותכשיטים במוזיאון הריקוע בכסף. צילום: אירה מקיינקו

 

בית הכנסת

בתוך חומות העיר העתיקה שוכן גם בית הכנסת העתיק של יואנינה. 98% מתושבי העיירה היהודים נספו בשואה. כיום, נותרה בעיר אוכלוסייה קטנה בת 32 נפשות, מתוכם 4 מרצים בעיר. לפני חודשיים נפטר ראש העיר של יואנינה ונשיא הקהילה, פרופסור משה אליסף. מתפללי בית הכנסת הם אוכלוסייה מגובשת מאוד, ומדי יום כיפור מגיעים יוצאי יואנינה מכל העולם כדי להשלים מניין. 

צילום: אירה מקיינקוצילום: אירה מקיינקו

בית הכנסת בנוי בצורה מעניינת מאוד, עם שורות של ספסלים משני הצדדים, שמאפשרות למתפללים להביט בו זמנית גם על ארון הקודש שפונה מזרחה לירושלים, וגם על בימת הרבנים והחזנים שבמערב בית הכנסת. בית הכנסת הוקם לפני המאה ה-12, ונהרס והוקם מספר פעמים מאז בגלל רעידות אדמה, כאשר המבנה הנוכחי הוא משנת 1826. הארכיטקטורה של המקום היא ארכיטקטורה של יהודים רומניוטיים, שהגיעו ישירות מחורבן בית השני מירושלים לאזור יוון. 

צילום: אירה מקיינקוצילום: אירה מקיינקו

את הסיור המרתק העבירה בעברית אלגרה מצה, תושבת העיירה שמקבלת את פני כל היהודים המגיעים העירה. מומלץ מאוד לתאם איתה ביקור. 

אלגרה מצה. צילום: אירה מקיינקואלגרה מצה. צילום: אירה מקיינקו

 

מזון מקומי

הקולינריה ביואנינה מפנקת מאוד, ומציעה את מיטב מטעמי המטבח היווני. לא משנה לכמה זמן תגיעו לעיר, אסור לכם לפספס את מסעדת השף Thamon, שמשמעות שמה היא "לקוח קבוע". ואתם באמת תרצו להיות לקוחות קבועים במקום, כיוון שהוא מגיש מנות יצירתיות ממרכיבים מקומיים שמגודלים בכפרים שסביב, בעמקים ועל ההרים. הארוחה המשביעה כוללת הרבה מנות חלוקה מוגדרות מראש, שמשתנות לפי התפריט היומי. כל מנה כוללת שילוב מפתיע ומפנק של רכיבים וטעמים. במסעדה יש מבחר עשיר של מנות לכל סוגי הסועדים - בשר, דגים, גבינות, צמחוני, וטבעוני - ובמידת הצורך הם גם מבצעים התאמות תזונתיות לכל מנה שמוגשת.

מסעדת השף Thamon. צילום: אירה מקיינקומסעדת השף Thamon. צילום: אירה מקיינקו

 

אגם פמווטיס

האגם הקטן של יואנינה, אגם פמווטיס (Pamvotis), מוקף בטיילת ארוכה שניתן להתהלך בה ברוגע, או לעצור לארוחה באחת מהמסעדות שממוקמות על שפת האגם. מהאגם יוצאת גם מעבורת, שבעלות של 2 בלבד יורו ניתן להפליג איתה לאי שבמרכז האגם. בעונת התיירות המעבורת עוברת מדי חצי שעה, ובשאר הזמן - פעם בשעה. משך ההפלגה הוא כעשר דקות, ונוף האגם שנשקף ממנה יפה ונעים.  

אגם פמווטיס. צילום: אירה מקיינקואגם פמווטיס. צילום: אירה מקיינקו

 

האי של יואנינה

כשתגיעו לאי ניסאקי (Nissaki), תופתעו לגלות כמה הוא קטן. אורכו 800 מטרים, ורוחבי 500 מטרים, והוא אחד משני האיים המיושבים היחידים ביוון. מרבית המבקרים באי הם תיירים, או עובדי האטרקציות שבמקום - כאשר העיקרית שבהן היא מוזיאון אלי פאסא, שמספר את קורות חייו ואת תבוסתו, שהתרחשה ממש שם. האי תיירותי מאוד, אך לדעתי כדאי לבקר בו בגלל השיט הנעים במעבורת, המעבר המסקרן בסמטאות העיר, והמנזרים. 

מעבורת לאי של יואנינה. צילום: אירה מקיינקומעבורת לאי של יואנינה. צילום: אירה מקיינקו

על האי קיימים שבעה מנזרים. אנחנו ביקרנו במנזר Philanthropinion, שלצערי אסור לצלם בו, אך זה עוד יותר מדגיש כמה כדאי להגיע ולהציץ. מדובר במנזר שנבנה במהלך המאה ה-13, וכולל ציורים נוצריים צבעוניים על כל הקירות וגינה שנעים להתהלך בה. בכניסה למנזר תוכלו לראות קיר שלם שמוקדש לפילוסופים היוונים - כיוון שאלו דיברו על אל אחד, ואנשי הכנסייה פירשו זאת כתמיכה ברעיון של האל הנוצרי. 

מסלול הליכה לצד המנזר. צילום: אירה מקיינקומסלול הליכה לצד המנזר. צילום: אירה מקיינקו

נקודת צבע בתוך הטבע. צילום: אירה מקיינקונקודת צבע בתוך הטבע. צילום: אירה מקיינקו

סמטאות האי. צילום: אירה מקיינקוסמטאות האי. צילום: אירה מקיינקו

 

אטרקציות נוספות בסביבה

העיר יואנינה שופעת אטרקציות שיאפשרו לכם להישאר בה מספר ימים, ובסביבתה אפילו מספר שבועות. לא לחינם מרבית המגיעים ליואנינה עושים זאת כדי לצאת למסע טיול רגלי בכפרים וההרים המרשימים שפזורים סביבה. בכתבה הבאה על מחוז אפירוס תוכלו לקרוא עוד על זגורי, צומרקה ומצובו - וכל מה שאסור לכם לפספס בטיול היווני הבא שלכם.

שווה לבקר ביואנינה. צילום: אירה מקיינקושווה לבקר ביואנינה. צילום: אירה מקיינקו


 

הכותבת הייתה אורחת משרד התיירות של מחוז אפירוס ו-Aegean Airlines, המפעילה שתי טיסות שבועיות ישירות מתל אביב ליואנינה בימי רביעי ושבת. הקו פועל כקו קיץ עונתי עד סוף אוקטובר.
בנוסף, חברת התעופה Aegean Airlines מפעילה 19 טיסות שבועיות לאתונה, 7 טיסות שבועיות להרקליון, 5 טיסות שבועיות לרודוס, 3 טיסות שבועיות לסלוניקי, שתי טיסות שבועיות למיקונוס וחאניה, וטיסה שבועית אחת לקלמטה. 

יואנינה בלילה. צילום: אירה מקיינקויואנינה בלילה. צילום: אירה מקיינקו

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםיוון

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: