אא

קלימרה אפירוס: המדריך המלא לטיול במחוז אפירוס שבצפון יוון

ביקור במחוז אפירוס שבצפון יוון עובר דרך כפרים ציוריים, טברנות מצוינות והרבה מאוד טבע פראי. קבלו את המסלול האולטימטיבי לטיול באחד המחוזות היותר יפים של יוון

הכפר סירקו. צילום: אירה מקיינקו הכפר סירקו. צילום: אירה מקיינקו

למחוז אפירוס ביוון יש הרבה מה להציע לטייל הישראלי. השם Epirus מגיע מהמילה היוונית אפירו שמשמעותה, אדמה אינסופית. אבל לפני שנפרט מה לראות ולעשות באפירו, נתחיל בהיבט הטכני. חברת התעופה Aegean Airlines מפעילה טיסות ישירות ונוחות לנמל התעופה של יואנינה, העיר הגדולה במחוז. 

אגמי ואליה קאלדה. צילום: אירה מקיינקואגמי ואליה קאלדה. צילום: אירה מקיינקו

מצובו

הכפר הציורי מצובו (Metsovo) נמצא במרחק של 40 דקות נסיעה מיואנינה, ובאמצע הדרך בין יואנינה לסלוניקי. הוא מהווה את המרכז הגדול ביותר של בני השבט הוולכי ביוון - שבט מסורתי של רועי צאן נוודים. בגלל מרחק הנסיעה הקצר, ניתן לשלב את מצובו גם בביקור של כמה ימים ביואנינה. בכפר היפה הזה אפשר להעביר בקלות יום שלם - לטייל ברחובות, לאכול ארוחות טעימות, לטעום יין ביקב ולהתרשם מאמנות אזורית במוזיאון. 

אנחנו ביקרנו ביקב Katogi Averoff, בו מייצרים מעל חצי מיליון בקבוקי יין בשנה. הסיור ביקב הוא בחינם וניתן לרכוש מסלול טעימות יין בעלות של 13-20 יורו, בהתאם לכמות היינות שתרצו לטעום. הנראות של היקב מאוד אסתטית ומעניינת, ומדובר ביקב גדול שמסקרן לסייר בו. 

היקב Katogi Averoff. צילום: אירה מקיינקוהיקב Katogi Averoff. צילום: אירה מקיינקו

לאחר מכן, הגענו למוזיאון Averoff, בו מוצגת אמנות יוונית אזורית מכל התקופות וכל סוגי המדיה - כולל גלריה שאסור לפספס הממוקמת בקומה התחתונה, וכוללת צילומים היסטוריים של בני הכפר. מאוד נהניתי מהביקור במוזיאון הזה, וחובבי אמנות יכולים בקלות להעביר בו כמה שעות נעימות וללמוד בו על התרבות המקומית. 

מוזיאון Averoff. צילום: אירה מקיינקומוזיאון Averoff. צילום: אירה מקיינקו

את הסיור חתמנו בארוחה בטברנה המקומית הנהדרת Apokentro. לאורך הטיול זכיתי לאכול הרבה מנות מקומיות שוב ושוב, ואני יכולה להגיד, ללא שמץ של ספק, שמנת ה-Giant beans שלהם, שנקראת ביוונית "Gigantes", מנצחת בגדול. מדובר בתבשיל שעועית פאבה מקומית גדולה מהרגיל, שמבושלת עם הרבה שמן זית ותיבול מצוין, שלא תפסיקו לנגב עם לחם טרי. הם מגישים גם שפע של מנות נוספות, ומאוד מומלץ להזמין את הקישואים המטוגנים שלהם ומאפה התרד היווני ספנקופיטה (אם תודיעו מראש, הם יכינו אותו עבורכם ללא גבינה). 

ספנקופיטה. צילום: אירה מקיינקוספנקופיטה. צילום: אירה מקיינקו

מנת השעועית Giant Beans. צילום: אירה מקיינקומנת השעועית Giant Beans. צילום: אירה מקיינקו

קישואים מטוגנים. צילום: אירה מקיינקוקישואים מטוגנים. צילום: אירה מקיינקו

הטברנה המקומית Apokentro. צילום: אירה מקיינקוהטברנה המקומית Apokentro. צילום: אירה מקיינקו

בדרכנו חזרה ליואנינה, עצרנו בשמורת הטבע בעמק "ואליה קאלדה" ("העמק החם"). השמורה שופעת ביערות, צמחייה, בעלי חיים ואגמים, ביניהם אגם Apoentro ו-Aoo's Springs. העמק הוא מערכת אקולוגית ייחודית המהווה מקלט בטוח לבעלי חיים ולטבע.

אגמי ואליה קאלדה. צילום: אירה מקיינקואגמי ואליה קאלדה. צילום: אירה מקיינקו

אגמי ואליה קאלדה. צילום: אירה מקיינקואגמי ואליה קאלדה. צילום: אירה מקיינקו

 

אזור זגורי

הנופים המפורסמים של מחוז אפירוס, מתחילים באזור זגורי. השם זגורי (או זהורי) לקוח מהשפות הסלביות, ומשמעותו - מאחורי ההרים. ובהתאם לשם, זגורי ממוקמת ברמה שבין ומאחורי ההרים. מדובר בשמורת טבע עם 46 כפרים והרבה מסלולי טיול ארוכים וקצרים - שבקלות ניתן להעביר בהם טיול של שבוע ימים לפחות. האדריכלות באזור נשענת על חוק אדריכלי, שמחייב להמשיך לבנות בתים בצורה המסורתית. רק כדי להדגים עד כמה הכפרים מבודדים וממשיכים במסורות הישנות שלהם - יש מינימרקט רק בשניים מתוכם, וגם זה בעיקר עבור התיירים.

גשר קוקורי. צילום: אירה מקיינקוגשר קוקורי. צילום: אירה מקיינקו

בכל האזור תמצאו הרבה מאוד גשרים, כיוון שכל כפר מימן והקים גשר משלו כדי להגיע למקורות מים, מזון או מסחר. המוקד הראשון בזגורי הוא גשר האבן הגדול והמפורסם ביותר - גשר קוקורי (Kokkori). הוא נבנה במהלך התקופה העותמאנית כדי לחבר בין כפרים ועולמות, והצעידה עליו ממש מצליחה להחזיר את הזמן לאחור.

גשר קוקורי. צילום: אירה מקיינקוגשר קוקורי. צילום: אירה מקיינקו

מרחק קצר מגשר קוקורי, סמוך לכפר קיפי, נמצא גשר פלאקידאס (Plakidas). גשר שלוש הקשתות המפורסם הזה הוא אחד מגשרי האבן המרהיבים באזור ההררי של אפירוס. בגלל שהוא בנוי מ-3 קשתות, הוא יציב פחות ונהרס לעתים קרובות, מה שמצריך הרבה תיקונים.

 גשר פלאקידאס. צילום: אירה מקיינקו גשר פלאקידאס. צילום: אירה מקיינקו

יער האבן (Stone forest) שממוקם לצד הכפר מונודנדרי (Monodendri) הוא נקודת עצירה קטנה ומעניינת בדרך ליעד הבא. בתצפית תראו את אבן הציפחה, שיחד עם אבן הגיר ואבן הצור, מרכיבה את ההרים באזור. בני הכפרים המקומיים משתמשים בה לריצוף הגגות של בתיהם עד היום.

יער האבן. צילום: אירה מקיינקויער האבן. צילום: אירה מקיינקו

מיד לאחר מכן הגענו לקניון ויקוס (Vikos Canyon) - שהוא אחד המקומות הכי מתוירים בזגוריה. זו לא רק שמורת טבע, אלא גם הפארק הגיאולוגי החמישי החשוב בעולם. ההרים מספרים סיפור שמתחיל בעידן היורה ונמשך עד היום. באזור הגאוגרפי הזה יש 1,700 סוגי צמחים ופרחים, כאשר מדובר בנתון מאוד ייחודי לשטח כה קטן.

קניון ויקוס. צילום: אירה מקיינקוקניון ויקוס. צילום: אירה מקיינקו

קניון ויקוס. צילום: אירה מקיינקוקניון ויקוס. צילום: אירה מקיינקו

לא רחוק משם, לצד גשר Aristi, עשינו ראפטינג בנהר הנקי ביותר באירופה - הווידומטיס (Voidomatis). חוויית הראפטינג הייתה מהנה ומותאמת גם למשפחות עם ילדים קטנים, והנוף שנשקף בזמן החתירה מרגיע מאוד ופסטורלי. לאחר הרפטינג תוכלו לאכול בטברנה המקומית "Voidomatis" שממוקמת לא רחוק מהיעד הסופי של החתירה. 

ממסעדת ווידימטיס. צילום: אירה מקיינקוממסעדת ווידימטיס. צילום: אירה מקיינקו

צומרקה

אזור צומרקה נמצא דרומית מזרחית ליואנינה, ונמנה עם האזורים המרהיבים ביותר במחוז אפירוס, שלא כדאי לפספס. תוכלו ללון ביואנינה ולעשות נסיעה יומית לאזור, אך אני ממליצה להשתכן באחד מהכפרים בצומרקה ולהעביר כאן לכל הפחות מספר ימים. 

גשר פלאקה. צילום: אירה מקיינקוגשר פלאקה. צילום: אירה מקיינקו

את הטיול בצומרקה התחלנו בגשר פלאקה (Plaka Bridge), שהוא אחד הגשרים המפורסמים ביותר ביוון. הגשר שוקם בפעם השלישית ב-2020, לאחר שהתמוטט בשנת 2015. ההליכה על הגשר תלולה מאוד, ואינה מומלצת לאנשים עם פחד גבהים - אבל הנוף שנשקף ממנו שווה את הטיפוס.

גשר פלאקה התלול מאוד. צילום: אירה מקיינקוגשר פלאקה התלול מאוד. צילום: אירה מקיינקו

גשר פלאקה התלול מאוד. צילום: אירה מקיינקוגשר פלאקה התלול מאוד. צילום: אירה מקיינקו

הנוף מהגשר. צילום: אירה מקיינקוהנוף מהגשר. צילום: אירה מקיינקו

משם המשכנו ל-Twin Waterfalls, תצפית יפהפייה על שני מפלים שניתן ממש להתקרב אליהם. 

המפלים התאומים. צילום: אירה מקיינקוהמפלים התאומים. צילום: אירה מקיינקו

המפלים התאומים. צילום: אירה מקיינקוהמפלים התאומים. צילום: אירה מקיינקו

לאחר מכן, נסענו לכפר Pramanta, שהוא אחד הכפרים הגדולים ביותר במחוז צומרקה. אכלנו שם ארוחת צהריים טובה בטברנה המקומית Very's, והמשכנו למערת העטלפים Anemotrypa - שנחשבת למערת הנטיפים הלבנה ביותר ביוון, והיחידה שחוצה נהר לכל אורכה. הסיור במערה יהיה מהנה מאוד למשפחה עם ילדים. ניתן לראות מתוכה קצת מהנהר וגם כמה עטלפים. 

מערת העטלפים Anemotrypa. צילום: אירה מקיינקומערת העטלפים Anemotrypa. צילום: אירה מקיינקו

בדרך התלולה בין ההרים כדאי מאוד לעצור במנזר קיפינה (Kipina), שהוא מנזר שנבנה בשנת 1212 בתוך הר. הנוף מהמנזר פשוט עוצר נשימה והוא אחד הנקודות המרכזיות שתזכרו מהטיול, וזה מעניין מאוד גם לבקר בתוכו ולראות את חיי הנזירים הצנועים - והמערה ששימשה להסתרת אנשי הכפר הסמוך מפולשים. 

מנזר קיפינה. צילום: אירה מקיינקומנזר קיפינה. צילום: אירה מקיינקו

מנזר קיפינה. צילום: אירה מקיינקומנזר קיפינה. צילום: אירה מקיינקו

בדרכנו מהמנזר לכפר סירקו, עברנו בכפר המסורתי קלריטס (Kalarrites). שני הכפרים יחדיו הם מהכפרים היפים והמתוירים ביותר באזור צומרקה. הכפר קלריטס ידוע במלאכת אמנות ותכשיטי הכסף שלו, והוא עיר המקור של מותג התכשיטים בולגרי. כיום גרות בו כ-10 משפחות של רועי צאן בנות השבט הוולכי, שמתחזקות 3 בתי אירוח ומספר מסעדות. בחורף רועי הצאן יורדים לרעות בעמקים, ומשאירים את הכפר בידיהם של כ-15 תושבים. 

הכפר המסורתי קלריטס. צילום: אירה מקיינקוהכפר המסורתי קלריטס. צילום: אירה מקיינקו

אנחנו זכינו לפגוש את נפוליאון (71), דור חמישי בכפר, שמתחזק את החנות המשפחתית שלו ובית אירוח. אם אתם מגיעים למקום, אתם חייבים לעצור ולשתות אצלו תה הרים מסורתי או קפה יווני, ולהקשיב לשירתו המרגשת. מומלץ להגיע עם מדריכה מקומית (אנחנו התלווינו לאלינה הנהדרת מחברת Trekking Hellas), כיוון שגם נפוליאון וגם הרבה מהמקומיים אינם דוברים אנגלית בצורה טובה (אך כן הופתענו לגלות שגם מדריך מערת העטלפים וגם מדריך הרפטינג, כמו גם מפעילי אטרקציות רבים אחרים בסביבה, למדו עברית שוטפת בזכות כל המטיילים הישראלים שפוקדים את האזור). 

הכפר המסורתי קלריטס. צילום: אירה מקיינקוהכפר המסורתי קלריטס. צילום: אירה מקיינקו

בדרך לסירקו עצרנו גם ב-Kuiassa, שבמסלול ההליכה הקצר שלו ניתן לראות מספר מפלים ובריכות יפהפיות. 

מסלול Kuiassa. צילום: אירה מקיינקומסלול Kuiassa. צילום: אירה מקיינקו

סירקו

את הכניסה לכפר סירקו מומלץ לבצע רגלית, דרך השער הראשי שלו. הכניסה לכלי רכב מותרת רק מסביב, ובאמצעות מעבר בשער תוכלו לראות איך אנשי הכפר הגיעו אליו בעבר, ולהתרשם מהנופים המדהימים והארכיטקטורה שלו. גם בכניסה וגם בכפר עצמו, מדובר בהליכה די תלולה במעלה ההר, אז מומלץ להצטייד בנעליים נוחות. את ארוחת הערב סעדנו בטברנה "O Stravateos" המומלצת מאוד שנמצאת ממש בקרבת המלון, ובילינו מספר שעות רק בטיול התרשמות בכפר עצמו. 

סירקו. צילום: אירה מקיינקוסירקו. צילום: אירה מקיינקו

הכניסה המרשימה לסירקו. צילום: אירה מקיינקוהכניסה המרשימה לסירקו. צילום: אירה מקיינקו

סירקו לקראת השקיעה. צילום: אירה מקיינקוסירקו לקראת השקיעה. צילום: אירה מקיינקו

הכפר הקטן הזה מהווה את אחד מהמקומות הכי יפים בצפון יוון, עם אדריכלות ייחודית ונוף שאין שני לו. אנחנו לנו במלון הבוטיק היפהפה "The Old School Guesthouse", שנבנה בתוך המבנה המשומר של בית ספר מקומי ישן. בעלת המלון, מתינה לולי, העניקה חוויית אירוח יוצאת מגדר הרגיל, וזה ניכר גם בחדרים, גם בעיצוב המלון וגם בבופה ארוחת הבוקר המפנק - שכלל גם מנות שהכינה מראש לאורחים הטבעונים. 

המלון המקסים בסירקו, The Old School Guesthouse. צילום: אירה מקיינקוהמלון המקסים בסירקו, The Old School Guesthouse. צילום: אירה מקיינקו

טברנת O Stravateos. צילום: אירה מקיינקוטברנת O Stravateos. צילום: אירה מקיינקו

סלט מלא בכל טוב בטברנת O Stravateos. צילום: אירה מקיינקוסלט מלא בכל טוב בטברנת O Stravateos. צילום: אירה מקיינקו

לסיכום, טיול במחוז אפירוס ביוון אידיאלי למטיילים שאוהבים מסלולי הליכה ארוכים עם טבע פראי יפהפה, וגם לזוגות ומשפחות שירצו לבצע את אותו הטיול - אך ברכב. המסלול שמפורט כאן מתאים לשני סוגי המטיילים האלו, וכפי שכבר ראיתם - מחוז אפירוס מאפשר שפע של חוויות שמתאימות לכל העדפה.

רחובות סירקו. צילום: אירה מקיינקורחובות סירקו. צילום: אירה מקיינקו

הכותבת הייתה אורחת משרד התיירות של מחוז אפירוס ו-Aegean Airlines, המפעילה 2 טיסות שבועיות ישירות מתל אביב ליואנינה בימי רביעי ושבת. הקו פועל כקו קיץ עונתי עד סוף אוקטובר.
בנוסף, חברת התעופה Aegean Airlines מפעילה 19 טיסות שבועיות לאתונה, 7 טיסות שבועיות להרקליון, 5 טיסות שבועיות לרודוס, 3 טיסות שבועיות לסלוניקי, שתי טיסות שבועיות למיקונוס וחאניה, וטיסה שבועית אחת לקלמטה. 

צילום: אירה מקיינקוצילום: אירה מקיינקו

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםיוון

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: