אא

בעולם מדווחים על "פיצוץ אוכלוסין תיירותי" ומה בישראל?

תעשיית התיירות העולמית כבר מזמן חוגגת את סיום משבר הקורונה עם מספרים שוברי שיאים של תיירים המבקרים ביעדים הפופולריים בעולם. אבל בזמן שהעולם נופש, בישראל דווקא חלה ירידה במספר התיירים הנכנסים – ולא קטנה. האם הסיבה היא המהפכה המשפטית?

תיירים סינים בים המלח. צילום: shutterstock תיירים סינים בים המלח. צילום: shutterstock

התיירות העולמית נמצאת בעיצומה של אחת העונות המצליחות בעשורים האחרונים. עם תום מגיפת הקורונה, סקרים רבים הראו כי התיירים "מפצים עצמם" על התקופה הארוכה בה לא יצאו לחופשות, וכך יוצאים לנופש ארוך יותר, ואף מוציאים כסף רב יותר במהלך החופשה.

מגיעים, אבל פחות (צילום: Shutterstock)מגיעים, אבל פחות (צילום: Shutterstock)

בבירות אירופיות רבות מדווחים על "פיצוץ אוכלוסין תיירותי" ואף נוקטים צעדים כדי לצמצם את מספר התיירים הפוקדים את האתרים הפופולריים. ביוון צופים כי ישבר השנה שיא כל הזמנים בתיירות למדינה האהובה, ואף מתמודדים עם קשיים במספר המבקרים העצום מדי יום באתרי התיירות המרכזיים כדוגמת האקרופוליס באתונה.

בוונציה מגדילים את מס' התיירים ובספרד עוד בוחנים אופציות כיצד לרצות את המקומיים – בעיקר בברצלונה – שסובלים בחודשי הקיץ מחוסר יכולת להתנייד בעירם בגלל העומס הרב.

אבל בזמן שהעולם חוגג, דווקא אצלנו – מגמה הפוכה ומדאיגה. על פי נתוני הלמ"ס שמתפרסמים השבוע, בחודש יולי 2023 חלה ירידה של 15% בתיירות הנכנסת לישראל בהשוואה לחודש יולי 2019 (לפני פרוץ מגפת הקורונה).

אך מדאיג מכך שלא מדובר בנתון מקרי, אלא במגמה: בשלושת החודשים האחרונים, ממאי ועד יולי, נרשמה ירידה ממוצעת של 4.9% בתיירות הנכנסת לכל חודש. מתחילת השנה (ינואר-יולי 2023) נרשמו 2.4 מיליון כניסות תיירים לישראל, כ-350 אלף פחות מאשר בתקופה המקבילה ב-2019.

מספר התיירים הנכנסים לישראל (באלפים, לפני ואחרי הקורונה)

  2019 2022 2023
מאי 440 249 376
יוני 365 244 322
יולי 322 250 270

היעד ממנו מגיע מספר התיירים הגדול ביותר לישראל הוא כמיטב המסורת ארצות הברית (כ-640 אלף), והרחק מאחור צרפת (כ-160 אלף), בריטניה (כ-130 אלף), גרמניה (כ-120 אלף) ורוסיה (כ-117 אלף), שבניגוד למרבית יעדי אירופה - עדיין פועלות ממנה טיסות ישירות לישראל.

גורמים בענף התעופה ששוחחו עם פספורטניוז בשבועות האחרונים, נועצים את הסיבה במה שניתן לכנות "יותר מסקרנות" כלפי המצב הפנים-ישראלי, המהפכה המשפטית וההפגנות שכבר עושות כותרות בעולם. תמונות של אלימות קשה מנתיבי איילון וממוקדי הפגנות אחרים מככבות בערוצי הטלוויזיה הבינלאומיים כבר מספר חודשים, מה שמערער את ביטחונם של התיירים בהגעה לחופשה בישראל, כך כאמור על פי גורמים שונים בענף.

זאת, לצד היותה של ישראל יעד שאינו מהאהודים בעולם עבור תיירים בשל המצב הביטחוני והגיאו-פוליטי, על אף הסכמי אברהם ובעקבות גל הטרור שפקד את המדינה ביתר שאת בתחילת 2023 והמבצע הצבאי הקצר בתחילת חודש יולי.

העיניים נשואות לחגי תשרי

אחת התקופות המשמעותיות עבור תיירות יהודים המגיעים לישראל מדי שנה היא תקופת חגי תשרי. במצב הנוכחי ובעיקר לאור חזרת החקיקה בספטמבר לאחר פגרת הקיץ של הכנסת, קשה לראות את ההפגנות דועכות ואת התיירים חוזרים בהמוניהם. גם האיום הביטחוני שלא עוזב את סדר היום הישראלי לא תורם לתחושה שאחרי שבירת שיא כל הזמנים בתיירות נכנסת ב-2019 עם 4.55 מיליון תיירים ומגמת עלייה מרשימה בשנים שלפני כן, שנת 2023 תתקרב לאותו מספר.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: משרד התיירותתיירות נכנסתלמ"ס

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: