אא

״האווירה, האוכלוסיה והקהל שאני פוגשת במיוחד בת״א, הם בדיוק מה שוירג'ין רוצה לשדר לעולם״

התחרות הקשה עם בריטיש איירוויס בקו לונדון-תל אביב הפופולרי, העברית על הטיסות, העבודה לצד ריצ'רד ברנסון (ולמה הוא מקשקש על הדרכון שלו) ומה יעלה בגורלו של דייל שירצה להתאפר? המנהלת האזורית של וירג׳ין אטלנטיק, ליזל גריקה, חושפת את הסודות של החברה וגם: האם בקרוב היא תטיס אותנו לחלל?

ליזל גריקה שלישית משמאל. צילום יח״צ ליזל גריקה שלישית משמאל. צילום יח״צ

"מצאנו את הקהל המתאים בעולם עבור וירג'ין אטלנטיק. כשהערכים של החברה שלנו פגשו את המגוון והצבעוניות של הציבור הישראלי, ואת התרבות הישראלית, חשבתי שפשוט כולם יכולים לעבוד אצלנו בחברה עם אופי כזה".

ליזל ואנשי וירג'ין (צילום: פספורטניוז)ליזל ואנשי וירג'ין (צילום: פספורטניוז)

כך פותחת את הפגישה בינינו ליזל גריקה, המנהלת האזורית של וירג'ין אטלנטיק, שהגיעה בשבוע שעבר לאירוע הגאלה השנתי של קבוצת פספורט בתל אביב ולחגיגות ארבע שנים להשקת קו לונדון-תל אביב של החברה ה"חצופה" והצעירה של ריצ'רד ברנסון, הבעלים הצבעוני - אליו עוד נגיע בהמשך השיחה הזו.

שותפים במזרח התיכון

כבר בתחילת הראיון ניכר שגריקה מרוצה מאוד מהפרטנרים שהחברה מצאה במזרח התיכון, אנחנו הישראלים. "אתה מרגיש את האנרגיות האלה בישראל ולא יכול להתעלם מהן. האווירה החיה והבועטת, הסוגים הרבים של האוכלוסיה והקהל שאני פוגשת במיוחד בתל אביב, הם בדיוק מה שוירג'ין רוצה לשדר לעולם", היא אומרת בגאווה - ומספרת שמאותם ערכים של קבלה, וגם קלילות מסוימת, נהנה גם צוות החברה.

)בקרוב חידוש באוויר? (צילום: וירג'ין אטלנטיק)בקרוב חידוש באוויר? (צילום: וירג'ין אטלנטיק

כחלק מאותו אופי של החברה, בשנה שעברה החברה היתה אחת מנותנות החסות של מצעד הגאווה בתל אביב, לצד השגרירות הבריטית. אחרי שנים רבות שהם עושים זאת בעולם (לונדון, מנצ'סטר ומצעדים נוספים).

צוות וירג'ין אטלנטיק. בואו כמו שאתם

"אתה יכול להיות המנכ"ל, הדייל, או מי שתרצה - ואתה או את יכולים להגיע לעבודה עם קעקועים, או כל דבר אחר. אנחנו לא פוקדים על העובדים שלנו דבר, אף דיילת לא מחויבת להתאפר. אבל אם דייל רוצה להתאפר? בבקשה. אלו הם הערכים שלנו - בואו כמו שאתם, כי מי שאתם מייצגים אותנו כחברה באופן הטוב ביותר שיש ואם אתם מי שאתם כעובדים שלנו – אנחנו יודעים שתספקו את השירות הטוב ביותר ללקוחות שלנו.

צילום: וירג׳ין אטלנטיקצילום: וירג׳ין אטלנטיק

הקרב על הקו

גריקה חוזרת ארבע שנים אחורה ומספרת שהעבודה על פתיחת הקו לישראל היתה מהמורכבות והמדויקות שידעו בוירג'ין.

"בטרם השקנו את הקו, ביצענו מחקר ענק כדי ללמוד את הניואנסים התרבותיים השונים. השקענו זמן רב בהכשרת צוות הטיסה להבנת הקהל הישראלי והאוכל שהקהל הישראלי מעוניין בו. התגובות היו טובות וגם אלה שפחות – חזרו אלינו ועשינו את המיטב כדי לשפר.

לדבריה, המוצר הסופי הוא לא "העתק-הדבק" מחברות אחרות ומקהלים דומים. "בטיסה שלי מלונדון לתל אביב למשל, הכריזה היתה גם בעברית", היא מספרת. "אנחנו חברת תעופה בריטית וכשאנחנו מבצעים התאמה כזו, היא משמעותית מאוד עבור הקהל. הצוות שלנו גם יודע לענות לשאלות בעניין כשרות של אוכל ויין וזה חשוב לקהל".

אפשר להניח שלא יכולת להתעלם בביקור הזה מהקמפיין המאסיבי של אל על והתפריט החדש של אסף גרניט.

"זה נכון, ואנחנו מציעים אוכל כשר בטיסות, אבל מה שמעניין עוד יותר הוא שבטרקלין שלנו בהית'רו ("קלאב האוס") אנחנו מציעים פינה של אוכל ישראלי – לא רק כשר אלא כזה שתוכנן ותפריט שנבנה בשיתוף מסעדה ישראלית בלונדון".

גריקה מזכריה גם שוירג'ין היתה מהראשונות בעולם להשיק את מחלקת הפרימיום, לפני שנים ארוכות. "ריצ'רד ברנסון הבין את הצורך של אנשים במחלקה נוחה יותר ממחלקת התיירים, אבל עדיין לא להוציא סכומי עתק על מושב במחלקת העסקים.

"המחלקה אצלנו היא נפרדת לחלוטין, זו לא מחלקת תיירים משודרגת אלא חלק מעיצוב המטוס עם צוות ייעודי, אוכל מותאם למחלקה מטען נוסף ותוספות אחרות שמתאימות מאוד לטיסה כמו זו שבין תל אביב ללונדון מבחינת משך הטיסה".

סיון פרג'סיון פרג'

A350? לא מרגש אותי

המתחרה הגדולה של וירג'ין על הקו היא בריטיש איירווייס, שהציבה על אחת משתי הטיסות היומיות בין לונדון לתל אביב את מטוס הדגל של החברה, איירבאס A350. גריקה לא מתרגשת מהמוצר בו החברה משתמשת לקווים הארוכים יותר בעולם, בזמן שלישראל היא משתמשת ב-A330.

"אני מאוד מקווה שהמטוס החדש בקו בין לונדון לישראל יהיה A330NEO שלטעמי מתאים יותר לשירות בקו הזה אבל אף עם אל תגיד לעולם לא, יכול להיות שגם את ה-A350 נראה כאן".

ברנסון. השראה לחברה (צילום: Virgin Atlantic)ברנסון. השראה לחברה (צילום: Virgin Atlantic)

גריקה מזכירה שלווירג'ין צי המטוסים הצעיר ביותר מבין כל החברות באירופה, עם ממוצע של 6.5 שנים. "כך שלא משנה עם איזה מטוס שלנו תטוס, לרוב החוויה תהיה מטוס צעיר וטוב".

רשת הקווים של וירג'ין מתרחבת בשנים האחרונות ולצד הטיסות הישירות שהחברה תשיק בקרוב לסאו פאולו ולמלדיביים, הם גם חוזרים להפעיל את הקו לדובאי שנעלם בימי הקורונה וחוזר באופן עונתי. במקביל נכנסה החברה לברית החברות SKYTEAM – בנוסף לקוד-שייר עם דלתא.

"הברית תאפשר לנו לגדול משמעותית בשוק האסיאתי", היא מספרת אבל מסבירה גם את המשמעות עבור השוק הישראלי: "חברי המועדון של וירג'ין יוכלו לצבור נקודות כמובן בכל החברות בברית וליהנות משימוש בנקודות כדי להיכנס לטרקלינים בעולם".

לניו יורק בלי לשרוף דלק

אחד היעדים הגדולים והשאפתניים שאיגוד חברות התעופה הבינלאומי IATA הציב לפניו לשנים הקרובות הוא מדיניות ה"אפס פליטות", מעבר לשימוש של 100% בדלק בר-קיימא עד 2050. כמו כל חברות התעופה, גם וירג'ין מתכוננת למהלך המורכב.

"רעיון הקיימות תופס את החברה מוכנה ותואם לערכים של הבעלים ריצ'רד ברנסון", אומרת גריקה. "אנחנו משתדלים בכל דרך שהיא להראות שזה הכיוון של החברה. וזה מאוד מורכב, מהסיבה הפשוטה שהעולם לא מייצר מספיק דלק בר קיימא עבור כל הטיסות שלנו ושל אחרים".

אז מה עושים?

"מתמקדים בלשרוף כמה שפחות דלק, ככל שניתן. איך עושים זאת? שומרים על צי מטוסים צעיר, ממחזרים כל מה שרק אפשר למחזר. אפילו מדי הדיילים שלנו עשויים מפלסטיק ממוחזר. וזה עוד לא הכל. אנחנו בודקים איך ניתן למחזר כל מוצר במטוס, בכל המחלקות. החשיבות שאנחנו נותנים למשקל של כל מוצר במטוס היא כמעט לא הגיונית - אבל זה בהחלט חשוב מאוד".

ממש בימים האחרונים הודיעה וירג'ין כי ב-28 בנובמבר תעלה לאוויר הטיסה הטרנסאטלנטית הראשונה שתעשה שימוש ב-100% דלק בר-קיימא (SAF). וירג'ין תהיה החברה הראשונה לעשות זאת, בטיסה שתצא לפועל בשיתוף פעולה עם יצרנית מנועי המטוסים רולס-רויס וחברת בואינג ותטוס בקו לונדון-ניו יורק.

"סביב העלייה של הטיסה הזו לאוויר, נפעל בדרכים נוספות להעלאת המודעות לשמירה על איכות הסביבה. אנחנו מאוד גאים במהלך הזה".

הראש בעננים, הפתקים בדרכון: לעבוד עם ריצ'רד ברנסון

כשמדברים על וירג'ין אי אפשר שלא לדבר על העומד בראש החברה, מהדמויות הבולטות בענף ואחת מהצבעוניות שבהן, ריצ'רד ברנסון הבעלים.

"אני יכולה לדבר עליו שעות, אבל כשמדברים על ריצ'רד בעיקר שווה להתמקד בערכים שהוא מקנה למותג שיחגוג חמישים שנה בשנה הבאה. הוא אדם עם שתי רגליים על הקרקע, הרבה מעבר למה שניתן לדמיין. לרוב תמצא אותו בג'ינס, טי-שירט, ללא נעליים ועם כוס תה ביד. הוא יזכור פרטים על אנשים, ועל עובדים בחברה וזה משהו שאי אפשר ללמוד. באמת אכפת לו מכל אחד ואחת".

ספרי לנו עוד משהו מחוויית העבודה איתו?

"הוא מסתובב עם מחברת גדולה. תמיד. כותב וכותב הערות לעצמו בלי סוף. ומדי פעם הוא שולף את הפתקים מהמחברת שמאפשרים לו להיות מעורב בכל פרט ופרט בחברה. אגב, פעם הוא שכח את המחברת ולא תאמין מה מצאתי, הוא כתב את כל ההערות והפתקים שלו בתוך הדרכון האישי שלו".

אחד הפרויקטים השאפתניים והגדולים של החברה בשנים האחרונות הוא וירג'ין גלקטיק, תיירות "קצה החלל" שהחברה מציעה למי שהפרוטה מצויה בכיסם.

"האמת שאין לנו נגיעה בפעילות שלהם ומדובר בחברה נוספת לצד חברות רבות בקבוצה שלנו, אבל זה פשוט מרתק לשמוע מה שהם עושים. אגב, זה הרבה מעבר לתיירות חלל. זו חברה שעוסקת בחקר לווינים ובשלל תחומים עתידניים נוספים ומדהימים. ולפני שאתה שואל - לא, אני לא יכולה לדאוג לכם לכרטיסים בחינם לטיסה לחלל", ליזל מסכמת בנימה משעשעת.

 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: וירג'ין אטלנטיקבריטיש איירווייסחברות תעופהבריטניהליזל גריקה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: