אא

מ״מ מנהל נתב״ג: "נתב"ג היום זה כמעט כמו למלא ולרוקן את בלומפילד 3 פעמים ביום"

אודי בר עוז, מ״מ מנהל נתב״ג, נכנס לתפקיד בינואר השנה, ישר לבום של אחרי הקורונה. עד סוף השנה צפויים לעבור בנמל 25 מיליון נוסעים. כיצד הוא מתמודד עם מספרי השיא, המזוודות והמחסור בכ״א? ראיון בתקופה העמוסה ביותר בנתב"ג

אודי בר עוז. צילום: תמר מצפי אודי בר עוז. צילום: תמר מצפי

נמל התעופה בן גוריון, שער היציאה והכניסה הראשי של מדינת ישראל, משול לעיר קטנה. עיר שמדי יום עוברים בה כ100-130 אלף נוסעים בעונה וכ-60 אלף בממוצע מחוץ לעונה. עד סוף שנת 2023 יעברו בה כ-25 מיליון נוסעים.ות, שכולם מצפים לתחבורה ציבורית הולמת הלוך ושוב (רכבת ומוניות), מקומות חנייה, בתי קפה ומסעדות במחירים נגישים ומעל הכל, עמידה בלוחות זמנים, קבלת מזוודות ואפס תקלות. על כל האופרציה המורכבת הזו מופקד בימים אלה "ראש עיריית נתב"ג", אודי בר עוז, שנכנס לתפקיד ממלא מקום מנהל נתב"ג בתחילת 2023.

"כשאני מגיע ליום עבודה בנמל, יש לי לו"ז מתוכנן מראש לאותו יום. פגישות וסיורים. אבל אין יום עבודה שלא צצים בו הרבה מאוד דברים שצריך לטפל בהם. החל מתקלות טכניות ועד עניינים שקשורים ביחסי עבודה ותקציב. אני צריך לתת מענה כדי שהכול יעבוד כמו שצריך", אומר בר עוז בראיון לפספורט.

נכנסת לתפקיד בינואר 2023. איך אתה מסכם את התפקיד עד כה?
"מרתק, מאתגר, מעניין ומהנה. יש פה המון עבודה. התעסקות יומיומית, גם עם השוטף בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. כל הזמן צריך להסתכל קדימה ולא רק לשבוע הקרוב, אלה גם לעוד עשר שנים".

האם עשית חפיפה מסודרת עם קודמך בתפקיד, שמואל זכאי?
"כן. חפיפה איכותית וארוכה של כמה חודשים. כשנכנסתי לתפקיד, הקורונה כבר לא הייתה אישו כמו בתקופה של זכאי".

איך זה לנהל את נתב"ג בבום של אחרי הקורונה?
"נקודת הפתיחה מאוד לא פשוטה. חברות התעופה עדיין בגישוש מה וכמה הן יכולות (עובדים ומטוסים פעילים), וגם נתב"ג כנתב"ג, עדיין בבניית כ"א. עולם התעופה חטף את המכה הקשה ביותר בקורונה והרבה חברות התרוקנו מכ"א, אבל החוסר הזה הולך ופוחת. מאז הקורונה נתב"ג כל הזמן בתהליך בנייה, בכל ההיבטים".

יו"ר ועד עובדי רש"ת, פנחס עידן, אמר באחרונה שאחד הגורמים לעיכובים במסירת מזוודות זה מחסור בכ"א. אמר, "העובדים עושים מעל ומעבר, אבל ככה זה נראה כשיש מ"מ מנכ"ל ברשות, מ״מ מנהל שדה וחסרים כ-250 עובדים. אי אפשר להרוג את העובדים. כמה עובדים חסרים לכם כיום?
"חסרים כיום כמה עשרות עובדים. בשדה מועסקים כיום כ-3,000 עובדי רש"ת וכ-3,000 עובדים נוספים במעגל שמסביב. נערכנו לעונת הקיץ, שהתחילה קצת לפני פסח, גם מבחינת כח אדם עם יותר משרות, קורסים והכשרות בכל התפקידים. זאת, כדי שנוכל להעביר את תנועת המטוסים הקיץ בצורה המיטבית. הקיץ, תנועת הנוסעים שברה את השיא ואנחנו אחד משדות התעופה היחידים בעולם שעוברים את כמות התנועה בהם לעומת 2019. כמות העובדים שאנחנו מביאים למשמרות ברמה היומית, שבועית וחודשית היא כזאת שמאפשרת לנו להתמודד יפה בימים עמוסים. אנחנו יודעים לנהל את העובדים בתוך המשמרות והכל בתיאום עם ועד העובדים שמבינים ורוצים להצליח. לכולם חשוב לתת את השירות הטוב ביותר ללקוחות שלנו שהם נוסעים וחברות תעופה, וזה מה שאנחנו עושים".

צילום: ספיר פרץצילום: ספיר פרץ

אתם ערוכים לעומסים של חגי תשרי?
"נמשיך לתת מענה ואת השירות הטוב ביותר וברמה הגבוהה ביותר גם בחגי תשרי, כדי שכל הטיסות תצאנה בזמן. בחגי תשרי יש שני אירועים חשובים. הראשון, סגירת השדה ביום כיפור. תמיד לפני כניסת החג ואחרי צאת החג יש היערכות מיוחדת. והשני, הנוסעים לאומן. אנחנו מתארגנים לתת להם ולשאר הנוסעים את השירות הטוב ביותר". (נכון לכתיבת שורות אלה, נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, מאיים כי לא יאפשר כניסת ישראלים להתפלל באומן בראש השנה, אם המדינה לא תשנה את יחסה כלפי הפליטים האוקראינים בארץ. "אם לא ייפסק גירוש האוקראינים מישראל, תיאסר כניסת ישראלים לאומן. אוקראינה תבטל את הסכם האשרות עם ישראל", אמר.)

מהן הסיבות לעיכובים בהמראות בנתב"ג?
"90 ומשהו אחוז מאי עמידה בזמני המראה, נובעים מחברות התעופה, אבל לפעמים בזמני המראה, זה גם אנחנו. לא תמיד 100%".

כמה זמן לוקח להכין מטוס מרגע שנחת והגיע לעמדת חנייה ועד שהוא ממריא לדרכו שוב?
"זה משתנה בין חברות סדירות ללואו קוסט. בלואו קוסט לוקח עד 50 דקות ובסדירות במטוסים רחבי גוף עד שעתיים וחצי. אנחנו נותנים שירות ועומדים בלוחות זמנים שהתחייבנו אליהם. אני מודד את זה ברמה היומית וברמה המטוסית. אני בודק עם העובדים שצריכים לפרוק מטען. אני בודק עם המשאית שמובילה מי שתייה. אני בודק את כל הנתונים כל הזמן. יש המון סיבות לעיכובים. זה יכול להיות קשור לאיחור בהגעה של צוות אוויר לטיסה, התפוצצות הר געש או תאונה על הקרקע. כשמטפלים ב-700 מטוסים ביום, יכול לקרות משהו. בהקשר של דיוק, חברות תעופה מתכננות לוחות זמנים מאוד צפופים שאפשר לעמוד בו, אבל לא תמיד. לי חשובים הנוסעים ולכן מנסים לסייע לחברות התעופה".

בשיא עונת התיירות יאט"א הגדיר את ישראל כמדינה הגרועה ביותר במדד הדיוק בהמראות מישראל (לשבוע שבין 3 ל-9 באוגוסט 2023). על פי המדד, ישראל נמצאת במקום האחרון עם דיוק של 49.1% מהטיסות שיוצאות בזמן. נתונים לא מחמיאים
"נתב"ג בקטע הזה הוא לקוח של תעבורה אווירית וככזה לא הכל תלוי בו. כך למשל, באחרונה בגלל עומס חום קיצוני הוחלט לרווח בין הנחיתות, דבר שיצר עיכובים. היתה השפעה שקשורה גם במזג אוויר שאילצה אותנו לצמצם במעט את כמות הטיסות. תודה לאל שאצלנו אין תופעות טבע קיצוניות שסוגרות שדה".

בוא נדבר קצת על מחירים בנתב"ג. קפה ומאפה ב-31 שקל וחנייה ב-42 שקל לשעה. יש כוונה להוזיל מחירים?
"אין כוונה להוזיל מחירים כי הם לא יקרים. חנייה כאן יותר זולה מחניון עירוני בתל אביב. אצלנו יש גם 20 דקות ראשונות חינם להורדת נוסע. באשר למזון, בנתב"ג יש בתי קפה בהם ניתן לקנות קפה ומאפה במחירים מפוקחים (אספרסו קצר – 6.2 שקל, קפוצ'ינו קטן (180 מ"ל) – 7.8 שקל, קרואסון חמאה – 7.8 שקל ומים מינרלים (500 מ"ל) – 6.2 שקל. ס.פ.). המחירים כאן לדעתי לא יותר יקרים מבתי קפה בארץ. כאן עובדים 24 שעות ביממה ויש יותר עלויות כמו דמי זיכיון. מה שכן יש כוונה להגדיל את גיוון המזון בשנים הקרובות לרווחת הנוסעים, שיהיה להם יותר מגוון לבחור".

"נתב"ג יוכל להכיל 40 מיליון נוסעים"

הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף / חלופי לנתב"ג, תקוע שנים בממשלה (הרבה פוליטיקה) ובינתיים שדה התעופה רמון פיל לבן. מתי נתב"ג יגיע לדעתך לקצה גבול הקיבולת שלו?
"לנתב"ג יש עוד הרבה לאן לגדול וזה תהליך של שנים. יש לו גם יכולות אוויריות וגם יכולות קרקעיות טרמינליות רחבות כמו חנייה, גייטים, מערכות מזוודות ועוד. יש לנו תכנית להרחיב ולפתח את השדה כדי להגדיל את היכולת הטרמינלית ואת הקיבולת האווירית שיאפשרו קליטה עתידית של עד 40 מיליון נוסעים בשנה. יחד עם זאת, מכיוון שהקמת נמל תעופה חדש אורכת זמן, חשוב מאוד לקדם הקמת נמל תעופה נוסף".

היכן לדעתך צריך להקים את השדה החלופי?
"יש לי את הניתוח המקצועי שלי אבל הוא לא קשור לכאן ועכשיו. יותר מדי אנשים יושבים על המדוכה ויותר מדי סיבות לכאן ולכאן".

ברמת דוד?
"זאת אופציה וגם בדרום זאת אופציה".

מתי תחלו בעבודות להרחבת נתב"ג?
"הייתה יריית פתיחה לתכנית חודשיים לפני הקורונה. הכל הוקפא בגלל מה שקרה בעולם התעופה ועכשיו מחדשים אותה. כלומר, סיום תכנון והתחלה בביצוע. נתחיל בו זמנית בכמה פרויקטים של הגדלת הקיבולת. הרחבה משמעותית של טרמינל 3 למשל, במערכת מיון בדיקת מזוודות, בניית זרוע נוספת עם 4 שרוולים ועם אופציה ל-6 למטוסים רחבי גוף וצרי גוף. נגדיל גם את אזור ההסעדה והמסחר ונבנה טרמינל חדש נוסף לנוסעים שנוחתים בארץ ועולים על אוטובוסים כדי שכל התהליך יהיה הרבה יותר ידידותי".

בעבר דובר על הקמת בית מלון בשדה
"זה עדיין בתכנון. יש עדיין כוונה כזו".

טיפ שלך לקיצור הצ'ק אין בדרך לטיסה?
"הרבה שואלים אותי איך לקצר תורים עם רמז 'אודי תעשה לי טובה'. אני לא עושה טובה. אני אומר תעשו צ'ק אין מהבית, תגיעו לקיוסקים בטרמינל ותשלימו את התהליך המקוצר. ולא פחות חשוב מזה, תבדקו טוב טוב מאיזה טרמינל יוצאת הטיסה שלכם. אלפי נוסעים מתבלבלים ומגיעים לטרמינל 3 במקום ל-1 או ההיפך. אין צורך להגיע יותר מ-3 שעות בימים העמוסים".

כמה זמן בממוצע נכון להיום לוקח לנוסע לעבור את כל שרשרת החיול מהתשאול הביטחוני דרך הצ'ק אין, הבידוק הביטחוני וביקורת הגבולות ועד ההגעה לדיוטי פרי?
"זמני ההמתנה בטרמינל 3 מהרגע שנוסע מגיע לתשאול ועד אחרי הביקורת גבולות: בחודש מאי עמדנו על 43 דקות, ביוני - 44 דקות וביולי - 34 דקות. באוגוסט נעמוד על זמן דומה ליולי. ירדנו ב-10 דקות בזמן ממוצע לנוסע כי יש לנו יותר עובדים".

ומה בגזרת המזוודות?
"למרות הגידול החד בהיקף הנוסעים, בחודשים האחרונים חלה ירידה חדה ושיטתית בהיקף המזוודות שנשארו בארץ. באוגוסט רק 0.29% מהמזוודות נשארו בארץ לעומת 0.74% בינואר 2023. האחוזים הרבה יותר נמוכים. מהיום שנכנסתי לתפקיד אני שם על זה דגש. מנתח כל יום כמה מזוודות נשארות ולמה. אגב, חברות תעופה מורידות מזוודות בגלל משקל. רק באחרונה היה לנו מקרה שחברת תעופה הורידה עגלות בגלל בעיית משקל מבלי להודיע לנוסעים".

לסיום, מה יותר מעניין, להיות מפקד בסיס חיל אוויר (תפקיד שעשית בעבר) או מנהל נתב"ג?
"תפקידים שונים אבל שניהם מאוד מעניינים ומאתגרים".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: נתב"גאודי בר עוז

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: