אא

מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל: "טרמינל 1 צריך להיות טרמינל הבית של ארקיע"

אחרי קילומטרז' של למעלה משני עשורים, עוז ברלוביץ', שהחל את דרכו כדייל, מציין 7 שנים כמנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל וכמשנה למנכ"ל ויו"ר החברה, גדי טפר וחושף בין השאר כיצד החברה מתמודדת עם אתגרים שונים: "למדנו לשייט נכון בשוק של ביקושים משתנים". ראיון

עוז ברלוביץ'. צילום: גל רוזה עוז ברלוביץ'. צילום: גל רוזה

הרבה סלוטים חולקו מאז עוז ברלוביץ' החל את דרכו בארקיע לפני 24 שנים והפך מדייל למנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל. ברלוביץ', המכהן במקביל גם כמשנה למנכ"ל ארקיע (גדי טפר), סיפר באחד הראיונות שנתן בעבר לפספורטניוז כי למשפחת נקש, בעלת השליטה (70%) בארקיע, יש יכולת לזהות עובדים זוטרים עם הכישורים המתאימים לצמוח לתפקידים בכירים. בימים אלה, ברלוביץ' מציין 7 שנים בתפקידי מפתח בהנהלת החברה.

איזה הישגים אתה זוקף לארקיע בקדנציה שלך?
"אני רואה מספר רב של הישגים בולטים השנה. הראשון והבולט - ארקיע שוקדת ומשקיעה בהון כספי ובהון אנושי במהפכה הטכנולוגית והדיגיטלית. זהו תהליך ארוך וכבר עתה אנו קוצרים פירות ראשונים. אני רואה את ארקיע בעוד כשנה כחברה המובילה בישראל בתחום התיירות הדיגיטלית בחוויית לקוח. המהפכה השנייה שעשינו היא מיתוג המעסיק והשבחת ההון האנושי בחברה.

כחלק מלקחי החזרה מקורונה, עשינו מהפכה של ממש בתחום. איך להפוך את החברה לחברה שיותר ויותר רוצים להיות מועסקים בה. בזכות תהליך ארוך ושיתוף פעולה מלא של המנהלים והעובדים, הפכנו את תהליכי הגיוס לטובים יותר ומוצלחים ביותר. היום יותר ויותר רוצים לבוא ולעבוד בארקיע. התהליך השלישי, הוא חיזוק המותג ארקיע. בזכות מספר מהלכים שיווקיים ומיתוגים הבאנו את המותג ארקיע לקדמת הבמה בכלכלה הישראלית כמותג מוביל בתחום התעופה.

לראשונה הבאנו פרזנטורית מוכרת 'עומר נודלמן', דייקנו את השפה והבאנו לקדמת הבמה את היתרונות העצומים שיש בארקיע. הלקוחות מוכנים לשלם יותר עבור ארקיע. הפרמיה חזקה ועולה באופן עקבי. כמו כן, סוכני הנסיעות הנאמנים ממשיכים לתת בנו אמון ואף להגדיל את נתח המכירות שלהם בארקיע וזה בזכות רמת השירות הגבוהה שלנו לסוכן. יש אתגרים נוספים ששמנו עליהם דגש ונמשיך להשקיע ביתר שאת בשיפור מתמיד בשירות וחווית הלקוח. אנחנו חברה ישראלית שמחויבת ללקוחותיה תמיד".

איך אתה מסכם את המחצית הראשונה של 2023?
"בשנת 2022 רשמנו שנת שיא – שנת היציאה מקורונה, עם מספרי שיא ורווחיות טובה. בעבודה קשה, הצלחנו להשיג כל יעד ומטרה שהצבנו לפנינו. בשנת 2023 המצב החל להתייצב, והביקוש הגובר התמתן. את ניצני ההתאוששות ניתן היה לראות ברגע שחברות תעופה זרות הודיעו על חידוש הטיסות לתל אביב, לצד הרחבת הפעילות של החברות הקיימות כמו הצבת מטוסים רחבי גוף בקו שבין תל אביב ליעדים שונים בעולם. התאוששות מרשימה ניכרה גם בקרב סיטונאי התיירות שהבינו שכל כיסא שווה כסף וחזרו למכור את כל המושבים בטיסות.

התחרות שבה לאיתנה והזכירה את שנת 2019. כל אלו הביאו את ארקיע להשתפר, להתייעל ולדייק. עשינו חשיבה מחדש לגבי מספר יעדים, ביצענו שינוי מהיר ליעדים ותיקים, חדשים ורווחיים. חלק מהשינויים לא ענו על ציפיותינו, החברה גדלה והיינו צריכים להתמודד עם האתגר הגדול לשמור על סוד ההצלחה ביציאה מהמשבר – לתכנן מחדש את מפת הדרכים שתוביל אותנו להשגת המטרות הברורות שקבענו, כחברה "רזה", מהירת החלטות, וורסטילית. פעלנו כמו כוח קומנדו מה שהביא לרווחיות שיא בשנת 2022. מאידך, המחצית הראשונה של שנת 2023 הייתה מהמאתגרות ביותר שחווינו, בין היתר, בגלל התחרות הגוברת והעולה בקו לתל אביב, לצד התייצבות בביקושים".

איך ארקיע פועלת נוכח המצב במדינה, השינויים בשערי דולר/אירו ואתגרים נוספים?
"למדנו לשייט נכון בשוק של ביקושים משתנים בעקבות מספר גורמים, בעיקר שער דולר לא יציב, ריביות צומחות ומצב פוליטי מאתגר. אלו הם תנאי שוק לא פשוטים. חברות תעופה שחיות על השוליים, רגישות פי 100 לכל שינוי באקלים הכלכלי-חברתי. היכולת והוורסטיליות שלנו הביאו אותנו לקבלת החלטות לרוב נכונות בשינוי יעדים, רכש והתאמת צי המטוסים ליעד.

צילום: ספיר פרץצילום: ספיר פרץ

"הוחלט לקרוא למטוסי החברה על שמם של יוצרים שהשפיעו על המדינה בהם אהוד מנור, אריק איינשטיין, שושנה דמארי, שייקה אופיר ועופרה חזה". צילום: ספיר פרץ

השקתם השנה יעדים חדשים. איך הביקושים?
"השקנו באחרונה 3 יעדים חדשים: אסווירה במרוקו, גואה בהודו וסרי לנקה. שלושתם יעדים חדשים לשוק הישראלי. אסווירה עיר חוף ואחד מיעדי גלישת גלים מהטובים בעולם. הביקושים לטיסות ישירות מישראל אל היעד גוברים, מה שהופך גם את מרקש הבירה לאחד היעדים המבוקשים והנחשקים בארקיע. זו שנה שנייה, מאז השקנו לראשונה את הקו שלנו למרוקו. אנחנו בקשר הדוק ומיוחד עם משרד התיירות המרוקאי, להגברת התיירות מישראל למרוקו. כמו כן, בזכות הסכמי אברהם ופתיחת המעבר האווירי מעל סעודיה, חזרנו לטוס לגואה המושלמת, אחד היעדים האהובים על הישראלים. פתחנו גם את סרילנקה, לאחר מאמצים כבירים של רת"א, אגף הביטחון ומשרד החוץ. נהיה החברה הישראלית הראשונה שטסה ליעד זה.

מה עוד מתוכנן? יעדים, מטוסים?
"אנחנו בוחנים כל הזמן הצטיידות נוספת של מטוסי איירבוס. אנחנו מפעילים כיום שני מטוסי איירבוס דגם 321neo LR עם תא נוסעים מעוצב יותר, נעים ומרווח. המטוס המנצח בקווים הארוכים ליעדים החדשים באפריקה ובמזרח הרחוק. לצידם, מפעילים את מטוסי האמבראר היעילים שמעניקים יכולת מהירה בזמני סבב קצרים לאילת וליעדים הקצרים בחו"ל. אנחנו מפעילים בנוסף, מטוסים חכורים מדגם 737 ואיירבוס 320 המאפשרים לנו גמישות תפעולית מדהימה עם הצי מגוון ביותר".

באחרונה התבשרנו שמיזוג ארקיע עם טכנופלס ונצ'רס לא צלח. איך אתה מרגיש עם זה? והאם אתה רואה מיזוג עתידי עם ישראייר/אל על?
"נכון שכרגע המיזוג עם טכנו לא צלח, אבל זה עניין שאני משאיר לבעלי השליטה והשותפים. ארקיע חשובה מאוד למשפחת נקש. בל נשכח שהעובדים שותפים בחברה ב-30%. הרכב מאתגר שמביא למחויבות הדדית, גם של בעלי השליטה וגם של העובדים המסורים להצלחת החברה".

צילום: ספיר פרץצילום: ספיר פרץ

"כל עוד המדינה לא תתן תמריצים לתעופה הישראלית, שדה"ת רמון לא יתרומם". צילום: ספיר פרץ

איך אתה רואה את עתיד התעופה בישראל נוכח חברות הלואו קוסט ואיך ארקיע משתלבת?
"חברות הלואו קוסט מהוות למעלה מ-30% משוק הטסים. זו מהפכה. הצרכן הישראלי, באיחור קל משאר העולם, למד לצרוך לואו קוסט אבל החברות הישראליות חייבות לקבל לפחות את אותם תנאים במלואם כמו חברות הלואו קוסט. למה שריינאייר או וויז אייר יטוסו רק מטרמינל 1 וארקיע לא? ביקשנו שטרמינל 1 יהיה טרמינל הבית של ארקיע. זה יאפשר לכל הנוסעים לכל הטיסות חסכון תפעולי עצום ושיפור שירות. למה המטוסים צריכים להיות מפוזרים בין 2 טרמינלים עם מרחק נסיעה של 20 דקות ביניהם? בדומה ללא מעט מדינות בעולם, חברות מקומיות נהנות מעדיפות על חברות זרות, ואצלנו עשינו מהפכה ב-2 תחומים. בסגמנט ה-Fit המסורתי יצרנו בידול, יצרנו מוצר בסיסי תחרותי וזול עם אפשרות ל'העשיר' את המוצר הבסיסי בכל התוספות לטיסה. בנוסף, את האפשרות לרכוש מוצר תיירות משלים כגון מלון או אטרקציה בחו"ל ולהציע ללקוח חבילה שלמה תחת מטרייה אחת ולחסוך ממנו את הטיול המיותר בעת הזמנת חופשה בין כמה חברות. הסגמנט השני שעשינו בו מהפכה, הוא בתחום הטסת הקבוצות והפרויקטים המיוחדים. הגדלנו את מחלקת הקבוצות והרכש שלנו ועשינו מהפכה בתחום הטסת נבחרות וקבוצות ספורט. ארקיע יותר ויותר מזוהה עם הספורט בישראל, הנבחרת, הוועד האולימפי וקבוצות ספורט רבות. בזכות הוורסטיליות של החברה, יש לנו היום יכולת להטיס כל גוף, חברה ו-ועד עובדים כמעט לכל יעד שיחפצו, וזה בזכות יכולת הרכש המלונאי המרשים שלנו וצי המטוסים המגוון של החברה. עשינו מהפכה של ממש".

היכן אתה רואה את ארקיע בעוד שנה?
"שמנו לעצמנו יעד לשנות את הדרך בה הנוסעים בארקיע יחוו את חופשתם כחוויה אחת גדולה, בזכות המהלכים הטכנולוגים שאנו מפתחים לצד צי מטוסים מגוון, חברה רזה ורעבה, עובדים ומנהלים מסורים והנהלה משובחת עם שנות ניסיון רבות, בהובלתו של יו"ר ומנכ"ל החברה, גדי טפר - אני צופה שארקיע תהיה חברת התיירות המובילה בישראל עם יתרון ענק של חברה תעופה לצד חברת התיירות".

וברמה האישית שלך?
"ברמת האישית אני מאחל לעצמי להמשיך ליהנות ממה שאני עושה, להשתפר, להתייעל ולדייק. להצליח כבר בשנה החדשה לפעול להשגת המטרות שהצבנו".

אתם שולטים בקו לאילת. מה התכנון קדימה מבחינת התפעול? וכיצד אתה רואה את הפיל הלבן שנקרא רמון?
"בקו לאילת אנו משקיעים מאמצים רבים. ארקיע היא החברה החזקה בקו. מפעילים לא פחות מ 5-6 תדירויות ביום ובסופ"ש, בחגים מגיעים ל-10 עד 14 תדירויות יומיות. אני שמח שלמרות לא מעט קיטורים, הנוסעים מביעים אמון בארקיע שמאז ומתמיד משקיעה בקו לאילת, לא יורדת במספר התדירויות גם שכשיעדי טיסה לחו"ל קורצים יותר. ארקיע משקיעה רבות בשיפור מתמיד של השירות בקו, בקרקע ובאוויר. לצערי, למרות שהיינו חלוצים בהפעלת טיסות מרמון לחו"ל, כל עוד המדינה לא תיתן סל תמריצים לחברות תעופה ישראליות, כמקובל בשדות תעופה קטנים בחו"ל, שדה התעופה רמון לא יתרומם. אני באמת תוהה מדוע נתנו סבסוד לחברות זרות ולישראליות לא? הרי כשמטוס ישראלי נוחת או ממריא מרמון לחו"ל הוא מספק סל כלכלי שלם לתושבי האזור. כחברה המספקת קו טיסות מרכזי לעיר הנופש של ישראל ונותנת מענה הולם, נדרשת חשיבה מחודשת לגבי סבסוד ומתן סל תמריצים".

צילום: ספיר פרץצילום: ספיר פרץ

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ארקיעעוז ברלוביץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: