"מתקפת סייבר על נתב"ג? זה יכול להיות ניסוי כלים לקראת משהו גדול ומדאיג יותר"
רשות שדות התעופה חשפה מתקפה עלומה עמה מתמודדים בחודשים האחרונים וגורמת לשינויים במכשור הנחיתה. מומחה סייבר מזהיר: "לא מורכב לשבש מערכות אזרחיות, חשש מטעות אנוש"
"מתקפות סייבר והפרעה לפעילות האווירית בנתב"ג, מחייבות הסתמכות גדולה הרבה יותר על יכולותיהם של הטייסים - וקיים כאן פתח משמעותי לטעות אנוש". את הדברים הלא מרגיעים הללו אומר לפספורטניוז מומחה הסייבר משה קרקו, סמנכ"ל טכנולוגיות ב-NTT ישראל, בעקבות הפרסומים הבוקר על מתקפה עלומה שהביאה לשינויים במיכשור הנחיתה בו עושים שימוש בנתב"ג.
לדברי קרקו, לא מסובך לשבש מערכות אזרחיות כמו אלה של נמל התעופה המרכזי בישראל. "זה לא מורכב טכנולוגית, אבל החשש הוא שאנחנו רואים פה משהו אחר. ששיבושים כאלה עלולים להיות ניסוי כלים לקראת תקיפה גדולה ומדאיגה יותר, כמו למשל באמצעות כטב"מ".
"לא רק איראן וסוריה"
הסיפור הנוכחי החל במכתב תשובה שנשלח מרשות שדות התעופה לראש מועצת בנימין ישראל גנץ, לאחר תלונות תושבים על רעש בחודשים האחרונים. ברשות ציינו כי מקור התקיפה לא ידוע.
עם זאת, החשודות המיידיות הן כמובן איראן וסוריה. "ראינו גם תקיפות ממדינות שפחות היינו חושבים שיהיו מעורבות", אומר קרקו. "הרבה מהזרח התיכון אבל גם מדרום מזרח אסיה, וגם כמובן מצפון לנו יש מדינות שבוחשות בקלחת. היכולות מפוזרות. אנשים יש בכל מקום השאלה מי משלם, כי בסופו של דבר האקינג - פצחנות, הוא עסק מסחרי לכל דבר".
התחושה הכללית היא שבשנים האחרונות, לא רק בנתב"ג, ישראל על הכוונת של ההאקרים יותר מאשר ביתר חלקי העולם. "זה בהחלט נכון והתקיפות על ישראל רבות יותר", אומר קרקו. "המצב הגיאופוליטי משפיע על כמות התקיפות, על המוטיבציה. על הערך התודעתי".
אז עד כמה אנחנו יכולים להיות רגועים שנמשיך לנחות בשלום?
"בסך הכל כן. יש כמה וכמה שכבות הגנה ומערכות אבטחת סייבר, כך שמתקיפה יחידה כזו לא יכול להיגרם נזק רב. אבל כאמור, כאשר משבשים את הדרך שבה אנחנו רגילים לעשות דברים, כמו שימוש במיכשור ה-RNP לנחיתה שבה אתה סומך על המערכת, החשש הוא כאמור מפני טעויות אנוש".
"הפרעות קשב לכלל הגורמים בנתב"ג"
רשות שדות התעופה והגורמים האמונים על כך מטעם המדינה מתמודדים כבר שנים ארוכות עם ניסיונות למתקפות סייבר מסוגים שונים, ומדובר באחד האתגרים הגדולים העומדים בפני התפעול השוטף של הרשות.
לצד ההפרעה לשגרת הנחיתות כאמור, מתקפות שונות שהבחינו בהן בשנים האחרונות בנתב"ג היו כאלה שהביאו את רשות שדות התעופה להפיל את האתר הרשמי של הרשות כדי להימנע מנזקי ההאקרים וכן היו חשדות לניסיונות שיבוש של פעילות מגדלי הפיקוח.
"אין ספק שההצקות האלה מייצרות הפרעות קשב לכלל הגורמים בנתב"ג", מסכם קרקו. "זה כאב ראש גדול לטייסים, לצוותים על הקרקע ולכולם. יכול להיות שזה רק חלק מתהליך התשה, אבל כאמור יכול להיות שזה חלק ממשהו גדול הרבה יותר".