אא

25 שנים לגוגל: כך חוללה ענקית האינטרנט מהפך בעולם התיירות

ענקית החיפוש האינטרנטית מציינת בימים אלה 25 שנים להיווסדה - ולמהפך שביצעה צעד אחר צעד בעולם התיירות והנופש. אלה הם ציוני הדרך המרכזיים שהגיעו אל הטיולים שלנו, בין היתר בזכות המציאות הרבודה והבינה המלאכותית - וגם אחד שלא צלח

גוגל מפות (צילום: ShutterStock) גוגל מפות (צילום: ShutterStock)

מהפך ראשון: אתה סוכן הנסיעות של עצמך

המהות של גוגל, מיום היווסדה, היתה מנוע החיפוש ש"קבר" את קודמיו – אלטה-ויסטה, יאהו ואחרים. לצד מושגי יסוד ומהפך בעולם האקדמיה, מספיק סיבוב אחד ברחוב אלנבי בתל אביב כדי להבין שגוגל על הדרך גם שינה את תפקידו של סוכן הנסיעות.

סוכני הנסיעות. שינו את תפקידם (צילום: Shutterstock)סוכני הנסיעות. שינו את תפקידם (צילום: Shutterstock)
איש המקצוע בעולם התיירות כבר לא מחזיק בספרי תמונות מרשימים מלונדון, פריז וניו יורק, ומוסר את פרטי האטרקציות, את הכתובות ואת המלצות המומחים. בעולם של גוגל, כל אחד יכול להיות סוכן הנסיעות של עצמו עוד מהבית, לחפש את היעד, המלון, הרכב, האטרקציה ואת כל מה שרק צריך באופן עצמאי – ובחינם.

מהפך שני: סופה של מפת הענק

מי שנולדו לפני שנות התשעים המאוחרות זוכרים עוד את מפות הטיולים הענקיות שנאלצנו להתמודד איתן בעבר. אלה שבקושי היינו מוצאים את היעד המבוקש עליהן, מתברברים בין נתיבי הנסיעה, ובעיקר לא מצליחים לקפל אותן בחזרה לצורתן המקורית.

גוגל מפות. ברכב, בטיול ובכל מקום (צילום: Shutterstock)גוגל מפות. ברכב, בטיול ובכל מקום (צילום: Shutterstock)
גוגל (והמהפכה הסלולרית) חסכו לנו את השימוש במפות, ולא רק – כי עליהן התווספו גם הניווטים הויזואליים והקוליים, מה שלימים המוח היהודי (הישראלי) המציא כ-WAZE ונרכש על ידי ענקית החיפוש לפני עשור.

מהפך שלישי: כוכבים? ביקורות!

היום כבר כל בעל מלון יודע: דירוג גוגל, חשוב הרבה יותר ממספר הכוכבים של בית המלון שניתנו לו על ידי גורמים רשמיים (יש שיאמרו מיושנים). דירוג בגוגל = כסף, עד כדי כך שהכוכבים של פעם? ממש נעלמים מעיניו של הלקוח.

גוגל לא לבד. הדירוג חשוב מהכוכבים של המלון (צילום: Shutterstock(גוגל לא לבד. הדירוג חשוב מהכוכבים של המלון (צילום: Shutterstock(
כמובן שלמשחק הצטרפו עם השנים גם בוקינג.קום וטריפאדוויזור, אבל רעיון חוכמת ההמונים בדירוג המלונות – תפס לחלוטין את מקומו של המדרג הקלאסי.

מהפך רביעי: תשלום באמצעות הטלפון

המהפך הזה הוא עולמי ולא בהכרח קשור לתיירות וגם לא לגוגל, אך מחקרים הראו כבר מזמן שתשלום ללא מגע (כדוגמת Apple Pay ו-Google Pay) לא מרגיש לנו - הצרכנים - כאילו הוצאנו כסף. על הבסיס הזה עובד כל עיקרון התשלום ללא מגע, שנכנס לחיינו בשנים האחרונות וביתר שאת מאז מגיפת הקורונה.

לשלם עם להרגיש בלי (צילום: Shutterstock(לשלם עם להרגיש בלי (צילום: Shutterstock(
בפן התיירותי, תייר שמסתובב בין מדינות, מלונות, חנוית, אטרקציות, הוצאות על השכרת רכב, ירגיש פחות רע באם פשוט יבצע את פעולת ה"TAP" הנודעת, וכך לא ירגיש כי בזבז כסף רב בחו"ל. בטח שלא ישים לב לשער ההמרה בין המטבעות.

מהפך חמישי: משקפת הבינה המלאכותית

כאן אנחנו כבר מגיעים הרבה שנים קדימה, כמעט 25 מאז נוסדה גוגל. בשנים האחרונות גדל יותר ויותר השימוש ב-LENS, יישום המצלמה המתקדמת של גוגל המייצרת מציאות רבודה ומשתמשת בבינה מלאכותית כדי לשרת – בין היתר – את התייר.

העתיד כבר כאן על אמת. GOOGLE LENS (צילום: Shutterstock)העתיד כבר כאן על אמת. GOOGLE LENS (צילום: Shutterstock)
גם כותב שורות אלה מנסה לא פעם לשבור את השיניים והראש בקריאת שמות מוצרים בסופרמרקט ביוון, אך עם ה-LENS התהליך מתקצר פלאים כאשר המצלמה מתרגמת כל שפה – לכל שפה.

יתרה מכך, אתרי התיירות הפכו נגישים הרבה יותר כאשר צילום באמצעות הטכנולוגיה הייחודית מספק פרטים נרחבים על כל פסל, שלט או אתר היסטורי אליו תגיעו – רק באמצעת הצילום המזוהה אוטומטית, ומיידית. העתיד כבר כאן, לחלוטין.

המהפך שלא קרה: גוגל פלייטס

ויש גם דוגמה לניסיון של גוגל לנכס לעצמה את.. העולם, פחות או יותר, שלא צלח עד היום. מיזם גוגל פלייטס (טיסות גוגל) אמור היה להתחרות ב-Skyscanner, ב-Kiwi ובאתרי ההזמנה האינטרנטיים הדומים.

לטוס עם גוגל? יש דרכים טובות יותר (צילום: Shutterstock(לטוס עם גוגל? יש דרכים טובות יותר (צילום: Shutterstock(
עד היום, ולמרות הזיעה הרבה שניגרת מראשיהם של העוסקים במלאכה (והבטחה למחירים הנמוכים ביותר), גוגל פלייטס לא תפסה את מקומם של האתרים הייעודיים, כי איך אומרים – אי אפשר הכל בחיים. כשעדיין אנו זקוקים למומחים (להזמנת טיסה למשל) ולא רק לדירוג מלון – גוגל לא הצליחה לתפוס את מקומם של אנשי המקצוע.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירות עולמיתטכנולוגיהגוגלחדשות טכנולוגיהגוגל מפות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: