אא

טייס לפספורטניוז: "היתה שם סכנת התרסקות ממשית": הלם בתעופה האמריקאית בעקבות האדם שניסה לדומם מנועי מטוס

אחרי מעצרו של ג'וזף אמרסון, הטייס שלא היה בתפקיד וניסה לדומם מנועי טיסה של אלסקה אייר, שוחחנו עם קצין ראשון דניאל רוברטס שסיפר על שיחות עם קולגות: "הוא היה אחד מהחבר'ה, זו הפתעה גמורה ויצטרכו לתת את הדעת על המקרה הזה"

”כשבוחנים את הקלטת הקשר, בהחלט היתה שם סכנת התרסקות ממשית“. את הדברים האלה אומר היום לפספורטניוז קצין ראשון דניאל רוברטס מאיגוד הטייסים הישראלי, טייס חברת המטענים CHALLENGE, בעקבות התקרית אתמול בטיסת אלסקה איירליינס. ”אם לא היו משתלטים עליו זה היה יכול להיגמר רע מאוד“, הוא אומר.

קצין ראשון דניאל רוברטס (צילום: אלבום פרטי)קצין ראשון דניאל רוברטס (צילום: אלבום פרטי)

כפי שדווח בתקשורת ברחבי העולם, ג‘וזף אמרסון, טייס לא-בתפקיד, נכנס לתא הטייס וניסה לכבות את מנועי המטוס. על פי הדיווחים בזכות תושיית הטייסים נמנע אסון כבד. כעת מואשם אמרסון, שהמניע לפעולתו עדיין לא ידוע, ב-83 ניסיונות רצח, בהתאם למספר הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על המטוס פרט אליו.

אנחנו כבר יודעים לספר על האיש משהו?

”משיחות עם קולגות שמעתי שהאיש מוכר, אהוב, ’סופר מדהים‘ אמרו. אחד מהחבר‘ה. אף אחד לא מצליח להבין מה קרה שם ומה עבר עליו. זה הלם גדול“.

אלסקה אייר. החקירה ברשות התעופה האמריקאית בדרך (צילום: SHUTTERSTOCK)אלסקה אייר. החקירה ברשות התעופה האמריקאית בדרך (צילום: SHUTTERSTOCK)

"סיכון של 4 מתוך 4"

באופן מחריד הסיפור מזכיר את סיפור טיסת "ג'רמן ווינגס" לפני כמעט עשור, אז טייס המשנה (בחברה שפעלה תחת לופטהנזה) אנדראס לוביץ ריסק מטוס ועליו 150 נוסעים ואנשי צוות אל תוך הר בצרפת, בדרך מברצלונה לדיסלדורף. הפעם, למרבה המזל, זה נגמר קצת אחרת.

אנדרטה בצרפת לזכר הרוגי טיסת ג'רמן ווינגס ב-2015 (צילום: SHUTTERSTOCK)אנדרטה בצרפת לזכר הרוגי טיסת ג'רמן ווינגס ב-2015 (צילום: SHUTTERSTOCK)

”הטיסה של אלסקה בוצעה על ידי חברת HORIZON AIR, מותג אזורי המבצע טיסות קצרות במטוסי סילון קטנים, מסביר רוברטס. ”כדי להבין את רמת הסיכון צריך להבין שמלכתחילה היא היתה הגבוהה ביותר. בטיסה אזרחית יש 4 רמות סיכון - התנהגות נוסעים בלתי מצייתים, תקיפה פיזית, סכנת חיים והרמה הגבוהה ביותר היא כניסה לקוקפיט - שזה המקרה שדווח בקשר“, הוא אומר.

מה לגבי כללי הטיסה שהשתנו אחרי 11 בספטמבר? לא היו שם דלתות כפולות או אמצעי אבטחה נוספים?

”דלתות כפולות אין בהרבה מקרים. יש בחברות מסוימות אבל זה לא מחייב. קיימות מערכות התראה ומה שחייבים זו דלת חסינה. לרוב יש גם נוהל ברור של מי מורשה ומי לא מורשה להיכנס, ואם לא מכירים את מי שמבקש להיכנס אז דורשים לראות תעודות ואישורים. בכל מקרה מדובר כאן בהפתעה אדירה“.

ידע על מה הוא לוחץ (צילום: ספיר פרץ זילברמן)ידע על מה הוא לוחץ (צילום: ספיר פרץ זילברמן)

וכאן - באופן ברור, ניכר כי האדם היה טייס מנוסה וידע על אילו כפתורים הוא לוחץ. ”אני רוצה להזכיר שבמקרה הזה מדובר בעובד חברה בעבר, טייס שעבד ב-HORIZON ואין ספק שמדובר במקרה שיגרום לשאלות רבות במנהלת התעופה האמריקאית“.

יכול להיות שיש כאן סדק ברשות אבטחת התעבורה - ה-TSA המפורסם של ארהב?

”לא בהכרח ואני אקח את הדוגמה מישראל של ימינו. אנחנו מנפיקים כיום רשיונות נשק במספרי עתק לאזרחים. המקבלים עוברים בדיקות ואישורים - אבל כבר היו מקרים בעבר כמו למשל שומרים בקניונים שפתאום פתחו בירי. למה? אנחנו לא יכולים לדעת. אז המערכת עדיין קיימת, אולי יש סדקים וזה סיכון של מקרה אחד להרבה. בכל אופן כמובן שיצטרכו לנסות ולהבין מה הביא אותו לזה“.

מה מהלך החקירה הצפוי?

”ינסו להבין בוועדות הבטיחות מה קרה פה. איגוד הטייסים האמריקאי, ה-FAA יצרכו לתת דין וחשבון מה הלאה אחרי מקרה כזה ואיך מונעים שכמותו בעתיד“.

קצין ראשון דניאל רוברטס (צילום: אלבום פרטי)קצין ראשון דניאל רוברטס (צילום: אלבום פרטי)

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: חברות תעופהאלסקה איירליינסאלסקהאיגוד הטייסים

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: