אא

רוקדים על הדם: יחסי ישראל-בוליביה לאורך השנים

המדינה הדרום אמריקנית שנחשבת לאחת האהובות על מטיילים ישראלים בעולם, כבר ניתקה את יחסיה עם ישראל אינספור פעמים מאז מוסדו עם קום המדינה, וגם באשרות הכניסה אליה "שיחקו" כרצונם. אולי הגיע הזמן שישראל תפסיק "להיעלב" ולא תרוץ לחדש אותם בכל פעם שיבקשו?

מדבריות המלח של בוליביה (צילום: SHUTTERSTOCK) מדבריות המלח של בוליביה (צילום: SHUTTERSTOCK)

כמעט כל מוצ'ילר ישראלי שטייל בדרום אמריקה ותגידו לו "בוליביה", ישיב לכם בחיוך ויתרפק על זכרונות העבר. על אף היותה מדינת עולם שלישית, רבים המטיילים הישראלים הפוקדים אותה בטיוליהם בשל אטרקציות הטבע הרבות שבה ובעיקר מדבריות המלח המדהימים.

אבל יחסי ישראל-בוליביה אינם יחסי מוצ'ילר-בוליביה, וכבר מקום המדינה, עת מוסדו היחסים, ידעו אלה עליות ומורדות רבות מאוד כך שההודעה על ניתוק היחסים אמש, לא היתה צריכה לפתיע אף אחד, בטח שלא במשרד החוץ הישראלי.

בין שנות השישים לשנות השמונים, היו השנים היפות של היחסים בין שתי המדינות, שהתבססו בעיקר על מכירת נשק לבוליביאנים - מהלך שבעקבותיו זכו הישראלים לביטול הצורך בוויזה בכניסה למדינה.

לה פאס. לפי החליל שלהם (צילום: SHUTTERSTOCK)לה פאס. לפי החליל שלהם (צילום: SHUTTERSTOCK)

הסדקים ביחסים החלו בשנות האלפיים, סביב מבצע עופרת יצוקה אז ניתקה בוליביה את היחסים עם ישראל, גירשה את השגריר הישראלי וטרקה את דלת השגרירות כולה. בישראל ובקהילות היהודיות בעולם זעמו על הממשל הבוליביאני הסוציאליסטי שהוגדר כתומך טרור. 

היחסים לא השתפרו גם בהמשך, כאשר במהלך מבצע "צוק איתן" בוטל הפטור מוויזה לישראלים. הגדיל לעשות הנשיא מוראלס שהבטיח כי יאסור על ביקור ישראלים במדינתו בעקבות המבצע הצבאי, איום שלא מומש מעולם - אבל הביא (ביחד עם ביטול הפטור מוויזה) לירידה דרמטית במספר המבקרים במדינה. ממש דפוס חנופה קבוע לעולם הערבי ומאמץ של ממש מצסד בוליביה לרקוד על הדם הישראלי.

מהפך ומהפכו

חמש שנים אחרי "צוק איתן", ולאחר התפטרותו של הנשיא מוראלס, שרת החוץ של בוליביה הודיעה כי בכוונת המדינה לחדש את היחסים עם ישראל, מהלך שבישראל בירכו עליו.

משרד החוץ. שמחים על כל איתות (צילום: פספורטניוז)משרד החוץ. שמחים על כל איתות (צילום: פספורטניוז)

כחצי שנה לאחר הצהרתה של שרת החוץ, בתחילת 2020, כבר נפגשו נציגי המדינה עם מקביליהם הבוליביאנים בלה פאס הבירה.

אבל השמחה היתה מאוד מוקדמת, כי בעקבות מבצע "שומר חומות" - שוב - בוטל הפטור מוויזה לישראלים וכעת גם נודע על ניתוק היחסים בשנית, שלישית, או מי זוכר.

בהודעה הכמעט אוטומטית ממשרד החוץ נכתב "החלטת ממשלת בוליביה לנתק את יחסיה עם ישראל היא כניעה לטרור ולמשטר האייתולות באיראן". בטון ספק ילדותי ספק נעלב הוסיפו "מאז חילופי השלטון בבוליביה היחסים בין המדינות היו ממילא ריקים מתוכן". כי לפני כן הם היו גן של שושנים, הרי.

אולי הגיע הזמן שגם ישראל תנקוט עמדה קצת פחות נעלבת, ובפעם הבאה שמדינת עולם שלישי שמנתקת איתנו יחסים בזמן מבצע צבאי, ומנופפת בשלילת / אי-שלילת ויזות כניסה לישראלים כרצונה, נפנה לה אנחנו את הגב - ולא נרוץ להיפגש עם נציגיה ביום שיחפצו בכך רק בשביל עוד אצבע באו"ם (שגם כך מוטה נגדנו), ובטח שלא לחדש את היחסים איתה ביום שיחליטו שכיוון הרוח נוח עבורם.

ולמוצ'ילרים? יש מספיק מדינות יפהפיות בדרום ובמרכז אמריקה, שפחות שונאים אתכם בהן.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: משרד החוץבוליביה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: