אא

"רק רוצים לישון בלילה": יממה במתחם ההבראה בקפריסין עם שורדי הטבח במסיבה

עם פרצופים חתומים, חודש אחרי היום הנורא ההוא, מגיעה הקבוצה השלישית של שורדי הטבח במסיבה ברעים למתחם ההבראה "היער הסודי" בקפריסין, כדי להתנתק - ולו רק לכמה ימים - מהזוועות שעברו. הם פוגשים שם סוללת מטפלים ומקבלים כלים כדי להתמודד עם האירוע שלמרות שכבר עבר חודש בדיוק מאז, עדיין מרגיש כאילו קרה אתמול

שורדי הטבח במסיבה מגיעים למתחם "היער הסודי" שורדי הטבח במסיבה מגיעים למתחם "היער הסודי"

"לישון בלילה". זו הבקשה הצנועה והמרכזית, שחוזרת על עצמה בשיחות של ניצולי הטבח במסיבת הטבע ברעים. מאז אותו יום נורא, הם מספרים בעיקר על סיוטים, נדודי שינה, תמונות אימה שחוזרות בלילה. את השיחות הם מקיימים בינם לבין עצמם, ובינם לבין המטפלים אותם הם פגשו לראשונה אתמול.

מדובר בקבוצה של יותר משלושים מניצולי המסיבה, קבוצה שלישית שכבר מגיעה למתחם ההבראה הטיפולי "היער הסודי" בקפריסין.

בזה אחר זה הם נכנסו אמש (ב') אל חדר הכינוס הגדול, בשקט מצמרר. רובם לא מכירים אחד את השני, אלא נפגשים כאן לראשונה ומאפשרים גם לנו להיחשף לסיפורים הקשים ולחוויות הבלתי נתפסות שהם עברו באותה שבת שחורה ב-7 באוקטובר. בדיוק לפני חודש.

 
"גם זה יעבור": צפו בשורדי הטבח במסיבה במפגש מוזיקלי ב"יער הסודי"
 

המפגש הישיר בין הניצולים וסיפורי הגבורה הברורים של כולם, נשמעים שונה מאדם לאדם. יש מי שמתארים זאת כזירת פיגוע, בפיהם של אחרים זה נשמע כמו סרט מלחמה, אולי כזה שאיש לא יכול היה לדמיין.

ובאופן ספציפי יותר, סיפורי הבריחה, ההסתתרות וההצלה של הצעירים האלה, רובם ככולם בשנות העשרים לחייהם, לצערנו נשמעים כמו סיפורים ששמענו לפני 80 שנה בהיסטוריה הצורבת של העם הזה, ולא כמו כאלה שנשמעים בסוף שנת 2023.

1,400 פניות לעזרה

"היער הסודי", עם נפילתו של האסון על המדינה, הפך למתחם חירום עבור הניצולים. מה שהתחיל בפוסט בפייסבוק של הבעלים של המקום, יוני כהנא, בו הזמין את הניצולים לאירוח על חשבונו, הפך למפעל הצלה מאורגן, בעיקר כזו נפשית. "לא האמנו לכמות הפניות", הוא מספר ומדבר על כמעט 1,400 איש שנרשמו להגיע למתחם, כאשר עד עתה הגיעו מעט יותר ממאה, בשלושה סבבים כאמור, כאשר כל סבב אינו גדול במיוחד כדי לאפשר טיפול מיטבי ופרטני.

''היער הסודי'' בקפריסין''היער הסודי'' בקפריסין

אבל הניצולים הם לא האורחים היחידים כאן. לצדם מתארחים, ועושים זאת בהתנדבות מלאה, סוללה של מטפלים, אנשי מקצוע מהטובים ביותר בארץ – פסיכולוג, מדקר, מטפל מוזיקלי, מטפלים במים, רפלקסולוגית, מנחי קבוצות מקצועיים ומטפלים בטראומה.

"זו עזרה ראשונה", מסבירה לנו אסתי, פסיכולוגית שמטפלת בניצולים. "בארבעה ימים שהם כאן אנחנו לא יכולים להגיע לטיפול מלא כמובן, אבל הם יוצאים מפה לפחות עם כלים ראשוניים להתמודדות עם המשך החיים". עוד היא מסבירה כי הטיפול הראשוני הזה, זמן קצר ככל שניתן לאחר האסון הכבד בו הניצולים גם איבדו אינספור חברים שנרצחו במסיבה, הוא קריטי. "ככל שמטפלים צמוד יותר לאירוע, כך הצלקות לאורך החיים עשויות להיות קלות יותר.

לא באתם לנופש

זו לא חופשה, ולא נופש קבוצתי. לאירוח של הניצולים ביער יש מטרה, ויש לו"ז מאורגן. בין הבראנץ' לארוחות ולפינוקים הקולינריים הקטנים בחללים השונים של המתחם הפסטורלי, שורדי הטבח עוברים סדנאות ומפגשים, יוצאים לטיולי שטח קצרים, וגם עוברים כאמור טיפולים מסוגים שונים לבחירתם.

אבל פריקת הסיפורים לא מתרחשת רק במסגרות המסודרות. את שעות הערב הם מעבירים במתחם צדדי, מעליו עננת עשן סיגריות מיתמרת. תחתיו לא מעט דמעות. שם, הם פותחים את הלב אחד בפני השני, חוזרים לאותו בוקר נורא של 7 באוקטובר ומנסים למצוא נחמה בשיתוף, הרחק מהבית.

"זה לא שתחזרו עכשיו הביתה והופ נגמר הסיפור", מסביר להם אורי, המדריך המוזיקלי ואמן מוזיקה מדהים בכישרונו המלווה אותם בערב ההגעה שלהם, שכולל גם הרבה שירים יותר או פחות שמחים – ושוב, גם לא מעט דמעות.

"אבל לפחות שלפו אתכם עכשו מהארץ לכמה ימים, וכאן אתם תקומו בלי אזעקות, בלי הלחץ הקבוע הזה, בלב היער הקסום הזה, ותוכלו קצת לנוח מכל מה שעברתם. ואולי קצת לישון בלילה".

לישון בלילה. איזו בקשה פשוטה, ומצמררת. שורדי הטבח ממשיכים גם בימים הקרובים את מסעם הקבוצתי ביער הסודי, ומסעם האישי בדרך, אנחנו כולנו מקווים, לריפוי מלא של הפצעים הכל כך קשים והצלקות הנוראיות שהותיר אותו בוקר ארור בצעירים האלה, שכל החיים לפניהם.

לתרומות להמשך פעילות "היער הסודי" למען שורדי המסיבה ברעים ניתן להיכנס לאתר בכתובת זו

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: קפריסין

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: