אא

"המקומיים דואגים למצב בישראל והתקשורת מגויסת למעננו": בבודפשט מחכים לישראלים

"המקומיים דואגים למצב בישראל והתקשורת מגויסת למעננו", מספר מדריך הסיורים הקולינריים בבודפשט, עופר ורדי. הנה כמה המלצות לבודפשט ולערים שסביבה, וגם כמה מילים על החגים הקרבים והמרהיבים. קראו ושמרו

בודפשט. ה-יעד לאחרי המלחמה (צילום: Shutterstock) בודפשט. ה-יעד לאחרי המלחמה (צילום: Shutterstock)

אם היינו צריכים אישור סופי לכך שהונגריה ניצבת לצד ישראל בכל הכוח בזמן המלחמה, הרי שקיבלנו אותו השבוע עם נחיתתה של נשיאת הונגריה, קטלין נובאק, בישראל. בפגישתה עם הנשיא הרצוג אמרה כי "אין דרך לנהל משא ומתן עם טרוריסטים" והוסיפה: "עלינו לגנות את מתקפת הטרור האכזרית".

מתחילת הלחימה, הונגריה ניצבת לצד ישראל וכבר עכשיו מסומנת כמדינה שישראל גם תחזיר לה את האהדה – ביום שאחרי. נכון, יש לציין גם את המהלכים הפנימיים בהונגריה שהביאו בשנים האחרונות לחקיקה בעייתית לרבות בסוגיות להט"ביות ופגיעה בזכויות אדם – מהלך שזכה לגינוי על ידי ארצות הברית, ומהלך שישראל סירבה לגנות.

ובכל זאת, מתברר כי יש לנו על מי לסמוך. "גם חודש אחרי תחילת המלחמה הקשה, חברים ומכרים מקומיים שואלים אותי ברשתות החברתיות וגם ברחוב האם אני בסדר, האם המשפחה שלי בסדר, מאוד דואגים ומחזקים", מספר עופר ורדי, מדריך סיורים קולינריים בבודפשט. "גם התקשורת המקומית התגייסה למען ישראל ובכלל התחושה היא שהונגריה לגמרי איתנו".

בודפשט והגלגל הענק (צילום: Shutterstock)בודפשט והגלגל הענק (צילום: Shutterstock)

"ישראלים רבים רוצים לבוא עם הילדים, אז הם שואלים ובודקים אבל למען האמת - בכל שש השנים שאני חי בהונגריה לא נתקלתי בגילויי אנטשימיות", מספר ורדי. "רק לפני כמה שבועות הייתי בפסטיבל בדרום מזרח המדינה, וחשבתי ששם אולי מחוץ לבודפשט אתקל בהתבטאויות כאלה או אחרות, אך התבדיתי".

גם שם וגם בבודפשט, מספר ורדי, החיים שגרתיים ושלווים. "היו כמה אירועים של תמיכה בישראל, אירועים גדולים ומרגשים ובראשם תפילה בבית הכנסת הגדול בהשתתפות נשיאת הונגריה וראש עיריית בודפשט, ימים ספורים אחרי הטבח. בנוסף היו כמה אירועים שאירגנו הקהילות היהודיות כאן".

בין בודה לפשט

אז ביום שאחרי המלחמה, ישראלים רבים כבר אורזים מזוודות או טרולי ומתכננים את החופשה שלהם בבירת הונגריה, המציינת השנה 150 שנה לאיחודה, בין בודה לפשט. האיחוד התרחש בשנת 1873 וסימל את הולדת המטרופולין - בודפשט.

בעבר ערים הקיפו את עצמן בחומות כדי להגן על ערכיהן ותושביהן. היום בודפשט בונה גשרים לאווירה פתוחה יותר, כפי שמסמל גם שיפוץ גשר השרשרת מעל הדנובה, לציון 150 שנה לאיחוד. למבקרים מצפות מגוון תוכניות אמנותיות, מוזיאונים ואולמות, שנפתחו לאחרונה ומעניקים לעיר אנרגיה חדשה.

שלל אטרקציות

בודפשט היא מטרופולין ענק, בו מתגוררים קרוב לשני מיליון תושבים. את העיר חוצה נהר הדנובה היפהפה. התושבים נחלקים בין פשט המישורית (והמרכזית יותר) לבודה, הגבעה הצופה על העיר – ואחת הנקודות המרהיבות לתצפית שקיעה על העיר. בהתאם, בודה מוכנה עם נקודות תצפית רומנטיות.

הפרלמנט ההונגרי (צילום: Shutterstock)הפרלמנט ההונגרי (צילום: Shutterstock)

בין שני חלקי העיר מחברים גשרים למכביר, את חלקם תוכלו לחצות גם בהליכה. היפה שבגשרים הוא גשר השלשלאות שהוקם במאה ה-19 – והיה גם הראשון שחיבר בין שני חלקי העיר. הגשר שהופצץ במלחמת העולם השנייה שוקם ושוחזר לצורתו המקורית וגם מהגשר עצמו ניתן לתצפת באופן מרהיב אל שני חלקי העיר.

העיר עמוסה במבנים עתיקים בשימור מחמיר שאסור להחמיץ ביקור בהם, ובראשם בית הפרלמנט ההונגרי שנמצא בתוך בניין מדהים ביופיו. שווה לבקר גם בבזיליקת אישטוון הקדוש, שהיא הכנסיה הגדולה ביותר בהונגריה.

לא סתם יצא לבודפשט שם של בירת שופינג מטורפת. הקניונים, חנויות הרחוב והמדרחובים עמוסים בחנויות במחירים משתלמים ביותר ביחס לכיס הישראלי. את עיקר הקניות ואווירת השופינג תוכלו לשאוב במדרחוב ואצי אוצה המפורסם.

מדרחוב ואצי אוצה (Shutterstock)מדרחוב ואצי אוצה (Shutterstock)

בודפשט שופעת בהיסטוריה יהודית, אבל גם למי שפחות מחפש זאת בטיול שלו, ישנו שתי נקודות שהן בגדר חובה. האחת היא בית הכנסת הגדול, שכשמו כן הוא: הגדול באירופה, עם מקום ליותר מ-3,000 מתפללים.

בסמוך לבית הכנסת המרשים נמצאים אתרי הנצחה וזיכרון רבים כמו המוזיאון היהודי, אנדרטת הערבה הבוכייה ובית הקברות היהודי.

במרחק של כ-20 דקות הליכה או פחות מעשר דקות ברכב מבית הכנסת תגיעו לאנדרטת הנעליים על גדות הדנובה, מהאנדרטאות המרגשות בעולם לזכר קורבנות השואה.

בית הכנסת הגדול של בודפשט (צילום: Shutterstock)בית הכנסת הגדול של בודפשט (צילום: Shutterstock)

האנדרטה שהוקמה ב-2005 מציגה כ-60 זוגות נעליים בגדלים שונים, עשויות ברזל ומקובעות לקרקע, לציון מאות היהודים שנורו והוטבעו במי הדנובה בזמן השואה.

זוגות הנעליים שייכים לילדים, בוגרים, נעלי תינוקות, נעלי נשים וכל זוג מספר את סיפורו של אחד הקורבנות.

בבודפשט תמצאו עוד שלל אטרקציות כדוגמת מוזיאונים מושקעים, גלגל ענק המאפשר תצפית יפה על העיר, פארקי מים ומופעים שונים לכל המשפחה (גם למי שאינם דוברי הונגרית). מומלץ להתעדכן, בעיקר על פי התקופה בה אתם מגיעים, מה פתוח ומה לא, ובבתי המלון ברחבי העיר תמצאו גם שירותי קונסיירז' ומקדמי אטרקציות למיניהם שישמחו לסייע.

רכישת כרטיסים ניתן לעשות דרך היועצים בבתי המלון אך למען ביטחונכם מומלץ באטרקציות שמאפשרות זו (כמו הגלגל הענק למשל) לרכוש כרטיסים דרך אתרי האינטרנט הרשמיים.

נובמבר חגיגי

החודש, למרות שאנחנו לא מרבים לטוס בזמן המלחמה, ואפשרויות הטיסה אינן רבות, בהונגריה מציינים מספר מועדים חגיגיים. שבת הקרובה היא יום מרטין הקדוש, החג האחרון שלפני חג המולד.

היסטורית, יום מרטין הקדוש היה היום שבו היו ההונגרים שוחטים, מבשלים ואוכלים את האווז שפיטמו. זה גם החג בו טועמים את היינות החדשים של השנה, אירוע המלווה באופן מסורתי בנשף ובירידים.

חג המולד בבודפשט (צילום: Shutterstock)חג המולד בבודפשט (צילום: Shutterstock)

על פי המסורת, אכילת אווז ביום מרטין מבטיחה עושר כל השנה, ושתיית יין חדש מבטיחה בריאות טובה. מרתפי יין ומסעדות מקומיות מסורתיות מציעים מנות מוכרות וביניהן מרק אווז, או אווז צלוי עם כרוב מאודה ותפוחי אדמה.

ב-17 בנובמבר נוהגים לאכול את "עוגת בודפשט" המורכבת מטעמים שונים ורכיבים שונים מדי שנה. העוגה השנתית היא למעשה הזוכה בתחרות וכל חלק בה מייצג חלק מהעיר המאוחדת.

אבל החגיגה המרכזית היא שוקי חג המולד, שייצאו לדרך בהונגריה ב-18 בנובמבר, ובודפשט נחשבת לאחד היעדים בהם חגיגות חג המולד הן המרשימות ביותר באירופה. שני השווקים הפופולריים ביותר הם בכיכר ורוסמרטי ובכיכר סטפן הקדוש.

בשבוע האחרון של נובמבר ובשבוע הראשון של דצמבר מתחילות פעילויות חג מולד נוספות ברחבי העיר.

וספרם

ולא רק בבודפשט: במרחק של כשעה וחצי ברכב או ברכבת מהבירה (110 ק"מ) תוכלו להגיע אל בירת התרבות האירופית, וספרם, שהוכתרה השנה לצד טימישוארה ברומניה. מדובר בהכרה מרשימה על פעילות העיר ותרומתה התרבותית למדינה וליבשת

וספרם (צילום: Shutterstock)וספרם (צילום: Shutterstock)

וספרם שופעת היסטוריה הונגרית ואוסטרו-הונגרית. במאות ה18 וה-19 התפתחה וצמחה מאוד והפכה גם לעיר תעשייתית מתקדמת. במאה ה-20 ובעיקר לאחר מלחמת העולם השנייה, הפכה גם לעיר אוניברסיטאית בולטת.

וספרם היתה גם מרכז יהודי קטן אך שוקק חיים עד לשואה. מרבית היהודים עד המלחמה היו סוחרים ובעלי מלאכה ובמקום פעלו גם מוסדות יהודיים לרבות בית כנסת ובית ספר. לפני השואה מנתה הקהילה כ-1,800 יהודים ולאחר שמרבית הקהילה הושמדה באושוויץ נותרו 84 שורדים בלבד.

דברצן

עד לפני המלחמה הפעילה וויזאייר גם טיסות ישירות מנתב"ג לדברצן, העיר השנייה בגודלה בהונגריה, הנחשבת לעיר האוניברסיטאית המרכזית במדינה. אם תנחתו בבודפשט תוכלו להגיע לדברצן בנסיעה ברכבת שתימשך כשעתיים.

דברצן (צילום: Shutterstock)דברצן (צילום: Shutterstock)

העיר העתיקה של דברצן נחשבת למוקד התיירותי המרכזי, לצד יער שנכנס לשולי העיר וניתן לטייל בו ומתחמי ספא טבעיים. כמו בבודפשט גם כאן השופינג זול יחסית. בדברצן שני בתי כנסת עתיקים פעילים.

 

מה אוכלים

במילה אחת: גולאש. גם עבור מי שחובב את המרק ההונגרי המסורתי, הגולאש, וטרם טעם אותו בהונגריה – מחכה כאן הפתעה קולינרית מדהימה. לא צריך לשבת במסעדות יוקרה כדי לקבל מנה שהיא חגיגה לחך של בשר, תפוחי אדמה, עגבניות והרבה, הרבה פפריקה. דווקא במסעדות רחוב או במסעדות מקומיות (שיכולות להיות מעט אפלות) טעמנו כמה מהגולאשים הטובים של חיינו

גולאש הונגרי. לא מה שאכלתם בארץ (צילום: Shutterstock)גולאש הונגרי. לא מה שאכלתם בארץ (צילום: Shutterstock)

ומה עוד? ההונגרים שהיו חלק מאוסטרו-הונגריה אימצו לחיקם גם את הבלינצ'ס (חלבי, בשרי, מתוק או מלוח), ואת עוגת השטרודל. גם לכרוב הממולא (צמחוני או בשרי) יש מקום של כבוד בשולחן ההונגרי.

 

לאן יוצאים?

חווית הברים של בודפשט היא אחת הייחודיות בעולם. בין מבנים הרוסים ובין כאלה נטושים, הוקמו לאורך השנים ה"Ruin Bars", "ברי ההריסות" שהתחילו כיוזמות שכונתיות מחתרתיות והיום הפכו למוקד המשיכה המרכזי לצעירים בעיר.

הברים האופנתיים המהווים גם בית ליצירות של אמנים מקומיים רבים (שאפשר לבלות מול יצירותיהם שעות ארוכות) פתוחים חלקם תחת כיפת השמיים, וחלקם מקורים באופן חלקי למדי

ברי ההריסות. אמנות ואלכוהול תחת כיפת השמיים (צילום: Shutterstock)ברי ההריסות. אמנות ואלכוהול תחת כיפת השמיים (צילום: Shutterstock)

אך אל חשש. למרות הטמפרטורה הנמוכה מאוד בעונה הקרה, הם מצוידים בפטריות חימום ואפילו בשמיכות לבישות עבור מי שלא התלבשו מספיק טוב ליציאה. על רמת האופנתיות של השמיכות אפשר להתווכח.

הברים משקיעים מאוד במגוון האלכוהולי שעומד לרשות הבליינים וביקור בבודפשט, אם תשאלו אותנו, מחייב לפחות פעם אחת בילוי ב-Ruin Bar. 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: הונגריהבודפשט

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: