אא

האם מסוכן לטוס בזמן מטח טילים?

לאחר מטח הטילים בסוף השבוע שכלל גם ירי למרכז, פנינו לקברניט בכיר בארקיע, אריאל בר אשר, כדי להבין האם עדיף לשהות על הקרקע או באוויר בזמן המטח. בר אשר: "הסיכוי שטילי קרקע קרקע / רקטה יפגעו במטוסים ממש אפסי״

מטח טילים על ישראל. צילום: Shutterstock מטח טילים על ישראל. צילום: Shutterstock

לאור מטחי הטילים שנורו לעבר המרכז בסוף השבוע האחרון, במהלכם מטוס ארקיע שהיה בדרכו לנחיתה מאילת נצפה בערב שבת, כשבמרחק ממנו יירוטים באוויר, פנינו לקברניט בכיר בארקיע, אריאל בר אשר ושאלנו על הסיכונים הנלקחים בטיסות בזמן המלחמה ובמיוחד בזמן מטחי הטילים והיירוטים כאשר המטוסים באוויר ועל הקרקע.

האם היתה אשליה אופטית או שאכן היתה סכנה בנחיתה בערב שבת?

"המטוס שהיה בדרכו לנחיתה מאילת היה רחוק מאוד מאזור ההשפעה של הטילים ושל כיפת הברזל. לפני כשבוע קרה לי מקרה דומה, כשחזרתי לנחיתה מאילת: ראינו את השיגורים מהאוויר, יש לציין שהם נראים היטב מהאוויר, ונדרשתי להמתנה באוויר (הולדינג) עד שיחלוף המטח ויוכלו לוודא שאין רסיסים על הקרקע."

מה הסיכוי שאכן רקטה שנשלחת מעזה או מהצפון תפגע במטוס?

"הסיכוי שטילי קרקע קרקע /רקטות יפגעו במטוסים נמוך מאוד, אחד למיליון, סיכוי ממש אפסי. זה לא איום על מטוס. עם זאת, כיפות הברזל מונחות מכ"מ ומחפשות טילים, לאור זאת המטוסים מונחים להמריא מכיוונים מסוימים, כדי להימנע מהסכנה שעלולה לנבוע מכיפת הברזל. המטוסים מכוונים מראש לטוס באזורים שלכיפת הברזל אין השפעה עליהם. על זה מאוד מקפידים."

ממה בכל זאת קיים חשש?

"החשש שקיים כפי שציינתי הוא מרסיסים על הקרקע שיפגעו במטוס עם הנחיתה. בשל זאת נדרשים הטייסים להמתין באוויר (הולדינג) כדי שניתן יהיה לסרוק את הקרקע לפני הנחיתה ולוודא שהמסלולים נקיים מכל רסיס."

מה קורה כשיש ירי כשהמטוס על הקרקע?

"ישנן הנחיות ברורות של רשות שדה התעופה לצוותים כיצד לנהוג כאשר המטוס על הקרקע:

- אם המטוס בעמדת החניה, הנוסעים אמורים לרדת ממנו למרחב מוגן או לשכב על הקרקע.

- אם המטוס החל להסיע יש לעצור במקום

- אם המטוס סמוך להמראה, יש להמשיך בהמראה

כפי שציינתי, בסופו של דבר יותר בטוח באוויר מאשר על הקרקע.

בר אשר מדגיש בסיום דבריו כי: "כשאני טוען שאין סכנה אני מתכוון לכך שלמעשה לא מדובר בטיל קרקע אוויר, אלא על רקטה "טיפשה", גם כזו של החיזבאללה. ולכן הרקטה למעשה לא יודעת ליירט מטוס. מכאן שהסיכון הוא אחד למיליון, זו לא קלישאה." (חשוב לציין כי מדובר בסוגי הרקטות שמשוגרות ומכוונות לקרקע ולא לטילים המיועדים ליירט מטוסים, כמו גם לא לכיפת ברזל, ממנה כאמור נזהרים על ידי שינוי הנתיבים בהמראה ובנחיתה).

למה בכל זאת חברות התעופה נמנעות לטוס לארץ מעבר לעניין הביטוחי היקר אם אין סיכון?

"יש עניין פסיכולוגי, הצוותים מפוחדים, הם לא רוצים לשהות במדינה שמתנהלת בה מלחמה. חלק מהמדינות מוציאות אזהרות מסע ואוסרות על העובדים שלהן לטוס לכאן ולשהות כאן."

ShutterstockShutterstock

האם יש לך שיקול דעת בהחלטה האם לנחות?

"אני יכול להחליט שלא לנחות, אך מכיוון שהסיכון הוא דווקא ברסיס שעל הקרקע, במידה והכיוון של הירי הוא לא בקרבת נתב"ג, אין סיבה לדחות את הנחיתה. במידה והטילים אכן קרובים לנתב"ג, נמתין שיחלוף המטח כדי שיוכלו לסרוק את המסלולים בכדי לוודא שלא נותרו רסיסים".

ארקיעארקיע

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ארקיע

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: